Stad Ommen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Desmond1986

Stad Ommen

Bericht door Desmond1986 » 14 mei 2018, 12:51

Hallo,Ik ben erg benieuwd of iemand mij kan helpen.Aangezien ik de familie Oldeman/Oldemans aan het uitzoeken ben in Stad Ommen, ben ik het volgende tegengekomen.In het Vuurstedengeld van Stad Ommen in 1682, staat er vermeld wed. Oldemans die een stuk grond verpacht o.i.d. aan ene Willem Jansen. Ook weet ik dat dat er een Henrik Oldeman moet zijn geweest, deze had een zoon Lambert Hendriks Oldeman. Het viel mij op dat in het register ook ene Henrik Henrix wed. vermeld staat, is dit dezelfde als wed. Oldemans?Ik ben al een aantal keer in het HCO geweest, alleen is het voor moeilijk om documenten te vertalen van voor 1700. Ben helaas nog niet zo lang bezig met genealogie. Is er iemand die toevallig meer weet of mij kan helpen het uit te zoeken of er meer te vinden is over deze familie van voor 1700?Alvast bedankt.

ria van bessen

Hendrikje Lamberts Oldeman x 

Bericht door ria van bessen » 14 mei 2018, 13:29

Hendrikje Lamberts Oldeman x  Derk Sweers wonen in Zeese, dus in het kerspel van Ommen en niet in de stad Ommen.Dus welke Oldeman in de stad Ommen zoek je precies? Dat is me niet duidelijk.   

Desmond1986

Hallo Ria, deze gegevens had

Bericht door Desmond1986 » 14 mei 2018, 13:36

Hallo Ria, deze gegevens had ik al gevonden. Vader van Hendrikje is Lambert Hendriks. Ik zoek de vader van Lambert Hendriks. In het Vuurstedegeld van Stad Ommen staat een wed. Oldemans vermeld. Was dit zijn moeder? Tevens staat er een Henrik Henrix wed. vermeld, was dat ook zijn moeder? Aangezien ik de documenten van voor 1700 moeilijk kan lezen, kan misschien iemand anders mij helpen en meer info verstrekken.

ria van bessen

bericht 2

Bericht door ria van bessen » 14 mei 2018, 13:46

bericht 2Er is al eens naar Lambert Oldeman gevraagd op dit forum volgens mij. Naar aanleiding van het huwelijk van Egbert Janssen jm met Lambert Oldeman en Egbertie Egberts jd te Garner op 14 maart 1697.En er is een Oldeman in den Ham.Het ORA van Ommen begint in 1686. Daarvoor is niets bewaard gebleven als ik correct ben ingelicht.De eerste vermelding Oldeman in het ORA is pas in 17 mei 1717 en dat betreft Hendrikien Lamberts Oldeman in ondertrouw staande met Derk Sweers.  

Desmond1986

Hallo Ria,

Bericht door Desmond1986 » 14 mei 2018, 15:38

Hallo Ria,Dat klopt, volgens mij waren dat ook onderwerpen van mij.
Als ik zoek op Stadgericht Ommen in de database van het HCO lopen de vrijwillige zaken al vanaf 1587 en contineuze zaken vanaf 1619.Misschien dat hier nog wat meer informatie te vinden is over de familie Oldeman, misschien onder het patroniem. Alleen deze boeken van voor 1700 is voor mij onleesbaar.Aangezien de eerste Oldeman in 1682 vermeld wordt in Stad Ommen, lijkt het mij dat de familie hier is ontstaan en vanuit de stad richting kerspel Ommen getrokken zijn.

ria van bessen

Ommen Inventaris nummer 1:  =

Bericht door ria van bessen » 14 mei 2018, 23:27

Ommen Inventaris nummer 1:  = datum 21 Aug. 1686 – 18 Junij 1691 -Dat is wat nr 1 dus aan datum aktes heeft. En aangezien er altijd met 1 wordt begonnen - hoe is dan de nummering van het jaar 1587?Contentieuze zaken is mogelijk dat weet ik niet. Maar dat zijn de gerechtshandelingen, kan interessant zijn maar meestal sleept een zaak jaren en jaren voort [toen ook al] en kost dat heel veel tijd om die door te lezen.

Plaats reactie