Gerrit Harms van de Mate en Judit Sibrands van de Oostermate onder IJsselmuiden

Alles wat met genealogie te maken heeft.
helen

Haar tweede echtgenoot en

Bericht door helen » 29 sep 2018, 22:07

Haar tweede echtgenoot en diens voorzaten zijn voor mij echter niet zo niet belangrijk. Dat ben ik met je eens, Frits.Ik heb een voorouder die vijf keer gehuwd was en bij alle vrouwen een of meer kinderen kreeg.Als je al die vier andere vrouwen zou uitzoeken, dan wordt het een eindeloos verhaal, waar je niks mee opschiet. 
Afbeelding

Egbert_

Willem Hendrix van Lingen zal

Bericht door Egbert_ » 29 sep 2018, 23:33

Willem Hendrix van Lingen zal Willem Hendriks Lingeman zijn. Die had een zus Geesje Hendriks, getrouwd met Peter Jacobs. Dat Willem Hendriks voogd was van een broer en zus van zijn zwager, vind ik niet erg aannemelijk. Willem Hendriks was in 1733 al enkele jaren, mogelijk meer dan tien, getrouwd met Janna (patroniem onbekend). Dus voogd als aangetrouwde oom of neef lijkt het meest waarschijnlijk.De broers en zussen en ooms en tantes van Harmen Roelofs zijn bekend. Daar zit geen Jacob tussen. Ook geen aangetrouwde. Harmen Roelofs was getrouwd met Geertien Jans. Van de vrouw van Harmen Roelofs is niets meer bekend dan de naam. Maar er is een kans dat zij de dochter was van Jan Lubberts aan de Kieck in de Vecht en Hilligien Claessen, op grond van de vernoemingem. Harmens Roelofs en Geertien Jan hadden een dochter Hilligien. Jan Lubberts aan de Kieck in de Vecht had een zoon uit een huwelijk met Marrechien Jacobs, die Jacob heette. En daarvan weet ik niets, dan de voogdijakte waarin hijzelf de onmondige is. (Zwollerkerspel f25 - 25 juli 1673, zoektocht Jan Lubberts x Hillechyn Claessen)En ook met de achternaam van der Sluijs kan ik niets. 

Egbert_

Hij heeft 7 kinderen: Albert

Bericht door Egbert_ » 30 sep 2018, 00:03

Hij heeft 7 kinderen: Albert - Hendrik - Dirck - Dries - Peter - Klaas en Griete Berends.Die voogdijakte van Berent Driessen is zeker interessant. Het bewijs dat hij een zoon Peter heeft. (Zie zoektocht Peter Beerents Nijboer van de Zeedijk en Trijntje Egberts)Ook nieuw voor mij was een zoon Klaas. Op het erf, waar volgens de volkstelling van 1748 Berent Driesen en Geesien woonden, woont volgens de volkstelling van 1795 Claas Berens. Hij was in 1765 getrouwd met Marrigje Berents, die in 1776 begraven is als de vrouw van Claas Berents, in het graf van de Erven Berent Dries.Berent Dries had uit zijn derde huwelijk een dochter Margjen Berents. Ik was ervan uitgegaan dat ze in het graf van haar vader begraven was. Maar nu blijkt dat het ook haar schoonvader geweest kan zijn. (Na de vrouw van Claas Berents wordt er Evert Jans op de Werf begraven, hij was getrouwd met een achterkleindochter van Berent Dries)Als Claas Berents en Marrigje Berents trouwen, is hij jm van Mastebroek en zij jd aan de Zeedijk onder IJsselmuijden.En volgens het lidmatenboek van Mastenbroek is het gezin van Berent Dries in 1743 door ruiling met de kerk van IJssselmuiden bij de kerk van Mastenbroek gaan horen.Nu nijg ik ernaar dat Claas Berents een zoon van Berent Dries is, en Marrigje Berents zijn buurmeisje, dochter van Berent Peters en Gerregien. Die volgens de VOT 1748 pal naast Berent Dries en Geesien (zijn derde vrouw) wonen.Iemand die een aanvulling of correctie heeft? 

ria van bessen

Even een andere vraag. Is het

Bericht door ria van bessen » 30 sep 2018, 11:30

Even een andere vraag. Is het bekend dat Judith Siebrand eigenaresse is van het erve Overmaat?

