van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4054
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Egbert_ » 17 jul 2022, 19:13

    02-05-1717
    Jacob Gerrits te Haerst j.m. en
    Fennichjen Bos te Schelle j.d.
    Sijn Get. Peter Evert.
    Haar Get. de huisvrouw van Remmelt Bos[/list]

    Het is werk in uitvoering, mijn reconstructie van de bewonersgeschiedenis van Haerst

    https://home.kpn.nl/bu6gu1/Haerst

    Er zijn meerdere Gerrits rond 1700, die de vader van Jacob Gerrits zouden kunnen zijn.
    Laatst gewijzigd door Egbert_ op 17 jul 2022, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

    ria jongman
    Berichten: 2408
    Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

    Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

    Bericht door ria jongman » 17 jul 2022, 19:21

    Egbert, er is al eerder vermeld dat Jacob Gerrits een Schrotenboer is.
    Zie mijn berichten in dit topic daarover.

    ria jongman
    Berichten: 2408
    Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

    Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

    Bericht door ria jongman » 17 jul 2022, 19:24

    harm56 schreef:
    17 jul 2022, 18:48
    Annigje Gerrits houdt mij ook wel bezig, omdat het via Jannetje Jacobs Westera x Gerrit Oostendorp een voorouder is.

    Nu ik er weer mee bezig ben kwam het idee op, is de weduwe van Jan Egberts Rietberg hertrouwd met Berent Martens.

    Berent Martens is een zoon van Martens Jans x Geertjen Hendriks en wordt ook in verband gebracht met "de Krone" in 's Heerenbroek.

    Harm
    Jan Jansen Rietberg heeft maar kort gewoond - samen met Willempje op de Nieuwe Kroone.

    VOT 1748 – S Herenbroek
    15 a - Jan Jansen Rietberg.
    b - Willempje Jansen.
    c - Henrikje.
    d - Jan, Geertje.
    e - 3 knegten, 1 meijd.

    Uit het Rietberg artikel
    1. Jan Rietberg, j.m. op 's Heerenbroek, woont in de Kroone ald., bel.
    Mastenbroek 27 maart 1744, keurnoot te Zalk 1748, begr. ald. 23 okt.
    1750,
    tr. Mastenbroek 19 nov. 1747 Willempje Jans Westera, ged. Zalk
    22 jan. 1707, wed. op ’s Heerenbroek

    Er was ook een Oude Kroone.
    Welke het Hogebeen is en welke de Keizerskroon is me niet duidelijk.

    Egbert_
    Berichten: 4054
    Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

    Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

    Bericht door Egbert_ » 17 jul 2022, 19:30

    Sorry, dat zie ik nu.
    Ik kan op dit moment niet bij mijn computer met genealogie gegevens. Dus moet alles steeds nalezen.

    Janny Lalkens
    Berichten: 2591
    Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

    Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

    Bericht door Janny Lalkens » 17 jul 2022, 21:06

    Ria, in het Westeraboek wordt beweerd dat de naam Oude Croone in 't Hogebeen rond 1797 uit de boeken verdwijnt en dat de naam daarna alleen nog maar De Kroon is. Dat De Kroon en 't Hogebeen hetzelfde is.

    Deze herberg lag op de grens Vecaten/'s Heerenbroek. Met transportaktes in Zwollerkerspel en kerkelijk onder Zalk horend. Aldus het Westeraboek.

    ria jongman
    Berichten: 2408
    Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

    Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

    Bericht door ria jongman » 17 jul 2022, 21:38

    Janny Lalkens schreef:
    17 jul 2022, 21:06
    Ria, in het Westeraboek wordt beweerd dat de naam Oude Croone in 't Hogebeen rond 1797 uit de boeken verdwijnt en dat de naam daarna alleen nog maar De Kroon is. Dat De Kroon en 't Hogebeen hetzelfde is.

