Consent bij trouwinschrijving 1768 Zwolle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4076
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Consent bij trouwinschrijving 1768 Zwolle

Bericht door Egbert_ » 26 mei 2022, 14:39

Van zoon Hendrik heb ik geen doopinschrijving gevonden.
Maar wel opvallend dat hij al in 1740 getrouwd is, terwijl zijn ouders, om het even welk echtpaar, in 1724 getrouwd zijn.

Sowieso klopt daar iets niet, want er staat bij Joannis Hinricks Portman viduus

https://data.matricula-online.eu/de/deu ... 0015/?pg=6

karst1
Berichten: 564
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Consent bij trouwinschrijving 1768 Zwolle

Bericht door karst1 » 26 mei 2022, 15:10

Klopt. Ik ben mijn oude gegevens al aan het opschonen. De Hendrik die ik eerder aangaf klopt niet. Die had ik verward met Johan Heinrich Portman die dus in 1740 als weduwnaar hertrouwde met Gesina, Hegeman.

Voor alle zekerheid kijk ik nu ook of de doop van Johannes Heinrich in 1697 wel de goede is of dat het de doop van zijn broer is.
Update.
Dit is de doop van Henricus.

karst1
Berichten: 564
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Consent bij trouwinschrijving 1768 Zwolle

Bericht door karst1 » 26 mei 2022, 15:24

Als ik het goed lees is de doop van Johannes op 29 juli 1700. De naam staat afgekort.

Sowieso denk ik dat ik het echtpaar Portel x Graveman als ouders van Johannes geb in 1697/1700 in de wacht zet. De eerste zoon van Johannes was dus Albertus en niet Johannes ivm vernoemingen.
Er is ook nog een Albertus Portel dus ik bekijk mijn oude info nader

Egbert_
Berichten: 4076
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Consent bij trouwinschrijving 1768 Zwolle

Bericht door Egbert_ » 26 mei 2022, 15:47

Bron van de verwarring is het testament van Jan van Poorten uit Schelle:
f94 - 30 nov 1778 - Richter E. Scriverius.
Keurnoten Berend Knape en Marcelis Voscuil.
Verschenen is Jan van Poorten uit Schelle, gezond van lichaam en verstand. Hij maakt een testament.
Zo stelt, nomineert en institueert hij testator bij dezen tot zijn enig-ste en universele erfgenaam in al zijn met de dood na te laten goederen, niets uitgezonderd, zijn neef Gerrit Jan van Poorten, zoon van Hendrik van Poorten en Gesina Hegeman, om daarmee te doen en te handelen als zij eigen.
Hij legateert aan de Armen van de stad Zwolle een zilveren ducaton eens.
- Fredrik Ram, gerichtschrijver, zal op uitdrukkelijk verzoek van de com-parant dit voor deze tekenen en zegelen.
f95 - 30 nov 1778 - Richter E. Scriverius.
Deze Gerrit Jan van Poorten moet dan deze zijn:

Wietmarschen St. Johannes Apostel, 1754
  • 22. Aprilis
    Joan Henrik Paertman
    Gesina Hegeman

    Gerardus Joannes

    Joan Wigbels
    Alheid Robben
    • register van nieuwe inwoners Zwolle, f34:
      1778 12 april - Jan van Poorten en Gerrit Fulger zijn borg voor Gerrit jan van Poorten en zijn aanstaande vrouw Hendrica Overmars, die zich hier vestigen.
    • 1785 24 aug - burgerregister Zwolle, f461:
      Gerrit Jan van Poorten en zijn zoontjes Egbert van 2 jaar en Jan van 3 maanden verkrijgen het kleine burgerschap.
    • register van alle huizen 1812 Zwolle wijk voor de Sassenpoort f17/18:
      Nummer SP25 / 27.
      Gerrit Jan [van] Poorten Hz., 58 jaar, cleermaker, geb. 24 april 1753, vader: Hendrik, moeder Gesina [-], [beiden] dood, gewoond hebbende in Twenthe, cleermaker, huur of huurwaarde 15 gulden.
    • RK Bogenkerk
      03-05-1778 Garrid Jan van Poorten
      Hendrina Overmars
      testes Aleida Schaap et Wilhelmus Schaap
    • 1778 Den 18 Apr. - Gerrit Jan van Poorten J.M. Kleermakersknegt in Schelle, Roomsch, Hendrina Overmars J.Dr. dienstmeijd in de Camperstr., Roomsch.
      Zijn getrouwt Zondag 3 Meij 1778.
      S.G. Jan van Poorten in Schelle, H.G. Magteld Korterinks vrouw van Egbert Overmars [in] Olst.
      [nederd. geref. (onder)trouw Zwolle, RBSO 734 - f204/205].
Jan van Poorten noemt Gerrit Jan van Poorten, zoon van Hendrik van Poorten en Gesina Hegeman, zijn neef. En dan denken we automatisch aan de zoon van broer of zus. Maar rond 1788 was de definitie van neef veel ruimer. Zo staat er in een testament van 1761 van een voorvader van mij onder andere:
[-] Verder legateert hij aan zijn neef Jan Jansen, kind van zijn zoon Jan Jansen [-] en aan zijn neef Jan Willems, zoon van zijn dochter Marrijtje Jansen [-]

Duidelijk is dat met neven hier kleinzoons bedoeld worden. Neef werd in die tijd blijkbaar gebruikt om (nabij) bloedverwantschap aan te geven.

