Blekkenhorst - vervolg

Alles wat met genealogie te maken heeft.
AFJ

Hallo Frits, de bewerking van

Bericht door AFJ » 23 jan 2018, 23:34

Hallo Frits, de bewerking van de volkstelling van Ommen (en Den Ham) uit 1748 kun je zelf op de site van het HCO vinden. In combinatie met de gegevens uit de akte waarmee Peter dit forumtopic begon, zijn de toenmalige bewoners van het erf Blekken-/Blikkenhorst vrij eenvoudig op te sporen.Met vriendelijke groet, André

ria van bessen

Frits, eigenlijk zou je dat

Bericht door ria van bessen » 24 jan 2018, 11:10

Frits, eigenlijk zou je dat al moeten hebben volgens mij, omdat er een ander topic van jou op het forum is waar dat in staat.Hermen Blikkenhorst wedr is hoofdbewoner en bij in wonen Jan Hendriks en zijn vrouw Hendrikje Jans met een kind Jan onder de 10 jaar en een maagd Jannigjen Hendriks en een klijne maagt Geertjen Jans.Het zoontje Jan in deze VOT 1748 Eerde/Ommen is gedoopt 26 febr 1747 als z.v. Jan DERX op de Blekkenhorst en Hendrikje Janssen. Haar 1e man dus.Uit het 2e huwelijk met Jan Hendriks ook een Jan gedoopt 16-3-1749Hendrikje heeft dus 2 zonen met de naam Jan.

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 24 jan 2018, 18:03

Ria,Inderdaad, dit was allemaal bekend.  Blijft de vraag wie van de twee Jannen, die dus elk een andere vader hebben, een voorvader van mijn is.  Daar ben ik nog niet uit.Bovendien fascineerde het mij dat Hermen z.g. stiefdochters had. Hoe en waarom ?? Waren dat wellicht dochters van zij n overledfen vrouw uit een eerder huwelijk ?? En was Hermen de pachter ?? Zo niet, waarom woonde hij er dan ??  De boerderij hoorde toch bij het huis Eerde ??Frits.

ria van bessen

Ik neem toch aan dat je een

Bericht door ria van bessen » 24 jan 2018, 21:42

Ik neem toch aan dat je een doop hebt van je voorvader of moeder, dan lijkt me dat toch niet zo moeilijk?Hermen is inderdaad gehuwd met de weduwe.De weduwe heet Derkje Goosens en haar man was Jan Hendriks Blickenhorst. Zij hertrouwt met Hermen Jansen. Derkje heeft bij hertrouw 6 onmondige kinderen in 1731 die Marten, Berent, Hendrickien, Hermtien, Derkkien, en Roeloffien heten.Al die kinderen worden ook genoemd in de akte van Peter Klunder. Hendrikje is dus de stiefdochter van Hermen Jans die natuurlijk dan ook op de Blekkenhorst woont in 1748. Hij wordt zelfs voogd over haar kind. Hendrikje is dus ingetrouwd blijkens de VOT.

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 26 jan 2018, 19:59

Ria,Natuurlijk heb ik doopdata, zowel van de Jan gedoopt op 12.02.1748 met als vader Jan Derxz, als van de Jan gedoopt 16.03.1749 van de vader Jan Hendriks. In beide gevallen dus van de moeder Hendrikjen Jans.  Maar welke  is nu mijn  voorvader ??  Beide patroniemen kunnen gelden. Of heb jij meer info van elders ??Frits.

ria van bessen

Nou, ik bedoelde eigenlijk

Bericht door ria van bessen » 26 jan 2018, 20:11

Nou, ik bedoelde eigenlijk het kind van Jan 1 of van Jan 2. Dat is dan je voorvader of moeder.Maar jij bedoelt; als de vaders dus allebei Jan Jansen heten welke Jan is dan weer hun vader, Jan Derks of Jan Hendriks; oftewel de 1e of de 2e man van Hendrikje Jansen.Heb je wel 2 huwelijken gevonden?

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 26 jan 2018, 20:33

bericht 2Jan Hendriks de 2e man van Hendrikje is een zoon van Hendrik Vlierman te Gietmen - zie de aktes hieronder.Hendrik Vlierman is verwant aan Willem Jansen Sluiter, wedr van Jannigjen Jansen, Hendrik is voogd van MZ over haar kinderen [1745].Jan [Hendriks] Vlierman is voogd als neef van Willem [Jansen] Sluiter van VZ in 1766. Jan is dan voogd als aangehuwde neef omdat zijn vader voogd van MZ was in 1745.Als Jan de zoon van Jan Vlierman zich later ook Vlierman gaat noemen, lijkt mij de Jan Jansz op Blekkenhorst de zoon van Jan Derks.Misschien kun je er op deze manier achter komen? Huwt er een Jan Jans Vlierman?

vantspijker

Ria,

Bericht door vantspijker » 27 jan 2018, 21:24

Ria, Huwelijken heb ik niet; de lidmaat boeken van Ommen  beginnen eerst in 1745 en de huwelijken in 1764. Wellicht zou onder Gietmen iets te vinden zijn maar onder welke grotere plaats  zou dat eventueel te vinden kunnen zijn ??Ik vind wel van één (zoon) Jan Jans een huwelijk, met Jennigje Jans, zowel aangetekend in Ommen als in Hellendoorn van Maart/April 1769 met vermelding zowel Blekkenhorst als Huis Eerde.  De andere Jan Jans vind ik in die boeken, in ongeveer die periodes niet.Heb jij suggesties voor verder zoeken ??  Onderwijl zit ik mogelijk met een ""onechte"" voorvader.  Eigenlijk best wel grappig.Frits. 

ria van bessen

Ja, die Jan is me bekend.

Bericht door ria van bessen » 27 jan 2018, 23:13

Ja, die Jan is me bekend.Er is een Jan Vlierman in 1818 die dan 37 jaar oud is en gehuwd is met Maria Alberts - Ommen. Zie wiewaswie. In het doopboek van den Ham zit een Willem Jansen Vlierman x Maria Willems en laten een dochter Willemina dopen op 13-07-1800. Ook in den Ham een Jan Hendriks op Flierman x Derkje Herms [1765] zoon Gerrit op 21-05-1769Maar dit is Magele. Zelfs in Linde is een Vlierman.Jij moet die uit Gietem hebben. En in den Ham zit slechts 1 doopvermelding uit Gietem.Gietem ligt bij Vilsteren, toch? dus gewoon Ommen.Je voorvader is een Jan, maar welke zal via verder onderzoek van het ORA misschien duidelijk worden. Dat wordt dan een bezoek aan het HCO? Ik heb in ieder geval niets voor je, helaas. 

helen

Heb je deze kaart al gezien? 

Bericht door helen » 28 jan 2018, 10:18

Heb je deze kaart al gezien? http://www.nevenzel.nl/Nevenzel/03%20De ... en.htmIets naar beneden scrollen en opzij: Sectie H en G.Flierman in Gietem en Blekkenhorst in Eerde.
Afbeelding

Plaats reactie