    Deze herberg lag op de grens Vecaten/'s Heerenbroek. Met transportaktes in Zwollerkerspel en kerkelijk onder Zalk horend. Aldus het Westeraboek.
    Zou dat wel correct zijn?

    f409 - 30 mei 1711 - Richter Wilhelm Vriesen.
    Keurnoten Wolbert Meijer en Jan Henrick Beucker.
    In het Gericht zijn verschenen Gerrit Alberts op den Kolck te Olst en Machteltien Dercks,]- Henrick Gerrits Kijsebrinck en Trientien Rutgers, tutoribus maritis, eheluiden, Jannechien Gerrits Kijsebrinck met Henrick Gerrits Kijsebrinck voornoemd als haar momber geassisteerd, verder Gerrit Henricks en Jan Schultinck als momber van Derck Henricks. Zij verklaren voor hun en hun erfgenamen voor een voldane somma van penningen erfelijk te hebben verkocht, en zij verkopen, cederen en transporteren mitsdezen aan Gerrit Lambers en Berent Jansen Wint en hun erfgenamen de halfscheid van een goed, bestaande uit een zeker huis, hof en kampje [campien] en 2 "hagen¬ties", het Hogebeen of nu wel de Oude Croon genaamd, in dit carspel op 's Herenbroek gelegen.

    f264 - 10 aug 1715 - Richter Wilhelm Vriesen.
    Keurnoten Wolbert Meijer en Berent Langkamp.
    In het Gericht zijn verschenen Jan Rutgers van Marle en Gerrit Lamberts, beiden als cessionarissen van Lambert Jansen, en in de kwaliteit als mombers over Elsjen Peters, en tenslotte als gevolmachtigden van Jan Herms voor hem zelf en qqa., Jacob Peters mede voor hem zelf en qqa., Gosen Jacobs, Philips Krips, de laatste voor hem zelf en qqa., nog Willem Gerrits, mede voor zich zelf en qqa., en tenslotte Jan Rietberg, als cessionaris van Greve Melchers, allen tesamen erfgenamen van wijlen Jan Berents en Jannegijn Wibbelts in de Nieuwe Kroone op s' Heerenbroek

    Janny Lalkens
    Berichten: 2591
    Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

    Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

    Bericht door Janny Lalkens » 17 jul 2022, 22:08

    Ik heb er ook twijfels over, vandaar 2x de bron genoemd. Je noemt iets toch niet voor niets de oude en de nieuwe Krone. Net als in 't Frankhuis. 't Olde en 't Nieuwe Frankhuis en in Spoolde meen ik zoiets met de Moriaan. Tenzij we zeker weten dat de nieuwe op de plek van de oude is herbouwd, maar daar is ook geen aanwijzing voor. En uit wat ik aan bewoners tegen kom, bijv. als ze laten dopen in Zalk, kan ik ook nog niets vinden dat wijst op 1 herberg of op 2. En of men onderling familie van elkaar is.

    Gedoopt te Zalk:

    1-1-1680 Jan Berents op 's Heerenbroek in de Krone een dochter Berentjen

    en uit het gezin van Gerrit Jansen in 't Hogebeen in Vecaten: Albert 1696 en nog een Albert 1697 en dan op 1 jan. 1700 Gerrit, zoon van Gerrit Jansen in 't Hogebeen.

    Nu ligt 1680 en 1696 nogal uit elkaar, maar als op 5-1-1696 een zoon van Gerrit Jansen in 't Hogebeen wordt gedoopt, staat er even later op 7 juni 1696: gedoopt een onegt kind, de moeder bevallen over de IJssel in 't Kroontie. Dat kunnen toch ook twee verschillende herbergen zijn geweest. want waarom in een half jaar 2 verschillende namen noteren?
    Dit is overigens geen sluitend bewijs, het zou ook nog mogelijk zijn dat De Crone en 't Hogebeen toch hetzelfde is, maar dan zou het nog kunnen dat de oude Crone toch nog wat anders is dan de Nieuwe Crone. Ik ben er nog niet uit, dat merk je.

    Elsje Peters: oude bekende uit het topic Teunis Hendriks.

    harm56
    Berichten: 429
    Lid geworden op: 29 apr 2010, 00:00

    Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

    Bericht door harm56 » 17 jul 2022, 23:38

    Het houdt me bezig, is de weduwe van Jan Egberts Rietberg getrouwd met Berent Martens?

