Generale index Zwolle

Plaats reactie
Rita van de Wetering1

Generale index Zwolle

Bericht door Rita van de Wetering1 » 15 aug 2016, 22:40

Beste webmaster,Een paar weken geleden zocht ik op de website van het HCO in het kader van mijn genealogisch onderzoek naar Zwolse bronnen. Het ging mij met name om DTB-gegevens van voor 1811. Ik wist me te herinneren dat men een paar jaar geleden binnen het HCO voornemens was een digitale versie van de generale index Zwolle online beschikbaar te stellen. Tot mijn teleurstelling las ik op de website van het HCO dat het hier tot op heden nog niet van was gekomen. Wanneer je namelijk kiest voor “zoeken in de collecties” staat er vermeldt dat de generale index alleen in de studiezaal te raadplegen is. Ik ben daarom, voor mijn bronnenonderzoek naar Zwolle afgereisd. Tot mijn verbazing hoorde ik daar van een medewerker van het HCO dat je via een zogenaamde “sluiproute” de gegevens van de generale index ook thuis kunt inzien. Hij liet me zien hoe. Thuis aangekomen heb ik dit direct uitgeprobeerd en het werkte inderdaad. Had ik dat eerder geweten, dan had ik mijn tijd in het HCO aan andere zaken kunnen besteden. Ik weet nu hoe het werkt, maar ik denk dat veel genealogen deze sluiproute niet kennen. Misschien is het handig om een link naar de generale index van Zwolle duidelijk op uw website te zetten. U zult veel mensen hier een plezier mee doen.Vriendelijke groet,
Rita van de Wetering

Francis van den Berg

Beste Rita,

Bericht door Francis van den Berg » 22 aug 2016, 10:11

Beste Rita,Graag verwijs ik u naar mijn mededeling op dit forum over de Generale index.Wegens tijdgebrek liggen de werkzaamheden aan de verbeterde publieksontsluiting stil. Daarom achten wij het nog steeds niet verantwoord om deze nadere toegang voor iedereen zichtbaar op onze website te plaatsen. 

Rita van de Wetering1

Beste Francis,

Bericht door Rita van de Wetering1 » 23 aug 2016, 22:48

Beste Francis,Hartelijk dank voor uw reactie. Wel vind ik het jammer dat het er na al die jaren nog steeds niet van gekomen is om deze toegang voor iedereen zichtbaar op de website te plaatsen. U hebt gelijk, de index is nog lang niet compleet, maar ik heb wel het gevoel dat ik vanuit huis precies dezelfde gegevens kan inzien als op de computers in het HCO. Ik hoef dus, om de generale index in te zien, niet meer af te reizen naar het HCO. Bovendien valt het m.i. met die gebruiksonvriendelijkheid ook erg mee. Ik heb gezien dat er regelmatig nieuwe archieven digitaal ontsloten worden, maar vaak betreft het hier bedrijfs/familie-archieven die, naar alle waarschijnlijkheid, bezocht gaan worden door een relatief kleine groep geïnteresseerden. In mijn omgeving hoor ik regelmatig dat het zo jammer is dat de digitalisering van Zwolle zo lang op zich laat wachten. Ik begrijp dat er de afgelopen jaren bezuinigd is op de personele bezetting van het HCO en dat het aantrekken van vrijwilligers niet meevalt, maar als jullie dan toch nog tijd vinden om archieven te digitaliseren, dan zou ik die archieven ontsluiten waarmee je een grote groep mensen een plezier doet. De generale index van Zwolle is daar één van.Vriendelijke groet,Rita van de Wetering

Francis van den Berg

Beste Rita,

Bericht door Francis van den Berg » 25 aug 2016, 09:36

Beste Rita,Onze prioriteit ligt op dit moment bij het digitaal beschikbaar maken van alle archiefinventarissen en -plaatsingslijsten. Dit houdt verband met het voornemen om per 1 januari aanstaande de papieren inventarissen van de studiezaal te halen (zie ook dit nieuwsbericht: https://www.historischcentrumoverijssel ... entarissen).Volgend jaar pakken wij de werkzaamheden aan de Generale Index weer op.

