Krödden - Rodiek/Rodijck - Borgerink

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Hartelijk dank voor de

Bericht door Mark » 06 jan 2019, 20:20

Hartelijk dank voor de interessante suggestie. Het is een van de oudste puzzeltjes in mijn genealogie en het zou erg mooi zijn hier een doorbraak te vinden. Borgelink is dan eigenlijk Rodijck/Rodiek, die in manslijn dan weer van Kruit komen, meen ik. Ik ga eens kijken of er bij via doopgetuigen etc een bewijs te leveren is. Het blijft wel oud, 44 jaar voor een eerste huwelijk, maar is natuurlijk niet onmogelijk...

g.goorman
Berichten: 310
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Misschien helpen de volgende

Bericht door g.goorman » 06 jan 2019, 22:35

Misschien helpen de volgende aanknopingspunten om het standpunt van  “interessante suggestie”  snel te verlaten.Het overlijden van Aaltjen van 1751, in Bathmen is in 1831  ingeschreven als het overlijden van Aaltjen Roudijk.  Deze Ro(u)dijk familie kwam van de Krudde onder Colmschate, ORtele en Essen. Met het talrijk nageslacht van 4 kinderen van Lambert Derksz Kruijt (wiens geschatte geboortejaar ca 1640 is), vind ik geen relatie.. De ouders van  Hendrik Bartelds Rodijck trouwden Colmschate  19.10.1696.ORA Colmschate 15 O fol 4, 6.3..1790 Barteld Spikker, Hendrik Borgerink, en Aaltjen Woertmans (ev. Jan Malkes en geassisteerd door broer Hendrik Borgerink) transporteren aan Hendrik Elferink hun eenzesde deel van een stukje hooiland, de Holmate, in EssenDe getuige Margariet ’t Jonck is zuster van de moeder Joanna Kampink, een tante dus,  ws dp. Schalkhaar RK 17.10.1709 van een  Gerarda. Ze trouwt in ieder geval als Grietje Arend Campink.ORA Colmschate 15 G fol 268 28.4.1725Willem Teunisz Klein Douwel verkocht aan Grietje Alberts wed. Bartelt Jurriens Roudijk een tiende uit de Kortenakker (een half mud gesaeij), door Bartelt Jurriens uit erve Roessink aangekocht in de Weteringerenk

Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Beste G.,

Bericht door Mark » 06 jan 2019, 23:00

Beste G.,Ik had geen twijfel hoor, met "interessant" wilde ik slechts blijde verrassing verwoorden! Ik moet me na lange tijd weer in de familie verdiepen, waar ik dubbel van afstam en waarvan ik de hoop op oplossing al had opgegeven.Maar dan Kruijt. Ik stam ook een aantal malen af van Lambert Derksz en dacht al: daar is ie weer. Maar als ik de inschrijving lees in het RK trouwboek van Colmschate:15-11-1696 Bartel geb: op Kruit in Linden med
Grietie op Rodiek in Leegh Wetering
Test: Roesink, et Gerrit Fraasmoet hij er toch wat mee te maken hebben. Een knecht kan er gewoond en uitgetrouwd zijn, maar om er geboren te worden moet je toch wel tot de familie van de boer zelf horen, doorgaans. Hoe zit dat? Morgen maar eens verder graven in de oude aantekeningen...Kun je mij misschien de tekst mailen van de akte uit 1790?Veel dank en hartelijke groet,Mark  

g.goorman
Berichten: 310
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Er is al een draad van Dam,

Bericht door g.goorman » 06 jan 2019, 23:52

Er is al een draad van Dam, met veel opmerkingen over fouten. Ik denk dat Kruijt, hoe dan ook gespeld, of door de pastoor verkeerd genoteerd is, of later verkeerd getranscribeerd is. Krudde komt ook in veel spellingsvarianten voor. D's en t's komen in beide namen willekeurig, lijkt het wel, voor. Nochtans: het geheel past naadloos in de Krudde-clan, niet in de Kruijt-clan. Moet nog de foto van dtb opzoeken.Op zoek naar de doopgetuigen:  kostte wat moeite maar: Lamberdien Bongertman ( getuige bij dp. van Margarita Rodijk 5.3.1753 ) is de derde vrouw (Colmschate 13.7.1749)  van Jan Jansen Tjoonk, broer van de man van Grietje Arends Tjoonk, die sinds ca 1735 op de Bongert/Bongertman in Lage Weteringen woonde. Het Rodijk waar het hier omgaat lag ook in Weteringen.Van de acte van 1790 heb ik niet meer dan deze aantekening. Veel meer zal er niet in staan. 

