Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Alles wat met genealogie te maken heeft.
HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 09 apr 2022, 17:11

ria jongman schreef:
07 apr 2022, 19:00
Nou, je hebt de juiste trouwakte al gevonden!
Hij is inderdaad jouw voorvader.
En komt van Deventer

Zwolle NG Den 8 April 1730 Willem Scholte j.m. te Deventer met Christina Lankhorst j.d. gewoont hebbende alhier de proclamatien gaan mede te Deventer, alwaar deselve ook ingeschreven zijn. 1730. den 20 April att: gegeven om tot Deventer te trouwen.

In de RK dopen noemen ze haar Cathr. ine of ina

Zwolle RK dopen onder de Bogen
Christophorus - [vader]Wilhs. Scholte X [moeder] Cathr. getuige Teuntie Scholte 1737 Jan. 21 " boek 69

Joanna Henrica - Willem Scholte X Cathr. Jansen get. Aeltien Jansen 1738 Sep. 22 " 70

Joanna Henrica - Willems Schols X Cathr. Jans get. Euph. [=Femme/Fenne] Camphuis 1740 Mei 11 " 70

Margareta Gertrudis - Wilhs. Scholte X Cathr. Jansen get. Alijda Janse 1742 Dec. 12 " 70

Joanna Henrica -Wilhs. Scholte X Cathr. Janse get. Joa. Janse 1745 Jun. 28 " 70



Zwolle erfuitingen f160 dd.28-04-1748
Momberen over het nagelaten kind van wijlen Triene Jans: Jan Berends Visscher en Jan Brink.
Erschenen Willem Scholten en heeft erfuiting gedaan en voor moeders goed aan zijn kind Johanna Hendrica bewezen een pond groot, uit te reiken als hetzelve meerderjarig of getrouwd zal zijn, belovende inmiddels haar in kost en klederen te zullen onderhouden en ordentelijk op te voeden, voorts lezen, schrijven en naaien en breien te zullen laten leren.
Actum coram Schepen Waterham.

Zwolle 29-04-1748 Willem Scholte wedunaar op de Nijstadt met Roelofjen Weijs j.d. in de Spoelstraat S.G. Siemon Struijs HG: Hendriks van Doesburg de Bruidegom rooms sijnde heeft den Eed gedaan. Erffuitinge is getoont.

VOT [=Volkstelling] 1748
291 a - Wilm Scholte
b - Roelofje Weis
c -
d - Janna
e -
f -

Ng dpb Zwolle 26-12-1748 Jan Fredrik Christiaan - Willem Scholte en Roelofjen Weijs [zie Van Papier tot Digitaal]
Ik heb gevonden dat Willem Scholte en Christina Lankhorst op 30 april 1730 in Deventer zijn getrouwd. Nu zijn de teksten voor mij (nog?) niet makkelijk te lezen, maar er staat achter hun naam en J.m. resp. J.d. nog iets. Ik denk dat het straatnamen. Ik heb een foto van die tekst maar heb nog niet gevonden hoe ik die kan uploaden.

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door Egbert_ » 09 apr 2022, 17:20

HermandO3M schreef:
09 apr 2022, 17:11
Ik heb een foto van die tekst maar heb nog niet gevonden hoe ik die kan uploaden.
Als je op de blauwknop "plaats reactie" klikt staan onderaan het formulier een blauwe knop "bijlagen". Als je daar op klikt komt er een blauwe knop "bestanden toevoegen"

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 09 apr 2022, 17:27

Trouwen Willem 1730.jpg
Trouwen Willem 1730.jpg (89.91 KiB) 459 keer bekeken
Gelukt?

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door Egbert_ » 09 apr 2022, 17:41

Ik heb gister deze link geplaatst in een ander onderwerp, maar hier is ie ook wel handig
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... miview=ldt

Als je op het plaatje van de kaart klikt, krijg je een kaart die je kunt uitvergroten. Helemaal links op de kaart een venster met straat- en object-namen.
19. Papenstraet
12. Poltstraet

Willem komt uit de Papenstraet, en Christina uit de Poltstraet.

