Jan Jans onder Vollenhove

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Dalfsen deel 10f404/405 dd 17

Bericht door ria van bessen » 04 jan 2010, 00:24

Dalfsen deel 10
f404/405 dd 17-04-1756
Keurnoten: Hendrik Jansen en Ant. Bakker
Verschenen Willem Derksen weduwnaar en wonende te Nieuwleussen. Hij wil hertrouwen. Er zijn drie onmondige kinderen m.n. Hendrik, Grietjen en Geertjen Willems. Erfuiting voor moeders deel: 1 dagmate hooijland gelegen in de Blanken, ieder een eijken kiste en de moeders klederen soo linnen als wollen als de oudste 18 jr oud is zal het voordeel van het hooijland ten voordele van de kinderen zijn, te versterven van ?t een op het andere kind en onderhoud in kost en kleding tot 18 jaar geworden zijn, hen laten leren lezen en schrijven en ziek of zuchtig altijd weer in het ouderlijk huis mogen inkomen. Mombers worden Klaas Derks en Gerrit Geerts.

Nog geen Jan Jansen, maar die zal [hopelijk] ook wel komen opdraven.

groet Ria

Nieuwlaar

Dag Ria,Geen Jan Jansen maar

Bericht door Nieuwlaar » 04 jan 2010, 19:04

Dag Ria,

Geen Jan Jansen maar wel een waardevolle momberakte. Daaruit blijkt (naast landbezit) dat mijn voorvader Willem Derks bij zijn eerste vrouw (Marijtje Geerts) drie kinderen had in plaats van de ene die in het doopboek Nieuwleusen staat. De kinderen Hendrik en Grietje zullen in de vacaturetijd (in 1754 kreeg Nieuwleusen weer een nieuwe predikant) geboren zijn en hoewel deze nieuwe predikant een aantal dopen uit de vacaturetijd vermeld, zullen er toch wel een aantal kinderen niet zijn ingeschreven.
Momber Klaas Derks is in mijn gegevens de oudste broer van Willem Derks. Momber Gerrit Geerts moet ik nog naar kijken, maar zal zo te zien een broer zijn van Marijtje Geerts.

Dank tot zover en groet,

Evert

ria van bessen

Dag Evert,Dan zul je hier ook

Bericht door ria van bessen » 04 jan 2010, 19:33

Dag Evert,

Dan zul je hier ook wel content mee zijn!
Je moet hem even goed doorlezen - dat wel.

Dalfsen deel 10
F210
Keurnoten: Lubbert Janse en Hendk: Janse.
Verschenen Willem Derks en verklaarde te hebben aangekocht van zijn broeders m.n. [m.z. zwager RvB] Derk Jans en Klaes Derks benevens de mombers over de drie onmondige kinderen van Geertjen Derks alsmede over Petien Derks welke alhier alle mede present zijnde, de gehele nalatenschap als rak en ree en het halve huis, maar geen landerijen van haar moeder en bestemoeder Grietje Peters, mits dan de koper zal moeten uitkeren aan Peter Derks een sa: van 55 gls en een vrije ingang in ?t huis bij ziekte of zucht, of zo niet in staat is om te dienen maar als dezelve komt te trouwen zal het gemelde geld aan hem worden uitgekeerd of als meerderjarig is geworden of daarvan de rente ontvangen. En de kinderen van Geertjen Derks met namen Jennegjen, Hilligjen en Altien Derks zullen mede tesamen hebben 55 gls verder zal de koper dezelven onderhouden in kost en kleding tot in staat zijn te dienen en inmiddels het lezen en schrijven laten leren en buitenshuis dienende bij ziekte altijd in het huis mogen komen om verpleegd te worden en als komt te trouwen zal het derde part van de 55 gls kunnen vorderen of al mede verrente. Vorders zal Derk Jans de vader van de 3 opgemelte kinderen de kost in ?t huijs hebben zo lang hij leeft en jaarlijks verdienen een sa: van tien gls, twee linnen broeken en een hemdrok, een paar schoenen maar zo hij niet meer kan arbeiden, zo zullen de 10 gls niet betaald worden, edog als hij uit het huis wil vertrekken zal mede aan hem 55 gls worden gegeven, welke loon en toebate of het geld voor de halfscheid zal moeten worden betaald en indien Derk Jans mocht komen te sterven zo zal hetgene in zijn kiste bevonden wordt aan zijn kinderen worden uitgereikt benevens de schapen zo er die zijn enaer de 55 gls blijven in het huijs waarvoor dezelve zullen moeten laten begraven nabuurlijk en boergelijk.
Verder hebben de compt: alle tezamen met handtastinge in edes plaats verklaart bovenstaande schikkingen of kopinge ten vollen met haar genoegen te zijn daarmede van haar erfportie wijlen haar moeder Grietjen Peters af te zijn.
Verder zijn mede verschenen Jan Hendriks en Teunis Jans en hebben met handtastinge in edes plaats de momberschap aangenomen en belooft zich te zullen gedragen als goede en getrouwe mombers volgens landrecht verplicht zijn. Getekend en gezegeld door de scholtus, Dalfsen den 15 maart 1751
Zijkant: Jan Geerts is in plaatse van Jan Hendriks als momber aangesteld op den 24e juni 1754

