Zoekkracht gezocht: Teunis Hendriks => Hermen Henrik/Hendriks?
-
Janny Lalkens
Bericht 2.
Bericht 2. Dit zou hem heel goed kunnen zijn! Ik ga je stuk printen en nog eens goed lezen.Heel vervelend, dat er geen huwelijken van 1698 tot 1740 bekend zijn in Dalfsen. Ik heb nog 2 x een getrouwde Hendrik Hermens gezien ( 17-4-1745 en 29-4-1742) , maar die vrouwen heten Alberta Evers en Janna Jansen. Ik zal nog even tot 1743 de huwelijken nog eens een keer bekijken.Aanvulling: jammer, geen huwelijk van Hendrik Hermens en Fennichje Jansen gevonden. Dit zal wel door dat hiaat in de gegevens komen. Eerste kind werd in 1743 gedoopt.
-
Janny Lalkens
Bericht 3.
Bericht 3.Ik mis de vernoeming van Hermen Derks ( X Trientjen Hendriks). VOT 1748 geeft aan: 4 kinders, dus dan waren Claas, Jan en Hendrik er en misschien dan ook nog een Hermen, jonger dan 10 jaar, want Gerrit werd in 1752 gedoopt. Ik kijk wel even of ik nog een gedoopt kind kan vinden.Het zou op deze mnaier heel mooi zijn, want het werkt met eigendom in de vorm van land/transportaktes enz. toch vaak wel wat handiger, vooral als het langer geleden is. We zitten nu ook al met dat hiaat in het trouwboek bijvoorbeeld en dan is elk stukje extra bewijs mooi meegenoemen.
-
Janny Lalkens
Bericht 4.
Bericht 4. Kinderen van Hendrik Herms en Fennigje Jansen voor 1749: ( na 1749 o.a. Teunis)1. Claas gedoopt op 2e paasdag 15-4-17432. Jan gedoopt 28-11-17453. Hendrik 25-12-1748 Aanvulling: Lutgertien, gedoopt 12-2-1739 als dochter van Hendrik Harms en Fennigjen Harms te Gerner (ja, er staat Fennigjen Harms en geen Jansen, maar Lutgertien klopt helemaal!) Toen was VOT 1748 toch al een tijdje klaar? Ik bedoel: als er 4 kinderen waren in VOT 1748, telde die Hendrik van 1e kerstdag dan al wel mee binnen dat groepje van 4? Of staan die 4 kinderen in VOT 1748 voor de kinderen Claas en Jan en nog 2 die voor Hendrik werden geboren, maar die mogelijk niet volwassen werden? Dus jammer dat dat trouwboek niet volledig is.En VOT Dalfsen is 26 augustus 1748 ondertekend. Maar een Harmen of zo heb ik voor die tijd nog niet gezien. Je zou zeggen, dat het kerstkindje uit 1748, Hendrik, niet bij die 4 zit, die genoemd worden in de VOT. Dus ik mis er nog steeds eentje.In Index trouwboek Dalfsen staan wel wat huwelijken uit de periode 1698 tot 1740, maar ook niet alle huwelijken. Hendrik Harms X FennigjeJansen zie ik daar niet in staan.
Hun huwelijk is te vinden in
Hun huwelijk is te vinden in Nieuwleusen:20-04-1738 Henrik Harms, jm te N.L. en Fennigjen Janssen jd te Garnerattestatie gegeven op Dalfsen Hermen Derks en Trijntje Hendriks laten kinderen dopen in Nieuwleusen, waaronder:Hendrik 20-01-1709
Er is een Hermen gedoopt op
Er is een Hermen gedoopt op 23 oktober 1740.
-
Janny Lalkens
Carolina en AFJ, nu schiet
Carolina en AFJ, nu schiet het lekker op! Geweldig! Gelukkig zijn ze dus in Nieuwleusen getrouwd, want ik haat hiaten.
