Hendrik Gerrits Beukman uit Barsbeek of Quadoelen
-
Joop Jansen
Hendrik Gerrits Beukman uit Barsbeek of Quadoelen
Bij het zoeken naar de mannelijke bloedlijn van mijn moeder, kom ik niet verder bij- Hendrik Gerrits Beukman, gedoopt 29-7-1742 te Barsbeek (Vollenhove) en overleden 31-12-1789 te Zwartsluis
(Hendrik Gerrits, Zoon van Gerrit Jans Beukman en Jakobje Geerts, woonende in Barsbeek, gedoopt door Do I. Hubert)
getrouwd op 17-01-1768 te Steenwijk met
- Jantien Jans Tuttel gedoopt 27-11-1740 te Zuidveen (Steenwijk) en overleden 28-10-1795 te Zwartsluis In de volkstelling van 1748 van Vollenhove vind ik Hendrik terug als kind onder de 10 jaar van Gerrit Beukman en zijn vrouw Jacobje Geerts.790 Huisgezin: Gerrit Beukman en Jacobje Geerts.Kinderen boven 10 jaar: Jan, Geert, Geesje, Arent.Kinderen beneden 10 jaar: Jantje, Henrik, Meylof.Knechten en meiden: ---.Inwonenden en kostgangers: ---. Van de broers en zussen van Hendrik heb ik deze gegevens gevonden- Jan, gedoopt op 15-10-1730 in Vollenhove
(Jan, Zoon van Gerrit Jans en Jakobje Geerts, woonende in Quadoelen, gedoopt door Do Henr. van der Poel)
getrouwd rond 1758 met (helaas geen trouwboek van Vollenhove uit die periode aanwezig)
- Grietje Stevens Koers, gedoopt op 18-9-1735 in Vollenhove
(Grietje, Dogter van Steven Koerts en Leentje Jans, woonende in 't Klooster, gedoopt door Do A.I. Cuperus) - Geert, gedoopt op 31-8-1732 in Vollenhove
(Geert, Zoon van Gerrit Jans en Jakobje Geerts, woonende in Quadoelen, gedoopt door Do Henr. van der Poel) - Geesgen (Geesje), gedoopt op 11-7-1734 in Vollenhove en overleden op 1-3-1791 in Vollenhove
(Giesjen, Dogter van Gerrit Jansz en Jakobje Geerts, woonende in Quadoelen, gedoopt door Do Henr. van der Poel)
(den 1 Meer overlijdt de vrouw van Beerent Jonkman, met twe klokken -10-, voor het Laaken en Baar 0-8-)
getrouwd rond 1754 met
- Geert Jakobs Geesje hertrouwt rond 1765 met
- Berent Gerrits Jong(e)man (Jonkman), gedoopt 1-4-1742 te Vollenhove en ovl op 19 -12-1795 in Vollenhove - Arent Gerrits, gedoopt op 4-3-1736 in Vollenhove en overleden op 7-5-1778 in Zwartsluis
(Arent Gerrits, Zoon van Gerrit Jans Slijk en Jakobje Geerts, woonende in Quadoelen, gedoopt door Do A.I. Cuperus) - Meijlof, gedoopt op 16-10-1737 in Vollenhove en wrs overleden voor 1740
(Meijlof, Zoon van Gerrit Jans Beukman en Jakobje Geerts, woonende in Barsbeek, gedoopt door Do A.I. Cuperus) - Aaltje, gedoopt op 25-12-1738 in Vollenhove en overleden voor 1748.
