Nicolaas Rathslag
-
blauwe_parel
Dag Janny,
Dag Janny, Het lijkt mij dat deze Klaas Raadster een volwassen man is geweest. Anders zou er ws gestaan hebben Klaas kind van....Het lijkt me dat het ook geen broer van Nicolaas Raadslag is geweest. Ik laat deze Klaas Raadster voor nu even rusten
Bedankt weer voor je mede speuren, Margaret
-
Janny Lalkens
Hallo Margaret
Hallo MargaretPrima, dat je die Klaas even laat voor wat het is. Hij woonde waarschijnlijk wel aan de westkant van Zwolle, gezien het feit, dat hij daar op die begraafplaats Heilig Kruis werd begraven en de Raadslags woonden daar ook: buiten de Camperpoort. Toch heb ik gisteren nog even gekeken bij Begraafplaats Bergklooster voorjaar 1777 en daarvoor, maar geen Nicolaas Raadslag gezien of een naam die er op leek. Daar werden globaal gezegd de mensen begraven uit de buurtschappen ten oosten en noorden van Zwolle.Hartelijke groeten, Janny
-
Janny Lalkens
Vlak voor dat 2e huwelijk
Vlak voor dat 2e huwelijk moeten er toch voogden zijn aangesteld, met 2 dochtertjes van 7 jaar of jonger. Ik heb die momberstellingen uit die periode niet, maar in het HCO zullen ze toch moeten zijn?
-
blauwe_parel
Janny weer bedankt voor al je
Janny weer bedankt voor al je moeite.Het is een goed idee van je over de momberstelling. Daar had ik nog niet aan gedacht!Ik zou denken dat de broer van Anna Clara Hamer nl. Andries Hamer (Luthers)een gegadigde is. Hij was scheepstimmermansknecht (1818) en heeft zijn 8 kinderen laten dopen in Zwolle. Ik meen dat hij ook buiten de Kamperpoort woonde. Andries Hamer overleed in 1825 te Zwolle en is 2x getrouwd geweest.Ik zie bij de doopgetuigen bij de kinderen van Andries geen bekende falilieleden behalve 1x Anna Clara in 24-02-1777 als weduwe Rathslag.Zou er on-line iets over te vinden zijn?Misschien wil iemand die toevallig toch naar het HCO gaat hier naar kijken?Margaret
-
blauwe_parel
Nu kom ik bij de VOC
Nu kom ik bij de VOC opvarenden ene Claas Raatslag tegen die helaas wel al overleden was in 1769. Hij kwam uit Noortheuving.Ik heb niet kunnen vinden waar Noortheuving ligt. Duitsland??Nu vraag ik me nu af of er enig verband zou kunnen zijn tussen deze Claas Raatslag en Nicolaas Rathslag uit Zwolle.Misschien vader/zoon? Neven? Of gewoon toeval?http://vocopvarenden.nationaalarchief.n ... ?ID=341628 Margaret
-
Janny Lalkens
Zie 10-1-2015 14:16 uur.
Zie 10-1-2015 14:16 uur. Pagina 2 . Daar heb ik iets over Swalba aan toegevoegd.
-
Janny Lalkens
Inwoners 1741-1806 voor de
Inwoners 1741-1806 voor de Camperpoort:Sinds mey 1742: Hendrik Swalba uit Saxen, Luthers met vrouw Grietje, Gereformeerd. Hij: soldaat onder Mulert hier in garnizoen.Na hem woont er in dit huis: Gerhardus AkkermanX Maria Meijer, van hier, 4 kinderen, soldaat te Coevorden en daarna:Andries Kotsena en Maria Geertruit uit Dantig, wonen hier 7 jaar en gaseerd en Rooms.Men woont in één van de huizen, genaamd "De Brakken". Verhoudingsgewijs wonen hier nogal wat soldaten, dus ik zou het mogelijk nog willen lezen als" De barakken", temeer, omdat er ergens stond: Tegenover de Brakken."Ik weet dus niet of Swalba en Raadslag hetzelfde is, maar het gaat hier wel om een Duitse soldaat.In Register1741 stond er in de kolom kinderen bij Hendrik Swalba niets... Nicolaas en Geertje Smalbagh zijn in 1748 jonger dan 10 jaar, dus het zou hier in 1741 en 1748 om hetzelfde gezin kunnen gaan. We zoeken wel een Nicolaas,,,,, Geboren tussen 1741 en 1748?
