stamboom familie Holleboom
- ria van bessen
Hé... ben jij Jos Holleboom
Hé... ben jij Jos Holleboom of ...?Ik herken de foto, de persoon daarop, die werkt bij het hco en heet geen Holleboom.. Wijhe f398 - 22 apr 1740 - Verw. Richter Reinder Willem van Hemert.Keurnoten Mr. Jan Andreas Lingener en Hendrik Jacobs.Verschenen is Anna Gerrits, weduwe van Jannes Gerrits Overmaete. Tot mombers over haar 4 minderjarige kinderen (Geertjen, Gerritjen, Hendrina en Teune Jansen) worden benoemd hun oom Jacob Gerrits Holleboom en Antonij Lamberts Groten Elshoff. De moeder bewijst aan haar kinderen voor hun vaders goed de helft van 5/4 morgen in de Hoonhorst, de helft van een halve morgen in de Ossenmaete, de helft van 18 Nebbestukke, allen gelegen in Wijhe, en de helft van 1/8 van het Cuipers Campjen, gelegen in de buurtschap Duur onder Olst, en aan ieder kind 50 Caroli gulden. Onder hypothecair verband voor het bewezene stelt de moeder haar eigendom in de Hoonhorst. Anna hertr. Willem Wessels - trouwakte zit in Wijhe f55 - Wijhe, 30 mrt 1745 - Richter Johan Hermen van Hemert .Keurnoten Hermen op de Hagt en Teunis op de Tuiterije.In het Gericht zijn verschenen Willem Wessels op het Overmate en Anna Gerrits, eheluiden, ter ener zijde, en Antonij Lamberts op den Elshoff en Jacob Gerrits op den Holleboom, als mombers over de onmondige kinderen van wijlen Jannes Gerrits en Anna Gerrits in echte verwekt, alsmede Jan Jansen Rietbergh, getrouwd aan Geertjen Jansen, dochter van voorschreven Jannes Gerrits en Anna Gerrits, ter andere zijde. Jacob is verwant aan Anna Gerrits of aan Jannes Gerrits OvermateDeze fam. is NG Vraag van mij:Je stamt toch toevallig niet af van deze ...?1784-01-30 - Jan Gerrits J.M. van de Holleboom onder Wijhe en Zwane Lamberts J.D. van het Rosendal onder Heino - R - d. 19 Februarij attestatie na Zwolle gegeven - N.H. (onder)trouw Heino, RBSO 264* deze zijn RK = zoon van Gerrit Jans Holleboom
- ria van bessen
Nou, dan kun je beter die
Nou, dan kun je beter die foto weghalen als je niet die persoon bent.Het maakt mij niks uit, alleen ik herken de foto als een medewerker van het HCO waar ik ook weleens mee heb gesproken. Dus verbaasde ik me over de opmerking wat hofhorig zou zijn en hoe je het beste bovenaan kunt antwoorden.Als jij een nazaat bent van Gerrit Jans Holleboom uit Wijhe, wat is dan de link naar die Holleboom in Olst?Holleboom in Wijhe ligt in Tongeren.Holleboom in Olst ligt in Duur
-
j.holleboom@chello.nl
Hallo Ria,
Hallo Ria,Allereerst mijn excuus, dat ik je een mail terugstuurde met "Hallo onbekende". Doordat ik jouw antwoord via het HCO ontving kon ik niet opmaken dat jij het was. Nu begrijp ik ook de vraagstelling en vind ik het niet meer zo erg. Wel, dat er iemand een foto van Jan Wiggers bij mij heeft opgezet en ik niet weet hoe ik die moet verwijderen. Ook tegenover Jan Wiggers vind ik dit vervelend.Dan vind ik het ook vervelend dat je nu waarschijnlijk van meerdere mailkanten met mijn antwoord op deze fototoestand benaderd wordt.Ik ben geen digibeet en ben al blij dat ik zover gekomen was. Ik hoop dat ik op deze manier wel op de goede plaats bij jouw binnenkom.Wat betreft de link van mijn stamboom naar de beide boerderijen Holleboom25 -04 -1721-+ 09 -04 -1783 Gerardus X Gergje Jans brengen hun kinderen in Olst ten doop en dus veronderstel ik, dat Gerardus Geerlich Holleboom in Duur geboren is in 1752.(blz 45 doopboek RK Olst.Zelf is Gerardus uit 1721 in Tongeren geboren.Aangezien Wychert Gerrits(NG) ook op de Holleboom In Tongeren woonde en Jacob Gerrits(NG) in Duur, veronderstelde ik dat Wychert de oudste zoon is Gerlacus de middelste en Jacob de jongste.Het heeft er dan van weg dat zij als familie elkaar met onderdak helpen. Gerlacus lijkt dan de meest afhankelijke omdat hij bij twee boerderijen met dezelfde naam Holleboom opduikt.Daarom kan ik niet zondermeer aannemen dat Jacob Gerrits geen familie is omdat hij NG is en Gerlacus RK.
