Winkeliers Koedijk/Potgraven in Dalfsen

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Jan Bijvank
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 mar 2007, 00:00

Winkeliers Koedijk/Potgraven in Dalfsen

Bericht door Jan Bijvank » 04 aug 2021, 15:52

Hendrika Francis is getrouwd met Hermannus Koedijk op 28 april 1892 in Dalfsen. Hermannus overlijdt al snel: in 19o2 in Dalfsen. Bij zijn overlijden wordt als beroep ‘winkelier’ opgegeven.

Hendrika hertrouwt dan op 5 februari 1903 met Albertus Potgraven. Bij zijn huwelijk wordt zijn beroep ook opgegeven: winkelier.
Het lijkt er dus op dat hij de winkel overneemt van zijn overleden voorganger.

Mijn vraag: weet iemand (of valt dat te achterhalen) wat voor winkel Koedijk/Potgraven had en waar dat in Dalfsen was?

Egbert_
Berichten: 4089
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Winkeliers Koedijk/Potgraven in Dalfsen

Bericht door Egbert_ » 04 aug 2021, 19:40

Volgens de scan van de overlijdensakte is Hermannus Koedijk koopman van beroep, overleden in het huis staande te Hessum nummer vierenveertig.

Volgens de transcripties op wiewaswie.nl, bij geboorte en overlijdensaktes van kinderen:

In 1893 is hij arbeider te Hessum
In 1894 is hij arbeider
In 1899 is hij koopman
In 1900 woont hij in Hessum
In 1902 is hij winkelier

Albertus Potgraven is dagloner bij zijn trouwen

Albertus Potgraven
In 1904 is hij landbouwer
In 1905 woont hij in Hessum
In 1906 is hij arbeider

Hessum/Hessem is een buurtschap bij Dalfsen. In 1832 twaalf huizen en een school.

Voor zover ik kan nagaan, wordt alleen Hermannus Koedijk winkelier genoemd. En dan ook nog slechts één keer. Het lijkt erop dat hij de laatste paar jaar van zijn leven handelaar/koopman was in Hessum.

Egbert_
Berichten: 4089
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Winkeliers Koedijk/Potgraven in Dalfsen

Bericht door Egbert_ » 05 aug 2021, 09:22

Hermannus Koedijk komt voor in Memories van Successie, Kantoor Zwolle

Dat wil zeggen, hij is vermeld in de Tafels V-bis: NL-ZlHCO_0136.4_1553_0083.
  • Koedijk, Hermannus, Dalfsen, 8 maart 1863 Dalfsen, ... Hendrika Francis, [-]
Voor zijn naam staat een aangiftenummer, maar dat kan ik niet lezen. De scan is van matige kwaliteit. Dus dat wordt zoeken in de aangiftes. Als er al iets te vinden is, want er wordt geen bedrag van aangifte vermeld in de tafel.

Plaats reactie