Testament/boedelscheiding gezocht

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door ria van bessen » 17 jan 2021, 15:35

Janny Lalkens schreef:
17 jan 2021, 14:20
Met familie van Evert Jans die er mogelijk niet in grote getale zou zijn bedoel ik "heel erg dicht in de buurt van Haerst wonend". Als er bijv. in Utrecht wel familie was, had je er in de praktijk toen door moeilijk reizen en geen telefoon enz. weinig aan.
Dat ben ik niet met je eens. Je wil niet weten hoe reislustig de mensen toen al waren. Met name bij de RK dopen zie je getuigen die helemaal niet in de buurt wonen, maar omdat de NH geen doopgetuigen of zelfs bijna geen huwelijksgetuigen als familie noteren, weten we er eigenlijk niets van.
Alles went, veel water om huis .. of corona ;)

Evert Jans wordt aageduid als Schutte in het bouwhuis, allemaal al eens voorbij gekomen.

Egbert van Barcum is niet te traceren in het ORA van Zwollerkerspel, wel een paar in Zwolle. Ook in de diverse registers Zwollerkerspel schittert hij door afwezigheid. Misschien is het verstandig om die akte te controleren wat er nu werkelijk staat.

In Zwolle zitten er wel een paar Egbert van Berkum die het patroniem Jans hebben. En dan nog Egbert Mensen = RK
Maar ik ga niet in het wilde weg zoeken, zeker niet als ze ook nog onder patroniem huwen.

Van de dochter Eva Lucas Pellendam is geen huwelijk te vinden, tenminste ik kan het niet vinden.

Herman van der Bent
Berichten: 292
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Herman van der Bent » 17 jan 2021, 17:22

Dit is de originele akte met de voogdij van Evert Jansen Pappelendam. Daar worden we niet veel wijzer van.
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... &cat=32682

Ze waren zeker reislustig. De mogelijke eerste zoon Jan, van Evert Jansen Pappelendam x Hendrijn van Winterswijk reist met de VOC de hele wereld over, zie onderstaande link. Het trouwen van Eva Lucas inderdaad nog niet gevonden. Het huwelijk van mogelijke tweede zoon Jan Evertse van Pappelendam X Neeltje Dirckx Luijter ook nog niet (eerste doop Amsterdam 1716).

1687-10-25 Utrecht: Jan Evertsz van Pappeldam j.m. van Goor trouwt Johanna Laborde
https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek ... n=OpenData
1693-1700 Johannen van Pappelendam reist met de VOC – Vrouw Johanna Laboren
https://www.openarch.nl/ghn:dd97f459-8e ... 6844ad1837

1702- Familie Johanna de Laborde (wonende te Culemborg)
https://www.openarch.nl/hua:609C5BB6-7C ... 01000A17FD
1720-10-10 Vianen: Johanna de Laborde, wed. Papelendam, hertrouwt
https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek ... n=OpenData

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Janny Lalkens » 17 jan 2021, 17:58

Met wel of niet reislustig bedoel ik dat het handiger is als je als voogd iemand ter ondersteuning hebt die wat in de buurt woont.

Ik bedoel niet iets zoals een eenmalig gebeuren: getuige bij een doop.

Mijn opa was voogd over 2 weeskinderen die als tieners met inwonend personeel op hun ouderlijk huis bleven wonen. Opa ging er elke morgen naartoe voor werkbespreking. De afstand was 500 meter. Bij een afstand van 30 km. bijv. had dat niet gekund. In het geval van Van Peppelendam was er trouwens nog wel 1 ouder in leven: Evert Jans. Maar momberschap is wat anders dan getuige zijn bij doop of huwelijk.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door ria van bessen » 17 jan 2021, 19:30

Herman van der Bent schreef:
17 jan 2021, 17:22
. Het huwelijk van mogelijke tweede zoon Jan Evertse van Pappelendam X Neeltje Dirckx Luijter ook nog niet (eerste doop Amsterdam 1716).
Neeltje Dirckx Luijter ? Die komt me bekend voor.
Is dat niet IJsselmuiden ?

