Gerrit Berents Snel uit Kampen
- ria van bessen
Gerrit Berents Snel uit Kampen
Vraag:
Wie weet meer over Gerrit Berents Snel of Snellers uit Kampen? Hij is compleet spoorloos.
Wat heb ik wel aan gegevens.
Volgens de voogdijakte [website Annick Alinck]
Kampen RA deel 96 ? folio 20 dd 03-08-1671
Berent Jansen Snel wedr. van Greetien Gerrits
voogden Reinier van Marle en Thonis Gerritsen
minderjarige zoon heet Gerrit Berents Snel.
erfuiting 2000 cgls en hetgeen hij nog erft van zijn grootvader Geert Hermsen en waarvan Henrickus Theunis het vruchtgebruik heeft.
Opm. Vermoedelijk moet Henricus Teunis ; - Hendrikje Teunis zijn? [de grootmoeder] die nog het vruchtgebruik heeft.
Ene Geert Hermsen is volgens het [onder]trouwboek gehuwd met ene Hendrikje Teunis.
20 nov 1629 - Gerrit Hermanssen, j.g. van Campen,
Hendrickjhen Teunissen, j.d. van Herden.
getrouwd 6 dec [1629].
Het lijkt me toe dat Herden - waarschijnlijk HEERDE moet zijn, maar dat weet ik niet zeker.
De vader van Gerrit Berents Snel komt in ieder geval van Hattem volgens zijn huwelijk in Kampen
Kampen ondertrouw NG
27 mei 1664 - Beerent Snellers, j.g. van Hattum,
Ietjen Geerts, j.d. van Campen.
Kampen trouw NG
19 juni 1664 - Berent Snellers, j.g. van Hattum,
Grietje Geerts, j.d. van Campen.
In het dpb Hattem vond ik dit
Frederik; 26 08 1638
Snellers, Jan.
Berent; 03 01 1636
Snellers, Jan.
Berent Snel blijkt Hopman te zijn volgens de gegevens van Anninck Alinck en is hertr. met Arenje van der Burg.
Uit dit huwelijk verscheidene kinderen gevonden in het dpb NG Kampen; maar volgens de voogdijstelling [wanneer Arendje hertrouwt met Johan van der Linde] is er alleen één dochter nog in leven [in 1695] nl. een Bartha Hendrina.
Ook van haar kan ik niets vinden.
Reinier van Marle [de voogd van Gerrit] is de kleinzoon van Hermen Rietberg en Swane van Besten. Hij is 2x getrouwd, 1e met Wijntje Berents en de 2e x met Margrieta van der Veene.
Ik kan geen familieband vaststellen. Hij zou in principe voogd moeten zijn via zijn 1e huwelijk. Maar dat huwelijk kan ik niet vinden en ik weet dus ook niet of zijn 1e vrouw jd of wed. was.
Uit Reinier zijn 1e huwelijk een zoon Jan, maar deze is overleden voor de datum van zijn 2e huwelijk.
Kan Gerrit Berents Snel of Sneller ook het leger zijn ingegaan en is dat de reden dat in Kampen e.o. niets te vinden is?
Weet iemand meer of heb je misschien een tip om verder te zoeken? Of het antwoord ... misschien?
groet Ria van Bessen
Wie weet meer over Gerrit Berents Snel of Snellers uit Kampen? Hij is compleet spoorloos.
Wat heb ik wel aan gegevens.
Volgens de voogdijakte [website Annick Alinck]
Kampen RA deel 96 ? folio 20 dd 03-08-1671
Berent Jansen Snel wedr. van Greetien Gerrits
voogden Reinier van Marle en Thonis Gerritsen
minderjarige zoon heet Gerrit Berents Snel.
erfuiting 2000 cgls en hetgeen hij nog erft van zijn grootvader Geert Hermsen en waarvan Henrickus Theunis het vruchtgebruik heeft.
Opm. Vermoedelijk moet Henricus Teunis ; - Hendrikje Teunis zijn? [de grootmoeder] die nog het vruchtgebruik heeft.
Ene Geert Hermsen is volgens het [onder]trouwboek gehuwd met ene Hendrikje Teunis.
