doopboeken Zwollerkerspel i.v.m. Teunis Hendriks ca 1710

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Jacqueline

Nog even terugkomen op het

Bericht door Jacqueline » 28 jul 2011, 22:56

Nog even terugkomen op het bericht van Ria van
24 Juli, 2011 23:38, over de reden dat Hendrik is weggegaan uit Zwolle.
Hij kan natuurlijk ook als militair zijn vertrokken? Ik heb gezocht op de site van Dutch regiments,
en er zijn twee regimenten die rond 1780 in Enkhuizen gelegerd waren. Het ene regiment lag daarvoor in 's Bosch, maar het andere was voordat het naar o.a. Enkhuizen vertrok (1777-1780), gelegerd in ... Kampen (1774-1777).

groeten van Jacqueline

ria van bessen

Hoe kom je daar zo bij ? Mij

Bericht door ria van bessen » 29 jul 2011, 18:18

Hoe kom je daar zo bij ?

Mij lijkt het niet, beroep was toch kleermaker?

Maar msschien kun je de eedsaflegging militairen doorspitten - staat op vpnd

Een andere vraag: ben jij nog verder gekomen met het echtpaar Abraham van der Heijde en Grietje Meijers? Huwelijk enz. gevonden ? Ik kon niets in Zwolle vinden.

In Enkhuizen zit ook een Anthonij van der Heijde x 25-05-1755 met Geesje Everts jd van Velthuijsen
[zie transcriptie Jos Buisman] en eentje zit er in de ELdoopboeken - hij laat een Trijntje dopen op 26-8-1763 te Enkhuizen en de moeder is Catharina Maria Cornel.bron VpNd EL - t - 1693-1812 - blz. 8

Zou Geertje daarom wellicht doopgetuige zijn? Komen zij misschien ook van Enkhuizen?

Die A. van der Heijde zit niet in het register civique van 1811 - in Zwolle en omliggende steden.

groet Ria

Jacqueline

O.a. in mijn eigen familie

Bericht door Jacqueline » 29 jul 2011, 19:04

O.a. in mijn eigen familie ben ik al verschillende militairen tegengekomen. Als je eenmaal weet bij welk regiment ze dienen en waar dit in garnizoen lag, zijn in de betreffende plaatsen vaak de nodige gegevens te vinden.
Op enigerlei tijdstip, de een vroeger dan de ander,soms al voor het huwelijk, gaan die militairen dan toch vaak iets anders doen. Gisteren had ik er nog 1 die tapper werd.

Toen ik deze optie bedacht ben ik gaan kijken welk regiment net voor 1781 in Enkhuizen, verbleef,dat waren er dus 2. En omdat 1 van deze regimenten uit Kampen kwam, vond ik het een reële mogelijkheid.

Maar de familie-optie heb ik nog niet afgeschreven hoor! Vanmiddag heb ik het parenteel uit Hoorn ontvangen, zo op het 1ste gezicht zie ik geen connectie maar ik heb er nog een nieuwe vraag over gesteld.

Met die Van der Heijden kwam ik in Zwolle ook niet verder - geen idee of die in Enkhuizen familie kan zijn.

Wat suf dat ik die eedsafleggingen via VpNd nog nooit heb gezien, ik ga er nu meteen naar kijken. Hartelijk dank voor de tip!

groet, Jacqueline

Jacqueline

Daar ben ik al weer - het is

Bericht door Jacqueline » 29 jul 2011, 19:07

Daar ben ik al weer - het is heel jammer:
Quote: Register op de eed van de ter repartitie van Overijssel staande officieren 1651..1794 (5161) Zover zal hij niet zijn gekomen!

groet, Jacqueline

ria van bessen

Hendrik had een beroep -

Bericht door ria van bessen » 29 jul 2011, 20:58

Hendrik had een beroep - kleermaker, ambachtsman dus. Kon je daarmee vroeger in het leger een functie krijgen? Ik heb geen idee eigenlijk. Ik heb helemaal geen soldaten of i.d. in mijn stamreeks.

Maar als hij niet in de visserij zat, en geen soldaat was, wat trok hem dan naar Enkhuizen? Zijn beroep had hij toch ook in Zwolle kunnen uitoefenen?

Kan zijn vrouw de aanleiding zijn geweest? Woonde zij soms tijdelijk in Zwolle?

groet Ria

Jacqueline

Indien hij zich idd heeft

Bericht door Jacqueline » 29 jul 2011, 22:40

Indien hij zich idd heeft aangesloten bij het regiment dat van 1774 tot 1777 te Kampen in garnizoen lag (ik heb begrepen dat dat "aansluiten bij" vrij letterlijk genomen moet worden, het Staatse leger was blijkbaar een aantrekkelijk werkgever want voor die tijd aardig georganiseerd en ze betaalden bijtijds), zal hij na die tijd zijn meegetrokken naar Enkhuizen - en pas na zijn periode als militair, kleermaker zijn geworden.
Zijn vrouw, Elisabeth Holwerda kwam uit Stavoren, misschien was ze in een soort van dienstje? Tussen Enkhuizen en Stavoren was regelmatig beurtverkeer.

