Een extra zetje nodig bij het zoeken in archieven, toegangen en inventarisnummers?

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
indievanlieshout
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jan 2021, 11:06

Een extra zetje nodig bij het zoeken in archieven, toegangen en inventarisnummers?

Bericht door indievanlieshout » 17 jan 2021, 16:51

Beste collega-onderzoekers,

in het kader van onderzoek doen naar je familiegeschiedenis is het bij lange na niet altijd evident hoe je achter bepaalde feiten of informatie kan komen, welke archiefstukken je hiervoor nodig hebt en hoe je deze archiefstukken dan kan raadplegen. Daarbij is het overgrote deel van de archiefstukken nog niet gedigitaliseerd, laat staan geïndexeerd. Je zal dus in veel gevallen naar de studiezaal van een archief moeten gaan om iets te kunnen vinden.

Om de historisch onderzoeker een eindje op weg te helpen, hebben wij een uitgebreid stappenplan gemaakt met daarbij ook een vijftal voorbeelden in Nederland en Vlaanderen. Het stappenplan bestaat uit vijf stappen en begint uiteraard met de vraag wat jij als onderzoeker in het kader van je onderzoek graag te weten zou komen. Dit stappenplan leidt je vervolgens door nog vier andere stappen om je zo de juiste archiefstukken te laten raadplegen.

Het stappenplan met de vijf voorbeelden uit Nederland en Vlaanderen kan je op onze website raadplegen en downloaden: http://www.nederlanden.be/vind-je-weg-in-de-archieven/. Het betreft voorbeelden van de vijf meest voorkomende archiefsystemen in Nederland en Vlaanderen.

Met vriendelijke groet,

Indie van Lieshout

Willemijn Hofstra
Berichten: 584
Lid geworden op: 27 sep 2016, 16:12

Re: Een extra zetje nodig bij het zoeken in archieven, toegangen en inventarisnummers?

Bericht door Willemijn Hofstra » 17 jan 2021, 17:09

Dag Indie,

Ik ben al wel best veel aan het onderzoeken en loop daarbij steeds vast op de beschikbaarheid van GHO-aktes tussen 1912 en 1920 wat betreft geboortes, tussen 1935 en 1945 wat betreft huwelijken en overlijdens tussen 1955 en 1970. Vooral in de provincie Overijssel is mijn ervaring.

Weet jij hoe ik op de HCO-site de GHO-aktes over die periodes kan vinden van de Overijsselse gemeenten? Toch zouden over die jaren de aktes openbaar moeten zijn.

Dank voor de moeite.

Willemijn

Joop Jansen
Berichten: 266
Lid geworden op: 28 jun 2018, 13:00

Re: Een extra zetje nodig bij het zoeken in archieven, toegangen en inventarisnummers?

Bericht door Joop Jansen » 17 jan 2021, 18:22

Ik had deze vraag ook al eens erder gesteld.

https://www.historischcentrumoverijssel ... fe73a569e5

Joop groet

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Een extra zetje nodig bij het zoeken in archieven, toegangen en inventarisnummers?

Bericht door ria van bessen » 18 jan 2021, 09:27

Die gegevens zijn volgens mij nog niet digitaal beschikbaar.

En anders vraag je het aan de HCO medewerker middels een bericht in de topic Algemene DISCUSSIE op dit Forum.

Plaats reactie