Gerard van Langen (Rijsen/Notter 1650-1700) en diens vader Swier van Langen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
petercdevries

Gerard van Langen (Rijsen/Notter 1650-1700) en diens vader Swier van Langen

Bericht door petercdevries » 09 dec 2014, 08:47

Beste groepsleden, Onlangs heb ik een link gevonden naar mijn voorouder Gerard van Langen. Ik heb hem en zijn vrouw Jenneke Hendriks de Logter in de doopboeken van Rijsen gevonden. Ze moeten omstreeks 1680 gehuwd zijn waarvan geen gegevens in Rijssen bestraan. Gerard staat vermeld als Jonker op de Dackhorst en later als Capiteijn. Omstreeks 1700 moet hij zijn overleden. Van zijn vrouw en haar vader Hendrik de Logter, schoolmeester te Notter, heb ik het een en ander kunnen vinden, maar graag zou ik meer te weten willen komen van Gerard van Langen. Hij staat vermeld als Jonker (was hij landadel?). Op het internet vond ik ene Swier van Langen die ook op de Dackhorst woonde, maar ik weet niet zeker of dat zijn vader is.Hebben deze mensen banden met de familie adelijke familie Van Langen uit Overijssel en omstreken? Vriendelijk bedankt Peter

Albert Aalderson

Dag Peter

Bericht door Albert Aalderson » 09 dec 2014, 11:19

Dag PeterIn de inventaris van het archief van het Drostambt Twente , digitaal in te zien bij het HCO, komen meerdere leden van de familie van Langen voor, ook ene Gerhard van Langen [tot Doornick].Misschien is het mogelijk hierin familieverbanden te leggen.Vriendelijke groet,Albert Aalderson

petercdevries

Beste Albert,

Bericht door petercdevries » 09 dec 2014, 13:11

Beste Albert, Ik zal eens kijken online. Wel moet ik zeggen dat ik vaak ene Gerard van Langen tegenkom die omstreeks 1570-1630 leefde, dus een generatie eerder dan mijn Kapitein Gerard van Langen. Op het internet staat zijn vader vermeld als Swier van Langen die op de Dakhorst woonde, maar zelf heb ik daar geen duidelijke gegevens over gevonden. Ook Swier/Sweer/Zweder van Langen komt niet echt vaak voor, zoals in de doopboeken van Rijssen, hoewel hij daar wel huwde. Daarna loopt het een beetje dood. De vrouw van Swier is Agnes van Rechteren van Voorst.Peter

Albert Aalderson

Peter,

Bericht door Albert Aalderson » 09 dec 2014, 16:01

Peter,Op deze site staat toch de Gerard uit je vraag vermeld ?http://www.genealogieonline.nl/stamboom ... I63095.php Groet Albert

petercdevries

Hoi Albert,

Bericht door petercdevries » 09 dec 2014, 16:13

Hoi Albert, Inderdaad op de genealogie website staat inderdaad een link naar mijn Gerard van Langen, maar ik ben ook opzoek naar primaire bronnen. Ik heb de dopen van de kinderen van Gerard van Langen te Rijssen gevonden maar nergens een directe link tussen Gerard en zijn vader Sweer van Langen tot Dackhorst. Wel vond ik het (2e) huwelijk van Sweer/Swier te Rijssen.Waar komen sommige gegevens die op het internet rond gaan vandaan? Is er over deze familie gepubliceerd? Zijn er andere primaire bronnen die waard zijn om in te zoeken?Ik heb enorm veel voorouders "verzameld" maar dit is de eerste keer in 20 jaar dat ik een link naar overijssel vind en ik merk dat ik niet erg bekend ben met de archieven aldaar, plaatsnamen, etc.  Mijn vermoeden was dat de Van Langen een bekende familie was maar ik denk dat de link van Sweer naar Gerard niet zo heel duidelijk is. Afgaande op hun nazaten die (zoals veel van mijn voorouders) niet aan de rijke kant waren, zullen Gerard en Sweer zeker geen hoge adel geweest zijn, mogelijk langere land adel of boeren-adel. Dus elke hint of hulp is welkom. Vriendelijke groetPeter

