Wie zijn de ouders van Hendrik Jans Crommedijk ?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Willemijn Hofstra

Nee Ria. Het was een dicussie

Bericht door Willemijn Hofstra » 06 dec 2016, 13:46

Nee Ria. Het was een dicussie met veel Van de Belts, Van de Vegte en een keer Lugtenberg. Ik vind het zo gek dat ik die zelf niet kan teruvinden !

Janny Lalkens

Inmiddels had ik nu ook even

Bericht door Janny Lalkens » 06 dec 2016, 13:49

Inmiddels had ik nu ook even die doopdatums opgezocht onder Heino, met dank aan Ria. Ik kon ze hiervoor ook al niet vinden, gedoopt te Zwolle, Windesheim, Wijhe.. Het is toch echt een gezin dat je bij elkaar moet sprokkelen binnen een straal van 15 km vanaf Herxen gerekend!Ik ga nu uit van dezelfde gegevens, als die jij ( Willemijn) nu net beschreef, alleen: al die kinderen zijn geboren te Herxen op de Krommendijk. Niet in Windesheim. Daar bij de kerk van Windesheim zijn de oudste 3 wel begraven. ( 1778,1779 en 1780)

ria van bessen

Eerst even dit.

Bericht door ria van bessen » 06 dec 2016, 14:00

Eerst even dit.Een raadsel ?7-1-1782 Hermanna filia legitt. Henrici Joannis op den Krommendijk en Catharinae Cornelii.Levante Gesina Jansen sorore prolis et eodem patre - HerxenGesina Jansen zus van de dopeling én idem vaderOplossing ? 

Janny Lalkens

Ik kan slecht uit de voeten

Bericht door Janny Lalkens » 06 dec 2016, 14:10

Ik kan slecht uit de voeten met Latijn. Ik zat te puzzelen: sorore=zus           prolis=kind,  patre = vader, dus Gesina, tante van vaderskant, want het is een zus van Hendrik Jans.....?En nu de formulering in het stuk van Ria:   eodem = dezelfde.  Moeten we dat dan lezen: het kind/de dopeling is een (half)zus van de getuige, met dezelfde vader. Genoteerd als Gesina Jansen, maar zou eigenlijk Gesina Hendriks moeten heten.   Dus halfzus met gemeenschappelijke vader en "verkeerd" patroniem? Ik kom er verder ook niet uit!En ik heb in dit stukje hierboven een storende fout verbeterd. 

Willemijn Hofstra

Aha Gesina (Hendriks ?)

Bericht door Willemijn Hofstra » 06 dec 2016, 14:26

Aha Gesina (Hendriks ?) Jansen zou dus de halfzus van Hermanna kunnen zijn, uit het eerste huwelijk van haar vader.

ria van bessen

Nou, ik vind dat wel een

Bericht door ria van bessen » 06 dec 2016, 14:35

Nou, ik vind dat wel een aannemelijk vertaling Janny - dezelfde vader en zus van de dopeling.Willemijn,  is het de zoektocht Hendricus van den Belt uit Wijhe  x Gerritdina Fokkers en bakker ?Het is mogelijk dat er topics zijn verdwenen.Je kunt een topic verwijderen als je het 1e bericht verwijderd, maar alleen als jij de starter van het topic bent.Tenminste eerder kon het .. ben ik op een pijnlijke manier achtergekomen.   

ria van bessen

Janny,

Bericht door ria van bessen » 06 dec 2016, 15:10

Janny,De voogd Jan van den Beld, de mr kuiper uit Wijhe, zijn 2e vrouw komt uit Amsterdam.Volgens f308 dd 19-02-1750 woont Jan Gerrits van der Vegt ook in Amsterdam, Jacobus van der Vegt woont te Rheijne en Bevergeern en Willemina dan samen met Jan in Wijhe.Het is juist dat hij een zoon is van Jan Rijkelts.Zijn moeder is Aaltien Willems, die ook meter is bij zijn oudste dochter.Zij heeft buiten Jan, nog een Willem en een Gerrit in 1720 bij Rijkelt Jansen Loohuis, als ze hertrouwt met Gerrit Harmsz. w. op het Muggert onder Wesepe 10 mrt te Colmschate NGUit het huwelijk van Jan van de Belt met Willemina v.d. Vegte wordt 15 febr 1749 een zoon Joannes Richardus gedoopt Matrina is Aleijda van den Belt in Diepenveen waarvoor doophefster is Lubberta van 't OvermarsVan Willem is niets gevonden, van Gerrit de andere zoon van Aaltje Willems wel.Gerrit 22 febr 1746 RK Wijhe met Maria Jacobs - uit dit huwelijk dochter Hendrica ged. 10-12-1746 matrina Aaltje van de Belt, mater patris [moeder van de vader] en hij hetr. met Lubbarta Overmars en uit dat huwelijk 4 kinderen, 1750, 1752, 1757 en 1763 t Olst RKBij de laatste  in 1763 genaamd Hermannus JOsephus is matrina Wilmine van den BeltHarmannus trouwt RK 9 juni  met Hermina Lenfers  en ondertr NG Zwolle 9 juni 1792Geen spoor van een Jan met een zoon HENDRIK ..Wel geven de namen voogden misschien een hit.Voogden over Jan, Willem en Gerrit worden in 1720  benoemd Hendrik Wildenberg en Berent Jansen.En bij Agnes Wildenberg x Hendricus Jansen op de Hofstee is nl Jan Berents in 't Bouwhuis op de Haar voogd op 20-04-1746 te Olsten die heeft één zoon genaamd JAN ... dd 20 april 1746Hadden we niet een Jan bij Hendrik Kromdijk die we niet kunnen plaatsen?? Zomaar een gedachtekronkel hoor ... zou dit dezelfde zijn?  