Kan het niet zo zijn, dat neef Gerrit Jan van Poorten een halfbroer is van Jan van Poorten ?? Dan klopt het verhaal ook beter.

ria jongman
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Consent bij trouwinschrijving 1768 Zwolle

Bericht door ria jongman » 26 mei 2022, 16:13

Jan is wel de broer van Albert volgens onderstaande akte.

ZWK RA001-00626:
f181 - 6 okt 1768 - Richter T. van Muijden.
Keurnoten Hendrik Groothuis en Jurrien Groothuis.
Verschenen is Albert van Poorten, weduwnaar van Janna Dingshof uit Mastenbroek. Hij heeft over zijn twee minderjarige kinderen (Jan en Maria Alberts) tot mombers verzocht en geobtineerd Jan van Poorten, oom van vader zijde, en Ariaen Blom, neef van moeders zijde. Zij zijn in het Gericht gecompareerd en zij hebben de voorschreven momberschap door [bij] handtasting aangenomen.
Daarna tot de erfuiting tredende zo bewijst hij aan de voorschreven kinderen "in 't gemeen" 20 gulden, alsmede een stoffen jak, een damasten rok, een bont jak, een "sitsen" schorteldoek, een zilveren beugel, twee gouden ringen, een gouden slotje en een zilveren snuif-tabaksdoos. Hij belooft dan nog deze kinderen in kost en kleren te zullen onderhouden, en hun lezen en schrijven, de jongen een goed ambacht en de dochter het naaien te laten leren, en uit huis dienende bij ziekte of zucht weer in te nemen en te verplegen. Tot nakoming van dit verbindt hij daarvoor bij dezen zijn persoon en goederen.
- Jus jurandum per tutores remissum est.

karst1
Berichten: 564
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Consent bij trouwinschrijving 1768 Zwolle

Bericht door karst1 » 26 mei 2022, 16:38

Echt leuk om te zien hoe een en ander in elkaar steekt.
Mijn gegevens waren van jaren terug die ik kreeg van een bron. Toen was er op internet nog niet zoveel te vinden en ging ik af op de info die ik kreeg van een volgens mij betrouwbare bron.
Nu bij het bekijken van het "losse eindje" Scholtendijk kan ik een en ander zelf verifiëren in de op internet vrijgekomen dtb's.
Daarnaast hartelijk dank voor de vele aanvullingen van Egbert en Ria.
Ik ga alles zorgvuldig op een rijtje zetten.

Hartelijk dank, Vr groet Karst

ria jongman
Berichten: 2429
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Consent bij trouwinschrijving 1768 Zwolle

Bericht door ria jongman » 26 mei 2022, 16:44

Hoort deze hier ook niet bij?

Jan Cal / Kal van hieronder wordt namelijk hierboven ook genoemd.

Zwolle Ng 03-08-1717 Gerrit Poorten j.m. en Maria Teidings j.d. S:G: Boudewien Ternes HG de bruijts moeder
1717 Den 1 aug. - zijn getrouwt Gerardus van Poorten en Maria Tijdings.
De getuijgen Elizabetha Daniels en Gesina Jans.
[r.k. trouw Zwolle statie Spiegelsteeg].

Zwolle erfuitingen f485 dd.10-09-1731
Momberen over Maria Tijdinks nagelaten 3 dochters: Jan Tijdink en Jan Kal.
Erschenen Gerrit Ten Poorten en heeft aan zijn drie dochters voor moeders goed bewezen aan ieder 6 car.gl. en dan nog aan alle drie tezamen 4 hembden, 5 neteldoekse neusdoeken en 9 mutsen, om van het ene op het andere kind te vererven, en uitgekeerd te worden als ze meerderjarig of getrouwd zullen zijn, belovende hen ondertussen in kost, klederen en alle verdere lijves nooddruft te onderhouden en ook lezen, schrijven en naaien te laten leren.
Actum coram Schepen Kam. Queisen.