Mark
Berichten: 232
Lid geworden op: 20 feb 2004, 00:00

Dank! Ik ga er vanavond eens

Bericht door Mark » 07 jan 2019, 16:20

Dank! Ik ga er vanavond eens voor zitten! Het hervormde trouwboek van Colmschate biedt in elk geval een aantal aanknopingspunten, zie ik:Den 23. Maij (1663) Copulati Jorrien Teunissen wed: op den Crotten? in Ortele en Marritjen Rotgers j.d. op Klein Dibbelinck in Linde26-09-1696 Bartheld Jurriaansz j.m. op Stormink met Aaltjen Albertsz d. van Albert Hermansz op Rodijk beijde in Wet: onder Colm: alhier getrout de 18 October.24-10-1696 Rutger Jurriaansz s. van w. Jurriaan Rutgersz op den Krodden in Ortele met Henrikjen Berentsz j.d. uijt Terwolde beijde tegenwoordig wonende op Helderman in 't Joene onder Colm: alhier getrout den 29 Nov.27-04-1709 Dries Jurriansz s. van w. Jurriaan Krodden in Ortele tegenwoordig wonende op Kleijn Koerkamp in Lettele met Willemken Tonnisz wed. van w. Gerrit Henriksz Dekker in Wet: beijde in Colm: alhier getrouwt den 12 Maij.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Maria Borgerink de

Bericht door ria van bessen » 08 jan 2019, 13:57

Maria Borgerink de doopgetuige is geaffineerd aan Albertus, wat er op kan wijzen dat zij gehuwd is met een Borgerink.En zouden de ouders Hendrik Borgerlink [Borchelink] en Maria Jansen Beltmans zijn. Maria heeft een zus Gerridiena [x Teunis Gerritsen = Schutte] nog een zus Geertrui [x Gerrit Kronenkamp [Kranenkamp] en er is nog een onnozele halfzuster en een zoon Jan [x Sophia Jansen] en een ongehuwde zoon Johannes. Hun ouders zijn Jan Beltman en Esselina Jansen. Dit volgens f423 dd 13 juni 1787 RaalteEsselina op 't Borgelink de doopgetuige  8-10-1788 lijkt dus de oma te zijn?  Wilh. Beltmans bestaat niet als moeder van de moeder, zij heet dus Esselina. Doopgetuige Geertrude soror matris klopt wel. En de getuige [1790 en 1796] Euphemia zal Sophia moeten zijn, geaffineerd aan de moeder. De Hendrik op Borgerlink die in 1733 huwde,  heeft als patroniem Wijlentsen.  Misschien moet je daar op zoeken? Zijn vrouw is de dochter van Rense Teunissen uit zijn 2e huwelijk, gedoopt NG Raalte 349/064 16 mei 1706.  Rense woont op het Siebelt in Heeten. Zie ook de zoektocht Bleershorst.Teunis Rensen de zoon uit het 1e huwelijk van Rense Teunissen op Sybelt huwt met Gesina Jacobs [Routert] en woont later op het Siebelt. -uit dat huwelijk een Janna en een Rense. Voogden Cornelis Wesselink [die huwde als Cornelis - z .v. Rense Teunissen op Sybelt - 30-11-1731 RK Colmschate met Hendrikje Gerrits wed op Wesselink in Overloo en de andere voogd is Jan Jacobs [Routert], beide voogden zijn ooms van vaders - en moederszijde.Gesina Jacobs huwt na het overlijden van Teunis met Jan Wijlens, en dat wordt Jan Wijlentsen Sijbelt en hij huwt weer als wedr. van Hendrina [=fout = Gesina] Jacobs van 't Siebelt [ 1-6-1748 ondertr. Colmschate NG] met Marijken Janssen van het kleine Velthuis.Later doet Jan het erve Sijbelt over aan Teunis Lammertsen Olthof [Lammert Olthof die ook het patroniem Wijlens heeft = keurnoot f589 Raalte dd 30 juni 1735 ] Teunis was x met  Willemiena Lammers Laarman  - zie akte f510 dd 2-6-1774 Raalte.Noordijk kan heel goed Roodijk zijn, ik zag ook de 2 vermeldingen erboven, Hermannus en Maria Siebolt en die geven aan kinderen te zijn van Willemina Laarman en J. Siebolt -  en die J zou dan ook een T moeten zijn. Hun vader Teunis staat als 1e genoteerd, hun moeder direct daaronder.Deze personen zijn samen met Jan Borgelink op nr 567 genoteerd - onder Heten.  

