Transcriptie getuige ondertrouw Zwolle 21-9-1700

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
Godwin Zwanenburg
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2017, 19:53

Transcriptie getuige ondertrouw Zwolle 21-9-1700

Bericht door Godwin Zwanenburg » 24 sep 2021, 16:38

In de onderstaande trouwinschrijving (eerste inschrijving rechter pagina) van Jan Arends en Aeltien Evers zie ik niet wat het eerste woord van haar getuige kan zijn: de ....m en moije

https://historischcentrumoverijssel.nl/ ... =Retroacta

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Transcriptie getuige ondertrouw Zwolle 21-9-1700

Bericht door Egbert_ » 24 sep 2021, 17:10

Ik lees daar: de vrouw en moije

Dat is ook wat Peter Klunder er van heeft gemaakt in de transcriptie op vpnd.nl (https://vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/zwoll ... 7-1701.pdf)

Je bent nog steeds op zoek naar de ouders van Jan Arends? De ouders van Aaltien Everts Neuteboom zijn bekend?

Haar ouders zijn mij wel bekend, maar die van hem niet. Daar kan ik dus niet verder mee helpen. Ik weet dus ook niet wie oom en neef Wijcher, zijn getuige, is. En of het dus zijn vrouw is, die getuige is voor Aaltien Evers.

De vader van Jan Arends zou ene Arent in Schelle moeten/kunnen zijn.

In de GI vind ik alleen:
  • sep 1689: Swaantjen Arents wonende te Schelle, doet belijdenis
Deze Swaantje zou dus een zus kunnen zijn van Jan Arends.

In zoutgeld 1694 woont in Schelle: Jan Arens, die wordt aangeslagen voor 2 gld in het zoudgelt

En in vuursteden 1682 woont in Schelle ene Arent Willemsen, op een erf van de wed. Greve (https://vpnd.nl/ov/zwollerkerspel_div.html)

Maar mogelijk zijn dit geen antwoorden op vragen die je had willen stellen. In dat geval: excuses ;)

Godwin Zwanenburg
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2017, 19:53

Re: Transcriptie getuige ondertrouw Zwolle 21-9-1700

Bericht door Godwin Zwanenburg » 24 sep 2021, 19:31

Beste Egbert,

Dank je. Ik had 'vrouw' als optie, maar begreep niet wat dat in deze context zou moeten betekenen.

Ja de ouders van Aaltje Everts zijn Evert Jans Neuteboom en Wibbe Jans.
Wibbe is waarschijnlijk dochter van Jan Rolefs en Aeltien Alberts.
De ouders van Evert Jans Neuteboom (met Jan en Jannegien als broer en zus) ben ik nog niet op het spoor.

Groeten,
Godwin

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Transcriptie getuige ondertrouw Zwolle 21-9-1700

Bericht door Egbert_ » 24 sep 2021, 20:04

Deze akte is waarschijnlijk al bekend:
klunder schreef:
29 nov 2019, 10:31
Zwollerkerspel nr.622, f 141:
Actum Zwolle, 21 nov 1744 - Willem Meuwsen, burgemeester van de stad Zwolle, in plaats van de Heer Tomas van Muijden JUDr, Scholtus van Zwolle en over Zwoller Carspel, gesurrogeerde Richter in desen. Keurnoten Gerrit Stuirman en Willem Bouhuijs.
In het Gericht zijn verschenen Aaltjen Everts, weduwe van wijlen Jan Arents, in dezen met Evert Jans als momber geassisteerd, verder Evert Jans met zijn vrouw Grietjen Gerrits, Alof Gerrits en zijn vrouw Arendina Jans, Derk Teunis en zijn vrouw Henderina Jan, Jan van Sloten en zijn vrouw Lamberta Jans, Remmelt Jans en zijn vrouw Jennigjen Gerrits, tutoribus maritis, en dan tenslotte Evert Jans voornoemd in de kwaliteit als momber van Janna Knaeps, dochter van Wibbigjen Jans en Willem Knaepe (volgens speciaal consent en resolutie van de stad Zwolle de dato 12 oktober 1744). Zij verklaarden tesamen om een welvoldane somma van penningen te hebben verkocht, gecedeerd en getransporteerd aan de Heer advocaat Eilard Adriaen van Duren, zijn eheliefste [niet genoemd] en hun erfgenamen hun kampje hooiland, ten wederzijden tussen het land van de Heer koper bij de Moriaan onder dit kerspel van Zwolle boerschap Spoolde gelegen, en zulks met zijn recht en gerechtigheid, vanouds daartoe behorende, en vrij van uitgaande rente of enige bezwaar van dijken of dammen.