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door ria van bessen » 17 jan 2021, 20:12

Janny Lalkens schreef:
17 jan 2021, 17:58
Met wel of niet reislustig bedoel ik dat het handiger is als je als voogd iemand ter ondersteuning hebt die wat in de buurt woont.

Ik bedoel niet iets zoals een eenmalig gebeuren: getuige bij een doop.

Mijn opa was voogd over 2 weeskinderen die als tieners met inwonend personeel op hun ouderlijk huis bleven wonen. Opa ging er elke morgen naartoe voor werkbespreking. De afstand was 500 meter. Bij een afstand van 30 km. bijv. had dat niet gekund. In het geval van Van Peppelendam was er trouwens nog wel 1 ouder in leven: Evert Jans. Maar momberschap is wat anders dan getuige zijn bij doop of huwelijk.


Ja,ik snap je wel. Dat is ook de reden waarom er dus verre verwanten die in de buurt wonen als voogd worden aangesteld. Ik reageerde meer vanuit mijn indruk uit je stukje dat als je in Haarst woonde waar alles drassig en veel water was, je dus niet of nauwelijks bezoeken zou brengen of krijgen.

Evert Jans wordt trouwens in de Kruiskerk begraven, zegt dat nog iets over zijn woonplek?

Egbert van Berkum is dus de nabuur van Evert Jans, maar niet te traceren.
Nou dacht ik gezien het huwelijk van Eva Poppelendam met Breuker [RK} of het wellicht mogelijk is dat Egbert ook RK is. Dan zou deze - die al eens eerder is uitgezocht in een andere zoektocht - de kandidaat zijn.

1666-05-12 - Egbert Peetersen van Berckum, j.man van Swolle, woonende op de Ordel, [en] Maria Jans, [-] uijt het karspel Wijhe - proclamatien gaen mede te Wijhe - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 724, f242.

1681-03-05 - Egbert Peters, wedr. te Haerst, ende Griettien Berents, j.d. in 't carspel ter Heino - de proclamatien gaen ter Heino - Ondertr./tr. Zwolle, RBSO 725, f297.

1681-04-17 - Den 17 april 1681 - Op attestatie van Swolle en Heino in den houlicken staet bevestigt Egbert Peters wedr. van Haerst ende Grietien Berents j.d. van ter Heino, wonende op Suitheim - N.H. trouw Windesheim, RBSO 819, f302.

Windesheim – Egbert Peters en zijn vrouw NN op Suitheim – Lowijsjen 1-7-1683 = NIET de Aalvanger

RK Koesteeg
1685 12 Januar. - Maria filia Egberti van Berchom et Margaretae [-] [= Grietjen] bapt. Patrina matertera Joanna [-].

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Janny Lalkens » 18 jan 2021, 17:14

Twistgedingen Zwk. boek 696 f. 338 24 april 1697:

Reinolt Sel heeft een vordering op de heer Capitein Van Berninkhuisen. Deze is eigenaar van Den Ordel. De citatie die hiermee te malen heeft is overhandigd aan Eghbert van Bercum, wonende in het Bouwhuis van Den Ordel of aan iemand anders aldaar present zijnde.

Dat zou dan toch nog steeds Eghbert Peters kunnen zijn? Zie bericht over hem van Ria.

Herman van der Bent
Berichten: 292
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Herman van der Bent » 18 jan 2021, 18:12

Ha Janny, mooi gevonden! Deze in 1697 is dan de tweede vermelding van hem, want hij staat ook in het zoutgeld Haerst 1694 als Egbert van Berkum. Evert Jansen op Haarst (Pappelendam) staat ook in het zoutgeld 1694. Beiden staan alleen niet in VS 1682 en ZG 1701.

Evert Jansen (schutte/Pappelendam) woont in het bouwhuis van huis Haerst.
Eghbert van Berkum woon in het bouwhuis van den Ordel.

Misschien is er meer te vinden over wie er in die bouwhuizen (boerderij?) wonen gedurende die periode? Misschien diegene die Ria nomineerde?

