Wie weet meer van Willem Jansen, getrouwd op 3 mrt. 1657 te Zwolle met Hilligjen Alberts

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gezinus Grissen

Wie weet meer van Willem Jansen, getrouwd op 3 mrt. 1657 te Zwolle met Hilligjen Alberts

Bericht door Gezinus Grissen » 11 mar 2018, 17:14

Willem Jansen was molenaar langs de Vecht te Zwolle, hij trouwde 3 maart 1657 te Zwolle met Hilligjen Alberts. Hij was afkomstig van Zwolle en zijn vrouw van Wijthmen. Ze kregen de volgende kinderen:1. Janneken Willems, ged. 22 dec. 1657 te Zwolle.2. Albert Willems, ged. 8 jan. 1660 te Zwolle.3. Jan Willems, ged. 7 aug. 1662 te Zwolle.4. Evert Willems, ged. 21 mei 1665 te Zwolle.5. Aaltjen Willems, ged. 22 dec. 1667 te Zwolle.Het volgende is van hen gevonden.Willem Jansen en zijn huisvrouw Hillichien Albers kochten 11 mei 1663 voor gericht Zwollerkerspel een halve morgen hooiland en een akkerland te Herfte van Gerbrandt Arents met zijn huisvrouw Aeltyn Herms en Jochem Claassen met zijn huisvrouw Aeltijn Willems.Op 22 juli 1666 verschenen voor het gericht van Zwollerkerspel Jan Lamberts en Derck Herms uit Wijthmen, die verklaarden op uitdrukkelijk verzoek gisteravond te zijn geweest bij Gerrichijn Albers en Derck Alberts, kinderen van Albert van Arriën. Deze twee hadden hun testament laten opmaken omdat Gerrichijn Albers aan de pest leed. De testateurs vermaakten aan hun broers en zusters Hillichijn, Evertijn, Henrick en Derck Alberts ieder een pond groot.Het vermoeden is dat de testateurs broer en zuster waren van Hilligjen Alberts die met Willem Jansen trouwde. Mede omdat de testateurs te Wijthmen woonden, waar ook Hilligjen Alberts vandaan kwam bij het huwelijk.Wie weet meer over Willem Jansen x Hilligjen Alberts? De ouders van Willem zijn niet bekend en de vader van Hilligjen was hoogst waarschijnlijk Albert van Arriën.Willem Jansen overleed rond 1669. Voorafgaande aan haar tweede huwelijk met Lambert Teunissen van de Marienberg op 1 feb. 1670 te Zwolle werd erfuiting gedaan door Hilligjen Alberts voor haar vijf kinderen op 16 jan. 1670.

ria van bessen

Evert Vermeulen gehuwd met

Bericht door ria van bessen » 11 mar 2018, 21:13

Evert Vermeulen gehuwd met Helena Meijers.Hij noemt zich ook Evert Willems van der Vecht. Zijn moeder heet Hillegien Alberts en zijn broer heet Jan Willems [die weer een zoon Jan heeft] volgens Evert zijn testament te Zwolle van 12-12-1688  en van 24-03-1704.Kennelijk had Albert van Arrien 2 zonen met de naam Derck? De ene testeert en de andere is erfgenaam?Een Derk Alberts uit Wijthem is de oudoom van Albertjen Hendriks haar kinderen. Zij was weduwe van Klaas Sijsen in Langenholte op 8 dec 1678.Een Derk Alberts op het Soesel in Wijthem maakt een testament waaruit blijkt dat Geertje Driessen de kleindochter is van zijn broer Hendrik Alberts. Haar moeder was Jennigjen Hendriks, zijn nicht dus en dochter van zijn broer, volgens zijn testament van 23 juni 1683 te Zwollerkerspel.Derck Alberts die op het Soesel woont is RK; en is voor 1666 hertr. aan de wed Grietien Everts, die uit haar 1e huwelijk 4 kinderen heeft.Albert van Arrien wordt wel genoemd in Zwollerkerspel, maar geen testament of i.d. waaruit blijkt dat Hilligien zijn dochter is. Dat wordt dus 'breien'.

