Jan (Jean) (Gerrit(s)?) Damman: 1745 (?) - 1817

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria van bessen

Die Gerrit Damman uit de VOT

Bericht door ria van bessen » 13 apr 2018, 00:05

Die Gerrit Damman uit de VOT is inderdaad RK, ook wel Rouse boer genoemd. De dopen zitten in RK Dalfsen, moeder is Aaltjen Gerrits.  Zoon Jan Gerrits huwt Derkje Gerrits.Bij het gezin van 'jouw' Jan Gerrits en Janna Gerrits hoort zeker nog dochter Berendiena gedoopt 28 nov. 1779 dpb 70 blz 10.Zij huwt Herm Gerrits jm in Genne 3/21-01-1798 en haar vader is getuige. Trouwakte te vinden in Zwollerkerspel [onder]trouw 1795-1811En niet te vergeten dochter Janna Jans Damman die ik al eerder heb vermeld. 

karst1

Wellicht ten overvloede dit.

Bericht door karst1 » 13 apr 2018, 10:57

Wellicht ten overvloede dit. Om de juiste ouders van Jan en Janna te vinden zijn de dopen van de kinderen ivm vernoemingen belangrijk. Jammer genoeg heten beide grootvaders Gerrit/Gerret. De namen van de dochters zijn in dit geval belangrijk om de juiste grootmoeder van hen te vinden. Bijkomend probleem door het patroniem is dat je nu de volgorde van vernoemingen niet kan zien. Begint het aan vaderskant of moederskant. Zoals aangegeven is dit het uitgangspunt van onderzoek.

ria van bessen

Dat gaat niet altijd op,

Bericht door ria van bessen » 13 apr 2018, 11:23

Dat gaat niet altijd op, vernoemen volgens de traditie, is tenminste mijn ervaring.Als er een broer of zus is overleden van het echtpaar, dan wordt die ook vaak vernoemd, zeker als hij of zij nog niet getrouwd was en wordt het 1e kind al naar de overledene vernoemd. En als er sprake is van een zgn kettinghuwelijk, dan wordt het helemaal onoverzichtelijk.En meerdere Jan of Evert of Willem in één gezin komt ook voor.Bovendien zul je ook niet alle dopen terug vinden, helaas. De keren dat er meer kinderen in een voogdijakte genoemd worden dan aan dopen te vinden is, kan ik allang niet meer op beide handen tellen.Maar om het in 1e instantie simpel te houden.  Zijn vader wordt vernoemd middels dochter Gerrigje. Haar vader heet Gerrit Willems en het 2e kind krijgt opa's naam en patroniem.Willem het 3e kind wordt vernoemd naar zijn moeder, het 4e kind Evert naar haar moeder.Daarna worden de ouders zelf vernoemd, dus Jan naar zijn vader Jan Gerrits en Janna naar haar moeder.Janna die dus met B. Haselhorst.Blijft na 6 vernoemingen over de vrije keus of een overleden familielid - en dat is Berendina.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 13 apr 2018, 12:09

bericht 2Het is in ieder geval zeker dat Gerrit Willems de vader is van Janna. Haar zus Wichertien die ook doopgetuige is, huwt als Wichertje Gerrit Willems jd in Ankum met Hendrik Hendriks in Ankum op 6 mei 1785. Hier wordt dus geen van der Kolk gebruikt, maar wellicht via de naam Wichertje in het doopboek zijn de ouders te traceren als wonende in Ancum.En haha ... daar staat dus Gerrit Jansen en Evertje Gerrits als ouders van Wichertje [Ancum] Dalfsen NG 1752 69/28Nou, dan zoeken we de doop van Berent v.d. Kolk, die ook in de ORA akte werd genoemd ... én gevonden blz 43 [dpb 69] 1755 - ouders Gerrit Willem Janssen en Evertje Gerrits.En zo kun je de hele familie v.d. Kolk bij elkaar sprokkelen.Het valt me op dat Berendina dus heel goed vernoemd kan zijn naar Berend, de broer van Janna.Goed, ik ga tuinieren.

ria van bessen

Berend,

Bericht door ria van bessen » 14 apr 2018, 14:36

Berend,Het volledige gezin.NG Zwolle14-05-1772 Gerrigjen -  w. te Genne in 't schoutampt van Zwolle20/27-02-1774 Gerrit Willems - buiten de stad in 't schoutambt van Zwol te Genne. Get. Wichertje Gerrits in 't boerschap Ancum onder Dalfsen3/8-10-1775 Willem - getuige Wichertien GerritsNG Dalfsen5-11-1777 Evert28-11-1779 Berendina11-08-1782 Jan15-01-1786 Janna - in de broekhuisen13-04-1788 Willemina - in AncumIk laat het hier maar bij; gezien het nauwelijks reageren op mijn berichten, vermoed ik dat je liever zelf zoekt.