Gebruikersavatar
ria van bessen
Berichten: 9337
Lid geworden op: 14 apr 2005, 00:00

Re: Transcriptie getuige ondertrouw Zwolle 21-9-1700

Bericht door ria van bessen » 24 sep 2021, 20:48

MIsschien kom je hier mee verder.

ZWK [Zwollerkerspel] invnr. 619
f284 - 29 okt 1727 - Richter Wilhelm Vriesen.
Keurnoten Claas Hendrix en Hermannus Ten Hope.
In het Gericht is verschenen Aaltien Evers, weduwe van wijlen Jan Arens te Schelle, met Bertelt Meijer als momber geassisteerd. Zij heeft over haar drie onmondige kinderen (Hendriena, Lamberta en Remmelt), bij genoemde haar eheman in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Albert Evers, oom van moeders zijde, en Arent Peters te Schelle, neef van vaders zijde. Zij zijn daarop persoonlijk gecompareerd en zij hebben deze momberschap bij handtasting aangenomen. Zonder argelist

JAN zoon van Arent Albers te Schelle?

ZWK dl 612
f94 - 5 juni 1680 - Richter Bernard Holt.
Keurnoten Andries Jansen te Haerst en Willem Henricks te Langenholte.
In het Gericht is verschenen Willemtjen Jansen, weduwe van Jan Willems te Berkum, in dezen geassisteerd met Gerrijt Holt, gerichtschrijver, als haar tot deze zaak verzochte en toegelaten momber. Zij heeft over haar vier onmondige kinderen (Aaltjen, Willemtjen, Janna en Henrick Jansen) tot mombers verzocht Hermen Jansen te Berkum, de voornoemde kinderen hun halve broer, en Arent Albers te Schelle, de kinderen hun aangehuwde oom van moeders zijde. Die daarop door het Gericht verhoord zijn en de deze momberschap aannamen en beloofden als goede mombers de kinderen hun nut en voordeel te zullen zoeken.
Waarna zij comparante ten overstaan van de voornoemde mombers erfuiting heeft gedaan aan haar voornoemde kinderen en voor hun vaderlijk goed heeft bewezen aan elk één pond groot. En zij belooft deze kinderen in kost en kleren te onderhouden [verplegen] totdat ze 16 jaren oud geworden zullen zijn. Zij verklaart hiermee een oprechte erfuiting te hebben gedaan, waarvoor zij verbindt haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
- Juramentum per tutores remissum est.

DE NEEF
Zwolle
1e huwelijk 23-06-1711 Arent Peters jm en Elisabeth Peters jd Getuigen; sijn oom en haar suster

2e huwelijk
25-04-1713 Arent Peters wedunaar en Klasien Peters j.doghter zijn getuige Jan Arents, en haar getuige de vrouw van Wigher Herms hij moet erfuitinge doen

3e huwelijk
05-03-1719 Arent Peters weduen: in Schelle en Berentje Berents j.d. te Herfte Sijn getuige Jan Arentz haar getuige de moeder

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Transcriptie getuige ondertrouw Zwolle 21-9-1700

Bericht door Egbert_ » 24 sep 2021, 22:11

In die neef herken ik:
30 sept 1688: Arend s. van Peter Smit en Aaltie Arends (bron: Inventarisnummer: 701)
Zijn ouders:
  • Zwolle, Den 5 Octob
    29-10-1678 Petter Smit j.m. en
    Aeltien Aerents j.d.
  • 16-03-1706 Jan Broese j.m. en
    Aeltjen Arents w:
    getuijgen zijn vader en haer broeders vrouw
    de bruijdt moet erfuijtinge doen

Janny Lalkens
Berichten: 2602
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Transcriptie getuige ondertrouw Zwolle 21-9-1700

Bericht door Janny Lalkens » 24 sep 2021, 22:57

Ik link hem ook aan de familie Smit.

