stamboom familie Holleboom

Alles wat met genealogie te maken heeft.
carolina

De DTB boeken van Holten

Bericht door carolina » 24 apr 2015, 19:01

De DTB boeken van Holten beginnen zowel voor doop (NG) en trouwen (NG) vanaf 1706.In Hellendoorn en Colmschate is op vpnd.nl nog wel iets te vinden over Gerrit Teunissen:NG Hellendoorn trouwen 01 november 1696:Gerrit Teunissen wed. van wijlen Maria Teunissen in de Helle onder Holten enTeunisken Gerrits dogter van Roeterink te Haarle - HoltenRK Colmschate Trouwen:  20-11-1696 Gerrit Teunissen in de Hel met Teuniske Gerris geboren tot Roeterplaats in Haarle Doop NG Hellendoorn 5 februari 1699 Gerrit Teunissen in de Hel-huijsen en Teunisjen Gerrits: dochter Esle Nog iets wat mij opviel. Bij de dopen van Roelof en Asseltje op Groot Reuvelt was vaak matrina Aeltje Alberts. Volgens mij is zij getrouwd met Jan Teunissen en woonden zij op Bosman in Broekland. Zij laten kinderen RK dopen in Wijhe vanaf 1716 - 1730.In Holten komt dit huwelijk voor:Holten NG Den 11 Xbr. 1712 Jan Tonissen J.M. Soon van Tonis Gerrits aan Lúbberts in de Helhúijsen met Aaltjen Alberts J:D: van Albert Eskes op Remert tot Haarle. hoend. bet.Jan Tonissen lijkt mij dus een broer van Gerrit Teunissen (of van zijn 1e vrouw Maria Teunissen). Dan zou hun vader dus zijn Tonis Gerrits. 

ria van bessen

Of we stoppen, ligt aan jou.

Bericht door ria van bessen » 24 apr 2015, 21:28

Of we stoppen, ligt aan jou.Nu Carolina opnieuw nieuwe gegevens aanleverde, wordt het er nog leuker op, vind ik. Wat mij betreft zoeken we nog even door. Dit zijn de kinderen van Teunis die in ieder geval bij elkaar horen volgens de gevonden bewijzen.stamvader Gerrit Teunis op Lubberts in de Helle- dochter Geertruij- zoon Geerlich- dochter Teune- dochter Assele uit het 2e huwelijk Je zou de voogdijstelling in Holten via het HCO kunnen aanvragen. Is denk ik wel erg belangrijk. Dit zal wel niet op het internet te vinden zijn, Carolina? Je hebt de datum van het 2e huwelijk. Meestal worden deze aktes opgemaakt  rond die datum. Wellicht geven de voogden nog nieuwe mogelijkheden én je hebt dan ook daadwerkelijk alle kinderen [ik hoop tenminste dat ze die bij naam noemen ..] en kun je zien of Jacob en Wijcher hier bij horen. De gegevens Bosman kloppen, er is nog één kind geboren na 1730, moeder heet ineens Aaltjen Jans [!] Het is het Bosman in Hengevelt. Jan Teunis hertr. na het overlijden van Aaltje met Cornelia Gerrits d.v. Gerrit Jan op de SligteGerrit Jan Gerrits op de Sligte  is de zoon van Gerrit Hendriks en Lubbeken Jansen.En Gerrit Hendriks is weer de zoon van Hendrik Gerrits Zelhorst en Willemtjen Stevens uit Raalte.Ik zet de voogdijakte uit Wijhe hier neer. Meer niet. Want anders is het niet meer te volgen, vrees ik. De voogden - met name die van Vaderskant kunnen in deze zoektocht nog van betekenis zijn..f523 - 29 sep 1742 - Richter Johan Hermen van Hemert.Keurnoten de Heer Daniel Adolph van Hemert en Teunis Jansen Weekholt.Verschenen is Jan Teunissen Bosman, weduwnaar van Aeltjen Alberts. Tot mombers over zijn minderjarige kinderen (Assele, Teunisjen, Jan en Geertjen Jansen) worden benoemd hun ooms Jan Alberts, wonende te Heino, en Hermen Gerrits, wonende te Heelderen. De vader bewijst aan zijn kinderen voor hun moeders goed samen 4 Caroli gulden, uit te keren met hun mondige jaren, en de linnen en wollen kleren van de moeder. Hij zal zijn kinderen onderhouden totdat zij zelf de kost kunnen winnen, waarbij, daar de ene dochter Toontjen lam is, deze altijd in huis mag blijven, en deze het linnen laten leren. De moeder behoudt de andere goederen met de lasten en schulden.        

