Buit in Zwartsluis

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Buit in Zwartsluis

Bericht door Egbert_ » 17 okt 2022, 15:35

ria jongman schreef:
17 okt 2022, 14:58
3e voogd toegevoegd Jan Dregen
Zoon van Jan Berents Buijter en Swaantien Egberts
trouwboek Hasselt
  • Berent Jans J.M van Streukel
    en
    Lijsebeth Jans J.D. van het lant van Vollenhove
    Getrouwt na het vertoog van attest: van Vollenhove den 13 Juny 1745
Niet zeker wie de ouders zijn van Lijsebeth, maar mogelijk:
doopboek Vollenhove, 1720 September
  • 22. Lijsbeth Jans, Dogter van Jan Jans Dreve
    en Geertjen Hendrix in Barsbeek,
    gedoopt door D. .. van der Poel
Volgens Guus Nijenhuis: https://www.genealogieonline.nl/gezinsr ... I22710.php
Jan Jans Dreve = Jan Jans Driegen

Dus mogelijk hier ook weer een link van Jan Berents Buijter met Vollenhove.

Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Buit in Zwartsluis

Bericht door Egbert_ » 17 okt 2022, 16:10

bericht 2
ria jongman schreef:
17 okt 2022, 15:02
huwelijk van Gerrit Beukman gevonden,was toch nog niet bekend wel?
Was inderdaad nog niet bekend. Ook niet bij Guus Nijenhuis, of op windgenealogie. Dus mooi gevonden !

wonende alhier staat bij Jacobjen Geerts en lijkt me alleen op haar van toepassing.

Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Buit in Zwartsluis

Bericht door Egbert_ » 17 okt 2022, 16:29

bericht 3

Het grote probleem met het land van Vollenhove, of schoutambt Vollenhove, is dat er geen trouwboeken bewaard zijn gebleven.

Dus moeten er niet te bewijzen koppelingen worden gemaakt. En daar gaat gewoon heel veel fout. En sommige fouten kun je achterhalen door bijvoorbeeld de voogdij-aktes. Maar ook dat geeft niet altijd zekerheid.

De keuze voor de ouders van Steven Jans Buit heb ik veertig jaar geleden gemaakt op basis van vernoeming
1e kind: Rixe, naar zijn moeder
2e kind: Magteld, naar haar moeder (Niesje is dochter van Tijs Jans x Magtelt Geerts)

En voor de ouders van Jan Berents had ik:
trouwboek Vollenhove
  • Den 20 Augusti
    Berent Jans soon van Jan
    Berents Ende Lubbe Eg
    berts, dochter van
    Egbert Slberts wonende
    beijde op t' Lant
    Alhier ghe
    trouwt den
    17 septemb
Deze Berent Jans is een rietdekker van Almelo (dat laatste volgens de doopaantekening van zijn zoon Jochim in 1678)

En omdat ik destijds vermoedde dat de familie(naam) Buit/Buiter uit Almelo en omstreken, of nog verder weg, uit Duitsland afkomstig is, leek me dit wel mooi passen.

En ook omdat Jan Berents een dochter Lubbegien laat dopen, die dan vernoemd zou zijn naar zijn moeder.

Ondanks dat het niet bewezen kan worden, vind ik dit nog steeds de meest waarschijnlijke genealogie.

Maar nu zie ik dat Jan Berents in Streukel (x Aagie Harmens Banier) ook een Lubbegien laten dopen. Terwijl haar moeder Geertje heet.

Dus misschien is hij wel de zoon van Berent Jans x Lubbigien Eijmberts.

Volgens windgenealogie is Jan Berents in Streukel echter gedoopt op 11-07-1686, zoon van Berendt Jans en Albertie Wolters. Maar zonder bewijs te geven dat dit klopt. En ook geen idee naar wie Lubbigje dan vernoemd zou kunnen zijn.

In de kohieren van het zoutgeld 1694 is één Berent te vinden in de Barsbeker cluft. Maar welke is dat dan, en zijn de andere overleden of wonen ze elders. In Wanneperveen woont bijvoorbeeld een Berent Jans van Ootmarsum. Is dat de rietdekker uit Almelo? Hoewel, Ootmarsum en Almelo liggen nog wel een eindje van elkaar.

Dit om maar even aan te geven hoe makkelijk het is om verkeerde koppelingen te maken. En hoe moeilijk dus om de juiste te maken.

De aanleiding voor dit onderwerp was, het hardnekkige "bewijs" (want door anderen bevestigd) op met name genealogie online, dat Jan Berents Buijter (x Swaantien Egberts) van Vollenhove komt. En een zoon is van mevrouw Hendrix op 't Heetveld.

