Timmerman, ramaker, leerlingstelsel 18de eeuw
- ria van bessen
bericht 3
bericht 3Patrina Avia Margarita [-] in 1676.En in 1681 een Margarita Flopincks volgens mijn transcribtie, en volgens de GI is dit Hoijinck.Nu is het ook niet zeker of dit twee verschillende dames zijn of één en dezelfde. Margarita is in ieder geval Grietje - net zoals Catharina - Trijntje is. De RK maken van Femmigje ook Eufemia..Ik heb inmiddels een Grietjen Floijnck getraceerd in het ORA. Als de p in de transcribtie een ij moet zijn, dan klopt dit met de naam in het ORA.Heb jij al meer over Hoijinck gevonden?
-
Marjan Hendriks
Als jouw veronderstelling
Als jouw veronderstelling klopt dat Avia Margarita en Margarita Hoijinck dezelfde persoon zijn, dan is dit de grootmoeder van zowel Gertrudis Abels (10-6-1676) als Henricus Abels (7-11-1681). Dit zijn kinderen van Philippus Abels, getrouwd met Catarina Jans.Ik heb wel een Grietgen Hendriks gevonden die in juni 1610 als weduwe van Jan de Wale hertrouwt met Abel Servaes. Maar deze Grietje zou dan rond 1580 geboren moeten zijn. Het is niet waarschijnlijk dat zij op zeer hoge leeftijd nog als grootmoeder optreedt bij dopen in 1676 en1681.Ik heb ook een doopgetuige Maria van Walie op 21-11-1701 bij Anna Catharina van Delden, dochter van Peter Jansen van Delden en Johanna Abels.Op een of andere manier moet daar verband tussen zijn.
- ria van bessen
Ik veronderstel het hoor, het
Ik veronderstel het hoor, het kunnen ook 2 verschillende Margaria's zijn. Maar die ene is in ieder geval de oma.Als zij de moeder is van Trijntje dan zouden haar ouders Grietje/Margarita NN x met Jan NN zijn. Wellicht een Jan Fransen als vader?En Jan Alberts en Jennechien Berents de ouders van Albert Jans uit Wijtmen zijn NG. De ouders doen beide belijdenis dec 1657. Ik was er al bang voor omdat ze lieten dopen in Zwolle. RK in Wijtem laat dopen in Dalfsen zeker tot 1750.
-
Marjan Hendriks
Het wordt op dit moment wat
Het wordt op dit moment wat onoverzichtelijk. Ik ben aan het zoeken in de familienamen
van Delden
Abels
Hoijer
Alberts
Voet
van WalieAllen hebben op een of andere wijze iets met elkaar te maken.Hendrik Hoijer was hoedenmaker, Peter Berents van Delden ook, Johannes Franciscus van Peter Jans van Delden ook.
Hendrik Hoijer was getuige bij het huwelijk van Peter Jans van Delden, Johannes Franciscus van Delden was getuige bij het huwelijk van Christiaan Carel Hoijer, zoon van Hendrik Hoijer.
van Delden
Abels
Hoijer
Alberts
Voet
van WalieAllen hebben op een of andere wijze iets met elkaar te maken.Hendrik Hoijer was hoedenmaker, Peter Berents van Delden ook, Johannes Franciscus van Peter Jans van Delden ook.
Hendrik Hoijer was getuige bij het huwelijk van Peter Jans van Delden, Johannes Franciscus van Delden was getuige bij het huwelijk van Christiaan Carel Hoijer, zoon van Hendrik Hoijer.
- ria van bessen
Ja, ik kan het me indenken,
Ja, ik kan het me indenken, het is allemaal best ingewikkeld.Ze hebben in ieder geval het beroep gemeen.En dat kan ook de reden zijn, dat ze daarom huwelijksgetuigen zijn, en niet omdat ze verwant zijn.Hendrik is in ieder geval niet geboortig van Zwolle, hij verkrijgt het kleine burgerschap in 1731 samen met zijn twee zonen door dit te kopen.Hendrik Hoijer is voogd over de kinderen van Andrie Hoijer. Andries is overleden, weduwe heet Anna Maria van der Beek volgens de voogdij, volgens hun huwelijk Anna Margrita. Hendrik is ook met een van der Beek getrouwd. Hendrik huwt in 1707, Andries huwt in 1715.
