Annigje Hendriks (Breur) te Jonen ?
De foto's van de Personele
De foto's van de Personele Quotisatie 1750 zijn te vinden op: http://picasaweb.google.nl/tabepap/Pers ... isatie1750#
Toelichting: alle huishoudens, behalve de "onvermogenden", dienden mee te betalen aan deze belasting op het inkomen i.v.m. de belabberde financiële situatie van de provincie Overijssel. Voor elk lid van het huishouden moest worden betaald; alleen kinderen jonger dan 10 jaar en in de drie laagste klassen kinderen beneden de 17 jaar waren vrijgesteld. In totaal waren er 12 klassen (hoogste klasse inkomen meer dan 5000 gulden per jaar)
Groet,
Egbert
Toelichting: alle huishoudens, behalve de "onvermogenden", dienden mee te betalen aan deze belasting op het inkomen i.v.m. de belabberde financiële situatie van de provincie Overijssel. Voor elk lid van het huishouden moest worden betaald; alleen kinderen jonger dan 10 jaar en in de drie laagste klassen kinderen beneden de 17 jaar waren vrijgesteld. In totaal waren er 12 klassen (hoogste klasse inkomen meer dan 5000 gulden per jaar)
Groet,
Egbert
Beste Johan,Deze ouders zie
Beste Johan,
Deze ouders zie ik ook zo. Mijn vermoeden is nu dat de in 1750 genoemde Hendrik Hendriks Baas en Hendrik Hendriks Breur broers van elkaar zijn (breur=broer).
Groet,
Egbet
Deze ouders zie ik ook zo. Mijn vermoeden is nu dat de in 1750 genoemde Hendrik Hendriks Baas en Hendrik Hendriks Breur broers van elkaar zijn (breur=broer).
Groet,
Egbet
Johan,weet je naar wie zijn
Johan,
weet je naar wie zijn Andries(2x) Geert en Marrigje(2x) vernoemd ?
(Marrigje wegens naam bij VT 1748 mogelijk de overgrootmoeder van het kind ?)
verder
NG dopen O'markt 07.05.1726 Andries zoon van Hendrik Hendriks van Kalenberg , peet is Aeltien.
NG dopen O'markt 04.01.1728 Anna dochter van Hendrik Hendriks , peet is Lammertien.
Om het allemaal makkelijk te houden zie ik in Paasloo ook nog een Hendrik Hendriks Clos X Hendrikjen Jans die in '35 2 kinderen laat dopen.
gr. Peter
[ 22. Oktober 2008, 17:52: Bericht gewijzigd door: Peter van der Woude ]
weet je naar wie zijn Andries(2x) Geert en Marrigje(2x) vernoemd ?
(Marrigje wegens naam bij VT 1748 mogelijk de overgrootmoeder van het kind ?)
verder
NG dopen O'markt 07.05.1726 Andries zoon van Hendrik Hendriks van Kalenberg , peet is Aeltien.
NG dopen O'markt 04.01.1728 Anna dochter van Hendrik Hendriks , peet is Lammertien.
Om het allemaal makkelijk te houden zie ik in Paasloo ook nog een Hendrik Hendriks Clos X Hendrikjen Jans die in '35 2 kinderen laat dopen.
gr. Peter
[ 22. Oktober 2008, 17:52: Bericht gewijzigd door: Peter van der Woude ]
Beste Bartje,Achternamen: dat
Beste Bartje,
Achternamen: dat was een beetje kort door de bocht, maar ik bedoelde daarmee te zeggen dat men vaak geen vaste achternamen/toenamen had en daar is deze familie ook een voorbeeld van. De Hendrik Hendriks die op 9 juni 1752 voor de derde keer trouwde (met Albertje Jans Bakker) gebruikte toen de achternaam Baas, terwijl zijn dochters Lummigjen en Grietjen Hendriks later met de achternaam Breur in de doop- en trouwboeken van Oldemarkt en Blokzijl voorkomen. In mijn vorige e-mail doe ik daarom de veronderstelling dat Hendrik Hendriks [Baas] e.v. Hendrikje Jans een broer is van bovenstaande Hendrik Hendriks [Breur/Baas]. Bij het doornemen van de doopboeken van Oldemarkt kom ik veel fouten in met name de patroniemen van de moeders tegen. Het zou daarom heel goed kunnen dat Annigje Jans (ged. op belijdenis in 1748) en Annigje Alberts één en dezelfde persoon zijn. Ik zou anders niet weten wie deze Annigje Jans was. Beschouw dit bericht graag als een bijdrage aan de discussie. Mijn bericht van gisteravond zal ik intrekken.
