Jan Dirksen Mulder (Hellendoorn ?)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
blauwe_parel

Bedankt weer voor je tips.

Bericht door blauwe_parel » 23 sep 2016, 23:04

Bedankt weer voor je tips.Ik ga dit weekeind Dalfsen uitspitten en kijken wat ik tegenkom.Ook de VOT's 1748, alhoewel Egbert Derks & Willemtjen Jansen al in 1743 trouwden en sindsdien op Twilhaar woonden en lieten dopen in Hellendoorn.... maar je weet maar nooit. Margaret

wim meijberg

Egbert Derks Campman staat in

Bericht door wim meijberg » 24 sep 2016, 09:35

Egbert Derks Campman staat in de volkstelling met Willemken Jansen,  2 kinderen onder 10 jaar. Derk en Jan.Ik weet niet of dit de gezochte Willemtje is, maar, er staat tussen de aangenomen ledematen van Hellendoorn in 1733 wel een Willemtje Jans Brinkhuis die van Den Ham komt. https://familysearch.org/ark:/61903/3:1 ... cc=2037905    

blauwe_parel

Ria en Wim,

Bericht door blauwe_parel » 24 sep 2016, 23:42

Ria en Wim,Die Campman moet hem wel zijn want de kinderen kloppen ook.Jouw vondst van Willemtjen Jans Brinkhuis is interessant, zou dat kunnen? Ik heb het ook voorbij zien komen maar dacht dat het haar niet was... maar misschien toch wel he? Wel verwarrend dat de achternamen kennelijk steeds mee veranderen als men verhuist...Maar nu zou ik ook in den Ham kunnen zoeken..Verder nog even vondsten VOT Hellendoorn 1748:# 97 Jan Twilhaar & Maria Jans, geen kinderen, 't Kerkdorp (Maria Jans woont bij haar huw. in 1746 op Oude Heksel te Noetsele), Maria zou een zus van Willemtjen kunnen zijn...en derhalve Jan de momber van 1751 en/of 1753 ...# 63 Jan Twilhaar & Willemine Jans, geen kinderen, Haarle# 23 Jan Twilhaar & Jenne Harmsen, geen kinderen, Noetsele# 24 Derk Twilhaar & Harmken Jans, geen kinderen, Noetsele, Harmken zou een zus van Willemtjen kunnen zijn ..en derhalve Derk de momber van 1753 ...# 29 Egbert Campman & Willemken Janssen, met zonen Derk en Jan onder de 10, Noetsele, dat zullen Egbert Derksen & Willemtjen Jansen zijn ...Wat voor mij verwarrend is is dat het gezin Egbert Derksen & Willemtjen Jansen op Twilhaar wonen en in Noetsele. Volgens mijn topografische atlas ligt Noetsele ten zuiden van Hellendoorn. Is Twilhaar misschien een boerderij of zo hetgeen weer in Noetsele ligt?Margaret

ria van bessen

Wat ik me afvraag is het

Bericht door ria van bessen » 25 sep 2016, 14:22

Wat ik me afvraag is het volgende, heb je wel de juiste stamvader op het oog?Egbert Derks huwt als jm aan de Brengenberg. En zijn vader zou dan Derk Teunis Poelakker zijn..wat is het bewijs dat Egbert een zoon is van deze Derk?

blauwe_parel

Ria,

Bericht door blauwe_parel » 25 sep 2016, 20:54

Ria,Egbert Derksen werd te Poelakker geboren en gedoopt 08-03-1711 te Hellendoorn als zoon van Derk Teunissen & Jennigje Jansen wonende te Poelakker.Op 03-10-1737 is er een Egbert Derksen die belijdenis doet te Hellendoorn en woont bij Hofstee.Derk trouwde op 01-05-1743 te Hellendoorn als j.m. wonende te Brengenberg X Willemtjen Jansen wonende te Oudleusen onder Dalfsen. Ook in Dalfsen staat dit huwelijk vermeld op 01-05-1743 (ik had eerst 4 mei staan, maar moet ook 1 mei zijn; origineel is niet scherp).Hun 1e kind Derk wordt geboren in het Kerkdorp, gedoopt 13-03-1744 te Hellendoorn.De rest van de kinderen worden geboren op Twilhaar en in Hellendoorn gedoopt.VOT 1748 Hellendoorn wordt Egbert zelfs Campman genoemd, te Noetsele, met zoon Derk Jan onder de 10 jaar. Geen idee waar die naam Campman vandaan komt. Beroep misschien? Want hij woonde te Twilhaar. De twee eerste kinderen Derk waren overleden en wat na Derk Jan kwam is na 1748 geboren. (Kan Twilhaar een boerderij zijn te Noetsele, of haal ik dingen door elkaar??)Zijn vader Derk Teunissen werd ook wel Poelakker genoemd ... en ik meen zoon Derk zelfs een keer Poelakker soon ...Erg verhuizerig moet ik toegeven.-----------Verder gevonden in Dalfsen dopen van de zusjesHarmine dt v Jannes Gerrijtsen & Margien Janssen op 12-11-1713 enMaria Geertruida dt v Jannes Gerrijds & Margien Jansen 14-10-1719Beiden uit 't Kerkdorp.Maar geen Willemtjen Jansen die er bij past.Margaret

