Dirk Jans (Fortuin?)

Alles wat met genealogie te maken heeft.
eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Dirk Jans (Fortuin?)

Bericht door eppe » 24 jun 2022, 20:37

Deze gegevens heb ik verzameld:

Zwolle 1672-04 lidmatenboek; Derck Jansen van Pesse komt met zijn vrouw met attestatie uit Echten

ondertrouw: 8-4-1719 te Zwolle en trouw 1719 te Meppel: Harmen Dirks Fortuin, Jongeman; woonplaats: Egten x Gerrichjen Ruirinks/Roelink, weduwe van Jan van Ommen; woonplaats: Meppel. Hij trouwt in 1724 met Berendina Leefrink en op zijn oude dag nog met een Arendina Jansen.

In Echten (Dr.) woont een Jan Dirks (Vertuin) die trouwt 25-6-1707 te IJhorst, komende van Echten met Aaltje Jans van Rouveen

Dan is er nog een Hendrik Dirks Fortuin, ws van ongeveer 1695, die via Medenblik in 1725 uitvaart voor de VOC maar onderweg al overlijdt.

Ik heb het vermoeden dat deze Dirk Jans woont in het Fortuin te Zwolle (huis of een buurt?) en dat dit 3 zoons van hem zijn. Wie heeft meer bewijs of weet iets over de geboorte van de zoons en zijn er nog meer kinderen? Is/zijn de vrouw(-en) van Dirk Jans ook met naam ergens bekend?

De vele kinderen van Harmen vind ik minder interessant, omdat ik afstam van Jan Dirks die blijkbaar niet in Zwolle kon aarden.

Bij voorbaat dank

ria jongman
Berichten: 2357
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Dirk Jans (Fortuin?)

Bericht door ria jongman » 24 jun 2022, 22:02

Zwolle ondertrouw 19 Martij 1664
Derk Jans jg van Pesse en
Agnes Hermens, jd. van Zwol
Procl. gaan ook t' Echten
Attestatie gegeven op Ruinen 30 Aprilis 1664

Hij woont niet op het Fortuin een huis gelegen in de Luttekestraat.

ria jongman
Berichten: 2357
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Dirk Jans (Fortuin?)

Bericht door ria jongman » 24 jun 2022, 22:13

bericht 2

Mogelijk is ze dit ook?

16-12-1679 Arnold Weers j.m. en
Agnis Herms wed: van Zg. Derck Cuipper beide in de Nistrate

Geen erfuiting

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Dirk Jans (Fortuin?)

Bericht door eppe » 25 jun 2022, 06:56

Geweldig gevonden!

Echter dit brengt ook weer "problemen mee". Het leek mij aannemelijk dat de zonen van 1675-1690 waren qua geboortedatum. Deze huwelijken zijn wel erg "vroeg"

In Echten zit een Dirk Jans in 1691 en 1714 op de Zuides waar voorheen Harmen Andries Benning zat. Ik dacht, kat in het bakje, hij is later met zijn oudste zoon Jan Dirks weer terug naar Echten gegaan en op de plek van zijn schoonvader gaan wonen. klopt goed qua Ham- vernoemingen etc.

Maar chronologisch en dat tweede huwelijk, brengt mij wel in een lastig parket. Zijn de dopen uit die tijd niet bewaard gebleven? ik zie soms retroacta, wat dat is?

En in Drenthe waren ze toen niet zo van de achternamen. Maar 3 zoons van Jan Dirks in Echten noemen zich Vertuin/Fortuin wat later wordt ingekort tot Tuin. Maar totnutoe dus geen bewijs dat de naam uit Zwolle komt..

In ieder geval erg bedankt

Egbert_
Berichten: 4013
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Dirk Jans (Fortuin?)

Bericht door Egbert_ » 25 jun 2022, 15:15

In de Generale Index gevonden:
  • 06 08 1772
    FORTUIN, Hermen
    zijn weduwe Arnoldina Jansen, stief-
    grootmoeder van Gerrit Cornelis Buisman,
    heeft haar halfscheid in een huis in de
    Steenstraat bij de Steenspoort van ouds
    genaamd de Fortuin, mede als onderpand ge -
    steld voor een geldlening door de weduwe van
    Hermannus Stenvers aan Gerrit Cornelis
    Buisman en zijn vrouw Bartha van Olst
    verstrekt
    Bron: Transportregister blz. 516

https://collectieoverijssel.nl/collecti ... miview=ldt

eppe
Berichten: 443
Lid geworden op: 06 okt 2007, 00:00

Re: Dirk Jans (Fortuin?)

