van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 28 aug 2022, 13:48

EN TOT SLOT

Je zult er geen verder belang bij hebben, vermoed ik.
Maar voor het juiste overzicht.
En wellicht voor anderen vanwege een andere zoektocht op het Forum.

Deze " Aalvanger " is RK.

Asselina is deze

Rk Raalte 17 Majus 1758 - Esselina F.L. Wilhelmi et Herminae an de Hoove. Levante Maria Claasen - Boetele.

f351 - Raalte, 26 juli 1773 - Scholtus L.J. Walraven.
Keurnoten Teunis Heilersich en Hendrik Hopman.
Het Gericht is ontwaar geworden, dat Willem Hendriksen en Willemiena Gerritsen, gewezen meijerlieden op het erve Ten Have in Boetele, overleden zijn, nalatende 4 onmondige kinderen (Hendrik, Jan, Willem en Asseliene). Tot mombers over hen worden benoemd Nellis Nijenhof en Hendrik Veltkamp, en als toeziende voogd Jan Haarman. Zij zijn gecompareerd en nemen de momberschap aan.

7 mei 1789 RK doop Dalfsen
- Hermannus F.L. Hermani Thijs op 't Zwiers et Ursulina ten Hove[Asselina]. Levante Wilhelmo fratre matris - Lenthe onder Alerdink.

RK Dalfsen 1791 Mense Februario 14 - Gerrit F.L. Hermani Tijsen et Lene ten Hove op Swiers. Levante Hendrik ten Hove fratre patris - Lente.

Huwelijk RK Raalte
1784
15ta Februarij - conjuncti sunt Hermannus Antonii et Ursela Wilhelmi. Testibus E. Beumers et Wilhelmo Tuters - Boetele - cum dispens. in 3tio gradu conzanguinitatis.
[NB dit zijn - Hermannus Thijs x Asselina Willems ten Hove]

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 28 aug 2022, 18:55

BERICHT 6

Voor Janny Lalkens

Om terug te komen op een eerder bericht van je, nl deze

Het is duidelijk dat Geertruid Broekhuisen in 1803 eigenaresse werd van het buiten “Asplaninck” en van een gedeelte van het Goed “Averkamp” het bijbehorende “Spijker” aan wat nu Kleine Veerweg 1 is. Geertruid overleed in 1815.
De boerenbehuizing is in het bezit van Jennigje, weduwe van Jan Krommedijk. Zij woonde waarschijnlijk in Herxen. Als huisnaam wordt in 1832 aangegeven, Aalvanger. Aalvanger is genoemd naar de huurder Gerrit Aalvanger.

Hij blijkt dus de zoon te zijn van Asselina of Ursela ten Hove.
En zal dit dan toch het erve Aalvanger zijn, lijkt mij tenminste, want Gerardus is geen nakomeling van een Aalvanger.


AANVULLING

1806
B - Huis No. : 11
- Eigenaren der Huizen : Jan Krommedijk
- Huerluiden en bewoners: [a] Herm van Keulen
Wede. M. Thijsen
Aalvanger
- waar van :
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen :
- koswinninge :
- Religie :




VOT 1830
11/1/6 Asselina ten Have (72 Raalte – inwonend Gerardus Aalvanger (38 Dalfsen)
12/1/5 Rutger Rietberg (46 Herxen, Wijhe) x Harmpjen Wijtenhorst (45 Schelle)

Boek der Huizen schelle 1839
10 – M 231
a – Gerhardus Aalvanger (doorgehaald De kinderen Aalvanger)
b – de weduwe Jan Krommedijk

11 – M 230
a – Rutger Rietberg
b – Gerrit Dwars

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Janny Lalkens » 28 aug 2022, 19:51

Ria, bedankt voor al deze gegevens! Later zag ik dat ik die lijsten van bewoners van bijv. 1830 en 1839 toch wel ergens had. Uit het boek van huizen, van Henri gekregen.

Vanmiddag schrok ik toen ik in jouw gegevens zag dat dat huwelijk van Gerardus zijn broer Hermannes, met Berendina van der Kolk uit Oldeneel, maar 2 maanden heeft geduurd. Van 6 oktober 1840 tot 8 december 1840.

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 28 aug 2022, 19:57

Ja, triest hé, zo kort.

Bedenk verder wel dat de nummering dus niet klopt. 1830 en 1806 wel, maar 1839 dus niet.
Of dat van invloed is op de nummering van het kadaster weet ik niet, maar Egbert wel.

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Janny Lalkens » 28 aug 2022, 21:16

Ja, bedankt voor de tip. Met een huis twee onder één kap dat zo ingewikkeld is, is het ook goed uitkijken, vooral als bijv. de kelder van het ene huis doorloopt onder het andere huis en niet mede verkocht wordt. En dan die verkoop ook nog in combinatie met de boerderij aan de overkant van de straat. Vóórdat er kadasternummers werden gebruikt, dus nog in 1803. Ze moesten het puur en alleen met beschrijvingen doen in 1803. Mooi puzzeltje voor "nieuwsgierige" mensen 2 eeuwen later. ;) Daarom ben ik blij met het kadaster.

