Henriette Vernhout
- ria van bessen
Deze is dus de nicht.Maar je
Deze is dus de nicht.
Maar je vernoemt toch niet je nicht? Zeker toch ook niet als ze nog leeft en al getrouwd is?
Is de getuige wel dezelfde als die X met Jan Loman - of is zij misschien toch de zus van Lubertus en ongetrouwd?
Want dan zou de vernoeming logischer zijn, volgens mij.
[ 20. Augustus 2012, 23:18: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Maar je vernoemt toch niet je nicht? Zeker toch ook niet als ze nog leeft en al getrouwd is?
Is de getuige wel dezelfde als die X met Jan Loman - of is zij misschien toch de zus van Lubertus en ongetrouwd?
Want dan zou de vernoeming logischer zijn, volgens mij.
[ 20. Augustus 2012, 23:18: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Henrietta Lucretia was acht
Henrietta Lucretia was acht en ZESTIG jaar bij haar overlijden op 4 maart 1824 zie:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... c=10704311
Op 24 oktober 1756 wordt er in Zwolle een Hendrietta Lucretia dv Hendrik Jan Vernhout en Rebekka van den Berg gedoopt.
[ 20. Augustus 2012, 22:35: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... c=10704311
Op 24 oktober 1756 wordt er in Zwolle een Hendrietta Lucretia dv Hendrik Jan Vernhout en Rebekka van den Berg gedoopt.
[ 20. Augustus 2012, 22:35: Bericht gewijzigd door: André Jansen ]
- ria van bessen
Als Lubertus en Hendrik Jan
Als Lubertus en Hendrik Jan broers en kinderen zijn van Johannes Fernhout en Gesina ten Haage, is mijn vraag waarom ze allebei een dochter henrietta lucretia laten dopen.
Het komt bij mij vreemd over dat de nicht vernoemd wordt.
Het is heel goed mogelijk dat er meer kinderen zijn geboren uit het huwelijk van JF en G.ten Haage, er zitten behoorlijke hiaten tussen de dopen.
Volgens mij is er ook een Catrina x E. v.d. Scheer die hun dochter is. Ik kan haar doop ook niet vinden, misschien iemand anders wel?
Catrina krijgt nog een kind Eva in 1747 - zij kan dus niet de dochter zijn van mevrouw Wesselink; dan is ze te oud om kinderen te krijgen.
Misschien dat de voogdijstelling opheldering geeft wanneer Gesina hertrouwd. Er zal toch wat geregeld zijn.
In totaal vond ik 6 dopen van dit echtpaar.
[ 26. Augustus 2012, 20:33: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Het komt bij mij vreemd over dat de nicht vernoemd wordt.
Het is heel goed mogelijk dat er meer kinderen zijn geboren uit het huwelijk van JF en G.ten Haage, er zitten behoorlijke hiaten tussen de dopen.
Volgens mij is er ook een Catrina x E. v.d. Scheer die hun dochter is. Ik kan haar doop ook niet vinden, misschien iemand anders wel?
Catrina krijgt nog een kind Eva in 1747 - zij kan dus niet de dochter zijn van mevrouw Wesselink; dan is ze te oud om kinderen te krijgen.
Misschien dat de voogdijstelling opheldering geeft wanneer Gesina hertrouwd. Er zal toch wat geregeld zijn.
In totaal vond ik 6 dopen van dit echtpaar.
[ 26. Augustus 2012, 20:33: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Quote:Oorspronkelijk gepost
Quote:Oorspronkelijk gepost door ria van bessen:
Ja, lekker warm weer hé... hier binnen nu 26 graden.
Tja, is ze nu de zus of de nicht?
Wellicht heeft Helen meer gegevens en is het duidelijk.
Slaap lekker voor zover het lukt! Nee, ik heb helaas niet meer gegevens.
Zoek nog steeds naar een verbinding.......
Als ik die vind dan sluit wat Dick en jij hiervoor al hebben gevonden misschien aan.
Gelukkig ietsje minder benauwd vandaag.
Ja, lekker warm weer hé... hier binnen nu 26 graden.
Tja, is ze nu de zus of de nicht?
Wellicht heeft Helen meer gegevens en is het duidelijk.
Slaap lekker voor zover het lukt! Nee, ik heb helaas niet meer gegevens.
Zoek nog steeds naar een verbinding.......
Als ik die vind dan sluit wat Dick en jij hiervoor al hebben gevonden misschien aan.
Gelukkig ietsje minder benauwd vandaag.