    Computer weer gestart en gekeken bij mijn kwartierstaat nummer 66, Gerrit Jans Pellinkhof x Maria Gerrits, Gerrit Jans is weduwnaar wanneer hij trouwt met Maria Gerrits. Zijn eerste huwelijk was met de dochter van Berent Martens, Jannigje Berents [Holtland]

    12-05-1751 05-06-1751 Mastenbroek
    Gerrit Jans jm Veecaten
    Jannigje Berents Holtaand jd 's Heerenbroek

    De akte heb ik niet uitgeschreven R. A. Zalk, blz. 14 en 15, 23 april 1761.

    Gerrit Jans weduwnaar van Jannigjen Berents voornemens te hertrouwen met Maria Gerrits nodig is over zijn vier onmondige kinderen met namen Arent oud 8 jaar, Geesjen oud 7 jaar, Jan 5 jaar en Berend twee en een half jaar momberen worden gesteld.
    Dat hij comparant tot momberen is voorslaande de personen van Willem Alberts [Westera?] en Hendrik Dirks.

    De ouders van Gerrit Jans Pellinkhof zijn Joan Dirck Pellinghof en Gertruit Gerrits.

    Het oudste kind van Jannigje Berents heeft de naam Arent!!!

    In het gezin van Willem Alberts Westera en Gerrigje Rietberg geen Annigje, wel Albert, Jennigjen, Aaltjen, Jacob en Gerrit.

    Is Annigje Gerrits = Arentje Gerrits, vanwege de vernoeming van Jannigje Berents. Heeft de gerichtsschrijver in 1721 de naam niet goed overgenomen. Waardoor we steeds dachten dat Jan Egberts Rietberg was getrouwd met Annigje Gerrits????

    Ik kan nu gerust gaan slapen!

    Harm

    Janny Lalkens
    Berichten: 2591
    Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

    Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

    Bericht door Janny Lalkens » 18 jul 2022, 08:30

    Dan zou het kunnen zijn:

    Arentje (?) Gerrits X 1. Jan Egberts Rietberg met in 1721 (momberstelling) 3 kinderen: Jan, Jacob en Gerrigje (X Willem Alberts Westra)

    XX 2. (mogelijk) Berend Martens dochter heet Jannigje Berents Holtland en zij trouwt in 1751 met Gerrt Jans Pellickhof Oudste
    kind van jannigje: Arent, gedoopt ongeveer 1743.

    Op zoek naar een broer Jacob Gerrits voor Arentje Gerrits, als momber in 1721: nog niet gevonden. Voor Annigje Gerrits dito: ook niet gevonden.

    Vuursteden 1682 Jan Berents in de Krone en Berend Hogebeen bezit in 1682 op 's Heerenbroek een huis of boerderij. Die verhuurt hij.

    Jan Berents ook in Zoutgeld 1694 en 1701 nog steeds in de Krone en hij verkoop in 1715 de Krone aan Jan Egberts Rietberg.

    Ook op ;s Heerenbroek: 1694 Marten Jans en in 1701 Marten Jans Houtland. Dat zal toch de vader van Berend Martens zijn?

    ria jongman
    Berichten: 2408
    Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

    Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

    Bericht door ria jongman » 18 jul 2022, 13:08

    Arentje Gerrits heeft wel voorkinderen, dus ze was weduwe wanneer ze met Berent Martens trouwt.

    Mastenbroek
    Pasen 1740
    - op belijdenis
    Beerent Martens in de Krone

    Zijn vrouw is overleden voor 1748

    VOT s’Herenbroek 1748
    6 a - Berent Martens.
    b -
    c - Jannigjen, Geertjen.
    d -
    e - 1 knegt.
    f - Henrik Henriks.