ria van bessen

In Zwollerkerspel is sprake

Bericht door ria van bessen » 12 mar 2018, 16:56

In Zwollerkerspel is sprake van 1e Albert Hendriks;  en 2e Albert Hendriks van Arrien. Beide in Wijthem.Dit zou het huwelijk moeten zijn van de 1e Albert Hendriks - Zwolle 23-11-1623 met Aeltgen Rotgers.Dit echtpaar vind ik wel terug in Zwollerkerspel, maar niet met de vermelding; van Arrien.Het huwelijk van de 2e Albert  is deze ?Albert Hendricksen sa. Hendrick Albertsens n.s. en Aeltge Everts sa. Evert Claessens n.d. beijde tot Wijthman Zwolle 21-11-1613.Een huwelijk van Evertien Albers, Albert Henricksen d. tot Wijtman met Jan Dericksen op 5-02-1637 te Zwolle. Lijkt me de dochter van nr 2, gezien het jaartal. Zit wel 20 jr tussen dit huwelijk en het huwelijk van Hilligien, bovendien wordt Hilligien eerder genoemd in het testament van Grietien en Derk Alberts van Arrien.De voogd Gerrit Velthuis is bakker en komt uit Ommen. De andere voogd Hendrik Berents is van naam te algemeen om concreet iets mee te kunnen. Maar ik zal kijken of de grond die Hilligje en Willem kopen nog een aanwijzing kan opleveren.Bronnen volgen naderhand, als het bewezen is.

Gezinus Grissen

Grappig dat Evert zich

Bericht door Gezinus Grissen » 13 mar 2018, 11:50

Grappig dat Evert zich Vermeulen gaat noemen. Als je er vanuit gaat dat 'ver' ook van 'van de' betekende, klopt het wel wel weer, een zoon van de molenaar. Zou je mij ook de brongegevens (welk boek, welke folio) kunnen geven, dan kan ik één en ander nog even nakijken in het origineel. Tweemaal Derck Alberts in één gezin komt heel soms wel eens voor. Bijvoorbeeld als beide opa's zo heten, of een zeer geëerde oom gestorven is en benoemd wordt. Een persoon uit een gereformeerd gezin die katholiek werd (Derk Alberts op het Soesel) is voor die tijd wel heel bijzonder. Daarom neem ik dit gegeven nog even niet over in de genealogie. De namen Derk en Alberts zijn te algemeen om om basis van een broer met een overkomstige naam dit direct als familie aan te nemen. Het is natuurlijk wel mogelijk dat één familietak katholiek bleef en de andere tak overging op het gereformeerde geloof. Het gaat immers om de begintijd van de gereformeerde kerk.Een medegenealoog meldde mij nog het volgende: Albert wordt in 1635 nog genoemd “Albert Hendricksen van Arrien te Wijtmen” en in 1644 in Wijthem “de erfgenamen van zaliger Albert van Arrien". Dat bood de optie dat er ook nog gegevens te vinden zouden zijn over Albert Hendricks zonder zijn familienaam. Je geeft dat in je tweede reactie ook aan dat die mogelijkheid bestaat door het vermelding van huwelijken van Albert Hendriks. Dit geeft weer nieuw perspectief waar ik mee bezig kan.Inderdaad wil ik ook graag de bronvermelding maar je schrijft al dat dit nog komt. Bedankt voor je reactie.

ria van bessen

Er is geen testement of i.d.

Bericht door ria van bessen » 13 mar 2018, 12:43

Er is geen testement of i.d. van zowel die Albert die gehuwd is met Aaltje Rutgers als die andere, waar je kinderen aan kunt koppelen.Er is wel een Hendrik Hendriks van Arrien die in Zwolle gaat wonen. Heeft 2 kinderen, Hendrikje en Jan. Hun moeder en dus Hendrik zijn vrouw heet Elsken Hendriks. Huwelijk 26-6-1608 te Zwolle.Hendrikje blijkt later gehuwd te zijn met Albert Berents, Hendrikien is overleden voor 1654 én ze hebben een dochter Hillichien, een dochter Geertien en een Berent. Voogden zijn Jan Hendriks en Jacob Berents.Haar ouders zijn beide overleden voor 1664, de broer Jan leeft ook nog en deze is gehuwd met Agnis Herms. Op 29 maart 1664 vindt een erfscheiding plaats tussen Albert en Jan Hendriks over de goederen van H. van Arrien en vrouw.Ook is er nog een akte van Albert Hendriks x met Aaltje Rutgers die samen met Henrick Henricks de Wilde x Geertien Henricks de Roete Kolcx Acker verkoopt op 19 aug 1637, het land ligt aan de akkers van Derck Jansen op Soesel in Wijthem. Ze verkopen nog een akker land, geen naam genoemd, maar die ook gelegen is in Wijtmen.Dat zowel Albert Hendriks als Hendrik Hendriks van Arrien een dochter hebben met de naam Hillichien is opmerkelijk. Huwt Hilligien de d.v. Hendrik volgens mij later als jd te Diese.Albert Hendriks woont op de Bothof volgens de erfuiting  en ook later wonen daar nog steeds leden van de familie van Arrien.Van Lambert Teunisen en Hillichien Alberts later geen spoor meer te vinden.   

