Claas Jansen Cloosterman

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door Egbert_ » 24 sep 2021, 12:13

ria van bessen schreef:
24 sep 2021, 11:29
bericht 3

In jouw overzicht.

*] Willepien Harms, . Willepien is overleden vóór 07-05-1756, ten hoogste 28 jaar oud. Willepien trouwde, ongeveer 20 jaar oud, op 16-08-1748 in IJsselmuiden met Jacob Willems Lingeman, ongeveer 27 jaar oud. Jacob is geboren omstreeks 1721 in Zeedijk, zoon van Willem Hendriks Lingeman en Janna Roelofs. Jacob trouwde later op 25-04-1756 in IJsselmuiden met Engeltien Derks (1734-1789).

Ze is dus geboren na 1721 en voor 1730

In het Lidmaatboek IJsselmuiden
17 dec. 1742 Jacob Willems Lingeman en Willemtien Harms – beide van de zeedijk

En zal onderstaand huwelijk niet de juiste zijn.
NG Mastenbroek Den 16 augustus 1748 Jacob Willems j.m. met Willempien Harms j.d. beide van de Zee-dijk.
Mastenbroek klopt niet, het moet IJsselmuiden zijn. Zie scan https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2037905
  • 1748 . . .
    Den 16 augustus Jacob Willems J.M.
    met
    Willempien Harms J.D. beide van de Zeedijk
Van dit echpaar een doopinschrijving te IJsselmuiden: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2037905
1749 . . .
Den 26 Mai is gedoopt een zoon van Jacob Willems Lingeman en Willempien Harms en genaamd Willem

En vervolgens in de index Gericht Genemuiden inv no. 3318:
  • 7 mei 1756: voogdijstelling van Jacob Lingeman, weduwnaar van Willempien Herms. Hermen Herms en Peter Felikz voogden over het minderjarige zoontje van bovengenoemd echtpaar genaamd Willem Jacobs. Over vaders 2e huwelijk met Engeltien Derks. Het zoontje krijgt mee een boek met zilverbeslag.
@Ria, kun je aangeven waar de fout zit? Mbt tot de aantekening in het lidmatenboek IJsselmuiden? Persoonlijk belang: Jacob Lingeman en zijn tweede vrouw Engeltien Derks komen twee keer voor in mijn kwartierstaat.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door ria van bessen » 24 sep 2021, 12:39

Nou ja, ik dacht het wordt met die Rietbergs alleen maar ingewikkelder.
Dus ik regaeer nu wel.

Jannes Jans genoemd na Lubbert Gerrits in de PQ 1749

11de Classe. Onder 200. 1-0-0

Mastebroek [=OW rvb]

Hermen Dirks 2 .
Hermannus Tenthof 3 .
Dirk van Duren 5 .
Lubbert Gerrits 5 .
Jannes Janssen 3 .

VST 1751

No. 1 - T' Huis te Warkeren Drost vn. Sallandt 12 - 3
D' Heer Bentink tot Wittenstein

No. 2 - ... ut supra 1
T' Hoveniers of als boven
Stokebrands huis

No. 3 - ... Saijen 1
Derk Jansen Dominus Westerlo

No. 4 - ... Wed. Perriaens 1
Lubbert Gerrits Selfs Eigenaar

No. 5 - Den Ouden Boxen
... Bmr. Keijser 1
Jannes Jansen Casparus van den Helm.


Ik weet echt niet; wie nou wie is.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door ria van bessen » 24 sep 2021, 13:11

bercht 2

Zo staat het vermeld in het lidmaatboek Ijsselmuiden begint in 1737
Dus ik heb geen antwoord.

29 september 1741 op geloofsbelijdenis aangenomen Hendrik Wagterveld, Jan Gerrits alle uit Grafhorst en Aagje Willems Lingeman van de Zeedijk [met attest vertrokken naar Mastebroek den den eersten maart 1767 [of 1762 met een verticale inktstreep]

15 maart 1742 Jan Hendriks van Werven uit Ijsselmuiden
22 maart 1742 Wicher Jans, Hendrientien Hullemans # vertrokken na …, Jacobus Huisman alle uit Ijsselmuiden
22 maart 1742 Reinhard Durchlo [Dorgelo] en Egbert Gerrits alle uit Grafhorst
23 maart 1742 Johanna ten Klooster uit Ijsselmuiden
15 juni 1742 Klaasjen Berents uit Oosterholt
17 dec. 1742 Jacob Willems Lingeman en Willemtien Harms – beide van de zeedijk

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door Egbert_ » 24 sep 2021, 13:38

Ik heb de scan van het lidmatenboek inmiddels gevonden: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2037905
En inderdaad:
17 dec
Jacob Willems Lingeman
Willemtien Harms
beide met een accolade verbonden met de tekts } beide van de Zeedijk

Iets verder naar boven
Reinhard Durchlo
Egbert Gerrits
beide met een accolade verbonden met de tekts } beide uit Grafhorst

en nog verder naar boven:
Wicher Jans
Hendrientien Hullemans
Jacobus Huisman
alle drie met een accolade verbonden met de tekts } uit IJsselmuiden

Die accolade lijkt me dan niet om aan te geven dat het om echtelieden gaat. De accolade dient om aan te geven uit welke plaats/buurtschap de belijdenis doende leden kwamen.

