Hendrik Harms [van der Wal] en Hendrikje Derks van de Nieuwe Wetering, Mastenbroek, uit Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
BUTTON_POST_REPLY
Egbert_
BerichtenCOLON 4324
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2017, 22:55

En Hendrik Harms (1711) zou

Bericht door Egbert_ » 24 Mrt 2018, 00:57

En Hendrik Harms (1711) zou ook heel goed dezelfde kunnen zijn als: Hendrik Harms en Geertien Jansen Te Ankum, die zo genoemd worden bij de dopen van Henrickien (1733), Harmen (1734), Harm (1735), Maria (1737), Jan (1740), Jan (1741), Janna (1743), en Willemtje (1744)En in het trouwboek Dalfsen: 2 december 1746, Hendrik Harmens wedr. van Geertje Janssen & Aaltje Roelofs j.d. in AncumWaarschijnlijk is er dan ook een voogdij-akte rond november 1746.

Gebruikers-avatar
ria van bessen
BerichtenCOLON 9337
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2005, 00:00

Ik snap niet goed waarom je

Bericht door ria van bessen » 24 Mrt 2018, 11:54

Ik snap niet goed waarom je steeds blijft herhalen; Hendrik Herms v.d. Wal is vermoedelijk de zoon van Wijchertje. Wat is daar de gegronde reden voor?Al eerder heb ik aangegeven dat de vernoemingen van v.d. Wal zijn kinderen toch echt eerder reden geven om er vanuit te gaan dat de moeder van Hendrik dus Hendrikje heet.Wat niet wil zeggen dat deze Hendrikje Hendriks x Harmen Lamberts het juiste echtpaar is. Maar gezien hun maatschappelijke status past dit echtpaar in ieder geval wel. Jan Baardslag waar zij bij inwonen, woont in het dorp.Hendrik Harms uit Ancum heeft niets om te bewijzen. Voogden Jan Harms en Egbert Jansen. Volgens de VOT 1748 woont bij hem in; Egbertien Egbers en Wilm van Raalte.

Egbert_
BerichtenCOLON 4324

Voor mij is nog helemaal niet

Bericht door Egbert_ » 24 Mrt 2018, 22:46

Voor mij is nog helemaal niet duidelijk of Wijchertje wel de moeder is van Hendrik Harms gedoopt 1727 te Harculo. Als je even ervan uitgaat dat Hendrik Harms (1727) niet de zoon is van Wijchertje maar een onbekende moeder, zijn er vier achtereenvolgende dopen van Wijchertje onbekend, over een aaneengesloten periode van mogelijk tien jaar. Natuurlijk zijn er fouten in het doopboek, maar je kunt je ook afvragen of Wijchertje in die tijd wel in Windesheim woonde. Haar zus Lubbigje bijvoorbeeld, heeft kinderen laten dopen in Zwolle, maar de kinderen uit haar tweede huwelijk zijn in IJsselmuiden gedoopt (voor zover bekend). Op vpnd staat het niet, maar mogelijk is er wel een lidmatenboek van Windesheim bewaard gebleven?. Ze zou rond 1722 met attestatie vertrokken kunnen zijn, en rond 1732 terug gekomen met attestatie. Is dit na te gaan?

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2695
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2006, 00:00

Jawel. Morgen ga ik kijken.

Bericht door Janny Lalkens » 24 Mrt 2018, 23:54

Jawel. Morgen ga ik kijken. Bron: Boek 819: Kerkboek Windesheim, blz. 171 - 251  LidmatenMaar bij alles wat ik heb gelezen, kom ik tot nu toe nooit een lijntje na 1750 vanuit Windesheim naar Mastenbroek tegen wat betreft kinderen van Wiechertje Jansen Dijk en ook niet omgekeerd. Ook het dochtertje Wiechertje Jans Nieuwenkamp ( gedoopt 11-11-1742) , dochter van Jan Hendriks Nieuwenkamp en zijn 2e vrouw, laat me tot nu toe geen momberstelling naar Hendrik Harms in Mastenbroek vinden of iets anders dat verbinding tussen hen bewijst. Zie quote donderdag 22 maart 23:31  uur   :Quote: " Het tweede huwelijk van Wijchertje Jans Dijk was te Windesheim op 8-3-1739 met Jan Hendriks Nieuwencamp, J. M. Geen kind(eren) uit dit korte huwelijk gevonden." Einde quote.Jan Hendriks hertrouwt 2-7-1741 met Geesje Gerrits J.D. wonend op den Paddenpoel in Herxen. Hun 1e kind heet Wijchertje en werd gedoopt 11-11-1742."         Wiechertje Nieuwenkamp trouwt met Antoni Willems Willighagen op de Mars in Ittersum. Zijn moeder was Eva Jans Calevelt. Dit nog opgeteld bij dat er een Hendrik Harms uit Harculo in 1783 bij de kerk van Windesheim werd begraven. Mogelijk is dat de zoon Hendrik Harms van Harmen Gerrits en Wichertje Jansen Dijk geweest. Mogelijk is die Hendrik Harms, zoon van Wichertje Jans Dijk, nooit in Mastenbroek geweest, maar altijd in Windesheim blijven wonen.

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2695

Bericht 2.