groet Ria van Bessen

Nieuwlaar

Dag Ria,Dit is inderdaad ook

Bericht door Nieuwlaar » 04 jan 2010, 21:14

Dag Ria,

Dit is inderdaad ook heel waardevol.

In de bijlagen van het 2e huwelijk van Jantje Willems had ik gevonden dat de grootouders (dus de ouders van Willem Derks) Derk Willems en Gerritje Arends zouden moeten zijn. Daaraan had ik al getwijfeld omdat het beste dat ik verder kon vinden het echtpaar Derk Hermsen en Grietje Peters was. Met dit stuk wordt mijn vermoeden versterkt.

Verder kan ik uit het stuk opmaken dat in 1851 van de 9 kinderen van Derk Hermsen&Grietjen Peters er nog 3 in leven zijn (Klaas, Willem en Peter) en dat dochter Geertje haar man (Derk Jans) en 3 kinderen heeft nagelaten.

Ik heb de VOT 1748 Nieuwleusen zelf nog niet bestudeerd maar ik heb elders wel het volgende gevonden ontleend aan deze bron:
1748: Derk Hermz woont met zijn zoons Wilm en Peter, boven de 10, 2 kinderen onder de 10 jaar, en 2 dienstboden te Nieuwleusen (in het rot van Derk Geertz). Inwonend zijn Derk Jansen en Jennegien Derks [Volkstelling 1748].
Aantekening: Derk Jansen zal de echtgenoot zijn van de inmiddels overleden Geertje Derks. Jennegien Derks zal een dochter van Derk Jansen zijn. De kinderen onder 10 jaar eveneens.

Groet, Evert Nieuwlaar

[ 04. Januari 2010, 21:15: Bericht gewijzigd door: Evert Nieuwlaar ]

ria van bessen

Dag Evert,Zojuist gevonden,

Bericht door ria van bessen » 05 jan 2010, 00:09

Dag Evert,

Zojuist gevonden, na een paar uur zoeken.

Dalfsen invnr.13
f44v
Verschenen Arent Jansen en Mettjen Jansen eheluiden tutore marito en verklaarden om een welbetaalde somma van betaalde penningen te cederen en te transporteren aan haar schoonzoon Jan Jansen en haar dochter Jentjen Willems alle hare halve roerende en onroerende goederen excempt een dagmaat hooiland gelegen in de Bleuke bij Krol huis bestaande uit paarden en beesten, varkens, schapen en het halve getimmerte, benevens alderhande huisraad en huismansgereedschap en den halven bouw mits de eerste en de tweede comparanten haar schoonzoon Jan Jansen en dogter Jantjen Willems aannemende halve schuld en dat sij van nu voortaan te zamen ieder voor de halvescheijd sullen zajen soals thans door haar bewoond word en gelegen op Nieuwleusen onder ?t schoutampt Dalfsen, verder met zijn lusten en lasten raad en onraad vanouds daartoe gehorende en hebben de comparanten belooft het selve te zullen wagten en waren voor alle evictie of opsprake als na regten. In waarheijds oirkonde hebbe ik verwalter scholtus desen getekent en gesegelt benevens de eersten comparant uit beijde namen. Actum Dalfsen den 11 juli 1787
was get.
Gerrit Bloemendal Verw. Scholtus
Arent Jans

groet Ria

ria van bessen

bericht 2 Jammer dat er geen

Bericht door ria van bessen » 05 jan 2010, 16:34

bericht 2

Jammer dat er geen toevoeging bij Jan Jansen staat.