Waar komt dat misverstand dan vandaan? Jan Berents Buijter is bij zijn ondertrouw een weduwnaar uit de Wijk. En als je dan verder zoekt, waar en wanneer hij zijn kinderen laat dopen, in Zwartsluis en Hasselt, en wie de doopgetuigen zijn , dan kom je uit op Rouveen. Bij Berent Jans en Aaltje Jans, van wie twee dochters volwassen worden en een gezin stichten in Zwartsluis, en dopeling Jan Buijter. Die als weduwnaar uit IJhorst met Swaantien Egberts van Streukel trouwt te Hasselt.
De enige verbinding met Vollenhove is het trouwen van zijn zoon. Die trouwt met een bruid van het lant van Vollenhove.

Daarom de gedachte, dat misschien een broer, Jan Twente, trouwde, en daar een gezin stichtte.

Probleem is dat ik nergens het eerste trouwen van Jan Berents Buijter heb kunnen vinden. Ook niet van Jan Twente.
trouwboek Rouveen:
394 N.H. trouw 1684-1775, hiaat van 1706 tot 1723

trouwboek Staphorst:
402 N.H. trouw 1644-1799, hiaat van 1685-1721

trouwboek Vollenhove: hiaat vanaf juni 1685

En er ook geen passende trouwinschrijving in Hasselt of Zwartsluis te vinden is. Ook niet op alledrenten.nl. Alleen de ondertrouw van Jan Berents in IJhorst in 1708.

Ook onbekend of hij als 16-jarige met zijn moeder mee is gegaan naar Zwartsluis naar zijn stiefvader, of ergens is gaan dienen. Waarschijnlijk dat laatste, omdat er geen trouwinschrijving is te Zwartsluis.

Voogdijaktes van rond 1701 zijn er niet, volgens mij. Ik vermoed dat ze anders te vinden moeten zijn:
0074 Schoutambten Staphorst en Rouveen: https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &milang=nl
Dus geen voogdij-akte van Aaltje Jans over de onmondigen met de overleden Berent Jans.

En wat bezittingen betreft, ik denk dat de ouders van Jan Berents Buijter eenvoudige boeren waren. Vermoedelijk op de Bisschopslagh te Rouveen.
- jul 1675: Van de Menschen soo de dato in der Maent julij 1675 op Rouveen boven de 16 jaeren bevonden sijn geworden, Bisschopslach, Berent Janssen 2 Menschen (Rouveen 1675 Hoofdgeld, transcriptie door M.E. Buitenhuis)
- Ao 1682 gedaen: Register van de schorstiennen, Rooveen, Bisschops-slagh, Berent Jans 1 (Vuurstedengeld Rouveen 1682, transcriptie door M.E. Buitenhuis)
- 1694: Berent Jans wed. pro Deo, Bisschopslagh (Quohiere van de duisentste pennink en het soutgelt van Rouveen, 1694)
- rond 1705: Rooveen, Register vande Schorstienen, Bisschops Slagh, Berent Jans nu Jan Kisteman [In marge:] te vooren pauper 1 (Vuurstedengeld Rouveen ±1705, transcriptie van M.E. Buitenhuis)


Niet zeker of het bij de ouders van Jan Berents Buijter hoort, maar wel aannemelijk. In 1694 de weduwe van Berent Jans, pro Deo. En later heet het: te vooren pauper

Het lijkt erop dat Aaltje Jans toch een beetje als berooide weduwe naar Zwartsluis trok om met de weduwnaar Geert Jans Botter te trouwen.

Mijn indruk is, dat het vermogen later in de familie is gekomen door het trouwen van Jan Berents Buijter x Swaantien Egberts.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Conclusie: de juistheid van mijn onderzoek naar Buit/Buijter en hun afkomt van Rouveen is enkel bevestigd. Ondanks dat er sommige zaken onbewezen/niet te vinden zijn. Zoals het eerste trouwen van Jan Berents Buijter.

Dat de dopeling van Hendrix op 't Heetveld een Buijter is, kan zeker niet bewezen worden. Ook niet wat er van die dopeling terecht is gekomen. Er kunnen speculaties worden gemaakt, maar dan zonder bewijs. Van de weduwe Berent Witte kan niet bewezen worden dat zijn die Hendrix op 't Heetveld is. Uitsluiten kan evenmin. En of zij de Jan Jans Driege trouwde die mogelijk de vader van Elisabeth is en/of de derde voogd bij de onmondigen van Hendrick Everts, valt waarschijnlijk ook niet te bewijzen. Er waren er meer die Jan Jans Driegen heetten rond die tijd.

Ik had nog wel gehoopt dat uit het ORA Vollenhove meer gevonden zou worden. Maar er is tot nu toe geen bewijs betreffende Buit/Buijter naar boven gekomen. De naam Buit bij Steven Jans Buit, wordt overigens ook pas voor het eerst vermeld in Zwartsluis.

Verder na pluizen van het ambt Vollenhove zal waarschijnlijk niet echt wat nieuws opleveren. Maar mogelijk nog wel wat details voor het verhaal.

Maar Guus Nijenhuis zal vast geen bezwaar hebben als je verder zoekt :lol:

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Buit in Zwartsluis

Bericht door ria jongman » 17 okt 2022, 19:06

en deze?
had je dit al?