- Jantje, gedoopt op 25-12-1738 in Vollenhove en leefde met de volkstelling 1748 nog
(Op Kersdag. Jantje en Aaltje (tweelingen) Dogters van Gerrit Jans Beukman en Jakobje Geerts in Quadoelen, gedoopt door Do I. Hubert) - Meijlof, gedoopt op 13-11-1740 in Vollenhove en wrs overleden voor 1744
(Meijlof, Zoon van Gerrit Jans Beukman en Jakobje Geerts, woonende in Barsbeek, gedoopt door Do A.I. Cuperus) - Meijlof, gedoopt op 09-02-1744 in Vollenhove
(Meijlof, Zoon van Gerrit Jans Beukman en Jakobje Geerts, woonende in Barsbeek, gedoopt door Do Andreas Schagen, predikant te Blokzijl)
getrouwd op 9-4-1769 te Zwartsluis met
- Jentje Peeters (Meijlof Gerrits j.m. van 't Land van Vollenhove en hier Woonagtig X Jentje Peeters j.d. van de Zwartesluis) De vader van Hendrik Gerrits Beukman is dus Gerrit Jans Beukman (bij 1 van de kinderen ook Gerrit Jans Slijk). Van hem kan ik niet veel meer vinden dan de vermoedelijke overlijdensdatum: 22-5-1751 te Barsbeek (begraven te Vollenhove)Zijn vrouw Jacobje Geerts is wrs gedoopt op 7-8-1707 te Vollenhove en overleden 26-5-1764 te Vollenhove.Jacobje Geerts is dus een dochter van Geert Meijlofs en Jantje JansTrouwboeken van Vollenhove tussen 1685 en 1791 zijn er helaas niet meer dus kan iemand mij vertellen of er na het overlijden van Gerrit Jans op 22-5-1751 iets is terug te vinden in Rechterlijke Archieven ? Joop groet
(Hendrik Gerrits, Zoon van Gerrit Jans Beukman en Jakobje Geerts, woonende in Barsbeek, gedoopt door Do I. Hubert)
getrouwd op 17-01-1768 te Steenwijk met
- Jantien Jans Tuttel gedoopt 27-11-1740 te Zuidveen (Steenwijk) en overleden 28-10-1795 te Zwartsluis In de volkstelling van 1748 van Vollenhove vind ik Hendrik terug als kind onder de 10 jaar van Gerrit Beukman en zijn vrouw Jacobje Geerts.790 Huisgezin: Gerrit Beukman en Jacobje Geerts.Kinderen boven 10 jaar: Jan, Geert, Geesje, Arent.Kinderen beneden 10 jaar: Jantje, Henrik, Meylof.Knechten en meiden: ---.Inwonenden en kostgangers: ---. Van de broers en zussen van Hendrik heb ik deze gegevens gevonden- Jan, gedoopt op 15-10-1730 in Vollenhove
(Jan, Zoon van Gerrit Jans en Jakobje Geerts, woonende in Quadoelen, gedoopt door Do Henr. van der Poel)
getrouwd rond 1758 met (helaas geen trouwboek van Vollenhove uit die periode aanwezig)
- Grietje Stevens Koers, gedoopt op 18-9-1735 in Vollenhove
(Grietje, Dogter van Steven Koerts en Leentje Jans, woonende in 't Klooster, gedoopt door Do A.I. Cuperus) - Geert, gedoopt op 31-8-1732 in Vollenhove
(Geert, Zoon van Gerrit Jans en Jakobje Geerts, woonende in Quadoelen, gedoopt door Do Henr. van der Poel) - Geesgen (Geesje), gedoopt op 11-7-1734 in Vollenhove en overleden op 1-3-1791 in Vollenhove
(Giesjen, Dogter van Gerrit Jansz en Jakobje Geerts, woonende in Quadoelen, gedoopt door Do Henr. van der Poel)
(den 1 Meer overlijdt de vrouw van Beerent Jonkman, met twe klokken -10-, voor het Laaken en Baar 0-8-)
getrouwd rond 1754 met
- Geert Jakobs Geesje hertrouwt rond 1765 met
- Berent Gerrits Jong(e)man (Jonkman), gedoopt 1-4-1742 te Vollenhove en ovl op 19 -12-1795 in Vollenhove - Arent Gerrits, gedoopt op 4-3-1736 in Vollenhove en overleden op 7-5-1778 in Zwartsluis
(Arent Gerrits, Zoon van Gerrit Jans Slijk en Jakobje Geerts, woonende in Quadoelen, gedoopt door Do A.I. Cuperus) - Meijlof, gedoopt op 16-10-1737 in Vollenhove en wrs overleden voor 1740
(Meijlof, Zoon van Gerrit Jans Beukman en Jakobje Geerts, woonende in Barsbeek, gedoopt door Do A.I. Cuperus) - Aaltje, gedoopt op 25-12-1738 in Vollenhove en overleden voor 1748.
