Gerrit Adriaan Overmars Haarle
- ria van bessen
Kijk, hij heeft hier toch het
Kijk, hij heeft hier toch het patroniem Ariens.
Dan is hij wel een andere dan Jannes, maar toch een zoon?
Is een huwelijksakte genoeg als bewijs?
Jan Everinclo woont in Wijhe en staat zo vermeld in de VOT 1748
VOT 1748 - Tongeren
1 - Jan Everinkloo, Everdiena zijn vrouw.
2 -
3 -
4 - 4. Jannes, Teunis, Janna en Hendriena.
dus 4 inwoners of knechten.
Hij heeft in ieder geval een knecht Jannes in 1767 volgens het Hoofdgeld - 3 volwassen personen, Jan Everinklo dus, zijn vrouw en knecht Jannes.
Is deze Jannes dan Jannes Ariens uit Wijhe?
De zus Janna trouwt de 1e keer NG ook in Wijhe
1749-01-28 - Dito (Januarij 28) - Hendrik Derkx, wnr. van Janna Jansen onder Dalfsen, met Janna Ariens J.D. onder Wijhe - Nederd. Geref. (onder)trouw Wijhe, RBSO 642.
groet Ria
Dan is hij wel een andere dan Jannes, maar toch een zoon?
Is een huwelijksakte genoeg als bewijs?
Jan Everinclo woont in Wijhe en staat zo vermeld in de VOT 1748
VOT 1748 - Tongeren
1 - Jan Everinkloo, Everdiena zijn vrouw.
2 -
3 -
4 - 4. Jannes, Teunis, Janna en Hendriena.
dus 4 inwoners of knechten.
Hij heeft in ieder geval een knecht Jannes in 1767 volgens het Hoofdgeld - 3 volwassen personen, Jan Everinklo dus, zijn vrouw en knecht Jannes.
Is deze Jannes dan Jannes Ariens uit Wijhe?
De zus Janna trouwt de 1e keer NG ook in Wijhe
1749-01-28 - Dito (Januarij 28) - Hendrik Derkx, wnr. van Janna Jansen onder Dalfsen, met Janna Ariens J.D. onder Wijhe - Nederd. Geref. (onder)trouw Wijhe, RBSO 642.
groet Ria
Jan Jansen Pannevis j.m. van
Jan Jansen Pannevis j.m. van 't Everdinkslo ondertrouwt op 18 augustus 1747 NH te WIjhe met Everdina Ariaans j.d. onder Raalte.
http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/wijhe/wij ... 441756.pdf
http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/wijhe/wij ... 441756.pdf
- ria van bessen
Ja, dat klopt. En verder kan
Ja, dat klopt. En verder kan ik weinig van Everinklo vinden. Ze laten vermoedelijk de kinderen dopen in Heino en dat is niet bewaard gebleven. Ik vond nl daar een aantal kinderen terug, zoon Jan trouwt weer met een Maria Roelofs Overmars. De ouders wonen in Tongeren volgens de VOT maar er is niets te vinden in Wijhe.
Jan Ariens Overmars kan ik verder ook niet traceren omdat ik nog niet zover ben met het transcriberen van Dalfsen. Er zijn nog wel een paar Jan Overmars van later. Bijv. de zoon van Gerrit getrouwd met Zwaantje hij noemt zich ook zo en zijn broer noemt zich Hendrik Overmars maar ook wel Hendrik Gerrits.
Dus ik kan er verder geen zinnig woord over zeggen. Tzt misschien wel, maar nu niet. Tenzij iemand anders het antwoord weet, graag.
groet Ria
[ 19. Maart 2013, 22:52: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Jan Ariens Overmars kan ik verder ook niet traceren omdat ik nog niet zover ben met het transcriberen van Dalfsen. Er zijn nog wel een paar Jan Overmars van later. Bijv. de zoon van Gerrit getrouwd met Zwaantje hij noemt zich ook zo en zijn broer noemt zich Hendrik Overmars maar ook wel Hendrik Gerrits.
Dus ik kan er verder geen zinnig woord over zeggen. Tzt misschien wel, maar nu niet. Tenzij iemand anders het antwoord weet, graag.
groet Ria
[ 19. Maart 2013, 22:52: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
-
g.gasthuis
Ik bedank Ria, Andre en Peter
Ik bedank Ria, Andre en Peter voor de reacties in dit moeilijke dossier Overmars.
Ik ga er vanuit dat Gerrit ook een zoon is van Adriaan. Al rest er nog wel lichte twijfel.
Mocht er nog nieuwe aanwijzingen zijn/komen, dan houd ik mij aanbevolen.
Gr. gerard.
Ik ga er vanuit dat Gerrit ook een zoon is van Adriaan. Al rest er nog wel lichte twijfel.
Gr. gerard.
-
g.gasthuis
Ik bedank Ria, Andre en Peter
Ik bedank Ria, Andre en Peter voor de reacties in dit moeilijke dossier Overmars.
Gr. gerard.
Gr. gerard.
