Zoekkracht gezocht: Teunis Hendriks => Hermen Henrik/Hendriks?
-
Janny Lalkens
Deze lange onderwerpen zijn
Deze lange onderwerpen zijn zo spannend. Je weet 's morgens nog niet in welk deel van Salland je 's avonds aan het zoeken zult zijn. En halverwege de avond wijzigt zich dat dan misschien ook nog eens. Ik vind het een groot avontuur, maar kan het absoluut niet alleen doen. Juist door dit met meer mensen te doen, komen de ideëen van meerdere kanten en de eventuele noodzakelijke correcties ook. Als de een niet meer weet hoe nu verder, heeft de ander wel weer een nieuwe invalshoek en dat maakt het ook boeiend!Remmelt Gerrits van der Hulst had iets meer dan 200 reacties, ook niet gering.Dit onderwerp kun je wat mij betreft wel een 5 sterren puzzel noemen.
- ria van bessen
Ik heb het al ontvangen...
Ik heb het al ontvangen... Oud Rechterlijk Archief Zwolle.RA 001 – 0161 folio 126Minderjarige kinderen van Hendrik Gerrits wijlen Derkjen Gerits, met namen’Gerrit oud 14, Jennigjen 12 en Derkjen 10 jaaren.Voogden: Jan Gerrits wonende in de Poepershoek en Claas Gerrits in Ittersum.1803 den 23 Augustus hebben gemelde voogden bij Resolutie van heden aangesteld die voogdijschap aangenomen en de verklaring ingevolge Reglementen afgelegd om voorts evenals de vader verklaard dat dezelve niets besat en daarom ook niets kan bewijsen. Aannemende egter die kinderen na staatsgelegentheid te zullen opvoeden.By de way ...Claas Gerrits uit Ittersum is de broer van Hendrik Gerrits... hij heet later [na 1811]ook van 't Ende ... én .... is wél een ander persoon dan de eerder door mij aangegeven Claas van 't Ende.Deze Claas is de oom van de kinderen Hendriks.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2 Omdat het me niet duidelijk is of dit de Poepershoek onder Zwolle of onder Zwollerkerspel is, heb ik die onder Zwollerkerspel al vast uitgezocht.Er zit daar inderdaad een Jan Gerrits. Wordt Pierik.Maar die komt niet in aanmerking als voogd.Hij is te jong, huwt in 1805 met Fennigjen Lubberts en zijn vader is Gerrit Hendriks. Bovendien, lijkt het me ook toe dat dan zijn vader voogd zou zijn.
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3 Deze zou dan in de Poepershoek moeten wonen in 1803 ... 1799-10-18 - Volgens attest van den Scholtus van Dalfsen zijn aldaar op den 18e October 1799 in ondertrouw opgenoomen - Jan Gerrits J.M. gebr. te Oudleusen en wonende in Lenthe, [en] Maria Schutte J.D. geboren te Garner en wonende in Berkum - 1799 den 7 Novemb. attest afgegeven om te trouwen - [verder leeg] - Copie (onder)trouwboek Gericht Zwolle, RBSO 804, f214/f215. Ng Zwolle12-06-1803 10-06-1803 Fennegien - Jan Gerrits en Maria Schutte getuige Willemina Gerrits18-03-1805 17-03-1805 Jan - Jan Gerrits en Maria Schutte voor de Dieserpoort getuige Willemina Gerrits, meede aldaar
- ria van bessen
correctie ...
correctie ... Jan Gerrits Pierik is niet te jong om voogd te zijn, want volgens het RC 1811 is hij volgens zijn eigen opgave geboren 8 sept 1776HIj blijft dus nog even in zicht?
-
JanWillemDol
Beste Ria,
Beste Ria,Misschien kun je me nog even helpen met waar we naar op weg zijn. Ik zie de relatie tussen Jan Gerrits, broer van zowel Willemina (doopgetuige bij kinderen Teunis Hendriks) als Derkje (waar deze Jan dus voogd van haar kinderen word). Hoe brengt deze info ons verder naar Teunis Hendriks? Of is het één van de vele omzwervingen waar we ergens een nieuw verband hopen te vinden?