-
blauwe_parel
Dag Janny,
Dag Janny,Met interesse alles gelezen en samenvattend ziet het er zo uit: 1741Hendrik Swalba, geen kinderen1742 in maart huw. Jan Hendriks Swalbag j.m. X Margrieta Velten j.d. buiten de Dieserpoort. Hij j.m. onder de Comp. van Capt. Tideman1742 sinds mei wonen voor de Camperpoort Hendrik Swalba uit Saxen, Luth. met Grietje, Geref. Hij soldaat onder Mulert1745in jan. Jan Hendrik Swalbagh wed. soldaat onder Tideman X Reina Gelderhof wonende buiten de Camperpoort1748Wed. Smalbagh, Nicolaas, Geertjen, Gergje Kelderhofs onder de Kamperpoort Uit bovenstaande lijkt mij dat Hendrik Swalba X Grietje niet de zelfde persoon is als Jan Hendriks Swalbagh(h) X (1) Margrieta Velten, (2) X Reine Gelderhof.Hendrik was soldaat onder Mulert en Jan Hendriks onder Tideman.Mogelijk dat het hier vader en zoon betreft, of twee broers.De Nicolaas en Geertjen die genoemd worden in 1748 zullen dan de weeskinderen zijn van Jan Hendriks lijkt me.Nu heb ik de indruk dat de naam Raadslag (Ratslag, Rathslag enz.) toch wel een andere naam is dan Swalba en Swalbag(h), maar ik kan er natuurlijk naast zitten.Wel weet ik dat Ratschlag 'raad, raadgeving, advies' betekent in het Duits.Janny heel erg bedankt voor je meedenken!Margaret
-
Janny Lalkens
Hallo Margaret
Hallo MargaretIk twijfel ook aan Swalba=Raadslag, maar of het nu wel of niet hetzelfde is: het is wel een vergelijkbaar te verwachten verhaal en dan ook nog die Nicolaas als zoon bij Swalbe en later bij Nicolaas die dochter Margarete en bij de Swalbes een moeder Grietje...Dat 1741 kun je beter vervangen door mei 1742. Die heb je er trouwens al staan. In 1741 woonden er in dat huis anderen. Ik weet niet waar Hendrik Swalbe in 1741 woonde. Niet daar. Het is een register dat opgesteld werd in 1742 en dat vooral in het begin 3 x per jaar werd aangevuld met wijzigingen. Zo was de wijziging van zomer 1742: sinds mei 1742 woont hier in de Brakken in dit huis Hendrik Swalbe met zijn vrouw Grietje en er werden toen geen kinderen genoteerd, wat mooi klopt met 1748 toen er 2 kinderen jonger dan 10 jaar bij de weduwe Swalbag woonden.Zou Mulert ook nog een ondergeschikte kunnen zijn binnen de compagnie van die kapitein Tideman? Ik ben heel slecht in militaire rangen. En dat bijv. Jan Hendrik en Hendrik 1 persoon was?Het zou kunnen dat Hendrik Swalbe kort voor mei 1742 met Grietje is getrouwd. Ik zag daar voor de Camperpoort geen naam, die meer op Raadslag leek dan deze Swalbag/Swalba.
-
blauwe_parel
Ja Janny, dat gevoel heb ik
Ja Janny, dat gevoel heb ik ook dat er veel overenkomsten zitten de levens van de drie heren van wellicht Duitse afkomst. Ik heb het gevoel dat ik er dichtbij zit, maar er net niet mijn hand kan opleggen. Misschien over een tijdje dat er weer wat meer boven water komt. Geduld is een schone zaak.Zeker is dat Zwolle een garnizoen had in die tijd, aan het water lag en ligt, en toen een Lutherse kerk had (ingewijd in 1649).Ik heb helaas geen enkele aanwijzing over het beroep van Nicolaas Raadslag te Zwolle. Het kan dus iets via het garnizoen geweest zijn, via de scheepvaart, een ambacht of misschien iets heel anders. De 'kringen' waarin Anna Clara Hamer zich begaf waren:- ze was Luthers (van huis uit meen ik), maar trouwde in 1777 een Geref. man- ze woonde buiten de Kamperpoort, maar ook in de Hoogstraat 74 (zelfde ?)- zij was spinster en arbeidster. - haar 2e man MOOK, was opperman, metzelaar en....militair- zijn vader was dagloner en kwam uit Hanover en zijn grootvader Mook was soldaat en overleed in Heusden. - haar broer Andries, Luthers, was scheepstimmermansknecht (1818) en woonde Waterstraat 93. Twee van zijn kinderen werden schipper en sjouwer. - haar vader Marten Hamers woonde voor de Kamperpoort. Meer weet ik niet over Anna Clara Hamer(s). Margaret