Groet,
Egbert
Achternamen: dat was een beetje kort door de bocht, maar ik bedoelde daarmee te zeggen dat men vaak geen vaste achternamen/toenamen had en daar is deze familie ook een voorbeeld van. De Hendrik Hendriks die op 9 juni 1752 voor de derde keer trouwde (met Albertje Jans Bakker) gebruikte toen de achternaam Baas, terwijl zijn dochters Lummigjen en Grietjen Hendriks later met de achternaam Breur in de doop- en trouwboeken van Oldemarkt en Blokzijl voorkomen. In mijn vorige e-mail doe ik daarom de veronderstelling dat Hendrik Hendriks [Baas] e.v. Hendrikje Jans een broer is van bovenstaande Hendrik Hendriks [Breur/Baas]. Bij het doornemen van de doopboeken van Oldemarkt kom ik veel fouten in met name de patroniemen van de moeders tegen. Het zou daarom heel goed kunnen dat Annigje Jans (ged. op belijdenis in 1748) en Annigje Alberts één en dezelfde persoon zijn. Ik zou anders niet weten wie deze Annigje Jans was. Beschouw dit bericht graag als een bijdrage aan de discussie. Mijn bericht van gisteravond zal ik intrekken.
Groet,
Egbert
Nog een korte toevoeging:
Nog een korte toevoeging: Breur is m.i. geen "achternaam" maar een toenaam om broers van elkaar te kunnen onderscheiden. Je ziet dit bv. in de belastingregisters van Giethoorn: vermeldingen van Jan Jansen Breur en Volken Volkens Breur.
Groet,
Egbert
Groet,
Egbert
Dat Hendrik Hendriks Breur en
Dat Hendrik Hendriks Breur en Hendrik Hendriks Baas broers zouden (kunnen) zijn ontgaat mij even. Waarom zou je 2 kinderen met dezelfde naam hebben ?
L.s. Heerlijk die discussie
L.s. Heerlijk die discussie !
Misschien wat toegevoegde waarde over het gezin Albert Gerrits (Koning) & Annigje Hendriks (Breur)wat ik heb gevonden:
Albert Gerrits (Koning) *20-11-1746 te Nederland dp te Blokzijl + 11-07-1815 te Wetering (Stwld)
X 09-12-1770 te Blokzijl NG DTB 47
hij: van het Nederlant, zij: laatst gewoont hebbende te Santbelt
Annigjen Hendriks(Breur)* ???
+ 03-05-1819 te Steenwijk akte 13, weduwe van wijlen Albert Gerrits Koning, geboren te Jonen onder de gemeente Giethoorn, ouderdom ruim 72 jaren, op de Markt no 100 te Steenwijk (helaas geen ouders vermeld).
De volgende kinderen zijn geboren op de Wetering in Scheerwolde (Stwld) en NG gedoopt te Blokzijl DTB 43
Luutje (Luitje) * 12-07-1772 X 1796 te Stw Wed. Harm ten Wolde
Hendrik * 13-03-1774 X 1800 Blokz Vroukjen Alberts Schaap
Annigjen * 03-12-1775 X 1798 Blokz Albert Beenen Vaartjes
Gerrit * 11-02-1778 X Oldem Vroukjen Koops Pen
Naamgeving 1812 Steenwijkerwold:
Albert Koning met:
Hendrik 38j, Gerrit 34j, Luitjen 40j, Annigjen 36j
N.b. Albert Gerrits (Koning) en Martin Gerrits K.
waren broers, kinderen van Gerrit Roelofs (Koning) & Luitje Alberts (Vedder)
Zou het kunnen dat de gezochte Annigje uiteindelijk in Jonen is gaan wonen met haar moeder Albertje Jans Bakker, komende uit Giethoorn X 1752 met Hendrik Hendriks (sr) ????
mvrgr Geert Kuiper
Misschien wat toegevoegde waarde over het gezin Albert Gerrits (Koning) & Annigje Hendriks (Breur)wat ik heb gevonden:
Albert Gerrits (Koning) *20-11-1746 te Nederland dp te Blokzijl + 11-07-1815 te Wetering (Stwld)
X 09-12-1770 te Blokzijl NG DTB 47
hij: van het Nederlant, zij: laatst gewoont hebbende te Santbelt
Annigjen Hendriks(Breur)* ???
+ 03-05-1819 te Steenwijk akte 13, weduwe van wijlen Albert Gerrits Koning, geboren te Jonen onder de gemeente Giethoorn, ouderdom ruim 72 jaren, op de Markt no 100 te Steenwijk (helaas geen ouders vermeld).