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

bericht 2 -

Bericht door ria van bessen » 08 jan 2019, 14:18

bericht 2 -* 1e aanvullingEr is een zoektocht over deze Beltmans / Assink op dit forum. -  Ursela / Esselina is de dochter van Jan en Gerritie op Assink in Ockenbroeck RK ged 25-11-1731 en ze is de 2e vrouw van Jan Jansen Beltman - hij huwde in 1753 als wedr. van Maria Everts en als wonende aan de Belt onder Raalte met Esselina [ zie [onder]trouw Colmschate NG 14-7-1753. Uit het 1e huwelijk - Maria, Geertruit en Jan. 2e aanvulling - Sophia de vrouw van Jan J. Beltman jr. heeft als achternaam Heerneman [uit Averlo] - lijkt ook wel op Stuurman?

g.goorman
Berichten: 310
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Sophia Beltman heeft als

Bericht door g.goorman » 08 jan 2019, 18:25

Sophia Beltman heeft als achternaam Steerneman (ook wel Sterre, Steerne). De Steerne is te vinden aan het kanaal Deventer-Raalte, bij de laatste brug, de Steerne, voor de gemeentgrena met Raalte. De transcribent van de Colmschater dtb op vpnd heeft vaker een St aangezien voor een H, net als voor ss (lange s met korte s)  ff werd gelezen. De fouten zijn al viraal gegaan. Opletten dus.Sophia  is gedoopt Schalkhaar RK 23.11.1760 en overleden Raalte 4.4.1830 (ingeschreven als Sophia Boksebeld drv Jan B. en Willemina Steerne, wed, Jan Beldman. Haar vader (Jan Rensen) kwam van de Boksebeld.Geertuid Beldman is overluid/begraven in Diepenveen 8/13/1.1807, als huisvr. van Jan Kranenkamp. Dit is Jan Derks Boskamp, met wie zij trouwde in Colmschate (10.1/8.2.1789) nadat ze weduwe was geworden van Gerrit Kranenkamp (otr. Colmschate 13.4.1776, ook RK geregistreerd). Gerrit werd overluid/begraven 25/30.10.1787 in DiepenveenDe moeder van een of beide gezusters Beldman heette inderdaad Esselina: dp Schalkhaar RK van Gerardus Johannes Borgerinck (later ook Gerrit Jan) 30.5.1782 met als doophefferse Esselina, moeders moeder.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

In Wesepe 1787 staat de NG

Bericht door ria van bessen » 08 jan 2019, 20:22

In Wesepe 1787 staat de NG vermelding van Jan Janzen Beltman en Sophia Jansen Heerneman, ik heb de foto bekeken en het is dezelfde letter als de H van Heeten. Volgens het RK is haar patroniem Joannis en komt ze uit Collemschate. Ze zijn verwant in de 4e graad.  

g.goorman
Berichten: 310
Lid geworden op: 03 jul 2017, 12:48

Ik neem de vrijheid om dit

Bericht door g.goorman » 09 jan 2019, 00:06

Ik neem de vrijheid om dit tegen te spreken.Wanneer u goed kijkt, ziet u dat de H van Heeten linksboven nog een krul heeft en dat de S van Steerneman een zogenaamde lange s is, zonder krullen.Bovendien zijn de 7 broers en zusters van Sophia allemaal gedoopt met als naam (een variant) van Steerneman

Plaats reactie