Voor zover nog niet bekend
Voor zover nog niet bekend:
naamsvermeldingen en literatuurreferenties:
? Twee families: 1. Jan Verrenhoud, eerste helft 18e eeuw te Hoogeveen: familienaam via Varnholt en Farnhout tot Fernhout; 2. Hendrick Vernhout, Zwolle ca. 1700, roededrager [J. Klos, De families Vernhout/Fernhout, Amstelveen 1996; vgl. Genealogie-CBG 3 (1997), nr 2, p 48].
? Joannes Fernhalt, geb. Attendorn 1699 [F.J. Alen & J. Kuyken, 'Kwartierstaat Lyen Anna-Maria', in: Te Lomelle op die Campine 26 (2000), nr 3, p 8].
? [Marja Bosma, 'Van gemeenschapsideaal naar individualisme. De kunstenaarsfamilie Toorop / Fernhout (1885-1975)', in: Jb. CBG 61 (2007), p 109-142].
? Vgl. NNN: toponiem Vernhout bij Sint-Oedenrode.
? Vernhout, Fernhout: PlN Vernhout (NB) en bij Wisch (G). Fernholte in Attendorn (NRW
bron: Meertens Instituut
http://www.meertens.knaw.nl/nfb/
in het Nederlands Patriciaat Volume 3 zou meer (?)staan over:
Stamreeks. I. Hendrik Vernhout1), roededrager der stad Zwolle (aangesteld 28 Juni 1686), begr. Zwolle (Bethelemsche kerk) 14 Aug. 1715, tr. Dalfsen 17 Oct. 1686 Maria Wesselink, begr. Zwolle (Bethl. kerk) 16 Aug. 1728. II. Jannes Vernhout ...
(via Google Boeken zoeken gevonden)
Jettie
Jettie
[ 21. Augustus 2012, 11:20: Bericht gewijzigd door: jettie ]
naamsvermeldingen en literatuurreferenties:
? Twee families: 1. Jan Verrenhoud, eerste helft 18e eeuw te Hoogeveen: familienaam via Varnholt en Farnhout tot Fernhout; 2. Hendrick Vernhout, Zwolle ca. 1700, roededrager [J. Klos, De families Vernhout/Fernhout, Amstelveen 1996; vgl. Genealogie-CBG 3 (1997), nr 2, p 48].
? Joannes Fernhalt, geb. Attendorn 1699 [F.J. Alen & J. Kuyken, 'Kwartierstaat Lyen Anna-Maria', in: Te Lomelle op die Campine 26 (2000), nr 3, p 8].
? [Marja Bosma, 'Van gemeenschapsideaal naar individualisme. De kunstenaarsfamilie Toorop / Fernhout (1885-1975)', in: Jb. CBG 61 (2007), p 109-142].
? Vgl. NNN: toponiem Vernhout bij Sint-Oedenrode.
? Vernhout, Fernhout: PlN Vernhout (NB) en bij Wisch (G). Fernholte in Attendorn (NRW
bron: Meertens Instituut
http://www.meertens.knaw.nl/nfb/
in het Nederlands Patriciaat Volume 3 zou meer (?)staan over:
Stamreeks. I. Hendrik Vernhout1), roededrager der stad Zwolle (aangesteld 28 Juni 1686), begr. Zwolle (Bethelemsche kerk) 14 Aug. 1715, tr. Dalfsen 17 Oct. 1686 Maria Wesselink, begr. Zwolle (Bethl. kerk) 16 Aug. 1728. II. Jannes Vernhout ...
(via Google Boeken zoeken gevonden)
Jettie
Jettie
[ 21. Augustus 2012, 11:20: Bericht gewijzigd door: jettie ]
- ria van bessen
Het is mij niet bekend van
Het is mij niet bekend van wie ze de dochter is.
Ze krijgt met Jan Egberts in 1750 nog een kind, ik heb niet verder gezocht, dus hoe het verder ging?
Ze krijgt met Jan Egberts in 1750 nog een kind, ik heb niet verder gezocht, dus hoe het verder ging?
Volgens de ondertrouwakte in
Volgens de ondertrouwakte in Amsterdam dd. 20 april 1764 DTB608 p.295
"Lubertus Fernhout van Swolle gereformeet [de laatste e eventueel als r te lezen] oud 29 jaren in de Santstr. sijn moeder Gesina ten Hagen te Swolle
Johanna Maria van Dalen van Oldendorp gereformeet [opmerking als boven] oud 26 jaren in de Kerkstraat oud. doot geads. met Maaske Hendriks"
in de marge: Hij moeders consent goet
ondertekening: Lubertus Fernhout Johanna Ma[niet herkenbaar, lijkt op brede u of 2 i's zonder puntje] Van Dahlen
Er ligt een dorp Oldendorp in Reiderland (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Oldendorp )
Maar er zijn ook nog een hele reeks Oldendorfs en Altendorfs.
