Jannes Janszen Brinkhoff op Alerdink en aan ‘t Schuurmans Caspel Dalfsen
Jannes Janszen Brinkhoff op Alerdink en aan ‘t Schuurmans Caspel Dalfsen
Bij zijn trouwen (Dalfsen, 1758) is hij: Jannes Janssen j.m. op Alerdink met Geertje Lamberts j.d. van ´t Schuurmans in Lenthe.
Bij de doop van dochter Janna (1759, Heino) heet hij Jannes Brinkhoff, op het Schuurmans, bij het overlijden van Janna (1839, Tongeren) heet hij Jannes Schuurman.
Wie zijn de (voor)ouders van Jannes Janszen Schuurman ?
Bij de doop van dochter Janna (1759, Heino) heet hij Jannes Brinkhoff, op het Schuurmans, bij het overlijden van Janna (1839, Tongeren) heet hij Jannes Schuurman.
Wie zijn de (voor)ouders van Jannes Janszen Schuurman ?
Jannes Schuurman en Geertien
Jannes Schuurman en Geertien Lamberts lieten negen kinderen dopen in Heino, wonende in Lenthe op het Schuurmans. Geertien is daar geboren, gedoopt te Heino 1734 als Gaeije. Haar vader, Lambert Cornelissen is eveneens te Heino gedoopt (1700). Van haar moeder weet ik niet meer dan de naam: Janna Jansen.
Jannes Schuurman wordt begraven in Heino (1777), Jannes Jansen woonagtig aan ‘t Schuurmans Caspel Dalfsen is hier begraven op de kerkhof. Waarna zijn weduwe hertrouwt (1779) met Roelof Hendriks j.m. van de Benedijk.
Jannes Schuurman wordt begraven in Heino (1777), Jannes Jansen woonagtig aan ‘t Schuurmans Caspel Dalfsen is hier begraven op de kerkhof. Waarna zijn weduwe hertrouwt (1779) met Roelof Hendriks j.m. van de Benedijk.
Als Geertje Lamberts op 29
Als Geertje Lamberts op 29 mei 1779 in Heino in ondertrouw gaat, heeft ze onmondige kinderen uit haar eerste huwelijk. Zeker twee kinderen, Janna en Jan, zullen de volwassen leeftijd bereiken en trouwen. Ze zal dus een voogdijakte hebben laten opstellen. Is die bekend?Ze woonde in 1779 op ´t Schuurmans in Lenthe.
- ria van bessen
De vraag is - wie zijn de
De vraag is - wie zijn de ouders van Jannes Jansen jm op Alerdink.Het enige wat de voogdijakte aan relevante informatie geeft daaromtrent, is dat van vaderszijde ene Jan Jansen wonende te Deventer voogd wordt.
Dat is in ieder geval iets!
Dat is in ieder geval iets! Bedankt voor het zoeken. Zoek ondertussen zelf ook verder. Heb gezien dat in er ieder geval twee boerenerven deel van uit maakten van de Havezathe Alerdinck. Één opmerkelijk doopaantekening gevonden:4 september 1758, Jan Janszen en Fennegijn Jansen Meijer heden op ‘t Alerdink, Jacomine (doopboek Heino)Het klinkt of hij nog maar net pachter is op het Alerdink. Hiervoor was er een Remmelt Jansen, die van 1748 tot 1754 kinderen liet dopen, wonende op het Alerdink. Ook is er een Zwier die van 1750 tot 1764 kinderen laat dopen, wonende op het Alerdink. Op een kadaster kaart vond ik in de noordoost hoek van de Havezathe een erf met de naam Zwiersboer. Daar zal die Zwier Gerrits boer zijn geweest. Recht ertegenover een erf met de naam 't IJssels. Er is een gemeentelijke herindeling geweest in 1819, waarbij de havezathe van Dalfsen naar Heino ging. Dus dat het eerst Lenthe, Dalfsen was en daarna Heino, klopt.Na nog een doop in 1762, heb ik verder niets kunnen vinden over Jan Janszen en Fennegijn Jansen. Het zal wel te mooi zijn, dat deze Jan Janszen de voogd is, maar verder zoeken is denk ik wel zinvol. Richting Deventer. Wie weet!