Bericht door Janny Lalkens » 25 Mrt 2018, 10:09

Bericht 2.Inderdaad! Wichertje vraagt in 1721 haar attestatie in Windesheim op! Bron 819/199Paschen 1712: belijdenis: Wiechertjen Jans uit Harckelo. Daar voor staat dan: attestatie gelight den 24 (?) April 1721Er staat niet bij waar naar toe. Gekeken hoofdgeld IJsselmuiden 1723: geen Hermen Gerrits en gezin gezien. Christoffer kan bijv. dus gedoopt zijn in Zwolle of ergens anders. Mijn voorvader Jan Aalberts woonde in Ittersum en liet afwisselend dopen in Zwolle en in Windesheim.Ik heb Lidmaten Zwolle tot 1720 en op VPND begint het weer in 1754, dus ik kan niet nazien, of ze in april 1721 zijn ingeschreven in Zwolle.Hoofdgeld 1723 Zwollerkerspel: Onder Harculo geen Hermen Gerrits. Onder Windesheim en onder Zuthem en Ittersum niet, maar wel een Hermen Gerrits op de Oude Wetering in 1723, met 2 personen. Bijv. een echtpaar zonder personeel en kinderen boven de 17 jaar.Wie kan die Hermen Gerrits aan de Oude Wetering zijn? In 1723.

Janny Lalkens
BerichtenCOLON 2695

Bericht 3.

Bericht door Janny Lalkens » 25 Mrt 2018, 10:53

Bericht 3.Die attestatie die aan Wichertje Jans Dijk is verleend rond 24 april 1721 kan eventueel zijn vanwege haar huwelijk elders. April was wel een populaire maand voor ondertrouw/trouw.

Egbert_
BerichtenCOLON 4324

Mooi dat er weer een paar

Bericht door Egbert_ » 25 Mrt 2018, 11:35

Mooi dat er weer een paar puzzelstukjes bij komen. Die attestatie in 1721 past bij de tijdsreeks van trouwen en dopen bij Wiggertje. Wiggertje trouwde in 1717 als j.d. van Harculo, thans te Zwol. Met de weduwnaar Harmen Jansen (alias Harmen Gerrits), die kinderen liet dopen van 1707 tot 1721 wonende in de Tasse te Windesheim. Na 1721 liet iemand anders wonende in de Tasse kinderen dopen. Het past dus precies dat Wiggertje en haar gezin in 1721 met attestatie vertrokken.Maar ze zijn teruggekomen, niet in Windesheim, maar in Harculo. In 1739 hertrouwt ze als Wiggertjen Jansen Dijk wed. van wijlen Harmen Garrits te Herculo. En in het begraafboek had je gevonden: 6 april 1738  overluid Hermen Gerrits te Herculo. Ze is dus met haar hele gezin teruggekomen, en niet als weduwe.Wiggertje is geboren in Harculo, volgens het doopboek van Windesheim. Mogelijk is ze teruggekeerd op haar ouderlijk huis. Het antwoord op de vraag wanneer, zal meteen het antwoord zijn op de vraag of ze de moeder van Hendrik (1727) kan zijn. Als de volgorde waarin de kinderen genoemd worden de volgorde op leeftijd is, dan is er na Hendrik van Wiggertje nog een Albert geboren. Er is ook een Albert van haar gedoopt, in 1721. Maar mogelijk is die na de geboorte van Hendrik overleden. Eerder is onwaarschijnlijk, want dan had Hendrik wel Albert geheten. Maar Albert na 1727 kan ik niet vinden in het doopboek van Windesheim. Mocht de inschrijving van Albert na 1727 "vergeten" zijn, dan is er nog een kleine kans dat de Albert van 1721 in het begraafboek voorkomt, tussen 1727 en 1739.Maar toch mooi, die vondst van attestatie in 1721 !!!

Egbert_
BerichtenCOLON 4324

Er is nog een echtpaar Harmen

Bericht door Egbert_ » 25 Mrt 2018, 11:48

Er is nog een echtpaar Harmen en Hendrikje in Dalfsen: in 1736 trouwt Hendrickien Hendriks wed: van Hermen Dijk in Lenthe. Ik heb geen dopen kunnen vinden van deze Hermen Dijk en Hendrikje. Dus of ze in 1736 een tienjarige zoon Hendrik heeft, is mij niet bekend. Mogelijk is er een voogdijakte van rond april 1736? Maar omdat ik geen dopen heb kunnen vinden, had ze mogelijk toen geen kinderen.

Gebruikers-avatar
ria van bessen
BerichtenCOLON 9337
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2005, 00:00

Kennelijk heeft deze

Bericht door ria van bessen » 25 Mrt 2018, 12:40

Kennelijk heeft deze Hendrikje Hendriks geen kinderen, er is geen voogdijstelling.Ze hertr. met Teunis Lamberts uit Ittersum en wonen op 't Ijssels in Lente. Vermoedelijk is Hendrikje een dochter van Hendrik Hendriks op 't Ijssels. Dopen van dit echtpaar zit in Heino. O.a. een dochter Hermina, zij huwt met Roelof Tap.Jan Jansen op de Nieuwe Wetering bij 't Vosje huwt de dochter Geertrui.

Egbert_
BerichtenCOLON 4324

Dat is dus volgens

Bericht door Egbert_ » 25 Mrt 2018, 17:23

Dat is dus volgens verwachting. Ik had het ook al heel verassend gevonden als een kleinzoon van Geertrui zou trouwen met een kleindochter van haar halfbroer. (Jan Knol x Trijntje Nijboer 1828).

BUTTON_POST_REPLY