Ouders van Hendrik Bruinier
-
Annelies Onijs Koetsier
Ouders van Hendrik Bruinier
Ik zoek de ouders van Hendrik Bruinier, welke later schoolmeester is de op de Zeedijk.Wat ik heb:
Hendrik Bruinier jm Mastenbroek X Mastenbroek 12-4-1710 (27-4-1710) Willemina Hommers jd Zwolle, zij is begraven op het Grote Kerkhof te Zwolle 27-1-1713
kinderen:
1. Jannegje ~ Zwolle 22-2-1711
2. Hendricus ~ Zwolle 17-1-1713ondertr Zwolle 6-5-1713 (21-5-1713) Anna Catharina Mensink [soms met de toevoeging van Aenbeuk]
kinderen:
3. Hermannus ~ Zwolle 9-2-1714
4. Annegien
5. Margarita
6. Willemina
7. Johannes Adolf
8. ChristinaKinderen 4 t/m 8 staan vermeld in een voogdijakte.Derde huwelijk te Kamperveen 6-12-1739 met Hendrikje Hendriks j.d. te Kamperveen
Hendrik Bruinier jm Mastenbroek X Mastenbroek 12-4-1710 (27-4-1710) Willemina Hommers jd Zwolle, zij is begraven op het Grote Kerkhof te Zwolle 27-1-1713
kinderen:
1. Jannegje ~ Zwolle 22-2-1711
2. Hendricus ~ Zwolle 17-1-1713ondertr Zwolle 6-5-1713 (21-5-1713) Anna Catharina Mensink [soms met de toevoeging van Aenbeuk]
kinderen:
3. Hermannus ~ Zwolle 9-2-1714
4. Annegien
5. Margarita
6. Willemina
7. Johannes Adolf
8. ChristinaKinderen 4 t/m 8 staan vermeld in een voogdijakte.Derde huwelijk te Kamperveen 6-12-1739 met Hendrikje Hendriks j.d. te Kamperveen
Met de volgende twee aktes
Met de volgende twee aktes uit Zwolle (erfuiting en transport): f585-f586 dd.19-05-1713. Momberen over Willemina Hommers twee nagelaten kinderen: Hendrik van Vorgten en Barent Baver. Hendrik Bruinier heeft aan zijn twee kinderen Jannigjen en Hendricus Hermannus Bruinier, erfuiting gedaan en voor moeders goed bewezen aan ieder 20 car.gl. om te versterven van het ene op het andere kind en uitgekeerd te worden wanneer de kinderen meerderjarig of getrouwd zullen zijn, belovende dezelve ondertussen in kost en kleren en andere lijves nooddruft te onderhouden en ook lezen, schrijven en de zoon een goed handwerk te zullen laten leren. Actum coram Schepen Crans. f519 dd.17-05-1713. Erschenen Hendrik Bruinier en bekende voor een welbetaalde somme van penningen te hebben gecedeerd en getransporteerd aan zijn zwager Hendrik van Vorgten, een vierde part in een huisje staande in de Wulleweversstraat tussen Jan Regt ter ene en een huis van de Geestelijkheid dezer stad. Actum coram Schepen Crans. Weet je in ieder geval dat Hendrik van Vorghten zijn zwager is. Hij is getrouwd met Evertje Hommers.
Dit is ongetwijfeld de
Dit is ongetwijfeld de gezochte Hendrik: Lidmaten Zwolle f222: 06-1707, Hendrik Bruinier komt met attestatie van Kampen. Att. na Isselmuden den 1 Decemb. 1715.
Het lijkt erop dat Henrik een
Het lijkt erop dat Henrik een zoon is van Willem Bruinier met zijn eerste vrouw Geesje Hendriks die trouwen in Zwolle 1668. Hieruit wordt een Hendrik geboren 1672, die volgens erfuiting van 1674 en bijschrift, nog leeft in 1678. Willem Bruinier trouwt nog 2 keer in Zwolle en gaat daarna naar Kampen, waar hij nog kinderen laat dopen, en waar hij ook overlijd in 1731.Heeft zeker zin de ORA van Kampen na te kijken.
-
Annelies Onijs Koetsier
Ik ben iets verder gekomen,
Ik ben iets verder gekomen, maar ook eigenlijk weer niet.Zijn vader komt uit Zutphen volgens Ned. Patr.
Adzart Bruinier X Juliana Batoch
Zij krijgen de volgende kinderen:
1. Arend [25-6-1680 voogd over Gesina Bruinier te Zwolle] vermoedelijk stamt hier de tak Genemuiden vanaf
2. Henderich Bruinier ~ Zutphen 21-8-1640
3. Willem Bruinier ~ Zutohen 3-12-1643, begr. te Kampen 2-1-1732 1e X Geesje Hendriks, 2eX Barta Stolte, 3eX Berebera de Mulder
4. Anna Margrite Bruinier ~ Zutphen 5-10-1645
5. Jannes Bruinier ~ Zutphen 20-1-1647 begr. Zwolle 5-11-1712 X Maria Berents
6. Hermen Bruinier X Jantje Adams, laten een zoon dopen Etsardt ~ Zwolle 16-3-1671
Hieruit stamt waarschijnlijk de tak in Mastenbroek.
En om die laatste gaat het vermoedelijk.
Dit omdat Hendrik Bruinier huwt als jongeman van Mastenbroek.
Maar helaas, de Ned Patr. geeft geen verdere info over Hermen Bruinier.
[mijn Hendrik Bruinier heeft een zoon Hermen!]
