wie weet meer van Agenis Mooij

Alles wat met genealogie te maken heeft.
jettie

Hallo Ria,Ik ook aan het

Bericht door jettie » 06 mei 2013, 22:14

Hallo Ria,

Ik ook aan het surfen geweest, maar niets zinnigs of nieuws gevonden,
maar heb je de Cd Veluwse Geslachten al eens doorzocht?

groetjes Jettie

Jacqueline

Sorry, verschrijving, moet

Bericht door Jacqueline » 06 mei 2013, 23:40

Sorry, verschrijving, moet zijn: Elspeet, was vanwege het antwoord van André.

groeten van Jacqueline

ria van bessen

Jetty, nee dat heb ik nog

Bericht door ria van bessen » 07 mei 2013, 17:18

Jetty, nee dat heb ik nog niet gedaan, goeie tip. Zal ik doen.

Janny, heb je nog steeds visite...

Janny Lalkens

Hallo iedereenGelukkig niet,

Bericht door Janny Lalkens » 07 mei 2013, 22:57

Hallo iedereen

Gelukkig niet, hoewel visite altijd vreugde brengt, bij komen en/of gaan.

Maar ik kan nergens het eerste huwelijk van die Willem Andries de Mooy vinden. In 1744 wordt wel een keer geschreven, dat hij rentenier is, afkomstig uit Dalfsen, maar dat hij uit Dalfsen komt had ik zo graag in een trouwakte gezien.
Hij trouwt met een vrouw, die op de Bothof woont. Trouwt daar in, zo gezegd. In Dalfsen zie ik ook geen huwelijk op Mooy of De Mooy of op patroniem Andries. Willem Andries trouwde 3 keer.

Jan Willems en Alfijt Gerrits op de Bothof hebben 2 dochters. Gerrigje en Aaltje. De Mooy trouwt als eerste huwelijk met Aaltje Jans, later in 1724 mogelijk, met Aaltje Willems en tot slot met Hendrikje Egberts, rond 1730.

Ik zag nog wel een huwelijk te Zwolle van ene Willem Andries j.m. en Aeltien Jans J.D. op 15 sept. 1696.
Getuigen: vader van de bruid en vrinden.
Dit zou De Mooy kunnen zijn. Maar er staat geen De Mooy bij, dus is het giswerk.

Er is een testament van De Mooy en dan noemt hij een nicht Jannigje Jans, een nicht Berendje Hendriks de Mooy, een neef Jannes Everts en een voorzoon van Jannes: Gerrit Jans. Dan nog een neef Jannes Jansen Rensink.
Als kinderen van die Jannes Everts worden ook nog genoemd: Martha (?) Jans, Annigje, Everdina en Egbert Jans.

Inmiddels zie ik wel allerlei andere bekenden, waaronder het 2e huwelijk van de huwelijksgetuige (= Egbert van Herfte) van die jongen die zo mooi kon schrijven en goed rekenen. Tweede huwelijk van Egbert is in 1715, met Willemine Lamberts van der Worp. Ik weet niet of die Lambert Tijssen van der Worp een broer is van Gerrit Thijssen van der Worp, die in 1682 een zoon Matthijs krijgt. Dus dat die jongen van dat mooie schrijven een aangetrouwde neef als huwelijksgetuige had?
Ook zoek ik naar meer over een mogelijke zwager van Anna Dwars, maar het vreemde is, dat die mensen Gerrit heten en een zoon Matthijs hebben, maar dat je daar nooit de naam Snel bij ziet:
Gerrit Thijssen van der Worp en Gerrit Wolters.
Anna Dwars was o.a met Steven Wolters getrouwd.

Nu gebeurt het vaker, dat er 2 achternamen zijn in 1 gezin, maar mooier zou zijn een duidelijk: Snel!

Concreet: in 1744 beweert men van Willem Andries de Mooy, dat hij rentenier is op de Bothof, komend uit Dalfsen, terwijl hij mogelijk sinds
1696 daar op de Bothof in Dieze woont.

Weet iemand bijv. iets over ene Hendrik de Mooy met een dochter Hendrikje of over Jannes Jansen Rensink, in combinatie met een De Mooy?

Hartelijke groeten, Janny

ria van bessen

Dag Janny,Inmiddels is er

Bericht door ria van bessen » 07 mei 2013, 23:18

Dag Janny,

Inmiddels is er bewijs gevonden dat Egbert van Herfte dezelfde is als Egbert Egberts. Gerrit Thijs van der Worp komt oorspronkelijk uit Veessen, trouwens. Maar ik open daar later een ander topic over, om te voorkomen dat alles door elkaar gaat lopen.

Wat wel intrigerend is dat er ook een Jannegje Snellert in Veessen zit. Ook zo rond de tijd van Jan Snellert in Hattem

Er zijn meerdere de Mooy/Moij/Mooij. Ik zal proberen met je gegevens wat verder te komen, maar het is wel duidelijk veel later dan de doop 1699.

In ieder geval bedankt voor je inzet!

groet Ria

Janny Lalkens

Hallo RiaVan Willem Andries

Bericht door Janny Lalkens » 07 mei 2013, 23:58

Hallo Ria

Van Willem Andries de Mooy heb ik tot nu toe geen gedoopte kinderen gevonden. Hij maakt een testament op als hij met de tweede Aaltje is getrouwd. Ik maak daaruit op, dat er uit dat eerste huwelijk met Aaltje Jans inderdaad geen levende kinderen waren op het moment dat hij met Aaltje Willems was getrouwd. In het testament lijkt het er op, dat er ook niet verwacht wordt, dat er uit dat 2e huwelijk kinderen zullen komen, want alles gaat op een legaat van f 500,- na voor Aaltje Willems ( 2e vrouw) naar neven en nichten.
En vooral naar de zus van de eerste Aaltje, naar Gerrigje Jans.
Willem Andries lijkt me een uitgestorven tak van de De Mooys.

