Genealogie Kippers Wierden en Zwolle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
wiljo54
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:04

Genealogie Kippers Wierden en Zwolle

Bericht door wiljo54 » 08 sep 2022, 23:47

Kippers Wierden nagenoeg helemaal uitgezocht, eind 1600 zijn er 2 takken, Berent en Willem gehalte. Tak Berent helemaal uitgezocht, maar tak Willem ( gedeeltelijk uitgezocht ) heeft veel overeenkomsten met tak Kippers in Zwolle, zelfde geloof, handelaars, ambacht mensen, timmerman, de naam Willem en Jacob. Tak Zwolle blijf ik hangen op niet te vinden huwelijk van Jan Kippers, geb. ca 1700 en van zijn vrouw Lucine Matthe. uit dit huwelijk 10 kinderen, eerste 1732 in Zwolle. Wel in Wierden een Jan Kippers gevonden NG, dp 10-09-1702, pa is Gerrit Willems KipperT ( ipv s) ma is Aeltje Jansen. ( Dit is de tak van Willem Kippers ) Genealogen op internet komen ook niet verder. Matthe komt voor in Antwerpen. Net dit ene puzzelstukje is van eminent belang voor het wel of niet connecteren deze families. Wie weet raad ? VPND is er geen Kippers in Zwolle tussen 1709 en 1732. Het zijn waarschijnlijk de eersten.
Geven de rechtelijke akten meer info ?
In spannende afwachting, Jos Bouwmeester

ria jongman
Berichten: 2365
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Genealogie Kippers Wierden en Zwolle

Bericht door ria jongman » 09 sep 2022, 16:03

Jan Kippers en vrouw zijn vermeld onder de wijk Voorstraat met 8 kinderen in de VOT 1748

264 a - Jan Kippers
b - Lacina Mattheij
c - Hendrik, Janna, Aaltje
d - Magrita, Gerrit, Lucina, Barta & Hendrica
e -
f -

Maar in het inwonersregister 1742 is hij niet te vinden onder de wijk Voorstraat.
Daarin wordt namelijk aangegeven waar hij vandaan komt.

Ik zal nog in de andere wijken zoeken, maar dat kan even duren.

Geen Jan Kippers gevonden in het ORA van Zwolle, wel een Hendrik Kippers.

Zwolle transport f393 dd.20-10-1741
Erschenen Steven Stapelenberg en zijn vrouw Albertje de Munnick voor henzelf en dan nog de eerstgemelde als volmachtiger van zijn zwagers en zusters, met namen Jan van Raalte en Machteld Stapelenberg, Hendrik Kippers en Maria Stapelenberg, luidt procuratie van de 20e jongstleden alhier gepasseerd, en bekenden om een welbetaalde somme penningen te transporteren aan zijn zuster Johanna Stapelenberg, hun gemene huis en wehre staande alhier in de Luttekestraat, Hendrik ter Stege ter ene en Jacobus van Assen ter andere zijde, en zulks conform de koopbrief waarop de gecedeerden voors. huis publiekelijk heeft aangekocht.
Actum coram Schepen Kamnr. Vriesen.

Zwolle NG
10-11-1738 Hendrik Kippers j.m. tot Amsterdam met
Maria Stapelenbergh j.d. op de Grote Aa
S.G. Jan Kippers, de Broeder
H.G. de Moeder
de proclamatien mede t' Amsterdam

Wellicht moet je in Amsterdam zoeken?

ria jongman
Berichten: 2365
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Genealogie Kippers Wierden en Zwolle

Bericht door ria jongman » 09 sep 2022, 16:33

bericht 2

Nou, gevonden. Jan Kippers komt uit Wierden.
Is vermeld in de wijkboek Sassenstraat 2 - onder de Bloemendalstraat.
Hetzelfde adres dat wordt genoemd als hij belijdenis doet in 1734

Hij woont in 1742 dan 10 jaar in Zwolle. Heeft dan 6 kinderen en is van beroep Boode.
Geen religie vermeld.
Hij huurt van de Kamnaar Merwede

Alles is doorgestreept, dat betekent dat hij is vertrokken - in aug 1748 wordt als nieuwe bewoner genoteerd Willem Knape

Als je de foto van die akte wilt kun je contact opnemen via een PB

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 571
Lid geworden op: 10 feb 2005, 00:00

Re: Genealogie Kippers Wierden en Zwolle

Bericht door Daan » 12 sep 2022, 15:18

Misschien zit er iets tussen in Twentebestand.nl onderstaande personen zijn daar vermeld.

