Egbert Klaassen van der Vegte.
- ria van bessen
Het aparte is dat Egbertjen
Het aparte is dat Egbertjen Gerrits als jd van Wijthem huwt [1692] met Jan Willems te Emmen uit Dalfsen. Dochter van een Gerrit en geboren / wonende te Wijthem, zou je denken. Maar ze is niet de dochter van Gerrit Peters, dat is duidelijk.Jan en Egbertjen komen op het Soesel te wonen. Zo wordt hij ook aangeduid als hij samen met Egbertjen grond genaamd de Distelbrink gelegen in Emme, koopt - ORA Dalfsen volgens f74v dd 24-4-1713.De kinderen van deze Egbertje noemen zich later van Soesel en raken verwant aan van Zanten. Zie daarvoor de kantlijn behorende bij f459 dd 7-9-1723 als bewijs.Volgens Egbertje haar trouwakte is haar moeije Marrigjen Everts getuige en Jan Willems zijn getuige is Jan Roelofs. Nou blijkt Marrigjen hertr. te zijn met deze Jan Roelofs en ze komen van de Hoonhorst, Dalfsen. Dit geslacht is NG. Marrigje komt met belijdenisattest uit Dalfsen samen met haar man Jan Roelofs juni 1695 naar Zwolle. Ooit waren Jan Rientjes en Berent van Doorn bezig met de genealogie Soesel [afstammelingen Derk Jans op Soesel en consorten] en zij konden deze Egbertjen in die reeks niet plaatsen. Alleen daar een doop gevonden van Egbertie 13-02-1666 als de dochter van Gerrit Egberts en Willemtjen Jans. Maar verder konden ze niets vinden. De nakomelingen van Aaltje Derks de dochter van Derk Jans op Soesel die trouwde met Evert Gerrits hebben met Egbertje Gerrits niets van doen. Aaltje en Evert overleden voor 1651. Hun kinderen zijn ; 1] Willem Everts x Aaltje Jans], 2] Derkje Everts x Jan Hendriks van Langenholte], 3] Grietje Everts x 1e Albert Goossen, 2e Dries Berents] 4] Gerrit Everts - hij huwt de wed Annigjen Lubberts op het Span of de Hoeve uit Wijhe. Deze [en hun nakomelingen] verkopen land in Wijthem als mede erfgenamen van Derk op Soesel volgens Zwollerkerspel f235 dd 12 juni 1669. Volop Everts - maar niet verwant aan Jacob Everts.De kinderen van Egbertje Gerrits en Jan Willems zijn - Willem 6-3-1694, Gerrigie 24-11-1695, Gerrit 20-12-1696, Evert 4-9-1698 en Lutgertjen 9-12-1703 Gedoopt NG Zwolle. - Lutgertjen komt vermoedelijk van de moeder van Jan - volgens JR en BvDJan zijn ouders zouden zijn Lutger Lamberts en Willem Everts. Hun huwelijk is te vinden Zwolle 19-9-1665. Lutgertje hertr als wed. Willem Everts Zwolle 23-12-1673/23-01-1674 met Hendrick Derks -moeder moet wel erfuiting doen maar ja, dit is Dalfsen.
-
Egbertje Gerrits, die in 1692
Egbertje Gerrits, die in 1692 trouwt als j.d. van Wijtmen kan, als ze wél ook nog gebóren is in Wijtmen, een dochter zijn van:1. Gerrit Derks (VS 1682), in 1675 woonde op deze plek: Derk Herms Harsenhorst, eig. Ds. Veltkamp, vermoedelijk in Oldenzaal. Is dat de Hersenvoort of is dat weer wat anders? Gerrit Derks een zoon van Derk Herms?2. Gerrit Jansen Heijink VS 1675/ Gerrit Jansen Heijnck, eig. erfg. Voorst in 16823. Gerrit Jansen VS 1675 eig. wede. Thomas Thomassen en VS 1682 eig. wede. Panders ( mogelijk is zij dezelfde als TH. Thomassen zijn weduwe? Was hij Pander van Salland of zoiets?)4. Gerrit Jansen VS 1682 eig. Henrik Crans
- ria van bessen
Gerrit Jans alias Heijnk
Gerrit Jans alias Heijnk heeft geen dochter Egbertje, wel 2 kinderen; Albert en Marrigjen uit zijn 1e huwelijk zie f387 dd 11-10-1674. Hij hertr. Geesjen Egberts 12-9/13-10-1674 Zwolle en zou je een dochter Egbertje kunnen verwachten, maar zij maakt een testament [f391 1691 Zwollerkerspel] waaruit blijkt dat ze geen kinderen heeft. Bovendien leeft dit echtpaar dan nog en zijn er geen mombers nodig.Eén van de andere Gerrit Jans is de 3e man van Oede Jans. Ook geen kinderen, blijkens het testament van Oede. Gerrit Derks zal ik natrekken, maar als ze in Wijtmen is geboren dan zou er een voogdijakte moeten zijn voor 1679. Tenzij de vader niet is hertrouwd of de moeder.