- ria van bessen
Is dit de gezochte?
Is dit de gezochte?Den 21 Junij 1765 - Jan Jansen. wednr. op Aalderink in Lenthe, met Hendrina Jansen J.D. onder Heino, maar wonende op Aalderink. Getrouwt alhier den 7 Julij 1765Er is geen voogdij in Dalfsen en Heino.
Het zou kunnen.
Het zou heel goed kunnen.In het begraafboek van Heino:7 juni 1770, Fennegien dogter van Jan Jansen en Hendriena Jansen woonagtig op Aalerdink Carspel Dalfsen is hier begraven op de kerkhofDeze dochter zou dan naar de eerste vrouw van Jan Jansen vernoemd zijn. Doopboek Heino:3 juni 1770, Jan Jansen en Hendriena Jansen in het Bouwhuis van ´t Alerdink in Lenthe, FennegienVanwege de voogd van Deventer, gezocht op stadsarchiefdeventer.nl (Boerderijendocumentatie):18-10-1780: Hendrina Jans, Jan Jans, Zij maakt testament en geeft haar kist en goederen aan haar stiefdochter Jacomina Jans.07-07-1781: Jan Janssen Overvelde, Fennigjen Janssen, Hij tranporteert de bouwerij op zijn dochter Jacomina Jans (ook Jokkemiene Janssen) (x) Jan Jaspers. (Schoutambt Colmschate; rechterlijk archief nr. 52, blz 54)Overvelde is de boerderijnaam: Overvelde-Papeterije (Diepenveen, Boxbergerweg 64)Nog geen duidelijheid wie de ouders zijn, maar de voogd is toch enigszins in beeld gebracht!En ook niet duidelijk of Jan Jans op 't Schuurmans een broer of een zwager is van Jan Jans Overvelde.Mogelijk is het huwelijk van Jan Jans en Fennigje deze, rk Dalfsen (?):1734, 18 apr Joannem Jansen van den Venneberg, Rechteren, Fennigjen Jansen an de Ruijter, Rielder
- ria van bessen
Zowel Zwier als Remmelt
Zowel Zwier als Remmelt worden in de VOT 1748 onder Lenthe achter elkaar genoemd. Voor Zwier staat Teunis op 't Ijsselsen na Remmelt is genoteerd Hendrik Jansen en daarna Jan Engbertus. Als Jannes en Jan echt wat met Alerdink te maken heeft, m.a.w. als hun ouders daar woonden, dan zou Jan Engbertus in aanmerking komen.Lijkt mij.
Bedankt voor de aanvullingen. reactie/aanvullingen:De voogd was woonachtig onder Deventer, dus dat klopt wel met Diepenveen.Lubbeken was mij niet bekend. Wel heb ik bij de volkstelling van 1748, Milligen (Dalfsen) een Jan Jansen met een Fennigien Jansen en twee kinderen onder de tien gevonden. Ze dan dus tussen 1738 en 1748 geboren moeten zijn. Maar geen dopen gevonden in Dalfsen (ng of rk) of Heino.Het trouwen van Jacomina had ik inmiddels gevonden (1781), en een doop van Gerrit Jan (1782), en dat haar man voor de tweede keer trouwde (1787).Dus dank voor de aanvullingen. Het beeld van de voogd wordt steeds duidelijker. Nu de ouders nog.
Het schoutambt Colmschate,
Het schoutambt Colmschate, later schoutambt en daarna gemeente Diepenveen valt pas sinds 1999 onder Deventer.Ik vergat nog te melden dat in 1859, Diepenveen, in de overlijdensacte (3 aug) de moeder van zoon Gerrit Jan Johanna Lubberink werd genoemd. Misschien zit hierin, 73 jaar na haar dood, toch nog een echo van een erf waar moeders familie mee in verband te brengen is?