ria van bessen

Margaret, dat is dus geen

Bericht door ria van bessen » 25 sep 2016, 21:48

Margaret, dat is dus geen bewijs. Je hebt eigenlijk alleen een doop van Egbert als zoon van ...Dit is de huwelijksaantekening1 mei 1743Egbert Derksen j.m. wonende aan Brengenberg metWilmtjen Jantsen j.d. wonende te oude Leusen onder DalfsenHoort Egbert niet bij die Poelakker dan kun je de voogden ook in een andere context zetten.Het Brengenberg lag in het kerkdorp volgens het doopboek Hellendoorn.Er zijn vele Twilhaar zag ik.Genoemd als bij het Twilhaar of aan het Twilhaar of in het velt bij Twilhaar.En er is een grote en een kleine Twilhaar..en onderstaande ... is hij de zoon van Willemtjen en haar 3e man ? Weet je zijn achternaam ?[na 1811]31 augustus 1781Egbert Jan Hermsen j.m. van Twilhaar metDine Berentsen j.d. van Derk agter den Nes wonende bij Valevelt [=Kalevelt? Ria ] 

ria van bessen

bericht 2, aanvulling op

Bericht door ria van bessen » 25 sep 2016, 21:53

bericht 2, aanvulling op bericht 1Waarom zijn bijvoorbeeld de onderstaande personen geen voogd over Egbert Derks zijn kinderen?VOT 1748 – het dorpNr 35Poelakker,Albert en zijn vrouw Janna Jans Nr 62Jannes Berents Poelakker en Marie Berents zijn vrouw haar moeder Hendrikje Geerts bijinwonendhun kinderen Jannes, Berent en FennekenInwoner in de kamer Anna Gosselink wed. soon Derk, kindt onder 10 jr Zwane Willemsen 

blauwe_parel

Interessant wat je allemaal

Bericht door blauwe_parel » 25 sep 2016, 22:31

Interessant wat je allemaal naar voren brengt. De bewijzen zijn inderdaad moeilijk te vinden, vandaar ook al het gezoek.Ik vond deze link: http://www.dirkschuetten.nl/nijen%20twi ... tmlHieruit maak ik op dat Twilhaar (wat het ook was (gebied of boerderij) vrnl. in Noetsele lag ten zuiden van Hellendoorn en mijn vorige post enigzins onderbouwt. Daarmee ben ik er natuurlijk niet, maar alle beetjes helpen.Egbert Jansen Hermenss (Twilhaar) is de zoon van Herm Lamberts (Harmen Lammers) & Willemptjen Jansen, geb. te Twilhaar, ged. 18-08-1754 te Hellendoorn. Zijn huwelijk had ik nog niet bedankt. Dina woont in Calevelt.Margaret

blauwe_parel

Eventuele voogden #35 en #62

Bericht door blauwe_parel » 25 sep 2016, 23:08

Eventuele voogden #35 en #62 zie ik niet zo erg zitten Ria.Derk Teunissen (Poelakker) heeft geen Albert en een Jannes Berents als zonen. Dit zijn dan geen broers van de vroeg overleden Egbert Derksen. Daarnaast hadden we al geopperd dat de momber Teunis Derksen (1751) van Egbert zijn kant zou komen want hij had inderdaad een jongere broer Teunis Derks. Jan Twilhaar (1751) zou dan van Willemtjen Jansen haar kant moeten komen. Bovendien bij de 5 mombers die genoemd worden (twee in 1751 + drie 1753) zit geen Albert.Weet jij waar de naam Poelakker vandaan komt? Is dat een boerderij of ook een gebiedje? En waar lag het? Ik kan het via Google en mijn topo atlas niet vinden.Margaret

ria van bessen

Er zijn in 1748 x Egbert

Bericht door ria van bessen » 25 sep 2016, 23:33

Er zijn in 1748 x Egbert Derks volgens de VOTJe gaf dat zelf al aan in een eerder bericht.Via jou link Wim (Volkstelling 1748) zag ik een Willemtjen Jannissen (blz. 71), Egbert Derks (blz.59) en Egbert Derks Campman (blz. 38). En dat Egbert Derks een broer Teunis heeft, haal je uit de dopen?Waar is dan het huwelijk van de ouders van Egbert en Teunis ? Ook in Hellendoorn? 

Plaats reactie