20 nov 1629 - Gerrit Hermanssen, j.g. van Campen,
Hendrickjhen Teunissen, j.d. van Herden.
getrouwd 6 dec [1629].
Het lijkt me toe dat Herden - waarschijnlijk HEERDE moet zijn, maar dat weet ik niet zeker.
De vader van Gerrit Berents Snel komt in ieder geval van Hattem volgens zijn huwelijk in Kampen
Kampen ondertrouw NG
27 mei 1664 - Beerent Snellers, j.g. van Hattum,
Ietjen Geerts, j.d. van Campen.
Kampen trouw NG
19 juni 1664 - Berent Snellers, j.g. van Hattum,
Grietje Geerts, j.d. van Campen.
In het dpb Hattem vond ik dit
Frederik; 26 08 1638
Snellers, Jan.
Berent; 03 01 1636
Snellers, Jan.
Berent Snel blijkt Hopman te zijn volgens de gegevens van Anninck Alinck en is hertr. met Arenje van der Burg.
Uit dit huwelijk verscheidene kinderen gevonden in het dpb NG Kampen; maar volgens de voogdijstelling [wanneer Arendje hertrouwt met Johan van der Linde] is er alleen één dochter nog in leven [in 1695] nl. een Bartha Hendrina.
Ook van haar kan ik niets vinden.
Reinier van Marle [de voogd van Gerrit] is de kleinzoon van Hermen Rietberg en Swane van Besten. Hij is 2x getrouwd, 1e met Wijntje Berents en de 2e x met Margrieta van der Veene.
Ik kan geen familieband vaststellen. Hij zou in principe voogd moeten zijn via zijn 1e huwelijk. Maar dat huwelijk kan ik niet vinden en ik weet dus ook niet of zijn 1e vrouw jd of wed. was.
Uit Reinier zijn 1e huwelijk een zoon Jan, maar deze is overleden voor de datum van zijn 2e huwelijk.
Kan Gerrit Berents Snel of Sneller ook het leger zijn ingegaan en is dat de reden dat in Kampen e.o. niets te vinden is?
Weet iemand meer of heb je misschien een tip om verder te zoeken? Of het antwoord ... misschien?
groet Ria van Bessen
Ik heb met deze gegevens nog
Ik heb met deze gegevens nog eens in de boeken van Kampen en IJsselmuiden gekeken. Maar nies meer of minder gevonden dan datgene wat je al hebt.
Ik weet niet precies wanneer Reinier burgemeester is geworden. Het valt mij op dat in Kampen vaker een burgemeester als voogd aantreed.
Ik weet niet precies wanneer Reinier burgemeester is geworden. Het valt mij op dat in Kampen vaker een burgemeester als voogd aantreed.
- wim meijberg
Hallo Ria http://www.vpnd
Hallo Ria
http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/kampen/ka ... 3-1664.pdf
Op de een na laatste bladzijde bovenaan lijkt mij dat er staat Berendt Snellers van Deventer.
Huwelijk ook in Deventer te vinden.
http://www.stadsarchiefdeventer.nl/?sid ... oomin=true
[ 02. Mei 2013, 21:19: Bericht gewijzigd door: Wim Meijberg ]
http://www.vpnd.nl/bronnen/ov/kampen/ka ... 3-1664.pdf
Op de een na laatste bladzijde bovenaan lijkt mij dat er staat Berendt Snellers van Deventer.
Huwelijk ook in Deventer te vinden.
http://www.stadsarchiefdeventer.nl/?sid ... oomin=true
[ 02. Mei 2013, 21:19: Bericht gewijzigd door: Wim Meijberg ]
Wim weet je ook nog welke
Wim weet je ook nog welke pagina je moet hebben in Deventer?
- wim meijberg
Link in bovenstaande
Link in bovenstaande gewijzigd.
Geen antwoord op je vraag,
Geen antwoord op je vraag, maar dit viel mij in het tinsboek van Hattem op.