Jan Huiskes / Huijskens / op Kippers 20-11-1743 Wierden Willemina Kippers
Jan Kippers 1620/1650 Almelo Stad
Jan Kippers 1697/1700 Almelo Stad Hendrikje Smit
Jan Kippers 1700/1745 Wierden Geertje Voordink
Jan Kippers 26-12-1732 Wierden
Jan Kippers 03-03-1765 Wierden
Jan Kippers 1795/1797 Wierden Frederika Eshuis
Jannes Kippers 29-07-1770 Wierden
Jannes Kippers 1797/1799 Wierden Janna Aletta Nijhof
Jannes Kippers / Hesselink 20-02-1718 Wierden Maria Meijerink

wiljo54
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 sep 2022, 00:04

Re: Genealogie Kippers Wierden en Zwolle

Bericht door wiljo54 » 12 sep 2022, 22:49

GEWELDIG Ria, dat je het gevonden hebt, is er dan iets op papier dat verwijst naar Wierden ? M.a.w hoe is dit bewijsbaar.
Het vermoeden deze 2 takken fam. van elkaar waren, maar.... geen bewijs. Ja, ik wil wel graag de akte , wat is PB ?
Heeft wijlen Jan Rientjes destijds nog een Rechterlijke akte van Zwolle uitgewerkt, waarin ze voorkomen ?
Daan, dank voor het meedenken, de voorkomende namen lijken van de andere tak te komen, kan ze even niet plaatsen.

Jos Bouwmeester

klunder
Berichten: 445
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: Genealogie Kippers Wierden en Zwolle

Bericht door klunder » 13 sep 2022, 10:18

Wou deze gegevens niet onthouden aan deze discussie:

0700-0085 Zwolle, Resolutien Schepen en Raad, f166, dd.03-04-1739
Op de requeste van Jan Kippers provinciale bode van deze stad door Zalland: Remonstrant word nevens zijn vier kinderen met namen Jacob Hendrik, Janna, Aaltjen en Margreta Kippers respectieve 7, 4, 3 en 1/4 jaar oud, met deze stads kleine burgerschap gratis gebenificeerd mits presterende de eed daartoe staande.

0700-0965 Zwolle, Burgerregister, blz.124
1739 April 4. Erschenen Jannes Kippers, provinciale nouvelles bode van dese stad door Salland en heeft (als bij resol. van Schepenen en Raden van gisteren met deze stads kleine burgerschap gebeneficieert, zodanig dat daaronder zijn 4 kinderen met namen Jacob Hendrik, Janna, Aaltje en Margareta Kippers, respectieve oud 7, 4, 3 en 1/4 jaars, zullen wezen gecomprehendeerd) de burger eed gepresteerd.
Coram Schepen van Sonsbeeck.

klunder
Berichten: 445
Lid geworden op: 19 mei 2006, 00:00

Re: Genealogie Kippers Wierden en Zwolle

Bericht door klunder » 13 sep 2022, 10:41

En nog iets voor verder zoeken:
Familie (waarschijnlijk een broer) van de vrouw van Jan Kippers trouwt in Amsterdam. Jan en zijn vrouw zijn getuige bij de doop van een kind van Evert Matthei en Grietje Verkuijl.

Trouwen Amsterdam 14-02-1738:
Evert Matthee [Matthei] van Doesburg, oud 30 jaar in de Utregtsedwarst., ouders dood, geassisteerd met Hendrik Kippers, &
Grietje Verkuijl van Lent, wed. Dirk Jans, woont als voren. Zij weeskamer voldaan en mans dood ingebracht.

Als Evert Matthei van Doesburg komt, is het wellicht de moeite waard verder te zoeken in Doesburg naar een huwelijk van Jan Kippers x Lucine Matthei?

ria jongman
Berichten: 2365
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Genealogie Kippers Wierden en Zwolle

Bericht door ria jongman » 14 sep 2022, 15:46

wiljo54 schreef:
12 sep 2022, 22:49
GEWELDIG Ria, dat je het gevonden hebt, is er dan iets op papier dat verwijst naar Wierden ? M.a.w hoe is dit bewijsbaar.
Het vermoeden deze 2 takken fam. van elkaar waren, maar.... geen bewijs. Ja, ik wil wel graag de akte , wat is PB ?
Heeft wijlen Jan Rientjes destijds nog een Rechterlijke akte van Zwolle uitgewerkt, waarin ze voorkomen ?
Daan, dank voor het meedenken, de voorkomende namen lijken van de andere tak te komen, kan ze even niet plaatsen.

Jos Bouwmeester
PB is een Persoonlijk Bericht
Klikken op mijn avatar [mijn naam]

ria jongman
Berichten: 2365
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Genealogie Kippers Wierden en Zwolle

Bericht door ria jongman » 23 sep 2022, 11:15

Dag Jos,

Ik kon nu pas jouw PB lezen omdat ik me al die tijd niet kon aanmelden. Heel vervelend. Gelukkig heeft het HCO dit nu kunnen oplossen, waarvoor dank. Je hoort z.s.m van me.

ria jongman
Berichten: 2365
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Genealogie Kippers Wierden en Zwolle

Bericht door ria jongman » 27 sep 2022, 13:38

bericht 2

Ik heb je 23 sept. een PB gestuurd, om die te kunnen lezen moet je wel ingelogd zijn.
Ik nam toch aan dat je er belang bij had om een foto van de akte te ontvangen?

Plaats reactie