j.holleboom@chello.nl

Waw!,

Bericht door j.holleboom@chello.nl » 25 apr 2015, 00:47

Waw!,Ik ga proberen om de voogdijstelling van Holten over de jaren 1650 -1725 aan te vragen.Ik weet niet of dat zo simpel is , maar daar kom ik wel achter.hartelijke groet,Jos

carolina

Op de site http://www

Bericht door carolina » 25 apr 2015, 09:10

Op de site http://www.erfgoedrijssenholten.nl/zoek ... ief-holten zijn gegevens van het Rechterlijk Archief Holten te raadplegen, maar de periode 1664-1706 ontbreekt daar. Hopelijk zijn de originelen wel in Zwolle te vinden.

ria van bessen

Er is  nog een kind van

Bericht door ria van bessen » 25 apr 2015, 11:58

Er is  nog een kind van Gerrit Tonis in de Helle ??overleden Geert jen Gerrits v.v. Harm in de Helle test. 15-06-1724 243-244Geert jen Gerrits v.v. Harmen Henderix test 26-02-1720 186-188Ze zat wel in een naamsregister, ... maar verder geen excerpt of indice [korte samenvatting van een akte] waar je wat wijzer van kon worden.Mocht er niets bewaard zijn gebleven betr. Gerrit Tonis zijn voogdijstelling, dan kun je deze altijd nog aanvragen.Het schrift schijnt erg moeilijk te zijn om te lezen [zie de opgegeven link van Carolina], maar ik denk; vanaf de fiche en dat het wanneer je het origineel kunt fotograferen het wel zal meevallen.Wat wel betekent dat je wellicht toch een keer naar het HCo moet afreizen.  

ria van bessen

En ...

Bericht door ria van bessen » 25 apr 2015, 22:30

En ...Maria Gerrits.... zij is getuige bij deze doop of haar 1e man is verwant aan Assele.1734 7 Febr. - Bapt. est Antonia F.L. Rudolphi Jans et Asseltie Gerrits conj. op Groot-Reuvel. Suscepit Wilhelmina Willems nomine Mariae Gerrits op Klein Schuilenberg.f 436     18 Februarij 1734               (uittr 19.436)Ick Joan Tichler I U D en Verw Scholtes van Olst stellen tot momberen over Jan, onmundig kind van Maria Gerrits bij wijlen Jannes Gerrits op Klein Schuilenberg ehelijk verworven, de personen Willem Tollenaar tot Wesepe en Roelof Jansen in ’t Broekland onder Raalte, om de onmundigen profijt te soeken en schade te weren. Het kind zal hebben hondertvijfentwintig Car Guldens aan gelt, met 18 jaren sijner ouderdom de rente te genieten of het capitaal selfs. Voorts een stuk vlassen doek van 15 ellen, de vaders linnen en wullen en de kiste en daarenboven , als in staat is om de schapen te kunnen hoeden, alsdan sal ’t kind drie van de beste schapen hebben.Als Maria Gerrits overlijdt dan wordt er over hun dochter Janna voogden gesteld en daar wordt ook opnieuw de voorzoon Jan genoemd en daarbij staat Roelof Ruveld.f 456     24 October 1736                (uittr 19.456)Ick Joan ichler I U D en Verwalter Scholtes van Olst stelle tot momberen over Janna onmundige dogter van Berent Henriks op Klein Schuilenberg bij wijlen Maria Gerrits ehelijk verworven de personen Gerrit Gerrits op de Hunne en Harmen Gerrits op de Vettenwinkel onder Wijhe om des onmundigen profijt te soeken en schade te weren,’t welke beijde  bij handtastinge in den Gerigte aanbeloofd en aangenomen hebben. Voorts erschenen in eodem judicio Berent Hendriks voornoemt ende heeft ten presentatie van Gerrit Muller en Roelof Ruveld als momberen over het voorkind Jan Janssen, het voorschreven dogtertien en de soon voor moederlijk goed bewesen als volgt....    

