Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks van de Nieuwe Wetering, Mastenbroek, uit Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_

Nu ik het beter bekijk lijken

Bericht door Egbert_ » 13 mar 2018, 12:46

Nu ik het beter bekijk lijken de voogden van de kinderen van Hermen Derks en Hendrina Hendriks vooral de buren.Dat geld, denk ik voor Claas Kragt en Albert Simons.Maar mogelijk ook voor Hendrik Klooster en Reindert Peters [de Leeuw]. In het lidmatenboek van Mastenbroek worden Hermen Claesen en Hendrina Hendriks vrij snel gevolgd door Jan Roelofs Wijnholdt en Hendrijntje Driesen. Zij was daarvoor getrouwt met Peter Reynesen [de Leeuw]  

ria van bessen

Nou ja, ik dacht; niet

Bericht door ria van bessen » 13 mar 2018, 12:51

Nou ja, ik dacht; niet geschoten altijd mis haha..Het zou best kunnen dat deze afstammen van Zwakenberg, en dat wordt al een puzzel op zich, want er zijn er nogal wat, in de omgeving van Zwolle. Maar als hij net zo doet als Hendrik Willems Bijvank alias Klooster, is alles mogelijk. Zelfs van der Wal.Er is ook nog een Harmen Dirks gehuwd met Harmtje Claesen wed. op de Nieuwe Wetering in Mastebroek Zwolle 30 juli 1730

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 13 mar 2018, 12:55

bericht 2Die Westera spelen hier ook een behoorlijke rol. Bij Jacobje is haar broer voogd. En aangezien Hendrik Willems hertrouwt met Jacobje is hij ook voogd over de kinderen van Hermen Derks. Zo zit het volgens mij.

ria van bessen

bericht 3

Bericht door ria van bessen » 13 mar 2018, 13:12

bericht 3Albert Simons is overleden voor 3 juni 1752 - hij was ook voogd over de kinderen van Willempje Jans Westera wed van H.W. Clooster. Door kettinghuwelijken aan elkaar familie geworden ?NB Hendrik Derks Swakenberg en vrouw Berentje Lieferts hebben OOK een 2-ling zie doop 4-11-1744

Egbert_

Mooi dat je de namen van de

Bericht door Egbert_ » 13 mar 2018, 13:16

Mooi dat je de namen van de vijf kinderen ook hebt. De oudste dochter van Hendrik Derks Zwakenberg en Berentje Lijfers is Trijntjen. Jacobje Derks [Zwakenberg] heeft één dochter, Jannigje. Haar schoonmoeder heette Jannigje Roelofs van der Sluis.Evert Derks Hoeveman heeft een Geesje en een Janna, geen Trijntje. Ook lijkt hij me van een andere generatie. De kinderen van (de denkbeeldige?) Derk en Trijntje, schat ik rond 1690 geboren, Evert Hoeveman rond 1710. Maar kan natuurlijk uit een later huwelijk zijn, met een Geesje of Janna. In dat geval zou je een voogdij verwachten rond 1710 van Derk met wijlen Trijntje (???) 

Egbert_

De oma van Wiggertje Jans

Bericht door Egbert_ » 13 mar 2018, 13:33

De oma van Wiggertje Jans Dijck had mogelijk ook een tweeling, Marrechien en Gosen in 1666. Mogelijk is de doopdatum van een van beiden een transcriptie-fout. Als het krijgen van een tweeling al erfelijk is, lijkt dat vooral tot expressie te komen door de genen van de moeder. Opvallend veel moeders met een tweeling hebben een moeder met een tweeling.

ria van bessen

Van Berentje Liefferts zou je

Bericht door ria van bessen » 13 mar 2018, 13:53

Van Berentje Liefferts zou je toch meer gegevens moeten hebben? Zij is verwant aan Derk Liefferts wiens weduwe met Simon Alberts Hartsuiker huwt. Voogden zijn bijna altijd verwant - op de een of andere manier.Ik weet niet waarom Hendrik Derks zich Zwakenberg noemt en de andere twee alleen bij patroniem worden genoemd. Het is toch zo'n beetje dezelfde tijd waarin dit speelt. 