- Jantje, gedoopt op 25-12-1738 in Vollenhove en leefde met de volkstelling 1748 nog
(Op Kersdag. Jantje en Aaltje (tweelingen) Dogters van Gerrit Jans Beukman en Jakobje Geerts in Quadoelen, gedoopt door Do I. Hubert) - Meijlof, gedoopt op 13-11-1740 in Vollenhove en wrs overleden voor 1744
(Meijlof, Zoon van Gerrit Jans Beukman en Jakobje Geerts, woonende in Barsbeek, gedoopt door Do A.I. Cuperus) - Meijlof, gedoopt op 09-02-1744 in Vollenhove
(Meijlof, Zoon van Gerrit Jans Beukman en Jakobje Geerts, woonende in Barsbeek, gedoopt door Do Andreas Schagen, predikant te Blokzijl)
getrouwd op 9-4-1769 te Zwartsluis met
- Jentje Peeters (Meijlof Gerrits j.m. van 't Land van Vollenhove en hier Woonagtig X Jentje Peeters j.d. van de Zwartesluis) De vader van Hendrik Gerrits Beukman is dus Gerrit Jans Beukman (bij 1 van de kinderen ook Gerrit Jans Slijk). Van hem kan ik niet veel meer vinden dan de vermoedelijke overlijdensdatum: 22-5-1751 te Barsbeek (begraven te Vollenhove)Zijn vrouw Jacobje Geerts is wrs gedoopt op 7-8-1707 te Vollenhove en overleden 26-5-1764 te Vollenhove.Jacobje Geerts is dus een dochter van Geert Meijlofs en Jantje JansTrouwboeken van Vollenhove tussen 1685 en 1791 zijn er helaas niet meer dus kan iemand mij vertellen of er na het overlijden van Gerrit Jans op 22-5-1751 iets is terug te vinden in Rechterlijke Archieven ? Joop groet
- ria van bessen
Als Geesje hertrouwt met
Als Geesje hertrouwt met Berent Gerrits Jonkman heeft ze 2 kinderen; Jacob en Gerrit. De voogd Roelof Jacobs is overleden en in zijn plaats wordt aangesteld Egbert Freriks. Bron ambt Vollenhove invnr 2821 f18vo dd 30-9-1777.Ik hoop dat je er wat aan hebt..
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Er is een Meijlof Gerrits die in Zwartsluis laat dopen NG - gehuwd met Jentjen Peters - doopgetuige 1775 Jantjen Jans.Hendrik Gerrits Beukman x Jantjen Jans laat ook te Zwartsluis dopen in 1774 - doopgetuige Jentjen Peters.en ik zag nog een Jan Jans Beuker in Zwartsluis x Jantjen Herms Scheurink, geen idee of hij er bij hoort.