Zwolle NG 24-09-1731 Gerrit Ter Poorten wed. alhier met Hermina Jansen Vlaskamp j.d. te Zallik Erffuitinge is getoont. De proclam: gaan mede te Zallik alwaar ook zijn ingeschreven.
1731 16 sept. - zijn getrout Gerret ter Poorte en Hermijna Jans.
De getuijgen juffr. van Twenhuijsen en Geesie Jans.
[r.k. trouw Zwolle statie Spiegelsteeg].

karst1
Berichten: 564
Lid geworden op: 29 okt 2006, 00:00

Re: Consent bij trouwinschrijving 1768 Zwolle

Bericht door karst1 » 26 mei 2022, 18:32

Ria,
Ik kan dit op dit moment nog niet plaatsen maar noteer dit wel om na te kijken.

In mijn zoektocht naar de ouders van Johannes Hinricus Portel getrouwd met Euphemia Fedderen in 1724 denk ik aan het volgende echtpaar.
Als ik kijk naar de namen van hun kinderen Albertus en Euphemia Aleidis vond ik een echtpaar dat voldoet aan mogelijke vernoemingen.
Albertus Portel en Aleidis Schmidt.
Zij krijgen oa een zoon Johannes Wilhelmus ged op 16-12-1702 te Wietmarschen.
Het is iets om verder te bekijken.

Egbert_
Berichten: 4076
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Consent bij trouwinschrijving 1768 Zwolle

Bericht door Egbert_ » 26 mei 2022, 18:58

Jan Kal is nogal eens huwelijkstgetuige.
  • 02-05-1734 Jan Lansink j.m. met
    Marigien Haarelmans j.d. beijde buiten de Sassenpoort
    SG: Jan Kal
    HG: de vrouw van Willem Broekhaar
  • 01-05-1735 Derk Bont j.m. met
    Roelofjen Hendriks j.d. beide op de Nieustad
    S:G: Jan Kal
    H:G: weduwe Stegemans
    daar moet consent van haar moeder ingebragt worden. Is van de moeder
    ingekomen.
  • 27-08-1741 Casper Kremer j.m. opt Water
    Janna Grevink j.d. op den Bothof
    SG Jan Kal
    HG de moeder
  • 06-03-1746 Hendrikus Lankhorst j.m. tot Lente met
    Griettien Arents j.d. tot Wittem
    HG Jan Kal
    SG de huisvrouw van Hend. Bonten
    beijde moet konsent inbrengen. Is gebleken.
    de proclamatien gaan mede te Dalfsen
  • 15-05-1746 Jan Van Poorten j.m. wonende buiten de Sassenpoort met
    Maria van den Bosch j.d. wonende in de Scholtensteeg
    S:G: Jan Cal
    H:G: de huisvrouw van Zeine van den Bosch
    het consent van des Bruids vader moet nog consteren
    vaders consent is ingekomen.
Jan Kal trouwde twee keer:
- 17-10-1717 met Geertruijd Hendricks
- 17-05-1728 Jan Kal wed: buiten de Dieserpoort te Zwol met Jannigjen Hendriks j.d. op den Aalvanger onder Zuthem

Zijn relatie tot Gerrit Poorten (x Maria Tijdinks) is mij niet bekend.

Egbert_
Berichten: 4076
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Consent bij trouwinschrijving 1768 Zwolle

Bericht door Egbert_ » 26 mei 2022, 19:24

karst1 schreef:
26 mei 2022, 18:32
In mijn zoektocht naar de ouders van Johannes Hinricus Portel getrouwd met Euphemia Fedderen in 1724 denk ik aan het volgende echtpaar.
Als ik kijk naar de namen van hun kinderen Albertus en Euphemia Aleidis vond ik een echtpaar dat voldoet aan mogelijke vernoemingen.
Albertus Portel en Aleidis Schmidt.
Zij krijgen oa een zoon Johannes Wilhelmus ged op 16-12-1702 te Wietmarschen.
Het is iets om verder te bekijken.
Volgens mijn bron is de man van Euphemia Fedderen gedoopt op 13-02-1697, als zoon van Joannes Portel x (1697) Gesina Gravel (Graveman)

En de man van Anna Margaretha Heilker (en hoogstwaarschijnlijk Gesina Hegeman) is gedoopt op 8 april 1691 in Wietmarschen als zoon van Albertus x (1684) Alheydis Schmidt

Mijn bron refereert aan een onderzoek uit de jaren vijftig vorige eeuw. Waarin de doop van Albertus Hermannus op 13 jan 1729 werd aangewezen als zijnde de doop van Albert van Poorten (x Janna Dingshof) in Zwolle. En na eigen onderzoek de dopeling van 1 apr 1730 heeft aangewezen.

N.B. Als het inderdaad klopt dat Jan van Poorten (1725-1780) een halfbroer is van Gerrit Jan van Poorten (1754-1813), dan kan hun vader niet met Euphemia Fedderen getrouwd zijn geweest.
Want Euphemia Fedderen leefde nog in 1747: Hindrik P(ortman)met zin vrovw F.(enne) F.(edderen), heft dit latin bovwen 1747
De vader van Gerrit Jan van Poorten hertrouwde als weduwnaar in 1740 met Gesina Hegeman.

Plaats reactie