De grond genoemd Blanken zal wel Bleuken moeten zijn of net andersom. Maar dat is te controleren.

Ik kan geen voogdijstelling vinden van Metjen Jans als ze hertr. met Arent Jans.

De kinderen zijn nog onmondig - in ieder geval Jantje toch? Zij is van 1768, dan is ze 5 jr.

groet Ria

Nieuwlaar

Dag Ria,Zo'n voogdijstelling

Bericht door Nieuwlaar » 05 jan 2010, 19:52

Dag Ria,

Zo'n voogdijstelling zou er in principe wel moeten zijn bij hertrouwen. Dat vond ik zelf ook vreemd toen ik zocht naar een voogdijstelling bij het hertrouwen van Jantje Willems (Vrederechter Zwollerkerspel moet ik nog doen, of heeft dat geen zin?).

Een speculerende vraag: kan het feit dat er geen ingekomen attestatie is van Jan Jans in Nieuwleusen betekenen dat hij van Nieuwleusen afkomstig is en (tijdelijk) onder Vollenhove woonde? Of is dat te speculatief?

Jouw speurwerk heeft weliswaar nog geen antwoord gegeven op mijn oorspronkelijke vraag maar met wat je wel gevonden hebt ben ik zeer content.

Groet, Evert

ria van bessen

Dag Evert,Ben net thuis van

Bericht door ria van bessen » 06 jan 2010, 00:18

Dag Evert,

Ben net thuis van een verjaardag.

Kan het ook zijn dat Jantje Willems het enige kind is - wat is overgebleven in 1787?

En - Is de trouwdatum wel correct van Arent Jans en Mettjen Jansen? Toevallig niet nog een 2e Arent Jans met een Metjen?

Zou wel heel erg toevallig zijn, maar dat is wel uit te sluiten?

groet Ria

Nieuwlaar

Dag Ria,Jantje Willems enige

Bericht door Nieuwlaar » 06 jan 2010, 18:51

Dag Ria,

Jantje Willems enige kind overgebleven in 1787?
Nee, zus Marrigje sterft in 1821, zus Hilligjen in 1834. Verder moet ook broer Lucas of zus Geesjen nog leven in 1806 (Overlijdensboek Nieuwleusen: 26 Nov (1806): is verstorven Mettjen Jans Weduwe van Arent Jans te Nieuwleusen, oud 75 jaar, 6 maand en 3 dagen, nalatende 4 kinders).

Trouwdatum Arent Jans en Mettjen Jansen correct?
Het huwelijk dat ik het meest vond passen was 23-7-1773 "Arent Jans jm en Mette Jans wed beijde op Nieuwleusen, alhier getrouwt"
Er is nog een ander huwelijk: 18-4-1789: "Arent Jans wednaar en Marrigjen Jans weduwe beide op het Ruitenveen, alhier getrouwt"
Gezien de akte uit 1787 die je enkele posts geleden citeerde kan dit laatste huwelijk niet kloppen.
(ik heb het Excel-bestand met huwelijken Nieuwleusen van Harry Huls gebruikt om te zoeken naar vergelijkbare huwelijken en vervolgens gecheckt met de afbeeldingen op VPND).

Groet, Evert

ria van bessen

Dag Evert,De paginanummers

Bericht door ria van bessen » 06 jan 2010, 22:16

Dag Evert,

De paginanummers oftewel de folionummers lopen gewoon door in het desbetreffende boek - maw er is geen hiaat.

Toch kan ik de voogdijstelling niet vinden in Dalfsen.

Hilligjen is gaan trouwen in 1794 [31 jr.oud], en ook Marrigjen trouwt in 1780, en is dan 23 jaar oud.

De zussen zijn dus niet door hun eigen huwelijk voor 1773 [hertr. van hun moeder] mondig geworden. Ze waren helemaal ook qua leeftijd niet mondig in 1773, en Jantje ook niet.
Er waren met zekerheid 3 onmondige kinderen in 1773.

Marrigjen Willems heeft haar erfuiting in Zwollerkerspel zitten en heeft als voogd van haar kant de buurman! Niet haar zwager, heel vreemd allemaal.

groet Ria

Plaats reactie