[Foto 159] dd 22-11-1709 Thijs Harms Portheij wedr wijlen Aeltien Jans wil hertrouwen en stelt als mombers over zijn 2 onm kinderen Kornelis en Gerrit als bloetmombers Helprigh Jans en Jan Berents. Erfuiting ieder kind een kalffde veerse en de moeders linnen en wollen so tot haar lijve behorende.
invnr 2815ambtV’ho.
Nu deel 134 1707- 1712

https://www.archieven.nl/nl/zoeken?miva ... &milang=nl

Guus Nijhuis
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 aug 2001, 00:00

Re: Buit in Zwartsluis

Bericht door Guus Nijhuis » 17 okt 2022, 19:30

Egbert_ schreef:
17 okt 2022, 16:29
bericht 3

Maar Guus Nijenhuis zal vast geen bezwaar hebben als je verder zoekt :lol:
Guus Nijhuis vindt dat natuurlijk altijd goed! Jullie hebben dit alles weer geweldig uitgespit. Al is de oorspronkelijke vraag helaas niet beantwoord, vele andere zaken zijn wel duidelijk geworden. Een dikke pluim verdiend!

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Buit in Zwartsluis

Bericht door ria jongman » 17 okt 2022, 19:41

bericht 2

Maar is er rond die datum dan wel gezocht in het vrijwillig deel naar Berent jans en Lumme?
Laatst gewijzigd door ria jongman op 17 okt 2022, 20:48, 3 keer totaal gewijzigd.

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Buit in Zwartsluis

Bericht door ria jongman » 17 okt 2022, 19:46

bericht 3
Egbert_ schreef:
17 okt 2022, 16:29
bericht 3

En voor de ouders van Jan Berents had ik:
trouwboek Vollenhove
  • Den 20 Augusti
    Berent Jans soon van Jan
    Berents Ende Lubbe Eg
    berts, dochter van
    Egbert Slberts wonende
    beijde op t' Lant
    Alhier ghe
    trouwt den
    17 septemb
Deze Berent Jans is een rietdekker van Almelo (dat laatste volgens de doopaantekening van zijn zoon Jochim in 1678)
Heb je ook een jaartal?

Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Buit in Zwartsluis

Bericht door Egbert_ » 17 okt 2022, 19:48

bericht 2
dd 22-11-1709 Thijs Harms Portheij wedr wijlen Aeltien Jans
Deze akte heb je eerder geplaatst op 12 oktober. Maar alsnog bedankt.

Vollenhove, 02-05-1680:
  • Tijes Harmens J.G van t
    Land van Vollenho
    Aaltien Jans J.D. tot Paaslo
Thijs Harms Portheij zou gedoopt zijn 10-04-1657, zoon van:
trouwboek Vollenhove,
  • den 18-02-1653
    Hermen Cornelis sone van
    Cornelis Berents uit Maste=
    broeken Tijmentien
    Tijss weduwe van salige
    Wolter Jochems wonende aan
    die Leeuwte
Zijn hebben ook een dochter Hillichjen x Helprich Jans
Maar die is aangetrouwd, en dus geen bloedverwant.

Cornelijs Berents zou een zoon van Berent Henricksen uit Mastenbroek zijn.

Maar welke Jan Berents hier voogd is, weet ik niet

Van wie Aaltien een dochter is, is (mij) niet bekend. Maar woonde in Paaslo bij haar trouwen.
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 17 okt 2022, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert_
Berichten: 4049
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Buit in Zwartsluis

Bericht door Egbert_ » 17 okt 2022, 19:50

ria jongman schreef:
17 okt 2022, 19:46
Heb je ook een jaartal?
Ja, sorry: 1671

ria jongman
Berichten: 2408
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Buit in Zwartsluis

Bericht door ria jongman » 17 okt 2022, 22:21

Deze dus

Vollenhove Den 20 Augusti 1671
Berent Jans zv Jan Berents met Lubbe Egberts dv Egbert Alberts wonende beijde op t' Lant Alhier ghetrouwt den 17 septemb 1671

22-09-1672 d: Aeltjen v: Berendt Jans m: Lubbichien
Eijmbers, wonende op het landt

25-10-1674 d: Geertjen v: Beren[dt] [Jans], decker
m: Lubbetjen Eijmberts, decker in de Moespodt

30-02-1676 z: Jan v: Berendt Jans Riedtdecker m:
Lubbichien Eijmberts, zijn huijsvrouw tot Vollenhoo

04-08-1678 z: Jochim v: Berendt Jans van Almelo, decker
m: Lummichjen Eijmberts, zijn huijsvrouw
wonende voor in de Leeuwte

en zij is deze?

Dpb Vollenhove
06-12-1635 z: Albert v: Eijnbert Albertss, op 't Lant
11-08-1648 Lubbegien v; Eijbert Alberts Decker en m Vrouken

Plaats reactie