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door ria van bessen » 18 jan 2021, 19:57

Boven het bericht van Janny staat mijn bericht en die gegevens betreffen dezelfde Egbert.

Zijn kinderen zijn Jan Egberts van Berkum, Derk Egberts van Berkum en Alouisa van Berkum.
Jan en Derk zijn de halfbroers van Alouisa

Hij dus verwant aan òf Evert Jans van Peppelendam òf aan Femme Lucas
Volgens zijn 1e huwelijksakte in 1666 is hij jm van Zwolle, zie mijn eerder bericht.


Zwollerkerspel dl 621
f371 - Zwol, 26 mei 1742 - Tomas van Muijden JUDr, Scholtus van Zwolle
en over Zwoller Carspel.
Keurnoten Jacob Cornelis en Reijnier Velthuis.
In het Gericht zijn verschenen zijn Peter van Barkum en Jan Sle, beiden woonachtig in deze stad. Zij hebben met solemnelen ede verklaard, dat Jan Egberts van Barkum, getrouwd geweest aan Geertjen [-] en Derk van Barkum, getrouwd aan Janna Teunis, die beiden halve broers van vaders zijde zijn geweest van Alowijsa van Barkum, onlangs ongetrouwd overleden tot ter Gouw, alsmede dat de eerste Jan Egberts nagelaten heeft vier kinderen; Hendrik Jans, Peter Jans, Marigien Jans en Jan Jansen van Barkum, alle nog in leven zijnde. En de laatste Derk van Barkum heeft 6 kinderen, met namen Peter, Gerrit, Berent, Egbert, Maria en Grietien van Barkum, allen nog levende. De comparanten geven voor redenen van wetenschap op, dat zij beiden naverwanten van alle voorgemelde personen waren, en hiervan hun [onse] attestatie verzocht is. - Zo heeft de Scholtus voornoemd dit in kennis van waarheid met zijn hand en zegel bekrachtigd-

Van dit geslacht is dus ook elders op het Forum een zoekvraag.

Herman van der Bent
Berichten: 292
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Herman van der Bent » 21 jan 2021, 18:14

Deze kwam ik nog tegen:
ZK CZ 1702 den 12 Aug: Richter Wilhelm Vriesen. Keurnoten; Geert Jansen en Jan Hendriks.
Erschenen in den Gerichte Jan Lambers tot Haerst, en heeft ten profijte van de Heer doctor Joan Calencamp voor hem selfs en qqa vrywilligh verwin gepasseert voor een somma van hondert seven en dertigh car guldens en twaelf stuivers, in twee termijnen te betalen, te weten op nieuw jaer 1703 vijftigh car:gl, en op meij daer aen volgende de resterende 87 gl12st, beide met de interesse van dien, en sulks alles met die kracht en effect, als of daer voor met pandinge, opbodinge en aantijginge voor den Gerichte verwonnen waren, voorts heeft deselve hier voor tot borgen gestelt Wycher Jansen en Gerrit Henricks te Genne en Evert Jansen Schutte op Haerst, de welcke in cas van wanbetalinge jeder in solidun daer voor zullen verbonden sijn, ende sijn deselve beneffen; hen Comparant daer op oock persoonlijck in den Gerichte gecom pareert, en hebben dese borgtocht bij hantastinge alsoo aengenomen.
Weet iemand meer over Jan Lambers en wat mogelijk zijn verband is met Evert Jans Schutte/Pappelendam? Is Lambert Jans (x Egbertje Assies) mogelijk zijn zoon? In ZK VZ 1702-08-12 staat dat Wycher Jansen zijn schoonzoon is.

Janny Lalkens
Berichten: 2592
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Testament/boedelscheiding gezocht

Bericht door Janny Lalkens » 21 jan 2021, 19:16

Misschien woonde Jan Lambers op Roltenerve. Ik ga kijken of ik daar bewijs van kan vinden. Waarschijnlijk niet meer dan een buurman/medebewoner van Haerst wat betreft zijn relatie met Evert Jansen Peppelendam.

Plaats reactie