j.holleboom@chello.nl

Hallo Ria,

Bericht door j.holleboom@chello.nl » 25 apr 2015, 22:57

Hallo Ria,Ik snap de volgende quote niet"Mocht er niets bewaard zijn gebleven betr. Gerrit Tonis zijn voogdijstelling,
dan kun je deze altijd nog aanvragen."Wat er  niet is kun je toch ook niet opvragen?Verder denk ik dat Maria Gerrits X Jannes Gerrits en (2) Berent Hendriks niet de Maria is die bij Jacob Gerrits hoort.Trouwens, Jacob Gerrits is meen ik een Overmaet. Dus denk ik dat hij geen broer is van de andere Gerritsen RK.Hartelijke groet,Jos Holleboom

ria van bessen

Met die opmerking bedoelde ik

Bericht door ria van bessen » 26 apr 2015, 12:26

Met die opmerking bedoelde ik dat als de voogdijakte niet bewaard is gebleven je altijd nog daarna dit testament zou kunnen aanvragen omdat daar  familie [broers en zussen] genoemd kunnen worden als erfgenaam, mocht deze dame ook een dochter zijn van Gerrit Tonis op 't Hel Voogden zijn op een enkele uitzondering na altijd familie. Dat was ook het uitgangspunt van Gerrit op de grote Reuvel. En aangezien het patroniem van Roelof de vader van voornoemde Gerrit dus Jans is, en zijn vrouw het patroniem Gerrits kun het voornoemde uitgangspunt ook hier toepassen.En is of Maria of Jannes familie van Assele Gerrits.En verder ben ik nog geen enkele aanwijzing tegen gekomen betr. Jacob Gerrits en Wicher Gerrits dan de verbinding Holleboom, en ... waarvan de eigenaars verschillende personen zijn, de gedachte dat familie op meerdere caterstedes van één eigenaar zitten gaat hier dus niet op.Wicher verdwijnt in het niets. Jacob Gerrits is NG en wordt nergens genoemd in verband met de familielieden die inmiddels zijn opgespoord.Het lijntje is nauwelijks een lijntje te noemen. 

j.holleboom@chello.nl

Hallo Ria,

Bericht door j.holleboom@chello.nl » 26 apr 2015, 13:51

Hallo Ria,Ik denk dat je helemaal gelijk hebt en dat zowel Wicher als Jacob maar "buiten onze zoektocht moeten laten.Op dit moment vind ik jullie gevonden feiten en gevolgde sporen veel interessanter.Ik ga eerst per mail vragen of er in Zwolle de ontbrekende delen van het ORA Holten/Rijssen aanwezig is en zo ja dan ga ik er heen.Ondertussen ga ik de door jullie gevonden gegevens verwerken in wat ik al heb van de stamboom van de familie Holleboom. Hebben jullie er misschien belang bij om er een kopie van te ontvangen  dan hoor ik dat graag.Met hartelijke groet,Jos

carolina

Nog een dochter van Gerrit

Bericht door carolina » 26 apr 2015, 16:05

Nog een dochter van Gerrit Teunissen aan Lubberts in de Hel:Holten NG den 16 Júnij 1737Teúnis Gerritzen J:M: Zoon Van Wijlen Gerrit Strúik met S Arnoldús Meijer op de Borkel met Grietien Gerritz J:D: dogter Van Gerrit Teúnissen aen Lúbbertz in de Helle beide op de Borkel onder Holten.alhier getroúwt den 14 Júlij Een broer van Gerrit Teunissen op Lubberts in de Hel:RK trouwen Colmschate 11-07-1697 Hermen een soon van Teunis in de Hel, med Hendrica geb. op de Capellein fac. Eccl.RK doop Colmschate:22-08-1697: Winold zoon van Herman op Lubbersplaats in de Hel, getuige Endemans Fenne Ik heb een vermoeden wie de ouders zijn van Teunis Gerrits op Lubberts in de Hel. Het is geen bewijs, maar iets om in gedachten te houden:NG Trouwen Colmschate:20-04-1672Teunis Gerritsen j.g. op Bloo in Ockenbroeck enGeertjen Gerritsen j.d. in de Helhuijsen onder HoltenAttest: nae Holten gegeven desen 18. Maij. Zijn (half)zus trouwt later met de buurman op Endendijk/Endeman in de Hel:NG Colmschate 21-06-1694 Tonnis Henriksz j.m. van Holten tegenwoordig wonende bij Krijger metMechteld Gerritsz j.d. op 't Bloo beijde in Okkenbroek onder Colm:att: gegeven na BathmenRK Trouwen Colmschate19-08-1694 Teunis een soon van den Endendiek onder Holten medMechtelt een dogter van Bloo in Ockenbroekin fac: Ecclkind uit dit huwelijk RK doop Colmschate:08-08-1697 Henricus zoon van Endeman in de Helle, getuige vrouw van Gerrit in de Hel aldaar 

Plaats reactie