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 29 aug 2022, 11:20

Het viel me op dat in Schelle op nr 11 is genoteerd

1806
B - Huis No. : 11
- Eigenaren der Huizen : Jan Krommedijk
- Huerluiden en bewoners: [a] Herm van Keulen
Wede. M. Thijsen
Aalvanger
- waar van :
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen :
- koswinninge :
- Religie

en dat in Ittersum weer dit staat genoteerd - ook op nr 11

1806
B - Huis No. : 11
- Eigenaren der Huizen : [a] Hermannus Splinter
Cornelis Krommendijk
[c] [er boven geschreven:] Weduwe
Herm van Keulen

- Huerluiden en bewoners: [a] H.k. Splinter
C. Krommendijk
[d] Wede. H. van Keulen
- waar van :
- hoe lange gewoont :
- hoe veel kinderen :
- koswinninge :
- Religie :

De weduwe van Hermen van Keulen is eigenaresse en huurder van nr 11 in Ittersum
En Hermen van Keulen is huurder en bewoner van nr 11 in Schelle

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Janny Lalkens » 29 aug 2022, 11:48

Juist door dit soort gegevens is de bewoningsgeschiedenis daar moeilijk te reconstrueren. Daarom is dat Kadaster dus ook zo'n uitkomst, hoewel het dan soms ook nog een heel gepuzzel is. Mensen bewonen gehuurd een boerderij, kopen een boerderij vlak in de buurt, blijven zelf gehuurd verder boeren op hun oorspronkelijke boerderij. Mogelijk om dan later een volwassen kind van ze op die gekochte boerderij te zetten? Eigen voorgeslacht koopt in 1778 een boerderij in Schelle, ik weet nog niet eens welke. Iets op de grens met Oldeneel? Hij bewoont dan zelkf een andere, ook nog geen idee welke. Maar zeer waarschijnlijk is hij zelf dan huurder. Het is allemaal "een erve en goed" in de transportaktes. Weinig boerderijen daar in Schelle, maar als juffr. Keppelfox er 2 bezit en de Grevens mogelijk ook worden die omschrijvingen van verkochte "erven en goed" ook al niet duidelijker.

Door het geven van bijlessen over stof die ik zelf nooit heb gehad ( veel zelfstudie dus ) en door o.a. de bevingsschade heb ik dit jaar en vorig jaar weinig tijd voor de genealogie. In en om ons huis veranderen steeds dingen. Steeds monteurs en ander technisch personeel over de vloer en het is een enorme papierwinkel. Offerte dit en offerte dat. Er zijn veel instanties bij betrokken en ieder heeft zijn eigen administratie en verantwoordelijkheid. Dus veel formulieren invullen. Er moet door ons beroep op onafhankelijke raadsman en advocaat worden gedaan enz. Wel veel uren aan het werk met de laptop, maar helaas is het onderwerp dan niet stamboomonderzoek. Het is hier helemaal niet de plek om het te vermelden, maar ik merk op TV spraakverwarring. Ons huis uit 1964 is eruit gerold als risico huis, moet mogelijk versterkt of afgebroken worden. Mocht het versterkt worden, dan betekent dat niet dat bij een aardbeving van 4.0 of 5.0 dit huis met zijn muren en dak erop blijft staan. Dat wordt vaak gedacht. Versterkt betekent dat je 0,75 minuut langer kans hebt het pand levend te kunnen verlaten. Moet je niet gehandicapt zijn. De hele wijk naast ons met ook veel koopwoningen wordt afgebroken, 850 stuks. Gebouwd rond 1970. Door alle andere crises in ons land is er niet zoveel aandacht voor dit probleem. Sorry, maar ik wilde dit toch even doorgeven.

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 29 aug 2022, 14:51

Zo, dat is niet mis. Wat een zorg ook, over hoe nu alles verder gaat verlopen.
Wat dat 'versterken' inhield, was voor mij wel de gedachte dat het huis aardbevingsbestendig zou zijn, dus geen of nauwelijks schade.
En zo een nieuw huis of opnieuw bouwen kan toch ook echt wel.
Maar versterken ligt dus anders.

We gaan wel meer offtopic hoor, Janny. Dat kan toch wel zo af en toe?

Janny Lalkens
Berichten: 2533
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door Janny Lalkens » 29 aug 2022, 15:21

Vind ik ook, dat dat kan. Levende mensen zijn toch belangrijker dan overledenen? Want daar houden we ons meestal hier mee bezig. Het gaat bij die gascrisis om de levens van mensen in een hele provincue. Er wordt nu zo gemakkelijk gezegd bij de nieuwe energiecrisis: pomp Groningen nu toch maar leeg. Einde probleem.

Maar in het tempo, zoals nu de versterkingen gaan, zijn ze in 2040 nog niet klaar met dat versterken. Het gaat om duizenden woningen en ze kunnen qua personeel er maar een paar honderd per jaar doen. Soms 50 afgehandeld in een half jaar. Hebben we ook al meegemaakt. Ramingen zijn 10.000 tot 27.000 te gaan. En dan nóg: bijna een minuut meer kans er levend uit te komen, meer is versterken niet. Dat zei onze burgemeester op een voorlichtingsbijeenkomst. Ik meende tot dat moment ( febr, 2019) ook dat je huis overeind zou blijven staan na een forse beving. Maar die drie kwart minuut lees ik soms ook in informatie, hoewel: dit gegeven wordt niet breed uitgedragen. Dit soort informatie wekt te veel onrust.
Zelfs bij het oppompen van 0 kuub per jaar blijft de ondergrond nog zeker 30 jaar rommelen met bevingen, wordt ons hier steeds verteld. Dus ga in Groningen gewoon door met versterken en ga nu direct weer oppompen is onzin. Te gemakkelijk. Alleen al voor die huizen die nog jaren niet aan de beurt zijn voor versterking.

Zo gauw ik meer tijd krijg wil ik weer eens uitgebreid naar Schelle kijken. Of het nieuwe inzichten zal geven, weet ik niet, maar alleen al het er mee bezig zijn is een feest.

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: van Keulen en Everts - afkomstig van Haerst

Bericht door ria jongman » 30 aug 2022, 12:38

Oké, ik hoop dat die tijd voor jou snel komt.
Sterkte!

Plaats reactie