Janny Lalkens

Die Jan met een vraagteken is

Bericht door Janny Lalkens » 06 dec 2016, 16:20

Die Jan met een vraagteken is in de VOT 1748 geplaatst op de regel waar ruimte was voor eigen kinderen jonger dan 10 jaar. terwijl er meen ik daarna nog 5 voornamen van anderen stonden, die je als personeel zou kunnen lezen en dan een Jan Rutgers als kostganger, dat zou de schoonpa van Hendrik Jans kunnen zijn. Maar ik zit ook nog steeds met dat 20 oude schilden boeteverhaal in mijn achterhoofd. Toch al een voorechtelijk kind Jan?  En dan met een Rietberg hertrouwen, wat de beide kindertjes uit die verbintenis later na moeders dood 1300 gulden per persoon oplevert. Maar daar toch ook al een dochter Gesina, gedoopt een maand voor het huwelijk? Hoe kan dit? Ook al een relatie die moeilijk lag? En dan maar eerst de geboorte van het kind afwachten en kijken of moeder en kind de kraamtijd doorkomen?  Je bericht moet ik nog eens goed gaan herlezen. Zeer interessant! Meester Kuiper......ook nieuwe informatie voor me.

Janny Lalkens

Bericht 2.

Bericht door Janny Lalkens » 06 dec 2016, 17:01

Bericht 2.Met het feit dat die Jan met een vraagteken op de regel voor kinderen onder de 10 jaar genoteerd was, bedoelde ik dus, dat ze hem, als hij niet een kind van Hendrik Jans en Alberta Sophie was geweest, toch beter daaronder bij die 5 voornamen of bij Jan Rutgers de kostganger hadden kunnen zetten? Als een soort kostganger, te jong om al echt te werken. Maar ik zat toen ik het voor het eerst las ook al te denken: is dit een geadopteerd kind, een wees met familiebanden met Bartefije of met Hendrik Jan? Jonger broertje van Hendrik Jan, dat dan in 1752 wordt begraven als broer van...? En een broertje dat dus niet meedeelt in de momberstelling, omdat hij een broertje is en geen zoontje van Hendrik Jan? Het blijft vooreerst raadselachtige Jan.Alberta Sophie was een paar keer, ook heel jong al, doopgetuige. Ik las ook iets van, dat ze doopgetuige was bij Hendrina Jansen, in Wijhe, meen ik. En dat toen een Jan Rutger werd gedoopt. Dus toen vroeg ik me ook al af, of dat later die raadselachtige Jan was in 1748. En de naam Jan Rutger is toch al verwarrend. Iemand had toch 2 broers Jan Rutger? Zij stond meen ik op het punt om te gaan trouwen.  In ieder geval, het luistert nauw met die naam.  Dopen NG Wijhe   ( ook RK gedoopt? Nog niet naar gekeken.) Gezin van Hermannes van der Vegte en Warmina Jansen1. 1-9-1700 Jannes       2.   9-9-1701   Gerrit Jan   3.  4-5-1704  Jacobus     4.  27-4-1708  Jan Gerrits    5.   30-4-1713 Willemtijn  met als moeder W. Zandhuis.   6.    2-8-1716    Margaretha         In de akte van verkoop van de katerstede De Sligte aan Gerrit Jan Sonneberg (19 febr. 1750) doen van deze 6 kinderen 3 kinderen mee: Jan Gerrits, Willemina en Jacobus.Toen Gerrit van den Beld en broer Jan van den Beld in 1748 beide weduwnaar werden, werden ze wederzijds momber over de kinderen van de ander. Hendrik Jans kwam toen in het verhaal niet voor. 

Janny Lalkens

Bericht 3.

Bericht door Janny Lalkens » 06 dec 2016, 17:22

Bericht 3.De momberstelling voor de kinderen van Gerrit Rijkelts, broer van Jan van der Beld, zie ik zo snel niet. Ik meende, dat het in 1748 was, maar kan een ander jaartal zijn. Wel zag ik bij een akte 13 maart 1749 een Jan Gerrits van der Vegt als keurnoot, terwijl hij in de akte van 1750 als wonend te Amsterdam staat genoteerd.

Plaats reactie