Egbert_

Van Berentje Liefferts zou ik

Bericht door Egbert_ » 13 mar 2018, 14:51

Van Berentje Liefferts zou ik graag meer gegevens willen hebben, ze komt zelfs voor in mijn kwartierstaat. Maar ik heb die gegevens niet. En ook van Derk Liefferts en Gesina Gerrits [Bos] weet ik niets. En Klaasjan Visscher ook niet veel. In ieder geval niet haar ouders.En dan die Derk Leferts, waar Simon Alberts in 1729 geen voogd meer over wil zijn, is dat een kleinzoon van zijn vrouw via haar eerste huwelijk? En is deze onmondig Derk Leferts dezelfde die een paar jaar later Aaltje Gerrits Noortman trouwt? (Of moet ik hierover een nieuwe zoektocht starten?)Een van de voogden van Simon Alberts was Reinder Dubbelsz. [de Leeuw]. Die was met zijn oma (=moeders moeder) hertrouwt. Opvallende analogie: Simon Alberts en Reinder Dubbelsz. zouden dan beide voogd zijn over de onmondigen van hun overleden stiefzoon. 

ria van bessen

Ik stuur je die gegevens wel

Bericht door ria van bessen » 13 mar 2018, 15:56

Ik stuur je die gegevens wel per email. Anders wordt het zo'n ingewikkeld topic.Ik blijf liever in dit topic bij het uitzoeken van de afstamming Jacobje, Hendrik en Harm Derks, waarbij je dan weleens een zijsprongetje moet maken, willen bepaalde zaken duidelijk[er] worden.*Aangepast bericht.Jacobje huwt de wedr. Heijmerig Jochems Westra na sept 1715, zij zou dan geboren zijn rond 1690. Die Heijmerig laat ik met rust, ook zijn eerdere vrouw Berentje Willems want over hun voorouders kan Janny Lalkens je alles vertellen, dat denk ik tenminste.Wel geef ik aan dat Berentje uit haar eerdere huwelijk volgens erfuiting in 1701 vier kinderen heeft; nl Harmen, Jan, Albert en Hendrina Hendriks. Uit het huwelijk met Westra zijn nog 2 kinderen geboren nl Willem en Jochem.Maar hier dus Hendrina en Albert Hendriks! Huwt Hendrina Hendriks dan met Harmen Derks,  en Jacobje Derks met de wedr. Heijmerig Westra?Heeft Hermen als oudste kind een Berentien.Misschien kent Janny de voorouders?AANVULLING - Jacobje heeft geen Trijntje, ook geen Berentien trouwens. Wel een Derk, Harmen en een Jannigje 

Egbert_

De voorgeschiedenis van

Bericht door Egbert_ » 13 mar 2018, 17:07

De voorgeschiedenis van Heijmerig Jochems Westra is mij grotendeels bekend. Voor wie het zelf wil nalezen, elder op de site is een bestand te vinden, leenrepertorium.pdf met de titel Repertorium op de Overstichtse en Overijsselse leenprotocollen 1379-1805 Daarin wordt zijn opa Heijmerinck Jochems en een selectief deel van zijn komaf weergegeven.De voorkinderen van Berentje Willems waren mij niet bekend. Mooie verduidelijking !Hiervoor heb ik al aangegeven dat de ouders van Jacobje, Hendrik en Harm Derks waarschijnlijk Derk en Trijntje hebben geheten. (En dat de schoonmoeder van Jacobje Jannigje heette, en die was nog niet vernoemd.)En als je me off-topic gegevens per mail stuurt: graag !!! Via de profiel-gegevens kun je een bericht sturen.

Plaats reactie