-
Janny Lalkens
Als ik iets zoek over iemand
Als ik iets zoek over iemand die in Diese woont, zoek ik in registers met bewoners enz. van voor de Dieserpoort en dan zie ik meestal ook een groep mensen staan, die beschreven worden onder Poepershoek, dus dan kan het deze Jan Gerrits heel goed zijn! Wonend voor de Dieserpoort!En Poepershoek wordt voor een deel ook wel door sommigen beschreven onder Berkum. Dus ORA over Poepershoek kan mogelijk onder Zwolle of onder Zwollerkerspel beschreven zijn.
-
Janny Lalkens
In een boek over de familie
In een boek over de familie Pierik zie ik Jan Gerrits Pierik staan als inderdaad zoon van Gerrit Hendriks Pierik. Samen met 3 anderen hebben we deze familie uitgezocht.Gerrit Hendriks werd gedoopt 3-6-1756 als zoon van Hendrik Willems en Margje Jans. Hij woonde in Diese toen hij in 1777 ging trouwen met Aaltje Alpherts, wonend op Rechteren naast het kasteel op boerderij Den Pierik. Hij gaat daar wonen en in 1785 gaat hij met Aaltje en een paar kinderen en de schoonouders naar de Bruggenhoek in Berkum. Ze kopen een boerderij daar.Bij die Hendrik Willems/Margje Jans heb ik nooit een gedoopte Teunis kunnen vinden. Dat heb ik hiervoor hier al ergens beschreven. Toen ik noteerde welke Hendrikken er in Diese woonden.Maar misschien is Teunis Hendriks wel ooit ergens in Zwolle/Zwollerkerspel geboren, maar niet als gedoopt genoteerd.In Registre Civique schijnen Gerrit Hendriks en zijn zonen Jan Gerrits en Albert Gerrits alle 3 onder Berkum te staan, alle 3 boer en met een ander handschrift schijnt erbij gezet te zijn: Pierik.Achter Jan Gerrits staat in de R. C 1811: geb. 8-9-1776, dat zou dan zijn voor het huwelijk van Gerrit Hendriks en Aaltje Alphertsen van broer Albert Gerrits staat er in R.C. 1811 : geboren 1 dec. 1783.In Dalfsen zijn ze echter gedoopt:Jan Gerrits 10-9-1780 enAlbert Gerrits gedoopt te Dalfsen 8 dec. 1782.Het zou niet de eerste keer zijn, dat de geboortedatums in het R.C. 1811 niet kloppen.Als deze Jan Gerrits Pierik een zoon is van Gerrit Hendriks , die een zoon is van Hendrik Willems uit Diese, dan is deze Jan Gerrits geen broer van Willemina Gerrits en Derkje Gerrits.
-
Janny Lalkens
Bericht 2.
Bericht 2.Register inwoners 1741 wordt 1806 aangevuld. Uit die update, Berkum 1806:[A=1741, B=1806] Boven het stuk waar Gerrit Jans Pierik woonde stond Brinkhoek, de transcribeur maakte er Brinkhoek van. Het zou echter kunnen gaan om Hilbrandink, die boerderij ligt in de Bruggenhoek. Het latere erve Pierik. Of de boerderij er vlak naast.f234:A - Huis No. : 18- Eigenaren der Huizen : D Heer van den Kranenburg- Huerluiden en bewoners: Hermen Hendriks- waar van : hier van daen- hoe lange gewoont :- hoe veel kinderen : 4- koswinninge :- Religie : G B - Huis No. : 18 [daarna:] 15- Eigenaren der Huizen : Gerrit Hendriks [daarna bijgeschreven:] Pierik- Huerluiden en bewoners: Gerrit Hendriks- waar van :- hoe lange gewoont :- hoe veel kinderen :- koswinninge :- Religie :[Officieel stond hierboven: Velthoek. Maar de persoon die de transcriptie maakte zette er de notitie bij: Brinkhoek.] A = situatie 1741 B=situatie 1806 Bij die van Jan Gerrits Pierik was er geen situatie 1741.f256:A - Huis No. : 40- Eigenaren der Huizen : Wed. Albert Teunis- Huerluiden en bewoners: Selven- waar van : Groningen- hoe lange gewoont : 30- hoe veel kinderen : 1- koswinninge : Arbeijden- Religie : R B - Huis No. : 40 [daarna:] 37- Eigenaren der Huizen : [a] [doorgestreept: Jan Gerrits] Bisschop Antonij- Huerluiden en bewoners:- waar van :- hoe lange gewoont :- hoe veel kinderen :- koswinninge :- Religie
f292: [geen opname in 1741] B - Huis No. : 84 [-]- Eigenaren der Huizen : [a] De Wede. Lubbert Jans Jan Gerrits Pierik- Huerluiden en bewoners: [a] De Wede. Lubbert Jans nu Jan Gerrits Pierik- waar van :- hoe lange gewoont :- hoe veel kinderen :- koswinninge :- Religie :Hierna volgen nog 3 huizen/boerderijen, die beschreven worden en dan gaat het register verder met Salné. Dat van Albert Teunis heb ik er bij gezet vanwege dat daar het nummer van de folio bij stond. Situatie 1741: bewoning door een weduwe, eigenaresse: daghuurder, maar dat gebeurde vaker bij weduwen. Ze is wel de weduwe van iemand met Teunis in de naam in 1741: Albert Teunis. Wij hebben tot nu toe geen ooms van Teunis Hendriks ontdekt... Welke Jan Gerrits iets met dit huis te maken had, weet ik niet. Misschien de broer van Willemina en Derkje Gerrits?