Claes Janssen Gorissen
Gerrit hermensquondam Gerrit
Henricxsen eertijtz Bartolt van
Haerst wolehr Jan van Besten van de
voors somme van Volberscamp een
derdendeel i st x placken
Ook deze opmerking zie ik er een paar keer in staan
Griete Jan Bestens wijff
[ 02. Mei 2013, 22:14: Bericht gewijzigd door: Annelies Onijs Koetsier ]
Claes Janssen Gorissen
Gerrit hermensquondam Gerrit
Henricxsen eertijtz Bartolt van
Haerst wolehr Jan van Besten van de
voors somme van Volberscamp een
derdendeel i st x placken
Ook deze opmerking zie ik er een paar keer in staan
Griete Jan Bestens wijff
[ 02. Mei 2013, 22:14: Bericht gewijzigd door: Annelies Onijs Koetsier ]
- ria van bessen
Annelies en Wim,Dank jullie
Annelies en Wim,
Dank jullie wel!
Ik heb de afbeelding [na een boel geknoei, ik ben er niet zo handig in, volgens mij] gevonden.
Ondertrouw in Deventer op 4 juni
attestatie op Campen den 12 junij 1664
Berent Snellert jg van Hattem met Grietie Geerts jd beide tot Campen
En in het lidmaatboek dit.
LIDMAATBOEK KAMPEN 1663-1664
na Michiel 1664
blz 29 ? bovenaan VpNd blz 8
met attestatie gekomen
Berendt Snellers van Deventer
Zou hij dan in Deventer wonen, of volgde hij daar een opleiding?
Ik kon Reinder van Marle niet vinden in het lidmaatboek. Ik denk dat hij wel familie is omdat hij ook voogd is over de kinderen van Jan Berents volgens de aktes van Annick Alinck. Hetzelfde patroniem als zijn vrouw heeft.
Jan Berents zijn huwelijk kan ik ook niet vinden, maar de hertrouw van zijn vrouw wel.
R. van Marle is voogd over het kind van Willemtien Lubberts wed. van Jan Berents [samen met Willem Lubberts] vlgs Kampen RA 94 f 365v dd 30-09-1663
NG Ondertrouw 2 okt 1663 - Dirck Willemsz, j.g. van 't Eijlant,
Willemtjen Lubbertsz, w. van Genemuijden
Ng trouw Kampen
28 okt 1663 _ Dirck Willemsz Vogel, j.g. van 't Eijlant,
Willemtje Lubberts, wed. van Genemuijden.
Annelies, die Griete, Jan Bestens wijf kon weleens de voormoeder zijn van Joop [mijn andere helft].Ik heb die gegevens niet. Maar ik ga er nu achteraan. Leuk!
groet, Ria
[ 02. Mei 2013, 22:46: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
Dank jullie wel!
Ik heb de afbeelding [na een boel geknoei, ik ben er niet zo handig in, volgens mij] gevonden.
Ondertrouw in Deventer op 4 juni
attestatie op Campen den 12 junij 1664
Berent Snellert jg van Hattem met Grietie Geerts jd beide tot Campen
En in het lidmaatboek dit.
LIDMAATBOEK KAMPEN 1663-1664
na Michiel 1664
blz 29 ? bovenaan VpNd blz 8
met attestatie gekomen
Berendt Snellers van Deventer
Zou hij dan in Deventer wonen, of volgde hij daar een opleiding?
Ik kon Reinder van Marle niet vinden in het lidmaatboek. Ik denk dat hij wel familie is omdat hij ook voogd is over de kinderen van Jan Berents volgens de aktes van Annick Alinck. Hetzelfde patroniem als zijn vrouw heeft.
Jan Berents zijn huwelijk kan ik ook niet vinden, maar de hertrouw van zijn vrouw wel.
R. van Marle is voogd over het kind van Willemtien Lubberts wed. van Jan Berents [samen met Willem Lubberts] vlgs Kampen RA 94 f 365v dd 30-09-1663
NG Ondertrouw 2 okt 1663 - Dirck Willemsz, j.g. van 't Eijlant,
Willemtjen Lubbertsz, w. van Genemuijden
Ng trouw Kampen
28 okt 1663 _ Dirck Willemsz Vogel, j.g. van 't Eijlant,
Willemtje Lubberts, wed. van Genemuijden.