De volgende kinderen zijn geboren op de Wetering in Scheerwolde (Stwld) en NG gedoopt te Blokzijl DTB 43
Luutje (Luitje) * 12-07-1772 X 1796 te Stw Wed. Harm ten Wolde
Hendrik * 13-03-1774 X 1800 Blokz Vroukjen Alberts Schaap
Annigjen * 03-12-1775 X 1798 Blokz Albert Beenen Vaartjes
Gerrit * 11-02-1778 X Oldem Vroukjen Koops Pen
Naamgeving 1812 Steenwijkerwold:
Albert Koning met:
Hendrik 38j, Gerrit 34j, Luitjen 40j, Annigjen 36j
N.b. Albert Gerrits (Koning) en Martin Gerrits K.
waren broers, kinderen van Gerrit Roelofs (Koning) & Luitje Alberts (Vedder)
Zou het kunnen dat de gezochte Annigje uiteindelijk in Jonen is gaan wonen met haar moeder Albertje Jans Bakker, komende uit Giethoorn X 1752 met Hendrik Hendriks (sr) ????
mvrgr Geert Kuiper
Even voortbeduurend op
Even voortbeduurend op Geert
in het doopboek van steenwijk.
den 10 december 1747 is gedoopt het kind van
Hendrik Harms en Arentje Hendriks woondende te zuidveen, en is genaamt Annigje
Zou dit jullie Annigje kunnen zijn ????
Thea
in het doopboek van steenwijk.
den 10 december 1747 is gedoopt het kind van
Hendrik Harms en Arentje Hendriks woondende te zuidveen, en is genaamt Annigje
Zou dit jullie Annigje kunnen zijn ????
Thea
NG trouwen Oldemarkt 07.09
NG trouwen Oldemarkt 07.09.1752
Hendrik Hendriks Baas wedn. Annigje Alberts,
Kalenberg en Albertje Jans Bakker van Giethoorn, wonende te Kalenberg.
NG trouwen Giethoorn staat 07.06.1752 voor OT en 02.07.1752 voor trouwen, Hendrik Hendriks Baas wedn. Annigje Alberts, Kalenberg en Albertje Jans Bakker JD van Giethoorn.
even ten overvloede dat bovenstaande waarschijnlijk wel juist is.
Hendrik Hendriks Baas wedn. Annigje Alberts,
Kalenberg en Albertje Jans Bakker van Giethoorn, wonende te Kalenberg.
NG trouwen Giethoorn staat 07.06.1752 voor OT en 02.07.1752 voor trouwen, Hendrik Hendriks Baas wedn. Annigje Alberts, Kalenberg en Albertje Jans Bakker JD van Giethoorn.
even ten overvloede dat bovenstaande waarschijnlijk wel juist is.
1) Aangenomen tot ledematen
1) Aangenomen tot ledematen den 3 april 1748 [Oldemarkt]
Jochem Dirks
Aukje Harmens
Annegje Alberts
Kunnegje Klaaszen
In het doopboek van Oldemarkt:
Maart 1748 gedoopt op belijdenis Annigje Jans huisvrouw van Hendrik Hendriks Bekker.
In de Volkstelling van augustus 1748 kan ik geen Annigje Jans als huisvrouw van een zekere Hendrik vinden, dus dit lijkt me een verschrijving.
2) "Annigjen Hendriks(Breur)* ???
+ 03-05-1819 te Steenwijk akte 13, weduwe van wijlen Albert Gerrits Koning, geboren te Jonen onder de gemeente Giethoorn, ouderdom ruim 72 jaren"
Dit lijkt mij iets te oud opgegeven, want dan zou ze in dezelfde Volkstelling genoemd moeten worden. Maar ik heb nog niet uitputtend gezocht.
Groet,
Egbert
Jochem Dirks
Aukje Harmens
Annegje Alberts
Kunnegje Klaaszen
In het doopboek van Oldemarkt:
Maart 1748 gedoopt op belijdenis Annigje Jans huisvrouw van Hendrik Hendriks Bekker.
In de Volkstelling van augustus 1748 kan ik geen Annigje Jans als huisvrouw van een zekere Hendrik vinden, dus dit lijkt me een verschrijving.
2) "Annigjen Hendriks(Breur)* ???
+ 03-05-1819 te Steenwijk akte 13, weduwe van wijlen Albert Gerrits Koning, geboren te Jonen onder de gemeente Giethoorn, ouderdom ruim 72 jaren"
Dit lijkt mij iets te oud opgegeven, want dan zou ze in dezelfde Volkstelling genoemd moeten worden. Maar ik heb nog niet uitputtend gezocht.
Groet,
Egbert