    Hij sluit in 1751 als vader van zijn 2 dochters nog een lening af ten behoeve van de uitkoopt van zijn vrouw voorkinderen

    f144 - 10 mei 1751 - Richter Tomas van Muijden.
    Keurnoten Jan Henriks van Haerle en Laurens Westerhof.
    In het Gericht zijn verschenen Berent Martens en zijn beide minder¬jarige dochters Jennigjen en Geertjen Berents, wonende op s' Herenbroek, zijnde zij Jannegien en Geertjen in dezen geassisteerd met hun vader Berent Martens als momber. Zij verklaarden wegens verstrekte en tot betaling van uitkoop van zijn "eerste vrouwen kinderen ouderlijke erfportie geemplojeerde penningen" aan de Ed. Henrik Hakvoord schuldig te zijn een kapitale somma van 700 Caroli gulden. Hij belooft deze te verrenten vanaf 1 mei 1751 met 4 procent jaarlijks. Zij verbinden hiervoor boven een generaal verband van hun comparantens personen en goederen, ieder voor het geheel, onder afstand van de exceptie divisionis, of dat ieder met zijn aandeel te betalen zou kunnen volstaan; en zij vrouws personen mede onder de uitdrukkelijke [expresse] afstand van het beneficie senatus consulti vellejanu, medebrengende dat vrouwspersonen voor anderen zich niet mogen verbinden, van wiens kracht zij zich hielden genoegzaam onderricht, tot een speciaal onderpand te stellen de comparanten hun huis, hof en verder getimmerte genaamd de Crone op s' Herenbroek en [de] Bisschops Wetering, alsmede [midsgaders] twee kampen land aan elkaar tegenover het voorschreven huis de Crone op de hoek van de Bisschops Wetering en de 's Herenbroeker Stege in [het] Voorsterslag, tesamen onder dit Ed. Gericht gelegen. Zij comparan¬ten verklaren, dat dit goed is vrij en onbezwaard, uitgezonderd Herengelden.
    - Dr. A.G. Vriesen zal op uitdrukkelijk verzoek van de comparanten en de genoemde momber voor dezen tekenen en zegelen.
    [Kantlijn hierbij op f144:] 3 mei 1763 - Richter T. van Muijden.
    Keurnoten Jannes Forbus en Marten Forbus.
    Verschenen is de E. Hendrik Hakvoort. Hij verklaarde van het nevenstaande kapitaal ad 700 gulden una cum interesse te zijn voldaan. De akte mag ten prothocolle geroieerd worden, hetgeen gebeurt mitsdezen.
    - In fidem Fredrik Ram, gerichtschrijver

    En zouden dit de ouders kunnen zijn van Berent Martens.

    f93 - 3 sep 1707 - Richter Wilhelm Vriesen.
    Keurnoten Henrick Klingenbergh en Daniel van Campen.
    In het Gericht is verschenen Geertien Henricks, weduwe van Marten Jansen, in dezen met Berent Langhcamp als momber geassisteerd. Zij heeft over haar 6 onmondige kinderen (Jan, Teunis, Berent, Elsien, Hendrickien en Geertien Martens), bij haar voornoemde eheman zaliger in echte geprocreerd, tot mombers verzocht Peter Dercks, volle neef van moeders zijde, en Simon Albers als naberman. Beiden zijn mede in het Gericht gecompareerd en zij hebben deze momberschap aangenomen.
    Waarna zij comparante aan haar voornoemde zes kinderen erfuiting heeft gedaan en aan dezen voor hun zaliger vaders goed bewezen ten eerste alle linnen en wollen kleren van de vader, en bovendien aan iedere zoon een somma van 30 Caroli gulden, en aan iedere dochter een bed met zijn toebehoren; aan hun uit te keren, als zij komen te trouwen of 20 jaren oud geworden zullen zijn. Zij belooft tot die tijd dezelfden in kost en kleren te onderhouden, en hun ondertussen lezen en schrijven te laten leren na behoren. Waarmee zij comparan¬te verklaart een oprechte en "sincere" erfuiting aan haar voornoemde kinderen te hebben gedaan, waarvoor zij verbindt haar persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
    - Jusjurandum per tutores remissum est.

    Ik ben benieuwd of het lukt!

    Plaats reactie