ria jongman schreefCOLON ↑14 Mei 2022, 21:54Engbert is gedoopt te Hasselt op 26 augustus 1764 - 201/blz 55 -
En in 1788 woont zijn moeder nog op de Nadorst.
Dat is dan toch niet het Kievitsnest
of ben ik nou zo duf?
Engbert is gedoopt voordat zijn ouders verhuisden. Er is dan toch geen tegenspraak? Behalve dan dat de voogd Gerrit Jans aan de Zijl heette en er dan waarschijnlijk ook woonde.HermandO3M schreefCOLON ↑14 Mei 2022, 18:11De ouders van Egbert, Gerrit Jans en Jannigje Engberts woonden op het Kievitsnest en verhuisden in 1775 naar De Fortuijn in Hasselt.
De vader van Gerrit Jans en Derk Jans is in 1784 overleden:
begraafboek Hasselt:
- 1784, 24 yune ijan van der Velde voor de kerk ....
Helaas ken ik het artikel uit Hasselt Historiael niet, en weet ook niet precies waar De Fortuijn was.
(bron: Overijssels Watersnood, ter Pelkwijk)In een huis aan den mond der Dedemsvaart was eene aldaar wonende weduwe, met hare kinderen, op den zolder gevlugt. Aldaar hadden de bewoners van een nabij staand huisje, de Fortuin genaamd, mede eene schuilplaats gezocht. Het water zoo zeer toenemende, dat het bereids op den zolder begon te komen, de zij- en achtermuur ingestort en de hooiberg weggedreven was, warde deze ongelukkigen, elken oogenblik, niets anders, dan den dood te wachten. Binnen de stads gracht bevond zich een Vriesche schipper, Frans Janssen, welke beide zonen het waagden, zich met hun bootje, vergezeld door twee inwoners van Hasselt, E. Freriks en J. Z. Kers; en deze vier menschenvrienden hadden het genoegen, de ongelukkigen, door eene in het rieten dak gemaakte openining, te redden en binnen de stad in veilighheid te brengen.
Op het kaartje dat ik eerder plaatste:
zie je twee gebouwen bij Nadorst. Of één van beide de Fortuin is, dat weet ik niet. Dat moet ik nog uitzoeken.
Wat ik wel gezien heb, in de volkstelling van 1795: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... STW-7QJF-8
Dat moeten dan de Nadorst en vervolgens het Kievietsnest zijn. Met op het Kievietsnest Jan Alberts Harsevoort en Aaltje Derks van de Velde. De laatste volle nicht van Engbert Gerrits Fortuin.Den Velde Huijslieden
Jannetje Engbers | Jannetje Engbers | drie
Jan Albers | ?? Altjen Derks | zeven
Harmanus Slendebroek | Harmanus Slendebroek | negen
Harmen Voerman | Harmen Voerman | agt
Harmanus Slenderbroek trouwde Altruida Alberts Kloosterziel. En woonde waarschijnlijk bij de Kloosterzijl
- Den 12 Oct. zijn hier in onder-
trouw verbonden
Hermannus Derks J.. geboren te Lente
onder Dalfsen, en wonende onder Hasselt
Altuid Albers J.D. geboren en wonende
aan de Kloosterdijk onder Hasselt
getrouwt den 6 november
- Ondertrouwt te Zwolle
Den 9 Maij 1775
Harmen Voerman weduwnaar van
Magtelt Teunis in de Velde
en
Evertje Alberts J.D. te Haarst onder Zwolle
alhier getrouwt den 31 Maij 1778
En die woont volgens het eerder geplaatste kaartje vanuit Hasselt gezien net voorbij de afslag naar het (Zwartewaters) Klooster.
Dus er woonde in 1795 maar één gezin tussen de Venepoort van Hasselt en het Kievietsnest, terwijl er bij de volkstelling van 1748 nog twee gezinnen woonden.