Volgens onderstaande akte
Volgens onderstaande akte heeft het gezin Joannes (Joannis, Jan) PANNEVIS (JANSEN OP EVERDINKSLO, EVERDINCKLO) en Gerardina (Everdiena, Everhardina, Diene) ARIAANTS (ARIAENS, OVERMARS) 6 kinderen:
Wijhe f85v - 15 mei 1768 - Joan Bannier JUDr, Scholtus van Heino en Verwalter Scholtus van Wijhe. Keurnoten Hendrik Balsters Wijnvorden en diens zoon Hendrik Hendrix Wijnvorden. Jannes Ariaents (ziek op een stoel zittende) maakt een testament. De comparant benoemt tot zijn enigste en universele erfgenamen de 6 kinderen van Jan Pannevis uit het huwelijk met zijn zuster Diena Ariaents verworven, of degenen van hen, die zijn overlijden mochten beleven. De testator vermaakt aan zijn vader Ariaen Overmars, in het geval, dat deze zijn sterfdag mocht beleven, zijn halve katerstede, het Oms of de Veldkamp genaamd, gelegen in het kerspel Raalte in de buurtschap Linderte, dit in plaats van de legitieme portie, hem daarmee instituerend tot erfgenaam. Mocht deze, met die halve katerstede in plaats van de legitieme portie, niet tevreden zijn, dan laat hij na aan zijn vader de blote legitieme portie. (Daar de comparant niet schrijven kan en geen zegel heeft, wordt voor hem getekend door Pr. Lambert Bannier).Ik heb de volgende 4 kinderen gevonden. Er missen er twee:1. Joannes, gedoopt (RK) op 15-03-1750 te Wijhe (get. Aleijdis Ariaants matertera Prolis)2. Lubberta, gedoopt (RK) op 13-11-1757 te Raalte (get. Maria Overmars)3. Aleide, in 1777 getuige bij een kind van zus Lubberta4. Joanna, in 1781 getuige bij een kind van zus Lubberta5. ????6. ????
Wijhe f85v - 15 mei 1768 - Joan Bannier JUDr, Scholtus van Heino en Verwalter Scholtus van Wijhe. Keurnoten Hendrik Balsters Wijnvorden en diens zoon Hendrik Hendrix Wijnvorden. Jannes Ariaents (ziek op een stoel zittende) maakt een testament. De comparant benoemt tot zijn enigste en universele erfgenamen de 6 kinderen van Jan Pannevis uit het huwelijk met zijn zuster Diena Ariaents verworven, of degenen van hen, die zijn overlijden mochten beleven. De testator vermaakt aan zijn vader Ariaen Overmars, in het geval, dat deze zijn sterfdag mocht beleven, zijn halve katerstede, het Oms of de Veldkamp genaamd, gelegen in het kerspel Raalte in de buurtschap Linderte, dit in plaats van de legitieme portie, hem daarmee instituerend tot erfgenaam. Mocht deze, met die halve katerstede in plaats van de legitieme portie, niet tevreden zijn, dan laat hij na aan zijn vader de blote legitieme portie. (Daar de comparant niet schrijven kan en geen zegel heeft, wordt voor hem getekend door Pr. Lambert Bannier).Ik heb de volgende 4 kinderen gevonden. Er missen er twee:1. Joannes, gedoopt (RK) op 15-03-1750 te Wijhe (get. Aleijdis Ariaants matertera Prolis)2. Lubberta, gedoopt (RK) op 13-11-1757 te Raalte (get. Maria Overmars)3. Aleide, in 1777 getuige bij een kind van zus Lubberta4. Joanna, in 1781 getuige bij een kind van zus Lubberta5. ????6. ????
- ria van bessen
Ik heb deze nog wel voor je.
Ik heb deze nog wel voor je. 1799-01-27 - Olst den 27 Januarij 1799 - In ondertrouw opgenomenLambertus Janzen, geboren onder Wijhe, woonagtig in Hengforden onder Olst, wedr. van Aleida Harms. Vader Jan Everinklo. Moeder Everdina Ariaans. Beide overleden. Met Berendina Janzen J.D. geboren onder Raalte, woonagtig onder Wijhe. Vader Jan Oude Voomberg. Moeder Derkje Derks. Consenteert door een briefje - De geboden moeten gaan voor de Gereformeerde Kerk en in de Roomse Kerk aan de Vos onder Wijhe en te Olst aan den Boskamp waar toe 3 attesten hebbe afgegeven - In fidem Gt. Betger, Vr. Scholtus.
Mooie vondst Ria !
Mooie vondst Ria !Hij is op de door jou genoemde ondertrouwdatum van 29-01-1799 (huwelijk op 29-03-1799) weduwnaar van Aleida Hermz (Harms) aan de Schanekamp. Hij trouwde met haar (RK) in Wijhe op 16-09-1781.Zegt 'de Schanekamp' jou iets? Waar moet ik dan zoeken voor haar doop ?
En de vader van zijn 2e vrouw
En de vader van zijn 2e vrouw Berendina heet "Jan Oude Voomberg". Doet deze naam een bel rinkelen? Waar zou ik de doop van Berendina dan moeten zoeken?
Ik vond nog wel deze
Ik vond nog wel deze aantekening: "Op 22-06-1769 geven Jan en Everdina een hypotheek aan Herm Schanenkamp."