Annelies, die Griete, Jan Bestens wijf kon weleens de voormoeder zijn van Joop [mijn andere helft].Ik heb die gegevens niet. Maar ik ga er nu achteraan. Leuk!
groet, Ria
[ 02. Mei 2013, 22:46: Bericht gewijzigd door: ria van bessen ]
- ria van bessen
Hallo,Kampen RAdeel 98 ?
Hallo,
Kampen RA
deel 98 ? folio 23 dd 20-09-1695
Arendina ter Burgh wed. van Hopman Berent Snell heeft een onmondig kind Bartha Hendrina waarover als voogden worden gesteld Burgemeester ter Burgh en Jan Snell.
Is hij deze?
Kampen ondertrouw
3 feb 1682 - Jan Snel, j.m. van der Wolde,
Aeltje Gerrits, wed. van Heerde.
Als van der Wolde - Terwolde moet zijn, dan zit ik al weer aardig richting Deventer.
Aaltje was eerder getrouwd en haar dochter huwt weer de 2e met Hendrik Rietberg.
Wel vond ik deze nog in Hattem
NG doopboek Hattem
Dederyk Matthijs; 13 12 1699
Sneller, Johannes; Mooijen, Angenis
Anna Snellers; 28 09 1690
Buijssencool, Rutger; Jans, Hendrikjen
Maar ik heb geen idee wie dit zijn...
Iemand anders misschien wel?
groet Ria
Kampen RA
deel 98 ? folio 23 dd 20-09-1695
Arendina ter Burgh wed. van Hopman Berent Snell heeft een onmondig kind Bartha Hendrina waarover als voogden worden gesteld Burgemeester ter Burgh en Jan Snell.
Is hij deze?
Kampen ondertrouw
3 feb 1682 - Jan Snel, j.m. van der Wolde,
Aeltje Gerrits, wed. van Heerde.
Als van der Wolde - Terwolde moet zijn, dan zit ik al weer aardig richting Deventer.
Aaltje was eerder getrouwd en haar dochter huwt weer de 2e met Hendrik Rietberg.
Wel vond ik deze nog in Hattem
NG doopboek Hattem
Dederyk Matthijs; 13 12 1699
Sneller, Johannes; Mooijen, Angenis
Anna Snellers; 28 09 1690
Buijssencool, Rutger; Jans, Hendrikjen
Maar ik heb geen idee wie dit zijn...
Iemand anders misschien wel?
groet Ria
In de index van het doopboek
In de index van het doopboek van Terwolde zie ik op de naam Snel en varianten alleen staan:
Jan Snellert doop 23-11-1656
In het origineel staat:
23 november 1656 St.... Henriks soon Jan Snellert.
Wat er precies staat als eerste naam van de vader kan ik niet goed lezen. De eerste letter lijkt mij een S, maar hetzelfde figuur voor deze letter gebruikt de schrijver ook als letter H.
Wie kan er wel iets van maken?
Ik heb ook de indruk dat de naam Snellert niet als 'achternaam' gebruikt werd, maar gewoon als naam.
Dit is de link, de doop van Jan staat op pagina 6
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 1059374083
[ 03. Mei 2013, 10:11: Bericht gewijzigd door: Annelies Onijs Koetsier ]
Jan Snellert doop 23-11-1656
In het origineel staat:
23 november 1656 St.... Henriks soon Jan Snellert.
Wat er precies staat als eerste naam van de vader kan ik niet goed lezen. De eerste letter lijkt mij een S, maar hetzelfde figuur voor deze letter gebruikt de schrijver ook als letter H.
Wie kan er wel iets van maken?
Ik heb ook de indruk dat de naam Snellert niet als 'achternaam' gebruikt werd, maar gewoon als naam.
Dit is de link, de doop van Jan staat op pagina 6
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/T ... 1059374083
[ 03. Mei 2013, 10:11: Bericht gewijzigd door: Annelies Onijs Koetsier ]
Ik denk dat daar "Steven"
Ik denk dat daar "Steven" staat... Je zou dan gelijk hebben dat Snellert hier een voornaam is.