Gerlacus kan ook NG geweest zijn maar zich bekeerd hebben tot het RK. Bijvoorbeeld vanwege zijn vrouw. Dan lijkt het of hij er niet bij hoort maar kan dat toch wel zo zijn. Nogmaals ik hoop dat ik je niet te erg voor de kop gestoten heb want dat is echt niet mijn bedoeling.En ik hoop dat als ik nog eventuele vragen heb ,dat ik die nog wel aan je stellen kan.Met vriendelijke groet,Jos Holleboom
Gerlacus kan ook NG geweest zijn maar zich bekeerd hebben tot het RK. Bijvoorbeeld vanwege zijn vrouw. Dan lijkt het of hij er niet bij hoort maar kan dat toch wel zo zijn. Nogmaals ik hoop dat ik je niet te erg voor de kop gestoten heb want dat is echt niet mijn bedoeling.En ik hoop dat als ik nog eventuele vragen heb ,dat ik die nog wel aan je stellen kan.Met vriendelijke groet,Jos Holleboom
- ria van bessen
Als je reageert Jos, en je
Als je reageert Jos, en je wilt je bericht bovenaan hebben dan klik je op jouw allereerste vraag op het woord reaktie toevoegen en dan komt je bericht bovenaan te staan.Ik neem je verder niets kwalijk Jos.Dat je mijn antwoorden [of van iemand anders op je email krijgt] komt omdat onderaan het schermpje [daar waar ik nu dit antwoord in typ] staat aangevinkt.. informeer mij wanneer nieuwe reacties worden geplaatst.Dat gaat dus automatisch. Die Jan Gerrits jm op de Holleboom die met Zwaane Lamberts trouwt komt volgens zijn huwelijk uit Berkum1784-01-31 - Ingeschreven 1784 Zaturdag 31 Jann, zijn op Vrijdag 30 Jann. 1784 te Heino ingeschreven - Jan Gerrits, j.m. van Berkum, en Zwane Lammerts, j.d. van 't Rosendal onder Heino - zijn hier getrouwt Zondag 22 Febri. 1784 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 735, f56/f57. 1784-01-30 - Jan Gerrits J.M. van de Holleboom onder Wijhe en Zwane Lamberts J.D. van het Rosendal onder Heino - R - d. 19 Februarij attestatie na Zwolle gegeven - N.H. (onder)trouw Heino, RBSO 264. én ... deze heeft GEEN nakomelingen. Je bedoelt onderstaande, denk ik.RK WIJHE 25 Ap.1721 - bap. Gerardus f.l. Gerlaei Gerrits et Aleidae Windels coni. op de Steunenbergh. Matrina Gerarda Teunis 1749-11-06 - Gerrit Geerlichs, onder Wijhe, met Gaje Jans J.D. onder Raalte - N.H. (onder)trouw Wijhe, RBSO 642.RK Olst1ma 7bris 1752 ? Baptus. est Gerlacus, pater Gerrijt Geerlick ex Hollenboom, mater Gerriegjen Janssen. Matrina Gertrudis Geerlig soror patris ? ex Hollenboom.14 Augusti 1753 ? Baptus. est Gerardus, pater Gerrijt Geerlicks, mater Gerrigjen Janssen. Matrina Gertrudis Geerlicks soror patris ? ex Holleboom15 Januarii 1756 ? Baptus. est Joannes, pater Gerhardus Geerlings, mater Gerhardus Jansen conj. Patrinus Antonius Jansen avunculus prolis prope Raalte ? ex Holleboom in Duiravunculus= oom van moederszijdeprolis =dopelingprope Raalte = wonende te RaalteRK WIJHE1761 Junij 10 - Henricus Joannes F.Lmus. Gerardi Geerligs et Gerardinae Janssen in Wijhe conj. Matrina Aleida Janssen in 't kerspel Raalte cuius loco levabat Margarete Peters in Wijhe.21 Aprilis 1765 - [-] Arnoldus F.L. Gerardi Geerlings et Gerardae Jansen conj. in Wijhe. Matrina Joanna ... [leeg] in Boetele cujus loco levabat Maria Henriks24 Martii 1771 - baptizatus est Joanna filia legitima Gerardi Geerlings et Gerardae Jans. conjugum in Wijhe. Matrina Maria Gerrits levabat Anna Dercks EN DIT ZIJN DE OUDERS van Gerrit GeerligWIJHE f460 - 4 mei 1741 - Richter Johan Hermen van Hemert.Keurnoten Mr. Gerrit Berends Ter Smitten en Hermen Jansen op de Hagt.Verschenen is Gerrit Teunissen (op den Hollenboom), weduwnaar van Aeltjen Wijndels. Bij het hertrouwen is de moeder vergeten mombers aan te stellen over haar kinderen. Hij verzoekt mombers te benoemen over zijn stiefkinderen Janna (oud 24 jaar), Geertruid (23 jaar) en Gerrit Geerlighs (21 jaar), kinderen van wijlen Geerligh Gerrits en Aeltjen Wijndels. Benoemd worden hun ooms (als naaste bloedverwanten) Derk Asjes op het Rovelt en Hendrik Wijndels. Zij nemen de momberschap aan. De stiefvader is met de mombers overeengekomen, dat hij aan de kinderen zal uitkeren voor hun moeders goed 150 Caroli gulden, de kleren (linnen en wol) van de moeder, aan de dochters ieder een bed met een peuluwe, 2 kussens en 2 paar vlassen lakens, aan de zoon 10 Caroli gulden daarvoor. Bij ziekte of zucht mogen zij, zolang zij ongetrouwd zijn, inkeren bij de stiefvader en zullen dan door hem onderhouden en verpleegd worden. De stiefvader behoudt de andere goederen van de boedel met de lasten en de doodschulden. NG WijheDen 25 Julij 1738 - Hendrik Janssen J.M. aan den Westerkamp met Geertruijd Geerligs J.D. aan den Holleboom beijde onder Wijhe. En gaat deze Holleboom verder met Gerrit Teunis.