Misschien is er in Enkhuizen nog iets over te vinden; in Kampen wel in ieder geval, van de site van het gemeentearchief:

Quote: Garnizoen Ingeschrevenen
Inhoud Periode Vindplaats
--- 1702-1806 OA 2355
K.320
--- 1648-1659 OA 2419
K.318-319
--- 1590 - 1780 OA 2418
K.316-317 Helaas niet online!

groet, Jacqueline

[ 29. Juli 2011, 22:41: Bericht gewijzigd door: jacqueline ]

ria van bessen

Daarvoor zijn er archieven.

Bericht door ria van bessen » 29 jul 2011, 23:13

Daarvoor zijn er archieven. Om die te bezoeken. De gegevens zijn te vinden en bewaard gebleven.
Dus mocht het nodig zijn....

Iets heel anders en het is duidelijk een hypothese. Het kan kloppen als mijn redenering in orde is, maar het kan ook compleet gevloerd worden, maar omdat er zo weinig Teunis Hendriks zijn [was ik heel verbaasd over!] zet ik het toch op het Forum. Het is nl wel een mogelijkheid.

Het eerste : ik heb hier ergens in dit topic 2 echtparen Hendrik Hendriks en vrouw [zelfde namen] die een Teunis laten dopen. Ik weet niet bij welke Hendriks dus die Teunis past. Maar de ene Hendrik heet zo

08-05-1698 Hendrick Hendricks v der Horst JM
Jennegien Gerrits JD
SG de oom en broer
HG Arentjen Jans de nijgt de huijsvrou van Jan Gerrits

uit dit huwelijk o.a.?:
22 juli 1703 Teunis s. van Hendrik Hendriks en Jannigje Gerrits

Dan gaan we naar dit echtpaar:

Ng doop Zwolle
02-09-1731 Gerrit Gerrit van Raalte Janna Neuteboom

13-10-1738 Fredrik Gerrit van Raalte Janna Noteboom

23-02-1741 Arent Gerrit van Raalte Janna Neutebooms

Wijk Sassenstraat - Buijten de Sassenpoort
VOT 1748
9 a - Hk. Horstman
b - Janna Gerrits Noteboom
c - Gerrit Gerrits
d - Arent Gerrits
e -
f -

VpNd ? [met dank aan Peter Klunder]
Zwolle
24-07-1747 Hendrik Horstman weduwenaer voorde Sassenpoort met
Janna Neutebooms weduwe van Gerrit van Raalte voorde Sassenpoort
S.G. Hendrik Jansen
H.G. de vrouw van Jannes Brave, voor de Sassenpoorte
moeten beijde Erffuijtinge doen, is getoont.
en bewijs brengen van de tijd des overlijdens, is meede gebleken

getuige:
[Jannes Brave X Aleida van Raalte]

En dan de hieronderstaande akte

- en dat is de aanleiding tot het bovenstaande

Eerst mijn redenering op een rijtje en lees dan de akte

1 - de naam Horst [doop] Horstman [VOT]
2 - zoon Gerrit Gerrits [=van Raalte]
3 - Gerrit heeft nog recht op vaders portie
4 - Gerrit zijn moeder leeft nog
5 - Teunis koopt een huis buiten de Sassenpoort
6 - Janna Gerrits Noteboom woont buiten de Sassenpoort
7 - Hendrik haar 2e man moet dan een zoon Teunis hebben.
8.- De akte is getekend in Zwolle

f82 - 31 dec 1767 - Richter T. van Muijden.
Keurnoten Hendrik Groothuis en Jannis Forbus.
Verschenen zijn Gerrit Gerrits en Teunis Hendriks. Zij hebben overgegeven een zeker tussen hun op heden getroffen accoord, met het verzoek dat dit ten prothocolle mag worden geregistreerd, zoals geschiedt bij dezen, met het verdere verzoek dat hiervan aan ieder een extract wordt overhandigd "tot derselver narigt".
Luidende het genoemde accoord van woord tot woord als volgt.
Op dato ondergeschreven [31 dec 1767] verklaarde Gerrit Gerrits verkocht te hebben, gelijk Teunis Hendriks verklaarde gekocht te hebben al het recht en de pretensies, die Gerrit Gerrits vooreerst uit hoofde van zijn vaderlijk goed en ten aanzien van het moeders goed na het overlijden van zijn moeder op "desselfs" gehele mobilia competeert, en zulks voor een somma van 60 gulden, die bij de ondertekening dezes aan de verkoper zijn uitgeteld. Verder neemt de koper bovendien aan de moeder [niet genoemd] van Gerrit Gerrits haar leven lang behoorlijk in kost en kleren te zullen onderhouden. In waarheids oorkonde is dit door de koper en de verkoper eigenhandig ondertekend binnen Zwolle 31 december 1767.- (Was getekend) Gerrit Gerrits - - Dit + merk heeft Teunis Hendriks in mijn presentie getogen.
- Was getekend Fredrik Ram.

alleen wel deze eerst ?elimineren??..