Albert Aalderson

Peter,

Bericht door Albert Aalderson » 09 dec 2014, 16:28

Peter,Neem anders contact op met de samensteller van deze stamboom om te horen hoe hij aan zijn informatie is gekomen.Gr. Albert

petercdevries

Hoi Albert

Bericht door petercdevries » 09 dec 2014, 16:41

Hoi Albert Eindelijk drostambt data gevonden online. Inderdaad veel gegevens te vinden, dus dat ga ik eens uitpluizen. Bdankt voor de tip Peter

Albert Aalderson

Hoi Peter,

Bericht door Albert Aalderson » 09 dec 2014, 18:45

Hoi Peter,Nog even gezocht in de jaargangen De Nederlandsche Leeuw 1883-2008 en Nederlandse Adel & Patriciaat: genealogieen en heraldiek.Hierin komen wel leden  van het geslacht van Langen voor, maar ze worden alleen genoemd als huwelijkspartner van leden van andere [adelijke] geslachten. Dus ook niet Gerhard van langen.Een interessante site is ook : http://members.home.nl/harry.vrielink/S ... angen.html met onderbouwde gegevens omtrent het geslacht van Langen [ook in Rijssen]De gegevens van de in een eerder bericht [16.01uur] vermelde stamboom ,over de ouders van Gerhard, lijken me niet echt betrouwbaar [!]Met vriendelijke groet,Albert Aaldersonhttp://www.hofsteegenealogy.com/blieck.htm  [ deze publicatie vond ik even later]  

J. Krooshoop

je zou ook ns te rade kunne

Bericht door J. Krooshoop » 10 dec 2014, 14:47

je zou ook ns te rade kunnen gaan bij het Overijsselse leenregister: https://www.historischcentrumoverijssel ... torium.pdf; daarin o.m. (ad nr. 683) een Gerhard van Langen, overl. kort voor 1614, zoon van Roelof van Langen, en met een dochter Bernharda (of Everharda?). Het lijkt erop dat het om de volgende gaat: Gerhard (Godert) van Langen, zv Roelof van Langen en Berendje van Vordentr. 1599Steventje van Voorst, dv Johan van Voorst tot Grimberg en Hermanna Mulerttr. 1614Johan Schaep Uit het eerste huwelijk:1. Hermina, vm 16302. Johanna, vm 16303. Bernardina, overl. 1637; zij tr. Ernst van Ittersum4. zoon, overl. voor 1631 1599 feb 20Huwelijksvoorwaarden tussen Goddert van Langen ten Oesterhave en joffer Stephan van Voerst, dv wijlen Johan van Voerst tot Grimberg.(HCO, Arch. van Ittersum, inv.nr. 92, regest 68)

wimdenoudsten

Kapitein Gerhard van Langen

Bericht door wimdenoudsten » 03 sep 2015, 13:22

Kapitein Gerhard van Langen tot de Doorninck,  geb. ca. 1645 en overl. 16.8.1689Zoon van Sweder van Langen tot de Dakhorst en Anna van Voorst tot RechterenTr. Rijssen / Wierden  ?Janna Hendricksen van Lochter, Dochter van Hendrik van Lochter, schoolmeester te Nutter. Kinderen uit dit huwelijk: Marija van Langen tot de Doorninck, ged. Wierden 15.11.1680, overl. voor 1708, Ondertr. Rijssen 22.10. en tr. Utrecht 24.11.1700, Rutger David de Reiger, geb. ca. 1670, overl. voor 1747, Zoon van Hendrick de Reiger en Lucia van Twickelo.Agnes van Langen, ged. Deventer 14.6.1683Aleijda van Langen op Doorninck, ged. Wierden 22.7.1689, Tr. Hendrik HelmichsJ(oh)anna Gerrarda van Langen op den Doorninck, ged. Wierden 24.6.1691, Tr. Jan MispelblomAllegonde Angenis van Langen op den Doorne in Notter, ged. Wierden 24.12.1693, Tr. Jacob PeillAlexandrina van Langen, vermeld in een testament van nr. 5Mogelijk een Clemens van Langen Er is meer info bekend over de van langen familie. Laat ff precies weten welke aansluiting je zoekt. met vriendelijke groet, Wim den Oudsten 

Plaats reactie