Dag Ria, er klopt iets niet
Dag Ria, er klopt iets niet bij de omschrijving van Joannes, 1756 15 Januarii ?Baptus. est Joannes, pater Gerhardus Geerlings, mater Gerhardus Jansen conj. Patrinus Antonius Jansen avunculus prolis prope Raalte ?ex Holleboom in Duir.De mater = moeder moet zijn Gerrigjen Janssen (Gerhardus was niet zwanger....)Dan is het conj. Patrinus Antonius Jansen avunculus = broer van de moeder, prolis wytlopig, prope = nabij Raalte ?ex Holleboom in Duir.Een oom is "patruus".
- ria van bessen
Daan,
Daan,Het is m.i. wel oom van moederszijde.Hij is oom van de dopeling. Dus inderdaad de broer van de moeder van de dopelingabavunculus .................... betoveroudoomavunculus magnus ............... oudoom van moederszijdeavunculus major ................ overoudoom van moederszijdeavunculus maximus .............. betoveroudoom van moederszijde . Of er in het origineel Gerhardus staat weet ik niet, dit staat zo in de transcribtie gemaakt door Jan Rientjes. Het moet inderdaad Gerhardina zijn.
-
j.holleboom@chello.nl
Hallo Ria
Hallo RiaIn het RK Doopboek Hoornsteeg Zwolle worden de volgende kinderen van Jan Holleboom en Zwaantje Roosendaal genoemd:23-11-1784 Gerardus ouders Jan Holleboom en Zwaant Lamberts Pati?? Maria Gerrits18-10-1786 Joanna ouders Jan Holleboom en Zwaant Lamberts Pati?? Joanna Lammers28-04-1788 Lambertus ouders Jan Holleboom en Zwaant Lamberts Pati?? Joanna Lammers17-09-1790 Lamberdna ouders Jan Holleboom en Zwaant Lamberts Pati?? Joanna Lammers 11-09-1793 Joannes ouders Jan Holleboom en Zwaant Lamberts Pati?? Egberdina Rosendaal08-07-1798 Joannes ouders Jan Holleboom en Zwaant Lamberts Pati?? Theune AlbersDe oudste broer van Jan is Gerlacus(Gerrit), getrouwd met Joanna Alferink en ook die laten hun kinderen dopen in de Hoornsteeg in Zwolle.Hun broer Hendrik ,eveneens in Zwolle, liet de kinderen dopen in de Bogenkerk.De jongste broer Arnoldus(Arend) woonde later in Zwollekerspel maar Gerrit en Hendrik stonden garant voor hem toen hij naar Zwolle kwam in 1792.Ik vind het absoluut aannemelijk dat deze Jan Gerrits Holleboom tot mijn stamboomgroep hoort.Bovendien had hij, geboren in 1756 een gepaste leeftijd om te trouwen.Met hartelijke groet, Jos Holleboom
Het ging hier om tweeledig
Het ging hier om tweeledig uit te leggen, zijnde oom van het kind maar ook broer van de moeder in dit geval. 1756 15 Januarii ?Baptus. est Joannes, pater Gerhardus Geerlings, mater Gerhardus?? Jansen conj. Patrinus Antonius Jansen avunculus = broer van de moeder, prolis = wytlopig, prope = nabij Raalte ?ex Holleboom in Duir.Mater is Gerhardina Jansen zoals vermeld in het orginele doopboek.