"Lubertus Fernhout van Swolle gereformeet [de laatste e eventueel als r te lezen] oud 29 jaren in de Santstr. sijn moeder Gesina ten Hagen te Swolle
Johanna Maria van Dalen van Oldendorp gereformeet [opmerking als boven] oud 26 jaren in de Kerkstraat oud. doot geads. met Maaske Hendriks"
in de marge: Hij moeders consent goet
ondertekening: Lubertus Fernhout Johanna Ma[niet herkenbaar, lijkt op brede u of 2 i's zonder puntje] Van Dahlen
Er ligt een dorp Oldendorp in Reiderland (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Oldendorp )
Maar er zijn ook nog een hele reeks Oldendorfs en Altendorfs.
Dank allemaal!André, ik zal
Dank allemaal!
André, ik zal verder zoeken naar die plaats als ik even tijd heb. Moet nu weg!
Terug en gezocht.
Oldendorp ligt vlakbij Emden.
Bij het zoeken op de naam van Dahlen vond ik een Magdalena uit Emden, die in 1778 trouwde in Groningen.
Toeval, of familie van Johanna Maria van Dahlen???
[ 07. September 2012, 01:03: Bericht gewijzigd door: helen ]
André, ik zal verder zoeken naar die plaats als ik even tijd heb. Moet nu weg!
Terug en gezocht.
Oldendorp ligt vlakbij Emden.
Bij het zoeken op de naam van Dahlen vond ik een Magdalena uit Emden, die in 1778 trouwde in Groningen.
Toeval, of familie van Johanna Maria van Dahlen???
[ 07. September 2012, 01:03: Bericht gewijzigd door: helen ]

Quote:Oorspronkelijk gepost
Quote:Oorspronkelijk gepost door ria van bessen:
bericht 2
(weggeknipt wat niet van toepassing is)
In dit geval hertrouwt Gesina en zou er een zoon Johannes geboren kunnen zijn uit haar 2e huwelijk. Maar het kind kan ook heten Johannes Hermannus bijv.
Maar het is heel goed mogelijk dat dit de bedoelde zoon is uit het 2e huwelijk -
RC Zwolle 1811
Vernhout Johannes
beroep handelaar
geb. 22 sep.1749 Zoon uit het tweede huwelijk van Gesina kan niet Vernhout heten.
Geen verwijt hoor, ben dankbaar voor alle hulp die gegeven wordt!
Ik probeer nu eerst de gegevens die gevonden zijn voor mezelf overzichtelijk op een rijtje te zetten en daarna eens zien wat het meest waarschijnlijk is.
bericht 2
(weggeknipt wat niet van toepassing is)
In dit geval hertrouwt Gesina en zou er een zoon Johannes geboren kunnen zijn uit haar 2e huwelijk. Maar het kind kan ook heten Johannes Hermannus bijv.
Maar het is heel goed mogelijk dat dit de bedoelde zoon is uit het 2e huwelijk -
RC Zwolle 1811
Vernhout Johannes
beroep handelaar
geb. 22 sep.1749 Zoon uit het tweede huwelijk van Gesina kan niet Vernhout heten.
Geen verwijt hoor, ben dankbaar voor alle hulp die gegeven wordt!
Ik probeer nu eerst de gegevens die gevonden zijn voor mezelf overzichtelijk op een rijtje te zetten en daarna eens zien wat het meest waarschijnlijk is.

In 1740 was er een Hermannus
In 1740 was er een Hermannus van Dahlen predikant in Oldendorp: Boekzaal der geleerde wereld, 1740, p.716
http://books.google.nl/books?id=t3tQAAA ... X&ei=c71iU OSYFZSp0AXLm4HgAw&ved=0CB4Q6AEwAA#v=onepage&q=%22hermannus%20van%20dahlen%22%20oldendorp&f=false
http://books.google.nl/books?id=t3tQAAA ... X&ei=c71iU OSYFZSp0AXLm4HgAw&ved=0CB4Q6AEwAA#v=onepage&q=%22hermannus%20van%20dahlen%22%20oldendorp&f=false