05-06-1729 Neeltien Hendrik Horstman Geertien Geurts

13-05-1725 Willem Henrik Harms Horstman Geertjen Gerrits

ik heb trouwens geen Teunis van deze mensen kunnen vinden, wordt ook niet vermeld in 1748.

En omdat dit een ingewikkelde zoektocht is , bedacht ik een ingewikkelde constructie - uitgaande van die akte van Gerrit Gerrits en Teunis Hendriks

Brandt maar los !!

groet Ria

[ 29. Juli 2011, 23:15: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

Jacqueline

Ja, het is zeker een

Bericht door Jacqueline » 30 jul 2011, 13:50

Ja, het is zeker een mogelijkheid. En erg bedankt voor het ingewikkelde uitzoekwerk!

Maar weer eens op een rijtje:
de eerste vermelding met zekerheid van Teunis Hendriks: j.m. te Bercum bij huwelijk in 1731.

Deze is er al eerder - echter niet zeker of het de juiste Teunis is, en zo ja of hij ook in Berkum zit:
Quote: Zwolle, transcriptie ref. trouwen 1725-1728- gemaakt door Peter Klunder -
Den 12 April
12-05-1727 Hendrik Seinen j.m. te Berkum met Geertjen Herms j.d. te Langenholte
S.G. Teunis Hendriks
H:G: de moeder Afgaande op de gegevens van de inwonersregisters, die precies op elkaar aansluiten, gaat Hendrik in 1733 naar Haerst waar hij blijft tot 1742, daarna vertrekt hij naar Zalné.

In 1745 en in 1751 verkopen Teunis en zijn vrouw land te Berkum.
In 1750 lenen beiden geld t.b.v de aankoop van een huis buiten de Sassanpoort; de lening wordt in 1752 afgelost. (Wat hierbij opvalt, is dat de naam van Geertje op de akte als eerste wordt genoemd.)

Bij geen van deze vermeldingen noch bij 1 van de 4 dopen (tussen 1739 en 1757) wordt de naam Van Bercum genoemd

Zijn dochters Hendrica en Bartha en zoon Hendrik gebruiken allen de achternaam Van Berkum (vermeldingen va 1767).

In 1783 is Geertje Jacobs weduwe van Teunis Hendriks van Barkum.

Via http://www.plankenloodsje.nl/deHorst.htm vond ik dat De Horst een oud erf in Haerst onder Zwolle is. En ook:
Quote: De Horst hoorde tot ongeveer 1575 bij het klooster Agnietenberg. Tijdens de Reformatie gingen de goederen van de R.K kerk over naar de Geestelijkheid van de stad Zwolle onder het beheer van Ridderschap en Steden van Overijssel.
Vanaf 1612 zijn pachtregisters bijgehouden, die nu nog een schat van gegevens bieden over de geschiedenis van de boerderij en de genealogie van de bewoners.De door jou gevonden akte past m.i. prima in het plaatje.
Als de vader van Teunis pachter was op de Horst, is Teunis daar dus ook geboren en was bekend in Haerst?
Op een gegeven moment vertrekt hij naar Berkum - bezit daar al land, of verwerft het rond die tijd?, en gaat een paar jaar na zijn huwelijk weer terug naar Haerst.
De eerste twee kinderen zijn dan geboren in Haerst(1739) resp. Zalné (1742), het derde kind in Zalk-Veecaten(1753) (daar kwam Geertje Jacobs vandaan - over verblijf daar is verder niets bekend) en het laatste kind. Hendrik (1757)- in Zwolle?
Teunis ovl tussen 1767 en 1783. Zijn verblijf in Berkum (als hij idd de dopeling uit 1703 is, ws hooguit zo'n 10 jaar?) heeft blijkbaar zo'n impact gehad, dat zijn kinderen de naam als achternaam gaan gebruiken en deze postuum ook voor hemzelf gebruikt wordt?