-
Joop Jansen
Dank je wel Ria,
Dank je wel Ria,De kinderen van Hendrik Gerrits Beukman en Jantje Jans Tuttel heb ik allemaal al wel. Hebben die voogden Roelof Jacobs en/of Egbert Freriks enige relatie met Gerrit Jans Beukman ? Joop groet
- ria van bessen
Ja, dat weet ik niet, ik
Ja, dat weet ik niet, ik dacht dat jezelf hiermee misschien een familieband kon aantonen. Dit is een hernieuwde voogdij, er moet nog een eerdere akte zijn waar ook de voogd van moederskant genoemd is, maar die heb ik niet. Ik had meer belang bij Berend Gerrits Jonkman.Wel nog een plaatsvermelding van een weduwe Beukman die ten noorden van een erf woont gelegen in Barsbeek en wat verkocht wordt door Rutger Gerrits [Jonkman] en Grietjen Derks [Lindelo] op 26-12-1764
-
Joop Jansen
Ria, bedankt voor de info. Ik
Ria, bedankt voor de info. Ik had gehoopt op een aanknopingspunt bij Gerrit Jans Beukman, de vader van Hendrik Gerrits Beukman. Maar die Roelof Jacobs als voogd van de kinderen van Geesje Gerrits Beukman en Geert Jacobs is ook een mooi uitgangspunt. Hij is de broer van Geert en geboren 22-9-1720 te Staphorst. Roelof werd dus ergens voor 1765 voogd en overleed 1777. Waarna Egbert Freriks voogd werd. Deze kan ik nog niet plaatsen, maar is voor mij ook minder urgent.Ik hoop nl. dat de voogdijakte van ong 1765 van Geesje en Geert enig uitsluitsel kan geven over Gerrit Jans Beukman.Joop groet
- ria van bessen
Die eerder voogdijstelling
Die eerder voogdijstelling heb ik niet, maar ik vermoed dat een broer van haar voogd zal zijn en dan heb je nog geen gegevens over de vader Gerrit Jan Beukman. Ik zag in mijn gegevens dat zijn dochter als ze met Berent Gerrits trouwt Beukema als familienaam heeft.Wat ik nog wel voor je heb is deze voogdijstelling als Berent Gerrits Jonkman hertrouwt. Eén van de voogden is van haar kant. De voogden zijn de neef Claas Teunis Zouman en de andere is Jan Jans Winter. Ik weet uit mijn gegevens dat Claas de zoon is van Teunis Assies en Annigjen Klaasen [Top] en die wonen in Barsbeek- doop Klaas in 1735 dpb nr 481 blz 33 - zijn zusje trouwt met Kees Post. Daar is al eens een zoektocht over gestart ik meende door Helen.Claas is de neef van Berent G. Jonkman. Claas zijn moeder en Berent zijn moeder zijn zussen.Dus is Jan Jans Winter voogd van Geesje haar kant. Maar die naam zegt me niets.
-
Joop Jansen
Ria bedankt,
Ria bedankt,Jij zegt: "Ik zag in mijn gegevens dat zijn dochter als ze met Berent Gerrits trouwt Beukema als familienaam heeft".Ik dacht dat de trouwboeken van Vollenhove tussen 1685 en 1791 er niet meer zijn. Hoe kom je dan aan die naam van Beukema bij Geesjes huwelijk van rond 1765 ?Joop groet
- ria van bessen
Dat heb ik uit de reeks van
Dat heb ik uit de reeks van Henk Jonkman -Ik weet van het hiaat trouwboek, dus het kan niet in de huwelijksakte hebben gestaan. Maar in die reeks staat dus Geesje Gerrits Beukema ook is Geesje Gerrits Beukman dr. van Gerrit Jans en Jakobje Geerts. Kan dat bij een doop of zo gestaan hebben? Als je het heel graag wilt weten kan ik wel contact met hem opnemen.Volgens de akte f206 dd 26-12-1764 ligt het erf van de weduwe Beukman wat nu toebehoord aan de heren crediteuren, in 't heetveld in 't carspel Barsbeek en ten noorden van het erf van Rutger Gerrits [Jonkman]. Hij is de zoon van Gerrit Rutgers [Jonkman] - Gerrit is genoteerd op nr 771 in de VOT 1748, de vader van Berent Gerrits Jonkman, die dan als kind onder de 10 jr staat genoteerd.Teunis Doevendans zit op nr 879 die ten oosten woonde van het erf van Rutger. En ten westen woonde Reinder Freriks [genoteerd op nr 877]. Misschien leuk om te weten, dan kun je ongeveer bepalen waar Beukman [nr 790] woonde.Jacobje haar zus is Aaltje ged. 24-8-1710 daar staat bij in 't heetveld - bij Jacobje staat in Veltien of Volier Op 19-02-1708 wordt wel een Gerrit gedoopt als z.v. Jan [Geerts] Woest x Hendrikje Hendriks te Vollenhove. Verder zag ik geen geschikte kandidaten. Ik vraag me af of de naam Slijk nog iets kan betekenen? Heb je daar al naar gezocht?
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2De Beuckman uit Staphorst en Ijhorst zijn vermoedelijk wel bekend?