En Elizabeth Keppel Fox heeft bezit in Schelle verkocht of laten erven aan deze familie. Aan Peter Arents. Peter was toch te jong om zakelijk te mogen handelen, maar kreeg ontheffing, aangevraagd door zijn vader? Peter was in dienst bij Elizabeth Vreda Keppel Fox? Hij woonde ook bij haar. De Keppel Foxen bezaten 2 erven in Schelle, 9 morgen en 2,5 morgen. Voorgaande doe ik even uit mijn hoofd. Ik hoop dat het klopt. Woonden de Smits in de stad bij de Peter van Akensbrug? Ook was er van Arent Peters nog een 4e huwelijk meen ik.

Als ik eens meer tijd heb wil ik dit verder onderzoeken. We hebben hierover ook al eens geschreven op dit Forum. Ik weet even niet bij welk onderwerp.

Egbert_
Berichten: 4082
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Transcriptie getuige ondertrouw Zwolle 21-9-1700

Bericht door Egbert_ » 24 sep 2021, 23:08

  • 16-03-1733 Arent Peters wed: met
    Willemina Hendriks Rietbergh
    S:G: Jan Broese
    H:G: de huisvrouwe van Goris van Egeren
    Zij Rooms zijnde heeft de vereijste Eet gedaan voor het Scholten gerigte alhier
    de 7 febr: 1733 zo ons bij overgeleverde gerigtelijke verklaringe bleken
    [Hij] Erfuittinge te doen. Is getoont.
Jan Broese, zijn getuige is dus zijn stiefvader

http://www.rietbergweb.nl/1711413.htm:
II-b
Hendrik Mensen Rietberg, woont op de Es onder Wegterholt (1708 en ca. 1710) en
op het Sandt onder Zwolle (1721), overleden op 25 november 1721,
zv. Menso Gerrits Meijbergh (I) en Jannigje Henricks Rietbergh.
Hij is getrouwd met Asseltje Hendriks, overleden (bediend 7 juni 1725),
waarschijnlijk dv. Hendrick Willems Stuivenberg en Bijke Roelofs.
Uit dit huwelijk:
  1. Willemine Hendriks Rietberg, gedoopt op 22 mei 1701 te Wijhe, begraven te Kampen op 27 december 1760.
    Zij is getrouwd te Zwolle op 16 maart 1733 met Arent Peters Smit, gedoopt te Zwolle op 30 september
    1688 (Geref.), begraven te Kampen op 2 januari 1751, zv. Peter Smit en Aaltje Arents.
    Hij (Arent Peters Smit) was eerder getrouwd te Zwolle op 23 april 1711 met Elisabeth Peters;
    op 25 april 1713 te Zwolle met Klasien Peters en op 5 maart 1719 eveneens te Zwolle
    met Berentien Berents.
    Uit dit huwelijk:
    1 Assele Peters, gedoopt te Zwolle op 13 februari 1733.

Godwin Zwanenburg
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2017, 19:53

Re: Transcriptie getuige ondertrouw Zwolle 21-9-1700

Bericht door Godwin Zwanenburg » 27 sep 2021, 23:00

Janny Lalkens schreef:
24 sep 2021, 22:57
Ik link hem ook aan de familie Smit.

....

Als ik eens meer tijd heb wil ik dit verder onderzoeken. We hebben hierover ook al eens geschreven op dit Forum. Ik weet even niet bij welk onderwerp.
Dank je! Ik heb dit inderdaad gevonden in: Re: De erfgenamen van Willem Jans Knol van mei 2021

Plaats reactie