Jacob Willems Lingeman en Willemtien Harms kun je dus ook heel goed lezen als buurjongen en buurmeisje. Lijkt me beter overeen te komen met de trouwdatum 1748.

Maar, wel bedankt voor het nalopen van de gegevens die ik hier plaats!

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Claas Jansen Cloosterman

Bericht door Egbert_ » 24 sep 2021, 15:57

ria van bessen schreef:
24 sep 2021, 12:39
Jannes Jans genoemd na Lubbert Gerrits in de PQ 1749
Met PQ 1749 ben ik niet bekend. Even gezocht op de site. Dit is waarschijnlijk waar je aan refereert: Personele quotisatie

De telling inzake het familiehoofdgeld d.d. 6 dec. 1749.

Maar dat is dus een soort van bevolkingstelling. Terwijl vuursteden 1751 een telling van onroerend goed is. En in die telling vuursteden zijn mogelijk niet alle familiehoofden zijn opgenomen. Als ze in een huis woonden waar geen aanslag vuursteden op werd gelegd.

Ten tweede wil ik graag wijzen op de naam de Boxen. Dat is een huisnaam, maar ook de naam van een groepje huizen.
Zie Kruispunt: De Boxem Dit kruispunt, dat door de Mastenbroekers ‘de Boxem’ wordt genoemd, heet officieel ‘De Boxen’.
Dit kruispunt, waar de Oude Wetering de Millingersteeg en de Stuurmansweg kruist.
Tegenwoordig is de kruising geen brug, maar een aquaduct: Boxem

Daarom kan Lubbert Gerrits op 5 nov 1733 als Lubbert Gerrits, wonende in Mastebroek in den Boxen (Stift Essen) beschreven worden. Niet omdat hij op het erf de Oude Boxen, of de Nieuwe Boxen woont, maar op een erf dat onderdeel is van het groepje huizen dat de Boxen heet. Het meest zuid-oostelijke van dit groepje. En hij woonde er in 1741 al 20 jaar, dus in 1733 al op die zelfde plek bij de Boxen.

Een goede beschrijving van de situatie is te vinden Overijssels Watersnood van ter Pelkwijk:
Gerrit Braakman, aan de Boksen, bragt zijne runderen naar het huis van zijnen buurman Albert Stoel. Daar zijnde moest hij, met dezen en zijn gezin, naar den zolder vlugten, op welken zij bleven tot in den nacht van Zondag, wanneer zij door A. van der Voort, mr. metselaar te Zwolle, naar het derde aan den Boksen staande huis, namelijk dat van Willem Kok, werden overgebracht, evenals dezelve, op Zaturdag, reeds de vrouw van Gerrit Braakman, die in haren hooiberg gevlugt was, gedaan had. De vrouw van Albert Stoel en hare kinderen werden des Zondags naar Zwolle vervoerd.
Lubbert Gerrits woonde dus waar later Gerrit Braakman woonde. Albert Stoel woonde in de Boxen, waar eerder Rietberg woonde. En Willem Kok op wat eerder Veliken erve heette.

En wat betreft de Rietberg's: er waren rond 1740 twee Rietberg's aan de Oude Wetering. Broers, en beide Jan Jans. De ene aan het Noord Einde Oude Wetering, de ander op het Zuid Einde Oude Wetering. In ieder geval woonde Jan Jans Rietberg Junior op het erf de Boxen, waar zijn vader Jan Herms Rietberg voorheen woonde.

En dan komt de verwarring, in de volkstelling van 1748. Op nr. 6 wonen: Jan Jansen Senior (man), Maria Freriks (vrouw) 1 knegt
Voorafgegaan door Lubbert Gerrits, die aan de Boxen (kruising) woont, en gevolgd door Jan Jansen Junior die in de Boxen (erfnaam) aan de Boxen (kruispunt) woont. Blijkbaar een vierde erf aan de Boxen (kruising).

Senior en Junior zijn geen broers. Jan Jans Rietberg Senior woonde sinds 1737 aan de Oude Wetering, Noordeinde.

Hoogstwaarschijnlijk is Jan Jans Senior ook geen Rietberg, want volgens inwonersregister 1741 is hij van Hessem. Mij niet bekend dat daar Rietberg familie woonde.

De vraag: wie was Jan Jans Senior uit Hessem x 2) 1728 Maria Fredriks komt voort uit een anders vraag.

Wie was Jan Jans, die volgens de logica van de telling van hoofdgeld 1723, op het erf de Boxen woonde. Vier opties:
  1. Jan Jans Senior, echter hij is geen Rietberg. En hij woont er in 1741 zestien jaar, dus vanaf 1725. En dat is na hoofdgeld 1723
  2. Jan Jans Rietberg Junior. Die trouwde waarschijnlijk pas rond 1737. Was mogelijk zelfs nog onmondig in 1723
  3. Jan Jans Rietberg Senior. Die woonde vanaf rond 1737 aan de Oude Wetering Noordeinde. Hij kan daarvoor op het erf van zijn overleden vader gewoond hebben.
  4. een nog ons onbekende Jan Jans
En de reden om op Jan Jans Senior uit Hessem terug te komen was: is er nu voldoende bekend om hem uit te sluiten?

Plaats reactie