-
Marjan Hendriks
Oma Margarita kan ook de
Oma Margarita kan ook de moeder zijn van Philippus Abels. In dat geval zou zij getrouwd moeten zijn met een "Abel". Of met iemand die de naam Abel als echte achternaam gebruikte. De kinderen van Philippus gebruiken de naam "Abels" als achternaam en niet "Philippus".Als "Mette" een afkorting kan zijn van Margarita, dan komt ook in aanmerking Abel Paert, soldaat onder kapitein Sackfield, getrouwd in september 1626 met Mettien Andries.
Dit huwelijk was zijn derde huwelijk als ik het goed zie. Hij was in februari 1623 getrouwd met Webbe Benneken en in maart 1624 met Dorothea Besen.
Toch is ook in dit geval de oma te oud om nog als doopgetuige op te treden. Zij zou dan rond 1606 geboren moeten zijn.
Dit huwelijk was zijn derde huwelijk als ik het goed zie. Hij was in februari 1623 getrouwd met Webbe Benneken en in maart 1624 met Dorothea Besen.
Toch is ook in dit geval de oma te oud om nog als doopgetuige op te treden. Zij zou dan rond 1606 geboren moeten zijn.
- ria van bessen
Ja natuurlijk, ook dat is
Ja natuurlijk, ook dat is mogelijk. Zij zou dan net als Hendrik[us] Hoijer van 'buiten' komen.Het is vreemd dat er nauwelijks iets te vinden is wat aanknopingspunten geeft naar mogelijke voorouders. Terwijl als Peter trouwt zijn getuigen zijn; de oom en neef. En bij haar wordt vermeld - de tante en de vrouw van Peter van Delden. Geen ouders, broers of zussen. Maar er is dus wel familie.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Ik raad je om buiten Zwolle te zoeken. Op www zag ik in Südloon [Gelders Archief] de naam Margareta Hoijnck gedoopt 19 april 1666.Zij kan heel goed de doopgetuige zijn op 7 dec 1681. Wel familie, maar dan niet de Oma.Dat is wel zeker van die Margarita als doopgetuige bij doop 10 juni 1676. Het idee ook loslaten dat zij dezelfde is, want je weet het niet zeker.Het lijkt me in ieder geval de moeite waard, mocht je het al niet hebben nagetrokken.In Zwolle kom ik niet verder, dan alleen vermoedens.
- ria van bessen
Ik heb dit nog wel voor je.
Ik heb dit nog wel voor je.Inwonersregister 1712-1714Van de Vispoort tot an Dieserpoort langs de muire en daar tegen over[E:] De wed: van Abelt Peers een huisjen is een weduwe[H:]E betekent eigenaar, H betekent Huurder Hierna volgt Baltus Kroon in dit register.Volgens transportregister Zwolle RA001-037 f445-446 dd 13-06-1706 en f464 dd 19-11-1706 – verkoop en transport door de erfgenamen van Duiren aan Jan van Duiren, die dit weer verkoopt aan Baltus Croon.De omschrijving luidt uit beide aktes tezamen. “” van 3 huisjes met een paardestal staande aan de stadsmuur bij de Vispoort naast elkaar, tegenover het huis van Teunis Voorthuis, naast Abels Trijne ter ene en Berent Eekmarssen nagelmaker aan de andere zijde””
-
Marjan Hendriks
Trijne is de afkorting van
Trijne is de afkorting van Catrina. Is zij de weduwe van Philippus Abels, Catarina Jansen?IK heb bij Family Serach gevonden een Philip Abel die op 19-12-1707 begraven is.
FamilySearch , Alle Gezindten > Zwolle > image 487 of 737Philip Abel is van de armen begraven op het Betlehemse Kerkhof.
0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en Zwollerkerspel
inventaris 738.
FamilySearch , Alle Gezindten > Zwolle > image 487 of 737Philip Abel is van de armen begraven op het Betlehemse Kerkhof.
0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en Zwollerkerspel
inventaris 738.