Wb de dopen - ik zet het dilemma hier nog maar even neer, dan staat alles bij elkaar:
Quote: 08-05-1698 Hendrick Hendricks v der Horst JM
Jennegien Gerrits JD
SG de oom en broer
HG Arentjen Jans de nijgt de huijsvrou van Jan Gerrits

25-10/11-04-1699 Hendrick Hendricks Bijvanck j.m. en Janneghien Gerrits j.d.
Proclamatien gaen tot Salck meede

Zwolle NG
5 febr. 1699 Hendrik s. van Hendrik Hendriks & Jannegie Gerrits 1
18 aug. 1700 Gerrit s. van Hendrik Hendrix en Jannigje Gerrits
26 dec. 1701 Gesien d. van Hendrik Hendrix en Jennegien Gerrits
22 juli 1703 Teunis s. van Hendrik Hendriks en Jannigje Gerrits
30 nov. 1704 Wilm s. van Hendrick Hendricksz en Jannechje Gerts
5 april 1706 Willmetje dr. van Hendrik Hendriks en Jannigje Gerrits Gezien de spreiding zou je zeggen dat ze van 1 echtpaar zijn? En dat zou dan het eerste moeten zijn, want de eerste doop is van na het huwelijk van het tweede echtpaar. Maar ja, dat is natuurlijk wel een beetje redeneren naar de gewenste situatie!

En ja, archieven zijn om te bezoeken - ik doe niet liever! Echter, het is wel pech, als je in de stad of zelfs de omgeving waar je woont, niet 1 voorouder hebt. (Of nou ja, eentje dan - Cornelia Plak, die voor ze in Zwolle mijn voorvader huwde al eerder in 's Bosch getrouwd bleek te zijn.)
Het overgrote deel van mijn voorouders zit in Friesland, Overijssel (rond Zwolle), Noord-Holland. En verder echt overal (mede dankzij de armennederzettingen, waar ze vanuit het hele land naartoe kwamen), en dan liefst ook iedere generatie weer elders, zodat je lekker heen en weer kunt peddelen tussen b.v. Amsterdam, Haarlem en Utrecht.
Als mijn voorouders uit Brabant kwamen, was het geen probleem. Dan woonde ik in het archief (nou ja, in de vakanties dan. Ik werk nl.ook fulltime.)
Maar omdat de afstand tot Zwolle, Leeuwarden en noem maar op niet van dien aard is dat je makkelijk en vaak even op en neer gaat, ben ik zo blij met dit forum (en ook met een aantal andere fora) waar ik steeds zo fantastisch wordt geholpen!

groeten van Jacqueline

[ 30. Juli 2011, 13:51: Bericht gewijzigd door: jacqueline ]

ria van bessen

Teunis Hendriks zegt dat hij

Bericht door ria van bessen » 30 jul 2011, 15:06

Teunis Hendriks zegt dat hij van Berkum komt, dus hij moet daar geboren zijn. Betekent dus dat vader Hendrik Hendriks alias Horst[man] in Berkum moet wonen. Mijn ervaring is toch wel dat de gegevens in het register van 1741 over het algemeen kloppen.

Wat mij ook opviel, was de getuige Hendrik Jans bij het 2e huwelijk van Hendrik Horstman.
Met veel fantasie kun je stellen - is dat die Hendrik Jans met die grond ?? Maar met fantasie kom je niet veel verder in deze hobby.

Ik ga volgende week naar het hco en ik zal daar het een en ander uitzoeken. Eerst maar eens uitvogelen waar Teunis Hendriks precies gaat wonen. En waar die Janna Gerrits Noteboom woont moet in ieder geval te vinden zijn. Ook de erfuitingen van beiden.

Het hele verhaal kan ook als een zeepbel uiteenspatten, maar dat zien we dan wel weer.

Je hebt inderdaad een voorfamilie die van links naar rechts trekt!. Lijkt me ergens ook wel weer leuk in die zin van veel uit te zoeken. De mijne zit in het rondje Vollenhove, Kampen, Genemuiden, Epe en die van mijn man in Heerde, Wijhe / Olst en terug naar Heerde. Dat betekende maar 2 archieven bezoeken, Zwolle en Arnhem.

groet Ria

[ 30. Juli 2011, 15:07: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]

Jacqueline

Jawel hoor, het heeft ook z'n

Bericht door Jacqueline » 31 jul 2011, 21:30

Jawel hoor, het heeft ook z'n leuke kanten! Je komt de meest onverwachte zaken tegen. Maar vanuit zoektechnisch oogpunt is het dus wel erg onpraktisch en tijdrovend.

Ik ben wel heel benieuwd naar wat je in het hco nog vindt! Erg fijn dat je daar wilt zoeken.

W.b. de herkomst van Teunis Hendriks - het j.m. te Bercum betekent dus echt geboortig van Berkum? Het kan niet betekenen, dat hij ten tijde van zijn huwelijk in Berkum verbleef, maar wellicht elders geboren is?

Ik ga nu nog even verder zoeken, kijken of ik links- of rechtsom iets kan vinden, maar alles wat meestal wel iets oplevert blijft tot nu toe zonder succes.

groeten van Jacqueline

Plaats reactie