Egbert_

Dat is nieuw voor mij, Judith

Bericht door Egbert_ » 30 sep 2018, 13:21

Dat is nieuw voor mij, Judith Siebrand eigenaresse is van het erve Overmaat.Allereest, is Overmaat hetzelfde als Oostermaat? Ten tweede, ik heb steeds aangenomen dat het erf, deels, door Harmen Roelofs, de vader van Gerrit Harms was aangekocht in 1754. En op die manier in bezit is gekomen van Gerrit Harms. Maar na het overlijden van Gerrit in 1780, is het mogelijk overgegaan naar zijn weduwe Judith Siebrand.Ik ben benieuwd!

ria van bessen

Ja natuurlijk het is

Bericht door ria van bessen » 30 sep 2018, 13:40

Ja natuurlijk het is inderdaad Oostermaat. Sorry.Overdragt van 't halve erve Oostermaat aan Jan Wilms en Judith Sijbrant volgens ORA Genemuiden deel 10 f81 dd 22-11-1794 en in deze akte staat dus dat ze de andere helft reeds bezitten.  

Egbert_

Jan Wilms was de derde

Bericht door Egbert_ » 30 sep 2018, 14:36

Jan Wilms was de derde echtgenoot van Judith Sijbrant. En in de volkstelling van 1795 woont hij in de Asschet in het zesde huis, en dat is de 1e Maate Boer.Nu ben ik erg nieuwsgierig wie de verkopers zijn. In 1754 waren dat de erven van Aaltje Peters van de Oostermate (begraven 21-03-1744 te Kampen, volgens Grooten, pachters van de Stadserven op het Kampereiland)Wie is Aaltje Peters, en wie zijn haar ouders? Niet Aaltje Peters van Peter Peters en Anneghien Alberts en zoals elder op internet gesuggereerd wordt, wat dat is gekoppeld aan Oostermate te Lettele bij Bathmen.Daarom een enorme slag in de lucht: is Aaltje Peters een dochter van Peter Herms en Mergjen Herms? Peter Herms, de broer van Roelof Herms en oom van Harmen Roelofs?

ria van bessen

Op 2 jan 1793 is het erve in

Bericht door ria van bessen » 30 sep 2018, 15:30

Op 2 jan 1793 is het erve in bezit van burgmr. Johannes ter Wee x Agnis Schierholt. Beide zijn overleden en de executeurs verkopen de helft van dit erve aan Meindert H Runhart en Geertruit Cluwen. En de laatste verkoopt na het overlijden van haar man deze halfscheid weer op 22-11-1794 aan Jan Wilms en Judit Siebrand, waarvan "sij de gecedeerden den andere halfscheid zijn bezittende". In 1793 wordt ook het land vermeld wat daarbij hoort, 9 1/2 m land op de Oostermate onder Genemuiden en 8 m. land mede onder het erve behorende is gelegen in Mastenbroek in Lammetjes huis, waarvan de halfscheid toebehoort aan Jan Wilms die dit ook bemeijerd. Zo eindigt de zin.In 1794 wordt duidelijk het erve genoemd. In 1793 had ik nog twijfels of ze alleen het land bedoelden, maar uit de akte van 1794 blijkt dus dat ze al de andere halfscheid in hun bezit hebben.Hoe of wat ? Weet ik nog niet.

ria van bessen

Egbert, bedoel je die Aaltjen

Bericht door ria van bessen » 30 sep 2018, 15:47

Egbert, bedoel je die Aaltjen Peters die met Adolf Klaassen was getrouwd?

Egbert_

Dat klopt, die Aaltje Peters

Bericht door Egbert_ » 30 sep 2018, 16:29

Dat klopt, die Aaltje Peters bedoel ik. En ik zag dat Harm even terug gemeld heeft, dat zij een dochter is van Peter Arents en Annigjen Alberts. En dat Annichjen Alberts hertrouwde met Jan Jans. En volgens mij hoort hierbij: VOT 1748 Genemuiden Asschet, zesde erf: Weduwe van Jan Jans Oostermaat Peter Herms en Merrigje Herms was dus een slag in de lucht.

Plaats reactie