berenddamman

Hallo,

Bericht door berenddamman » 14 apr 2018, 17:55

Hallo,Sorry voor de radio-stilte, het is niet dat ik liever zelf zoek, ik was de afgelopen dagen helemaal niet aan het zoeken. Dankjewel voor het volledige overzicht van het gezien. Ook bedankt voor je bericht over de doopgetuige, dat maakt het inderdaad zeker voor mij aan de kant van Janna, dus daar hebben we dus voor haar gezien:24-5-1744 Janna dochter Gerrit Willems Evertje Gerrits In Ancum
19-2-1747 Gerrit zoon Gerrit Willems Evertje Gerrits In Ancum
12-10-1749 Berendina dochter Gerrit Willem Janssen Evertje Gerrits In Ancum
+Wichertje
+BerentEr dus niet alleen een broer Berent, ook een zus Berendina. Qua namen zit dit redelijk snor. Voor Gerrit Willem Jansen? Wat is nu het waarschijnlijkst, dat de opa van Janna Willem heet, of Jan?Blijft als hint over qua namen dat de moeder van Jan Damman heel misschien Willemien (Willemina?) heet op basis van de vernoeming. Nogmaals dank, ik waardeer het echt!

ria van bessen

Nou, je bent wel eerlijk, je

Bericht door ria van bessen » 14 apr 2018, 22:27

Nou, je bent wel eerlijk, je hebt dus helemaal niet gezocht? Het is toch best vrij makkelijk te vinden via www.VpNd.nl - Overijssel aanklikken en dan Dalfsen.Onder Dalfsen zit o.a. een transcriptie van het doopboek, het is dus simpelweg via de zoekfunctie de dopen van elk gezin eruit halen.Evertjen Gerrits, [Janna haar moeder] bijvoorbeeld is gedoopt in 1713 blz 31 dpb 67 - [je kunt ook de foto bekijken]. Ouders heten Gerrijd Janssen en Wijchertie[n] Berents.Dat zijn toch dingen die je zelf kunt doen.

berenddamman

Hallo,

Bericht door berenddamman » 28 okt 2018, 16:43

Hallo,Tijdje weggeweest, maar onderwijl heb ik wel verder gezocht. Ik ben nu iets opmerkelijks tegengekomen (denk ik). Ik heb zowel een Gereformeerd als een Katholiek huwelijk omtrent dezelfde datum gevonden met naar het lijkt dezelfde namen. Kan iemand hier haar of zijn licht op schijnen, hoe gebruikelijk dit is of wat dit betekent?In: Dalfsen, transcriptie ref. trouwen 1741-1794 , vind ik dit NG huwelijk:17 april 1745 Gerrit Hendriks j.m. uit de broekhuisen met Jannichje Gerrits wed. van Jan Damman in LenthenEn in Dalfsen, index r.k. trouwen 1695-1750, 1769-1812, staat dit huwelijk:3 mei Gerrit Hendriks uit Broekhuizen met Jennigjen Gerrits wed. van 't Damman LentheUit dit laatste huwelijk (sowieso) wordt in 1750 Jan Hendrik geboren die RK gedoopt is, dit lijkt verder wel een katholieke tak op te leveren (Jan Hendrik Damman trouwt in 1722). Dit is volgens mij dus geen voorvader van mij, maar het maakt de boel wel verwarrender.Maar een vraag dus, was het gebruikelijk dat een huwelijk tweemaal ingezegend wordt? 

Egbert_

Het is maar de vraag of er

Bericht door Egbert_ » 28 okt 2018, 17:16

Het is maar de vraag of er twee keer is ingezegend. Waarschijnlijk moest iedereen zich voor ondertrouw melden bij de Nederduits Gereformeerde Kerk. En kon men na drie weken, indien gewenst, in een andere kerk trouwen. Ondertrouwen was een soort van toestemming vragen. Er moest onderzocht worden of men niet al getrouwd was, weduwnaar of weduwe was (erfuiting), geen al te directe familie van elkaar, en dat soort zaken.

ria van bessen

De Nederduits Gereformeerde

Bericht door ria van bessen » 28 okt 2018, 19:24

De Nederduits Gereformeerde Kerk fungeerde in die tijd als wat we nu de burgerlijke stand noemen.Het voorgenomen huwelijk werd gedurende 3 zondagen afgekondigd en kon men bezwaar indienen tegen het voorgenomen huwelijk [het schutten van de huwelijksgeboden].Die 3 afkondigingen kun je trouwens niet altijd weervinden, soms is er maar 1. Soms is de 3e afkondiging ook de trouwdatum.Het huwelijk werd daarna gesloten in de Nederduitse Kerk omdat alleen op die manier het huwelijk werd erkend; dus rechtsgeldig was.Daarna volgde er een eventuele roomse inzegening als men RK was. Dat wat we een RK huwelijk noemen. Maar het is nooit andersom, alleen het NG huwelijk was dus rechtsgeldig.Eind 18e eeuw kwam daar verandering in doordat in Frankrijk in 1792 een wet werd opgesteld t.a.v. de huwelijksregistratie. Dat was de voorloper van de in 1811 ingestelde Burgerlijke stand en het zgn Burgerlijk huwelijk. 

Plaats reactie