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 11 apr 2022, 14:58

Egbert_ schreef:
09 apr 2022, 17:41
Ik heb gister deze link geplaatst in een ander onderwerp, maar hier is ie ook wel handig
https://collectieoverijssel.nl/collecti ... miview=ldt

Als je op het plaatje van de kaart klikt, krijg je een kaart die je kunt uitvergroten. Helemaal links op de kaart een venster met straat- en object-namen.
19. Papenstraet
12. Poltstraet

Willem komt uit de Papenstraet, en Christina uit de Poltstraet.
Dank je, met dit soort informatie gaat een familiegeschiedenis nog meer leven.

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 11 apr 2022, 15:01

ria jongman schreef:
09 apr 2022, 16:45
Hij werd pro deo [kosteloos] begraven en dat komt in die tijd veel meer voor.
Wat niet wil zeggen dat hij persé arm was.
Dat is dan weer hoopvol. Ik zou graag weten, wat redenen zouden kunnen zijn om iemand kosteloos te begraven als hij of zij niet arm is.

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 11 apr 2022, 16:25

Reden kan zijn dat er jaarlijks een bedrag betaald wordt en dat men dan kosteloos wordt begraven.
Dat zie je vooral bij begraven van het Bergklooster.
Reden kan zijn dat een persoon per testament bepaald dat na zijn haar overlijden de bezittingen vervallen aan de diaconie van de kerk waar hij /zij lid van is en de kerk dus de begrafenis betaalt.
En soms gebeurt dat ook bij het leven; dat het huis dan al verkocht wordt aan de diaconie en die onderhoudt dan deze persoon in zijn ouderdom plus begraven.
En soms weet je niet de reden gewoonweg niet. Of de reden is dus inderdaad wel armoede.
Dat moet je dus onderzoeken.

Roomse armen = de Roomse diaconie

HermandO3M
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 apr 2022, 11:11

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door HermandO3M » 12 apr 2022, 11:29

'Zwolle NG Den 8 April 1730 Willem Scholte j.m. te Deventer met Christina Lankhorst j.d. gewoont hebbende alhier de proclamatien gaan mede te Deventer, alwaar deselve ook ingeschreven zijn. 1730. den 20 April att: gegeven om tot Deventer te trouwen.'

Het valt niet altijd mee om oude teksten, zoals de bovenstaande, te lezen, zowel qua schrift als qua inhoud. Als ik alles goed begrijp woonden Willem en Christina beiden in Deventer. Christina heeft daarvoor in Zwolle gewoond en krijgt van NG een bewijs mee om RK te kunnen trouwen in Deventer. Dat gebeurt op 30 april 1730. Hun zoon Christophorus wordt gedoopt in Zwolle in 1737. Dus tussen 1730 en 1737 moet er een moment zijn waarop zij teruggaan naar Zwolle.

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 12 apr 2022, 16:04

Christina wordt - wanneer ze trouwt te Deventer - vermeld als j.d. in de Polstraat.
Ze heeft voordien wel in Zwolle gewoond volgens de inschrijving te Zwolle.
Maar bij deze trouw staat dus niet dat ze een Zwolse is. Maar het zou wel kunnen m.i.

De protocollen zouden 3 x moeten zijn afgekondigd voor het huwelijk. Die data is niet altijd terug te vinden.
Daarnaast is er bij de RK een RK huwelijk, maar dat is eigenlijk een inzegening, want toen werd RK niet als huwelijk erkend.
RK trouwde in die tijd altijd NG - òf voor het gerecht, dus neutraal.

Omdat er een doop hiaat is, kunnen de kinderen ook in Deventer RK zijn gedoopt?
Heb je de RK inschrijving al wel gevonden? In Deventer?

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Voorouders Scholts/Schols/Scholtz

Bericht door ria jongman » 12 apr 2022, 16:18

bericht 2

Teuntie Scholte is waarschijnlijk de zus van Willem Scholte.
* Getuigen/doopheffers etc. bij de RK dopen is eigenlijk altijd familie.
Dat geldt ook voor de andere getuigen die genoemd worden.
Zeker gezien het zelfde patroniem als Christina heeft - dus Jans - dochter van Jan
Aaltje en Janna Jans zijn haar zussen?
Femme Kamphuis getrouw met ?
Laatst gewijzigd door ria jongman op 12 apr 2022, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie