van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Egbert_ » 02 aug 2022, 21:39

ria jongman schreef:
02 aug 2022, 20:21
Egbert_ schreef:
02 aug 2022, 16:32


3 Egbert Claessen, geboren rond 1639.
Egbert was gehuwd met Grietien Andries, geboren rond 1639.
Albert heeft dat niet goed.
Egbert Claessen hoort hier niet bij.
Hij is ook niet getrouwd met Griettien Driessen/ Andriessen, maar met Grietien Hendriks.
Dank voor deze correctie.

Het echtpaar dat je beschrijft komt me bekend voor. Het zijn voorouders van mij.
Egbert Klaassens, zoon van Claes Egberts x Marrechien Jacobs
En broer van Jacob Claesen op de Oostermate x Arentien Claes

Jacob Klaassen "van der Maaten":
ria van bessen schreef:
09 okt 2018, 15:08
f2 - 6 apr 1673 - Richter Emanuel van Twenhuisen JVD.     Keurnoten Hendrick Mol en Derck Arents.      In het Gericht is verschenen Grietjen Hendrix, nagelaten weduwe van zal. Egbert Claessen in Mastebroeck, met Jochem Rotgers als momber in dezen geassisteerd zijnde. Zij heeft tot mombers over haar zeven kinderen (Hendrick, Claes, Marrichjen, Hermen, Jacobjen, Geertjen en Egbert Eg­berts) verzocht en gesteld Derck Claessen op d' Olde Weteringe, oom van de kinderen van vaders zijde, en Arent Hendrix tot Genne, oom van de kinderen van moeders zijde
.
Uit hetzelfde artikel van Albert de Leeuw:
3 Grietien Hermens, geboren rond 1611, overleden voor 8 mei 1641, hoogstens 30 jaar oud.
Grietien was gehuwd met Henrick Hermsen, geboren rond 1611, wonende te Zwollerkerspel, overleden voor 8 mei 1641, hoogstens 30 jaar oud.
Zwollerkerspel, 17 april 1641:
Door het Gericht zijn tot mombers "gecoren" en gesteld over Griete en Arent Hendricksen, nagelaten kinderen van zaliger Henrick Hermsen, geprocreerd bij zaliger Grietien Hermsen; Claes Hermensen en Coendert Hermsen, als ooms en aangeboren mombers over deze kinderen. Die aangenomen en beloofd hebben der kinderen beste in alles te doen, gelijk getrouwe en oprechte mombers toestaat en behoren te doen.
Verder daar deze mombers verklaren, dat nootwendich ende vordelich" was voor de onmondige kinderen, dat deze mobiele goederen van hun ouders aangeërfd, verkocht worden, en zij zulks van het Gericht verzochten, en [er] consent toe begeerden, dat het mocht geschieden, zo is na vorige deliberatie zulks geconsenteerd, mits dat de opkomsten daarvan tot voordeel en tot het meeste profijt van de kinderen zal worden geëmploijeerd en daarvan rekening gehouden.
.
Maar dit echtpaar wordt verder niet uitgewerkt.

Egbert Claessen (met Grietien Andries) zoon van Klaas Hermens x Grietien Gerrijts heb ik verwijderd uit mijn bestand.

NB: dit was een terzijde, dat niet of nauwelijks bij dit onderwerp hoort.

Egbert_
Berichten: 3958
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Egbert_ » 04 aug 2022, 20:35

harm56 schreef:
22 jul 2022, 21:13
[-] de site van Jan van Arkel? (Historische Vereniging voor de IJsseldelta). [-]
Erg mooie site om te zoeken op dtb Kampen en omgeving (en andere bronnen), met verwijzing naar de bron.
https://hvjanvanarkel.nl/werkgroepen/bronnen

En wat ook erg leuk is: je hoeft niet de hele naam in te voeren bij de zoekfunctie. Bijvoorbeeld zoeken op rm levert alle Harm, Herm, Harmen, Hermen, Herman (en nog meer namen).

Jenny
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 sep 2021, 22:16

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Jenny » 24 aug 2022, 15:55

Janny Lalkens schreef:
02 aug 2022, 19:34
Hartelijk dank voor deze akte!

Helaas is Albert Alberts niet ons enige probleem.

Voor dat er een tekst/akte en conclusie als hieronder op papier staat, is er al heel veel discussie en overleg geweest tussen o.a. Henri en Marinus en mij:
( citaat uit Kleine Veerweg 1 &3 van Marinus Dijk op de site van de buurtvereniging Oldeneel/Schelle

https://buurtvereniging-schelle-oldenee ... erweg-1-3/ )


" f32 – 11 nov 1803 – Richter L.H.C. Nilant.
Keurnoten Jan Heufke en Jan Middelwijk.
Verschenen is de Heer R.J. Wolfgraft, Ontvanger van de Ecclesiastique goederen van de stad Campen, als gevolmachtigde van Johanna Reinira van Lamzweerde, Jan Schuller en Hendrica Sibilla van Lamzweerde, ehelieden en nog vele andere mede eigenaren of erfgenamen.
Hij verklaarde namens zijn principalen ieder voor hun gerecht aandeel om een wel betaalde somma van penningen te cederen en bij dezen in volledig eigendom te transporteren:
Aan Geertruid Broekhuisen, weduwe van wijlen G. Dwars:

het goed vanouds genaamd Asplaninck met een gedeelte van het goed Averkamp, gelegen in Schelle, bestaande uit het herenhuis, de stalling en verdere getimmertes, hoven, bossen, bomen, akkermaals hout en alleën, binnen welke één stuk zaailand en een stuk groenland met het wilgen hagentje [willigen hagentje], een stukje zaailand achter de Lijnkamp;
het boerenhuis met al het getimmerte, hof en boomgaard in gebruik door [bij] R. Westerhof, het zogenaamde spijker, staande aan het boerenhuis, door H. van Cöln [H. van Keulen] gebruikt, verder een kamp bouw en groenland, ongeveer 1 1/2 morgen groot;
2 wharen of scharen in de 33 op de Scheller Koeweide, 1/4 in de visserij in de Scheller Kolk tegen t Oldeneler Land, met het mede-recht in de marke [de markte], het recht tot de visserij in de Scheller Kolk tegen het Scheller Land, maar [dog] ook het mede-onderhoud van de “gemeene” IJsseldijk van de marke [der marckte] en van de waterleiding de Voorgang genaamd, met dat van de sluizen bij het Frankhuis en op de singel [op de Cingel] over de kruittoren [kruittorn], de lusten zowel als de lasten naar waartal gerekend, zijnde alle deze voornoemde goederen tiendeplichtig.


Het is duidelijk dat Geertruid Broekhuisen in 1803 eigenaresse werd van het buiten “Asplaninck” en van een gedeelte van het Goed “Averkamp” het bijbehorende “Spijker” aan wat nu Kleine Veerweg 1 is. Geertruid overleed in 1815.
De boerenbehuizing is in het bezit van Jennigje, weduwe van Jan Krommedijk. Zij woonde waarschijnlijk in Herxen. Als huisnaam wordt in 1832 aangegeven, Aalvanger. Aalvanger is genoemd naar de huurder Gerrit Aalvanger.

De benaming Aalvanger en Averkamp blijft verwarrend.

[ ook uit deze akte het volgende, J.L. ]

Rechten: De kelder van het boerenhuis loopt onder het Spijker, maar hoort bij het Boerenhuis. Koper en eigenaren van het Spijker mogen uit de put, putten. Koper krijgt niet in eigendom de sleeten, de karnmolen en de fornuispot, die zijn van de meijer, Gerrit Aalvanger. De erven Dwars zijn eigenaar van het Spijker. Zij hebben recht van overweg over het erf en moeten de gezamenlijke tussenmuur onderhouden, maar niet de put.


Jannes Luchtenbeld, getrouwd met Hermina Rietberg kocht de boerderij in 1850 voor f 12.780,-. Deze Jannes Luchtenbeld en Hermina bezaten in 1832 ook de boerderijen Kleine Veerweg 2 en Schellerbergweg 33 alwaar zij ook woonden " Einde citaat.