Bron van het testament: 0118, oude nummering. 26-2-1727.

Ook zag ik in aantekeningen nog een Geertje Mooy, die met Arend Elzinga trouwde. Geen jaartal/datum erbij.

Dan nog een Jan Snelle, die je denk ik kent: voogd van vaders zijde van kinderen van Assijn Jansen van Grael en Ida Tijssen. 10-9-1682. Waarbij er ook hier verwezen wordt naar de provincie Gelderland: landbezit bij Heerde. En land bij Oosterwolde. Ligt dat in Gelderland of bij Kampen of zo?

Het gaat steeds van de ene kant van de IJssel naar de andere. Anna Dwars was weduwe te Hattem, van die Steven Wolters. Dat lees ik als ze trouwt met Derk van Gaesbergen op het Katerveer.
En ik tot gisteren toe steeds denken, dat ze aan de Zwolse kant van het Katerveer woonde!
Dus we zouden ook nog zo maar in Veesen of Hattem kunnen uitkomen met de zoektocht.

Het is inderdaad beter om voor die anderen een nieuw onderwerp te starten. Die Van der Worp heeft in zijn huwelijksjaar 1656 het burgerrecht te Zwolle verkregen. Was 3 x getrouwd, woonde op het Eiland. Van Lambert Tijssen liepen er denk ik meerdere exemplaren gelijktijdig in Zwolle rond, als ik zo het doopboek bekijk.
Mogelijk speelt ook Wijhe een rol als plaats van herkomst bij de families die we zoeken.

Het moeilijke met deze families is, dat je steeds denkt ze te kunnen vangen, want op de éen of andere manier hebben ze met elkaar te maken, maar net als je denkt: ik heb je, wordt het beeld weer wazig en ontglippen ze je.
Spannend dus!
Vr. gr. Janny

Latere aanvulling: ik lees zojuist, dat er een Oosterwolde vlakbij Kamperveen ligt.

[ 09. Mei 2013, 15:28: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

ria van bessen

Janny,Anna Dwars woonde in de

Bericht door ria van bessen » 08 mei 2013, 00:28

Janny,

Anna Dwars woonde in de Kamperstraat, dus niet aan of bij het Katerveer. Ze hadden daar bij het Katerveer een huis die als schuur gebruikt werd. Waarschijnlijk voor de boot.Ook later wanneer Derk de Leeuw daar woont is het dezelfde situatie. Ik heb bewust deze geschiedenis verder niet vermeld.

Het zoeken is naar een Gerrit Snel.

Jan Snel die voogd is bij Asjen van Graal komt van Dalfsen en is de zoon van de Kerkmeester Hendrik Snel. In die tak komt alleen een Gerrit voor als broer van Evert Snel wiens moeder trouwens een Snel is en de vader NN. Die Gerrit is ongetrouwd overleden want hij - nog zijn kinderen - worden genoemd als erfgenaam volgens gegevens Dalfsen.

Jan Snellert uit Hattem laat wel een zoon met 2e naam Matthijs dopen - en dit is de enige combinatie Snel[lert] visa Matthijs of Thijs. Maar het patroniem is dus Jans en geen Gerrits.

Maar als deze Jan nou een broer Gerrit heeft? Vandaar mijn speuren naar Angenis Mooij, met zo'n naam zou je toch verder moeten kunnen komen, maar het ligt nogal moeilijk.

groet Ria

Janny Lalkens

Hallo RiaBij de NG doop in

Bericht door Janny Lalkens » 08 mei 2013, 00:58

Hallo Ria

Bij de NG doop in 1699 van het kind Dederyk Matthijs, zoon van Johannes Sneller en Angenis Mooijen, vallen de beide namen van het kind en de bijzondere voornaam van de moeder op.
Eén voornaam was vaak bij de meeste mensen voldoende en Diederik of Dederyk komt weinig voor. Diederik is toch eigenlijk wel een deftige naam, of niet? Angenis komt op mij als een katholieke voornaam over, of vergis ik me? Moeten we dan rond of in Zwolle en in Noord Gelderland in katholieke boeken naar de doop van Angenis gaan zoeken?

Anna Dwars zag ik als weduwe te Hattem op blz. 57 van de transcriptie van Peter Klunder op Van papier naar digitaal trouwboek 1678-1683. Eerste man ook tot Hattem. De beide volgende mannen van het Katerveer afkomstig en ik meen uit Langenholte. Maar Anna schuift te zijner tijd wel door naar een volgend onderwerp.

Nog even Jan Snellert: zijn er ook boeken waarin mensen, die beleend werden met grond rond Hattem genoteerd staan? Dit vanwege de deftige voornamen.

Vr. gr. Janny

[ 08. Mei 2013, 01:01: Bericht gewijzigd door: Janny Lalkens ]

ria van bessen

Ik denk eerder dat Angenis

Bericht door ria van bessen » 08 mei 2013, 16:17

Ik denk eerder dat Angenis dezelfde is als Niesje.

Dat krijg je bij kinderen met een naam die meer dan 2 lettergrepen heeft

Zij is lidmaat van de kerk in Hattem in 1697 en heeft dan het lidwoord de bij Mooij staan.

Niesje de Mooij alias Angenis Mooij.

Daan

Ria, hierbij een Niesjen

Bericht door Daan » 08 mei 2013, 21:54

Ria, hierbij een Niesjen.

Begraven Niesjen Mooijen 3-4-1716
Harderwijk
Volgnummer op pag.:10
Pagina: 91
Toegangsnummer: 0176 Retroacta Burgelijke stand
Inventarisnummer: 838.4
Vindplaats: Gelders Archief