- ria van bessen
ZOONS VAN JAN KEIJSER
ZOONS VAN JAN KEIJSER verbinding = Gerrit Wichers Zwolle erfuitingen f325-f326 dd.27-08-1706Momberen over de kinderen van Jan Jansz [= dus Keiser!] zall.: Gerrijt Wichers en Derk Geertsen.Annechien Henriks heeft erfuiting gedaan aan haar 6 kinderen Jan , Henrik, Trijne, Derk, Aaltjen en Maria Jansz, en voor vaders goed bewezen tezamen aan geld 50 car.gl. en dan nog een sarsien hembdrock met zilveren knoopjes, 10 hembden, een boek met zilveren beslag alsmede een zilveren hembdknoop, om van het ene op het andere kind te vererven, en het bewezene zal uitgekeerd worden als de kinderen meerderjarig of eerder getrouwd zijn, belovende ze ondertussen in KKN te onderhouden en ook lezen, schrijven en een handwerk na vermogen te zullen laten leren.Actum coram Schepen Meuwsen.Hier hoort bij24-09-1706 Jan Egbers j.m. en Annigjen Hendrick weed.getuijgen Zijn vader en haar salige mans broers vrouwzij heefft Erfuitinge gedaan[1e huwelijk niet opgezocht] 06-05-1722 Hendr. Janzen Keijser j.m. in Assendorp metGrietjen Derks j.d. mede aldaarS:G: Gerrit Wijchers als momboirH:G: de huisvrouw van Hend. van Enst [= Beertjen Jans én schoonzus van Jan W. Koeleman - gegevens volgen tzt ][zij] moet consent van de vader inbrengen. Is geschiedt] Ng Zwolle26-10-1721 Jan Jansen Keijser j.m. in Assenderp metJannetje Jansen j.d. mede aldaerS.G. Gerrit WijchersH.G. voorsch. sijn huisvrouw[zij] het consent van de moeder moet inkomen1721. den 26 Octob: is door de roedendrager Meulenbelt, uit name van H: W: Ed: Hoog Agtb: dat dese haare 3de proclamatien op agtermiddag mogen hebben.getrouwt voor het bed. [transcribtie heeft hun bed]uit dit huwelijk:20-08-1724 Jan – Jan Keyzer en Jannetje Jans14-02-1729 Henrik Jan – Jan Jansz en Jannigjen Jans17-06-1731 Anna – Jan Jansz en Jennigjen Jans03-03-1734 Marrigje – Jan Janzen en Jannigie Jans Buiten de Sassenpoort VOT 1748174 a - b - Jannegien Jansen, Wede. Jan Keiser op 't Ende c - Jan & Margien d - e - 1 meid bij d. weke f - inwonersregister 1742 - buiten de SassenpoortOp de Marsch en vervolgensvan Agter in Assendorpnr. 105 folio 764eigenaar Jonkheer Oldeneel –bewoner Jan Keijser de Jonge – van hier – 4 kindr. – koemelker – Geigenaar van Loo lakenkoper Ouders van JANNA KEIJSERZwolle NG08-05-1769 Jan Keijser j.m.Aaltje Egberts j.d.Sijn G Jannes van Stegeren HG Jannegje Dirks **Gerrit Wichers is de broer van onderstaande Geertje Wichers 1717-04-24 - 1717 Den 24 April- Hermen Wijchers J.M. tot Emmen, en Geertje Wijchers J.d. tot Assendarp - S. get. de broeder, Haar Get. de stiefmoeder- de proclamatien gaan mede tot Dalfsen - getrouwt den 9 Maij 1717 - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 729, f278. !! Onderstaande Geesje is de SCHOONzus van Geertje Wichers tot Assendorp Dalfsen f7 dd.01-04-1728 Scholtus Martinus JalinkKeurnoten Wijbrand Fabius en Jan WesterhofVerschenen is Hermen Jansen Brogh [Brogt] wedr. van Geesjen Wijchers te Emmen, willende hertrouwen met Harmpje Evers jd. Hij doet erfuiting aan zijn 3 kinderen m.n. Jan Harms, Aaltjen Harms en Wijchert Harms. Als momberen zijn aangesteld: Harman Wijchers als oom en Gerrit van Rijssen, die de momberschap aannemen. Actum Oosterdalfsen. O ja ... en Hermen Jans is dus de zoon van Jan Berents Brogt/ Brocht, maar dat zul je al wel begrepen hebben
-
Janny Lalkens
Ria, ik heb dit uit VPND:
Ria, ik heb dit uit VPND: Dalfsen, Gerner, Verponding 1715: Aaltje Everts, oma van Teunis Hendriks uit Gerner, haar vader heette Evert Euldriks. Hij wordt in deze verponding genoemd: woont op Evert Euldrikz Catersté verponding f 16.2.12. contributie f 4.10.- en dan is er nog 2x sprake van Euldriks catersté. Ik heb geen aanvulling op Gerrit Wichers enz. Alleen dat er veel Van Rijssen in Zwolle/Zwk. zit, maar ik zag vanmiddag ook een Gerrit van Rijssen bij Dalfsen, ik meen in Lidmaten.
- ria van bessen
OP welke pagina zag je dat
OP welke pagina zag je dat dan?Ik heb alleen dit gevonden :verponding 1715 Gernerpag. 2 VpNdeigenaar Roelof Jansen – pachter Evert Euldrinkz nu Hermen Hendr:verponding f 6-2-12contributie f 4-10 –uit de Mane verpond/Contr f 1-11-8
Harmen Derks en Trijntje
Harmen Derks en Trijntje Hendriks trouwen NL 9-3-1704. Ze hebben een hele rits kinderen o.. Geertje van 1705 die is getrouwd met Teunis Jans van de Meele/Bennen tak (eerder genoemd in dit artikel). Ook een Derk van 1706 etc.Trijntje is m.i. een dochter van Hendrik Jansen x Hendrikje Jansen. gedoopt 1677 NLHarmen Derks zou een zoon kunnen zijn van Derk Jans die in 1668 te NL trouwt met Geertien Claas.