In mijn eigen paperassen had ik nog genoteerd staan: Hermen Etsardt Bruinier X Jennetje Adams
laten naast Etsardt een zoon Johannes dopen te Zwolle op 13-3-1679 Vraag is: Is Hendrik een zoon van nummer 6 Hermen Bruinier X Jennetje Adams?
Is hier bewijs voor te vinden?
Adzart Bruinier X Juliana Batoch
Zij krijgen de volgende kinderen:
1. Arend [25-6-1680 voogd over Gesina Bruinier te Zwolle] vermoedelijk stamt hier de tak Genemuiden vanaf
2. Henderich Bruinier ~ Zutphen 21-8-1640
3. Willem Bruinier ~ Zutohen 3-12-1643, begr. te Kampen 2-1-1732 1e X Geesje Hendriks, 2eX Barta Stolte, 3eX Berebera de Mulder
4. Anna Margrite Bruinier ~ Zutphen 5-10-1645
5. Jannes Bruinier ~ Zutphen 20-1-1647 begr. Zwolle 5-11-1712 X Maria Berents
6. Hermen Bruinier X Jantje Adams, laten een zoon dopen Etsardt ~ Zwolle 16-3-1671
Hieruit stamt waarschijnlijk de tak in Mastenbroek.
En om die laatste gaat het vermoedelijk.
Dit omdat Hendrik Bruinier huwt als jongeman van Mastenbroek.
Maar helaas, de Ned Patr. geeft geen verdere info over Hermen Bruinier.
[mijn Hendrik Bruinier heeft een zoon Hermen!]
In mijn eigen paperassen had ik nog genoteerd staan: Hermen Etsardt Bruinier X Jennetje Adams
laten naast Etsardt een zoon Johannes dopen te Zwolle op 13-3-1679 Vraag is: Is Hendrik een zoon van nummer 6 Hermen Bruinier X Jennetje Adams?
Is hier bewijs voor te vinden?
Iets meer info:
Iets meer info:O.Tr.NG 02-06-1668 Amsterdam: Harmen Etser Bruijnier van Swol cleermaecker, oud 28 jaren, ouders dood, woont op vloenburg & Jannetie Adams van A., oud 28 jaren, geass. met haar vader Adam la Fosse. [handtekeningen:] Harman Edzardt Brunier, Jannti Adam. (DTB492)O.Tr.NG 21-04-1703 Amsterdam: Johannes Bruijnier van Mastenbroek, oud 24 jaar, op de Keijsersgraft, geass. met vaders consent & Margrietie Herms van Hilter oud 29 jaren, op de Lindegraft, ouders dood, geass. met haar broeder Ferdinant Herms. [handtekening:] Jannes Bruijnier. (DTB535) Het lijkt er dus op dat de Johannes gedoopt 1679 te Zwolle te Amsterdam trouwt en dus inderdaad uit Mastenbroek komt.
-
Annelies Onijs Koetsier
Super dank je wel!
Super dank je wel!
Blijft open staan de vraag of er bewijs gevonden kan worden dat Hendrik een zoon is van Hermen X Jennetje Adams
Blijft open staan de vraag of er bewijs gevonden kan worden dat Hendrik een zoon is van Hermen X Jennetje Adams
Als je de dopen van Amsterdam
Als je de dopen van Amsterdam van Johannes Bruijnier x Margrietje Sandtwist (zoals ze blijkbaar ook heet) nakijkt van 1704 tot 1712 zijn in 1712 getuigen Elias Bruijnier en Geesje Juliana Bruijnier.Familie waarschijnlijk.Elias Bruijnier trouwt 16-04-1717 Amsterdam met Cornelia Pik. Bij zijn huwelijk is hij 27 jaar en komt hij uit Kampen en zijn vader is Willem Bruijnier.Geesje Juliana trouwt 11-10-1715 Amsterdam met David Schraders. Bij haar huwelijk is zij 23 jaar en komt hij uit Kampen en haar vader is Willem Bruijnier. Verder zijn nog getuigen Barent Gruijs, Catrijntje Meijers, Hillegondje van Tijlinge en Johanna Nieuwenhuijsen, ik vermeld het maar gewoon.
-
Annelies Onijs Koetsier
Peter dank je wel voor je
Peter dank je wel voor je toevoegingen!
Is leuk om de genealogie mee aan te vullen.
Toch jammer als de familie Bruinier iets meer is dan Jan met de pet, dat er geen bewijs is te vinden dat Hendrik een zoon is van nummer 6 uit mn bericht van do, 14/05/2015 - 22:47.
Is leuk om de genealogie mee aan te vullen.
Toch jammer als de familie Bruinier iets meer is dan Jan met de pet, dat er geen bewijs is te vinden dat Hendrik een zoon is van nummer 6 uit mn bericht van do, 14/05/2015 - 22:47.
- ria van bessen
Annelies,
Annelies, Volgens de trouwakte heet de 2e vrouw van Hendrik Bruinier zo .. Zwolle NG 21-05-1713Hendrik Brunier w.n. enAnna Katrina Mensink j.d.Getuige Derk Ommers [Hommers]: haar Engele SiemonsSullende de Bruidegom moeten behoorlijcke erfuitinge doenen volgens de voogdijakte = haar naam Christina Ik weet niet of je Engele Simons de getuige nog verder hebt onderzocht, zo niet... dan wil ik je toch even doorgeven dat Engele uit een soldatenfamilie komt, vader, zussen etc, huwen allemaal militairen.MIsschien moet je in die hoek zoeken?Bruinier was iig niet bemiddeld, hij geeft 20 cg aan elk kind [ totaal 40 gls] en hij verkoopt een vierde deel van het huisje waar zijn vrouw recht op had als erfgenaam van d'r ouders.Zelf bezit hij niets?Ook niet in Ijsselmuiden?