Gezinus Grissen

Ik had het huwelijk van

Bericht door Gezinus Grissen » 13 mar 2018, 20:56

Ik had het huwelijk van Hendrik Hendriks van Arrien ook al zien staan maar geen verbinding kunnen maken Albert Hendriks van Arrien te Wijthmen. Of eigenlijk daarvoor de tijd nog niet gehad omdat ik bezig was met het ordenen van fotomateriaal dat ik gefotografeerd had bij het gemeentearchief te Hardenberg. De erfscheiding van 1664 is interessant. Het legt een verband tussen de broers Albert en Jan Hendriks van Arrien. Als voor voogd Jan Hendriks uit 1654 nog een extra aanknopingspunt te vinden is dat hij dezelfde was als de broer van Albert Hendriks van Arrien, is het verhaal denk ik compleet.Ik vermoed dat Hillichien Alberts de 40 jaar al gepasseerd was toen ze in tweede huwelijk ging met Lambert Teunissen, met gevolg dat uit dat huwelijk geen kinderen geboren zijn. Door het ontbreken van begraafregisters uit die periode is ook hun overlijden niet opgetekend.

ria van bessen

Albert is niet de broer van

Bericht door ria van bessen » 13 mar 2018, 21:02

Albert is niet de broer van Jan Hendriks van Arrien, helaas. Hendrik Hendriks van Arrien heeft alleen een dochter en een zoon volgens hun testament. Dat is dus duidelijk.Albert kan wel de oom zijn van Jan H van Arrien.Maar Albert heeft geen testament in Zwollerkerspel of Zwolle gemaakt.

Gezinus Grissen

Oké, dus geen broers. Ik

Bericht door Gezinus Grissen » 13 mar 2018, 21:08

Oké, dus geen broers. Ik reageerde even in de pauze op mijn werk maar heb geen verdere gegevens bij de hand, vandaar dus dat ik het tijdselement niet kon controleren. Verschillende periodes dus.

ria van bessen

De voogden die aangesteld

Bericht door ria van bessen » 13 mar 2018, 21:36

De voogden die aangesteld worden bij de hertrouw van Hilligjen zouden opheldering moeten geven.Gerrit Velthuis komt van Ommen, is hij verwant aan Willem Jansen, komt Willem ook van Ommen?En de andere voogd Hendrik Berents? Is er een zus van Hilligje die met hem trouwde? 

ria van bessen

Uit het huwelijk van Hillgjen

Bericht door ria van bessen » 15 mar 2018, 15:56

Uit het huwelijk van Hillgjen Alberts en Lambert Teunissen wordt nog een zoon Willem gedoopt te Zwolle NG 29-2-1673 - ouders Hilligien Albertszen en Lambert TheuniszenHilligien Alberts wed. van Lambert Bos mulder van de vegtmeule is begraven Broerenkerk op 5 nov 1715In de transporten van Zwolle worden de erfgenamen van Willem Jansen Muller van de Veghtmeule genoemd; Albert Willems [x Aechte Lauwrens], Jannechien Willems [x Berent Warners], Jan Willems [ x Annechien Jansen], Evert Willems [x Helena Meijers] - van de laatste is al een akte. Ze verkopen de helft van de Vegtmeule, en paard en karre en het gehele huis en hof tot de halve meule gehorende en tegenwoordig door Jan Willems bewoond en gebruikt, bij en omtrent de gezeide Meule aan de Veght Brugge gelegen. Bron Zwolle RA001-035 transporten 1687-1696In diezelfde bron op f291 dd 21-02-1691 verkopen Lambert Teunissen Meulenaar en zijn huisvrouw Hillechien Alberts tutore marito de andere helft van de meule aan de Veght mitsgaders het daarbij behorende huis en hof van het peerdt en karre aan Reiner Arents. 

Plaats reactie