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Rita, ik ben het helemaal met

Bericht door Janny Lalkens » 25 aug 2016, 13:47

Rita, ik ben het helemaal met je eens! Ik begrijp die keuze voor het eerst toegankelijk maken van kleine of soms wat grotere gedeponeerde archieven ook niet, te meer omdat er al zoveel jaren beloftes liggen dat de GI digitaal goed te raadplegen zal zijn.Zelf zou ik kiezen voor het eerst toegankelijk maken  van bronnen waarvan het meest gebruik zal worden gemaakt. Bovendien wil iemand die dan wel zo'n klein gedeponeerd archief wil bestuderen dat als de motivatie hoog genoeg is ook wel ongeindexeerd raadplegen. Dat heb ik zelf in het HCO ook wel gedaan in het verleden.  En bij zo'n archief voelde dat dan als schatgraven. Je weet niet wat je zult aantreffen. Spannend.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Rita heeft gelijk, de GI zou

Bericht door ria van bessen » 28 aug 2016, 16:50

Rita heeft gelijk, de GI zou veel gemakkelijker te vinden moeten zijn door bezoekers, want inderdaad, je zult niets meer vinden in de GI als je in het HCO zit dan dat je thuis achte je pc zit. Geldt ook voor het forum trouwens, de vermelding bungelt ergens onderaan de site.Ik durf rustig te stellen,  dat het digitaal maken van de gegevens die eerder te raadplegen waren in de zgn. witte bakken, een grote mislukking is geworden. De kaartjes zijn toentertijd gescand, zonder controle of de scans wel leesbaar waren.Om die reden veel gegevens gewoon niet te vinden in de GI die er wél zijn.De computer heeft van slecht leesbare tekens, zelf invulingen gemaakt, vreemde tekens op de plaats gezet waar een letter of cijfer moet staan..De 'witte' bakken waren eerder gesorteerd op man /vrouw / en bij dopen ook nog op kind, etc. Van iedere aantekening die oorspronkelijk in de witte bakken zaten, zitten er dus minstens drie in de GI.Daarnaast is er nu sinds kort ook nog de kans op een vermelding - gekoppeld aan de vindplaats.En worden de gegevens gesorteerd aangeboden op een criterium die ik nog steeds niet begrijp, als ik de zoon zoek, krijg ik de vader  ... Data loopt door elkaar, nergens wordt in de zoekfunctie aangegeven dat ik in een bepaalde periode kan zoeken.Heel veel DTB is nog niet eens in de GI ingebracht!Terwijl de indruk wordt gewekt dat dat wél het geval is.Niet fonetisch kunnen zoeken.De GI al in 2010 is ingevoerd, er was tijd genoeg.En laat ik maar niks over geld zeggen, want daar heb ik zelfs nog mijn vraagtekens bij.

Gebruikersavatar
helen
Berichten: 1103
Lid geworden op: 29 jul 2012, 00:00

Ik vind het ook een zooitje!

Bericht door helen » 05 sep 2016, 00:22

Ik vind het ook een zooitje!Als je een naam invoert en 75 pagina's moet doorworstelen om misschien degene die je zoekt te vinden, dan ben je het, na steeds weer dezelfden tegen te komen, al lang zat voordat je op een 1/3 van het aantal pagina's bent. Dit kan veel beter, zoals te zien is in andere archieven, bijvoorbeeld: www.bhic.nl/stamboomonderzoekKom op Zwolle, doe er iets aan! N.B. Wiewaswie filtert bijvoorbeeld niet goed.Als ik filter op overlijden, terwijl ik b.v. Jan Hendriks zoek, dan wil ik niet verplicht alle overleden vrouwen en kinderen van iedereen met die naam bekijken, voordat ik misschien degene vind die ik zoek.  
Afbeelding

Gebruikersavatar
helen
Berichten: 1103
Lid geworden op: 29 jul 2012, 00:00

P.S.

Bericht door helen » 05 sep 2016, 21:20

P.S.Het kan eigenlijk heel simpel met lange lijsten gesorteerd op datum en patroniem/achternaam, zodat je met ctrl f kunt zoeken.En een mogelijkheid om door te klikken naar scans van dtb, in verband met extra informatie, zoals dat nu ook kan.Dan typ je bijvoorbeeld Hendri in en kun je gemakkelijk alle Hendricks, Hendriks, Hendricksen, Hendriksen, Hendricx, enz. uit een bepaalde periode vinden. Daarna is in dit voorbeeld nog te zoeken op Henri voor Henricks enz. S.v.p. Geen zoekfunctie inbouwen die maar 1 item showt! 
Afbeelding

Plaats reactie