Bericht door eppe » 26 jun 2022, 09:10

Mooi gevonden weer. Harmen en Hendrik zijn dus aantoonbaar terug te herleiden tot Zwolle, Gezien patroniem van Dirk Jans uit Pesse, leek het mij logisch dat er ook een (oudste) zoon Jan moest zijn. Maar er is geen bewijs dat de Jan Dirks Vertuin in Echten uit Zwolle komt.

Ik heb ook in Amsterdam gezocht naar een erfenis van broer Hendrik, die in 1726 overlijdt op weg naar Azië, maar (nog) niet gevonden. wie zijn erfgenamen zijn..

Mijn Jan Dirks trouwt met Aaltje Jans uit Rouveen. 4 zonen bekend; Derk, Jan, Geert en Berend, de laatste 2 vernoemingen kan ik ook niet plaatsen. Geen Harmen of Hendrik.. misschien van haar kant.

een vraag is mij nog niet duidelijk, zijn de dopen (NH) eind 17e eeuw ook bewaard gebleven in Zwolle,

bvd

Egbert_
Berichten: 4013
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Dirk Jans (Fortuin?)

Bericht door Egbert_ » 26 jun 2022, 09:51

De scans kun je vinden met deze link: https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &milang=nl

En met een beetje geluk kun je vinden op tekst in de Generale Index

In de generale index vind ik de eerst aanduiding woonplaats:
  • 171168 Fortuin
    Datering: 1722-09-21
    Bron: Lidmatenboek
    Voornaam: Harmen
    Achternaam: Fortuin
    Aangenomen: Nee
    Datum: 1722-09-21
    Tekst: wonende in de Steenstraat doet belijdenis
Je vraagt je dan wel af, wat was er eerst: zijn achternaam of zijn huisnaam.

Want als hij trouwt is hij: (Zwolle, 8 April 1719) Hermen Dercks Fortuin j.m. van Egter wonende tot Meppelt

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Dirk Jans (Fortuin?)

Bericht door Janny Lalkens » 26 jun 2022, 10:22

Vanaf 1583 zijn de NG doopboeken bewaard gebleven, met een hiaat. Net als de ondertrouwboeken, die ook een hiaar hebben. Ooit gehoord dat in de tijd dat het gemeentelijk archief nog in de Sassenpoort zat je wel eens een weekendje een boek mocht meenemen naar huis.

De bewaard gebleven RK doopboeken beginnen veel later. Is Agnes meer een R.K. naam ? De gezochte Agnes is NG getrouwd, maar dat was toen toch verplicht, om het rechtsgeldig te maken, eventueel met een RK huwelijk op een ander moment. Voorlopig ga ik er van uit dat de nu gezochte Agnes NG was, maar ik noem dit eventueel RK kunnen zijn toch even.

De enige NG gedoopte Agnes die ik zag in de periode nov. 1637 tot eind 1644 is een dochter van notabelen. Tenminste, dat neem ik aan op grond van de achternamen van haar ouders:

Gedoopt Agnietien op 21-10-1638 als dochter van Hermen Ruse ( =Rouse, Roese) X Swaentien Ripperda Boek 698 bl. 42

Mijn probleem met digitaal zoeken is dat ik ondanks asterisk tekens niet altijd de verbasterde namen kan vinden. Agn***** ??

Dan is er nog een Asichen, die ik niet kan thuisbrengen wat die naam betreft. Het is een dochter van Hermen Hermsen en Mechteltien Lambers.
Zij werd gedoopt op 8-11-1640. Boek 698/134 Ik kan daar zo geen Agnes in zien, maar noem haar toch.

Verder nog 7 x een Anna of Anneken met als vader een Hermen. Maar Anna wordt op Internet niet als andere vorm van Agnes genoemd.

Mensen die handiger met Internet zijn dan ik weten denk ik wel een link naar de doopboeken. Via Familysearch of zo of via Collectie Overijssel.

Naar de doop van de zonen van Dirk Jans en Agnes Herms heb ik nog niet kunnen kijken. Na dinsdag zal ik meer tijd hebben. De NG gedoopte Agnessen zijn schaars in de periode die ik heb bekeken. .

Egbert_
Berichten: 4013
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Dirk Jans (Fortuin?)

Bericht door Egbert_ » 26 jun 2022, 10:34

In de generale index:
  • 27188 Hermens
    Datering: 1662-12
    Bron: Lidmatenboek
    Voornaam: Agnes
    Achternaam: Hermens
    Aangenomen: Nee
    Datum: 1662-12
    Tekst: komt met attestatie uit Deventer
Hoewel de trouwaantekening (1662) suggereert dat ze in Zwolle geboren is: Agnes Hermens, jd. van Zwol

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: Dirk Jans (Fortuin?)

Bericht door Janny Lalkens » 26 jun 2022, 10:50

De Agnes Herms uit Deventer vind ik geloofwaardiger als vrouw van Dirk Jans dan de dochter van een Rouse X Ripperda.

Plaats reactie