f292: [geen opname in 1741] B - Huis No. : 84 [-]- Eigenaren der Huizen : [a] De Wede. Lubbert Jans Jan Gerrits Pierik- Huerluiden en bewoners: [a] De Wede. Lubbert Jans nu Jan Gerrits Pierik- waar van :- hoe lange gewoont :- hoe veel kinderen :- koswinninge :- Religie :Hierna volgen nog 3 huizen/boerderijen, die beschreven worden en dan gaat het register verder met Salné. Dat van Albert Teunis heb ik er bij gezet vanwege dat daar het nummer van de folio bij stond. Situatie 1741: bewoning door een weduwe, eigenaresse: daghuurder, maar dat gebeurde vaker bij weduwen. Ze is wel de weduwe van iemand met Teunis in de naam in 1741: Albert Teunis. Wij hebben tot nu toe geen ooms van Teunis Hendriks ontdekt... Welke Jan Gerrits iets met dit huis te maken had, weet ik niet. Misschien de broer van Willemina en Derkje Gerrits?
- ria van bessen
Misschien kun je me nog even
Misschien kun je me nog even helpen met waar we naar op weg zijn. Ik zie de relatie tussen Jan Gerrits, broer van zowel Willemina (doopgetuige bij kinderen Teunis Hendriks) als Derkje (waar deze Jan dus voogd van haar kinderen word). Hoe brengt deze info ons verder naar Teunis Hendriks? Of is het één van de vele omzwervingen waar we ergens een nieuw verband hopen te vinden?De relatie die er is, is de binding met Dalfsen.Willemina, Derkje en Jan Gerrits; vader Gerrit Willems, moeder Jannigjen Derks. Als Willemina familie is, .. op de een of andere manier, dat kan via haar 2 huwelijken zijn ... of via haar eigen roots, dan moet de verbinding in Dalfsen liggen.Ik zeg dus hetzelfde wat ik al de hele tijd zeg.Teunis Jansen met zijn 3 huwelijken leek een goede kanshebber, passend bij het gezin van Willemina Gerrits. Hendrik (Teunis) gedoopt 13 aug. 1731 te Nieuw Leusen, z.v. Teunis Jansen X Geertje Harmsen. Maar Hendrik krijgt dus geen zoon Teunis..Teunis Jansen heeft bij zijn 2e huwelijk als voogd gesteld Hendrik Jansen. Die akte heb ik op het forum gezet, de andere voogd is Thijs Coops.Als Hendrik Jansen de voogd.. de broer is van Teunis en als Hendrik Jansen een zoon Teunis krijgt, dan kan dat ook nog steeds een familieband geven.In Dalfsen zit een doop van een Teunis in 1755 samen met zijn tweelingbroer Arent, vader Hendrik Herms.Arent vertrekt met belijdenisattestatie naar Zwolle, zijn broer Teunis kan hem zijn gevolgd... zonder belijdenis te doen.Er zijn genoeg scenario's te bedenken, maar het gaat om bewijs.Als er geen bewijs bewaard is gebleven, dan houdt het op.