Gerrit Slange - 1748

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Ik kan me voorstellen dat je

Bericht door ria van bessen » 08 sep 2014, 22:26

Ik kan me voorstellen dat je zult vermoeden dat die Gerrit Slange uit Giethoorn bij jouw reeks hoort, alleen al vanwege de achternaam, die rondom Zwolle en Kampen trouwens niet voorkomt in de dtb gegevens.Maar ook niet in Giethoorn en omstreken..In 1811 zit daar geen geslacht Slange, ook niet in Zwolle, Kampen of omliggende dorpen.  

Jacqueline

Misschien dat de vader van

Bericht door Jacqueline » 08 sep 2014, 23:47

Misschien dat de vader van Jan Gerrits Slange uit Duitsland kwam? Uit de Geografische verwijzingen notarieel en ondertrouw Gemeentearchief Amsterdam: Slange(n): thans Schlangen in Nordrhein-Westfalen, Duitsland.Groeten van Jacqueline 

cslange

Jacqueline,

Bericht door cslange » 09 sep 2014, 08:37

Jacqueline,Bedankt voor de tip.Hoe zou ik dat het beste verder kunnen onderzoeken?

Daan

Dit vond ik op een site in

Bericht door Daan » 09 sep 2014, 11:58

Dit gevonden op een site in Duitsland, de persoon in Zwolle welk hier vermeld kun je misschien benaderen als het mailadres nog klopt.http://gedbas.genealogy.net/person/show/1003465658

anna67

Gewoon tresoar...

Bericht door anna67 » 10 sep 2014, 13:54

Gewoon tresoar...

anna67

Heb je deze al?

Bericht door anna67 » 10 sep 2014, 14:41

Heb je deze al?Lidmatenboek Aengwirden, 1820 Margje Jogchems Knobbe Weduwe van Jan Slange - Op 6 februari 1820 ingekomen van Oudeschoot Gestandaardiseerde namen: MARGARETA JOCHEMS KNOBBE JAN SLANGE Bron: Archief: Tresoar Toegang: 28 Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL) Invnr. : 41 Herv. Gemeente Terband, Tjalleberd, Luinjeberd en Gersloot, lidmaten 1772-1850 Wijzigingsdatum: 3-6-2012 Klik hier voor pagina lidmatenboek. Eigenlijk zoek ik de gangen van Gerrit, maar ja, zoals je weet is die nogal moeilijk te vinden :p. Dus dan maar extra info over Margje met Jan. Ik wilde zo graag weten waar Gerrit allemaal gewoond heeft in Friesland.Er lopen wel Slanges rond in Leeuwarden. (vanaf 1670 ofzo) maar dat lijken ook enkelingen te zijn. Heb je deze bekeken?Memories kantoor Heerenveen, overl. jaar 1819 Overledene  : Jan Gerrits Slange Overleden op: 23 oktober 1819 Wonende te  : Terband Tekst: turfmaker; man van Margje Jochems Knobbe; vader van Gerrit, turfmaker St.Johannesga, Jochem, idem aldaar, Geertje en minderjarige Aaltje Jans Slange (20 jaar). Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap Bron: Memories van successie 1819-1820 Toegangsnr.   : 42 Inventarisnr. : 8002 Dagregisternr.: 493 Op microfilm nr. 135 raadpleegbaar op de studiezaal van Tresoar En ik denk dat dit het overlijden van zus Margje is: (nee: het lijkt erop dat ze haar achternaam maar verzonnen hebben: Geertje Slange met Oord getrouwd is van Jan Gerrits met Margje Jochems). Dan kan ik toch nog doorzoeken naar het overlijden van margje.Memories kantoor Heerenveen, overl. jaar 1826 Overledene  : Margje Gerrits Slange Overleden op: 21 september 1826 Wonende te  : Rottum Tekst: moeder van Gerrit, turfmaker Tjalleberd, Jochem, idem Aengwirden en Geertje Jans Slange (vrouw van Gerrit Andries Oord, idem aldaar). Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap Bron: Memories van successie 1829-1830 Toegangsnr.   : 42 Inventarisnr. : 8014 Dagregisternr.: 381 Op microfilm nr. 136 raadpleegbaar op de studiezaal van TresoarZij heeft dus ook een Geertje als dochter. Ik zoek even haar overlijden, kijken of daarbij de ouders staan. Deze dus:Overlijdensakte Schoterland, 1826 Aangiftedatum: 22 september 1826, akte nr. 198 Overleden op: 21 september 1826    Overleden: Margjen Gerrits Slange, 74 jaar, vrouw, weduwe.Heel flauw: deze vind ik ook:Overlijdensakte AEngwirden, 1826 Aangiftedatum: 28 september 1826, akte nr. 84 Overleden op: 28 september 1826    Overleden: Margjen Jochems Knobbe, 65 jaar, vrouw, weduwe Scan op www.AlleFriezen.nl aanwezig. Dus ik was gewoon in de war? Beide in hetzelfde jaar en in de zelfde maand overleden.Toch klopt er iets niet: ik heb de akte van schoterland nagelezen op zoekakten. Geen ouders vermeld. Maar de namen in de memorie lijken niet te kloppen. Geertje Slange met Oord is echt geen Kelderhuis, maar een Slange (van Jan gerrits en van Margje Jochems). Hoe kan dat dan? Helaas, ook geen ouders in de akte die ik niet op allefriezen zoals beloofd kon vinden, maar via zoekakten. Het is wel de vrouw van Kelderhuis. (vreemd genoeg komt de naam Kelderhuis eerder wel uit giethoorn (voor 1750), ik vond een huwelijk ofzo op tresoar toen ik op naar deze margje zocht (voor kinderen). Toen zocht ik voor het gemak op de naam Kelderhuis van haar man.) Ik heb de huwelijkse bijlagen van het huwelijk van Geertje met Oord bekeken. Sommige bladzijden waren wat licht. (vanaf 967) Alleen Aaltje simons en Jan Gerrits en Margje Jochems waren goed te lezen. Helaas, ik had ook overlijdens verwacht van haar grootouders van vaders kant. Misschien toch de minder goed leesbare?

Plaats reactie