In onze beleving is Asplaninck daar waar later Van der Pol woonde en dat ligt dan weer aan de overkant ( !) van het spijker en het boerenhuis uit de akte. Wel aan de Kleine Veerweg, vlak bij de bocht naar de Schellerbergweg. Maar waar het hier meest over gaat: 1 boerderij die je kunt splitsen in een spijker en in een boerderij, waarbij dan de kelder onder het spijker weer hoort bij de boerderij. Een soort twee onder één kap. In dit geval staat de zaak meer met de boerderij naar centrum Schelle gericht en het spijker richting Oldeneel maar wel als 1 geheel. Dat soort toestanden komen we dus tegen. En ook al had de familie Aalberts 2 boerderijen in Schelle: ik weet niet eens zeker welke dat dan waren. Ook al is het mijn meisjesachternaam. Ik heb wel vermoedens, maar zoek nog steeds naar bewijzen.
Ik zoom even in op een klein detail als het mag. Over welke Gerrit Aalvanger, die huurder was en waarnaar de boerderij is genoemd, gaat het hier? Als ik 1832 (of eerder) als uitgangspunt neem, kom ik er niet uit.

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Janny Lalkens » 24 aug 2022, 16:57

Alles wat ik weet over Gerrit Aalvanger is wat in die verkoopakte van 1803 staat. Jammer, maar dat is het.

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 24 aug 2022, 20:35

Schelle
Boek der huizen 1839

10 – M 231
a – Gerhardus Aalvanger (doorgehaald De kinderen Aalvanger) = RK?
b – de weduwe Jan Krommedijk

11 – M 230
a – Rutger Rietberg
b – Gerrit Dwars

1830
11/1/6 Asselina ten Have (72 Raalte – inwonend Gerardus Aalvanger (38 Dalfsen)
12/1/5 Rutger Rietberg (46 Herxen, Wijhe) x Harmpjen Wijtenhorst (45 Schelle)

Jenny
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 sep 2021, 22:16

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Jenny » 26 aug 2022, 22:24

Dankjewel.
Ik denk dat ik het dan moet zoeken in het nageslacht van Gerridt Peters, gedoopt 1706. (zoon van Peter Egverts op den Aalvanger), gehuwd in 1736 met Steventien Hendricks (overleden in1748).

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 28 aug 2022, 09:26

Gerardus komt van Dalfsen.
Daar zou je een doop kunnen vinden.

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 28 aug 2022, 12:26

BERICHT 2

Gerardus kon weleens bij deze Aalvanger behoren.
En ook de zoon van Asselina ten Have

overleden 8 dec 1840 te SCHELLE
Hermanus Aalvanger
Beroep Landbouwer
Geboorteplaats Zuthem (Zwollerkerspel)
Geslacht Man
Leeftijd 40
Vader Hermannus Thijs
Moeder Asella ten Hoven
Partner Berendina van der Kolk

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 28 aug 2022, 13:07

BERICHT 3

Gerrit Aalvanger
Beroep
Landbouwer
Geboorteplaats Heino
Geslacht
Man
Leeftijd 75
Vader Hermannes Aalvanger
Moeder Ezelina ten Hove
Gebeurtenis Overlijden
Datum 18-04-1866
Gebeurtenisplaats
Lenthe (Heino)

ria jongman
Berichten: 2290
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 28 aug 2022, 13:16

BERICHT 4

Hermanus Aalvanger Beroep Landbouwer
Geboorteplaats Zuthem (Zwollerkerspel) Leeftijd 40
Berendina van der Kolk
Geboorteplaats Oldeneel (Zwollerkerspel) Leeftijd 26
Vader van de bruidegom Hermannus Thijs
Moeder van de bruidegom Asella ten Hoven
Vader van de bruid Antonie van der Kolk Beroep Landbouwer
Moeder van de bruid Johanna Vilsterman
Huwelijk Zwollerkerspel Datum 16-10-1840
Opmerking bruidegom ook Hermannus Aalvanger; vader bruidegom ook Mannes Thijs

Plaats reactie