- ria van bessen
bericht 2
bericht 2Gerrit Derks Hersevoort heeft ook geen kinderen volgens f27 dd 10 juli 1693.
-
Ik heb een rare doop ontdekt.
Ik heb een rare doop ontdekt. Ik ben nog steeds bezig om vanwege deze doop te kijken of er in de jaren van het 1e huwelijk van Peter Klasen ( 1628-1639) nog een andere Peter Klasen wel eens een kind liet dopen, maar die zie ik tot nu toe nog niet. Morgen verder zoeken.Vaak staat er als er een kind van P(i)eter Claessen wordt gedoopt bij dat E(n)gbertje Gerrits de moeder is. Zelfs nog op 16 juli 1639, terwijl Peter Klasen dan net hertrouwd is. Daar hebben we het hier al over gehad.In de momberstelling van 27-4-1639 wordt als jongste zoon ene Jan genoemd. Dat zou de gedoopte Jan van 16-7-1637 kunnen zijn, maar mogelijk is die dan al overleden of in dat gezin waren 2 zonen die Jan heetten. Dan is die Jan die 16 juli 1637 gedoopt werd in de momberstelling genoemd en precies 2 jaar later wordt er nog een Jan gedoopt. Die heeft volgens de beschrijving als moeder Egbertien Gerrits, terwijl die volgens de momberstelling in 27-4-1639 al wijlen is.Omdat we die naam Egbertien Gerrits in juli 1639 raar vonden, gezien de momberstelling van april 1639 en vooral omdat er tussen de doop van 16 juli 1637 ( blz. 733) en de momberstelling van april 1639 bijna 2 jaar tijd zit, ben ik op zoek gegaan naar een eventueel gedoopt kind van Peter Klasen en Egbertje in 1638 of 1639, mogelijk de reden dat Egbertje overleed: bij de bevalling of in het kraambed.Zwolle doop 27 januari 1639 Jan, s. van Pieter Claesen de m: etc. blz. 54Vandaar mijn vraag: was er nog een andere Pieter Claesen zo rond 1639?Zo niet, dan kan het bijvoorbeeld zo gegaan zijn: Jan uit 1637 overlijdt voor januari 1639. Zijn moeder bevalt in januari 1639 van 2 zoontjes. De sterkste wordt Jan gedoopt, maar hij overlijdt en de moeder ook. De andere baby overleeft en wordt kort na het hertrouwen van vader Peter Klasen onder zijn moedersnaam ( Egbertje Gerrits) alsnog gedoopt.Op 16-7-1639. En ook hij heet Jan.Volgens de momberstelling van 27-4-1639 heet de eerst genoemde zoon, vaak de oudste, Geert. Hij wordt te Zwolle gedoopt 4 nov. 1632. We onderzoeken nu of Egbertje Gerrits, die met 2 mombers genoemd wordt in de verkoopakte van 1679, zijn dochter kan zijn. Geert/Goert zal na 1650 getrouwd zijn. Bij zijn doopinschrijving lees ik Gaert of Goert. Zijn moeder heet daar Albertijn Gerrits, maar deze zoon klopt wel met de momberstelling, dus zal die moeder wel Egbertien geweest zijn, want er komen nog meer dopen achter deze aan en dan is het wel Egbertien en alles klopt met de 6 namen in de momberstelling.Het is een gekunsteld verhaal, dat geef ik toe, maar nu hebben we 2 vraagtekens bij 2 gedoopte Jannen in 1639, beiden zoon van iemand die Pieter Claessen heet en die Jan, gedoopt in juli 1639 heeft als moeder Egbertje Gerrits, maar die leeft dan al niet meer.
- ria van bessen
Als ik het goed heb qua
Als ik het goed heb qua bewijzen - die ik later zal plaatsen indien gewenst - dan is Egbertjen Gerrits getrouwd met haar neef Jan Willems. En loopt de familieverhouding via de vrouw van Geert Peters [Wildeman] en de vader van Jan. En is ook uit te leggen waarom Jan Willems op Soesel komt. Aangezien Egbert niet meer reageert [ de reden is me onbekend]- laat ik het voorlopig hierbij. Het is niet mijn reeks, en jou zal het verder ook niets uitmaken, lijkt me.
-
Ondertussen is dit onderwerp
Ondertussen is dit onderwerp gevuld met heel veel kennis!! Zelf vind ik het altijd leuk als er in een onderwerp versprongen wordt van de ene buurtschap van Zwollerkerspel naar de andere. Je moet dan steeds even schakelen. Ik zal een hele tijd nodig hebben om alle kennis vanuit dit onderwerp over te brengen naar mijn gegevens over diverse boerenfamilies die Zwollerkerspel bewoonden. Heel hartelijk dank voor alles!! Mooi onderwerp! Bijzonder breed uitgewerkt.Het komt mij ook even beter uit met dit onderwerp om te stoppen, want ik wil voor een familiereünie wat zaken uitwerken. Dan kan ik dat meenemen naar die familiedag.