lambert westervelt uit Zwolle

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
ria jongman
Berichten: 2289
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

lambert westervelt uit Zwolle

Bericht door ria jongman » 16 dec 2022, 18:36

Wie weet misschien meer over deze Lambert Westervelt?

Zwolle 26-02-1683 Jacob Schaper j.m. soldaet onder de capitein Otho en Catharina Bosmans wed: van Lambert Westervelt, tuschen de Dieserpoorten

Herman van der Bent
Berichten: 284
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: lambert westervelt uit Zwolle

Bericht door Herman van der Bent » 17 dec 2022, 14:47

Wel gezocht in ZK CZ, Stift Essen en algemeen op internet, maar niet gevonden. Wat is het idee erachter?

Bij de achternaam Westerveld of Westervelt dacht ik snel aan de Havezate Westerveld in Langenholte, vanaf 1633 in bezit van Rutger van Haersolte, maar ik vind de naam ook wel veel terug in Gelderland.

ria jongman
Berichten: 2289
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: lambert westervelt uit Zwolle

Bericht door ria jongman » 17 dec 2022, 16:23

De gedachte is ;

dat Evert Peters Westerveld - die ook tussen de Diezerpoorten of daaromtrent woont - mogelijk een broer is van deze Lambert Westerveld.
En dat Catharina [of Trijntje] Bosman familie is van Gerrit Hendriks Bosman [hij is wedr van Trijntje Herms] en deze hertrouwt met de weduwe Jacobien Keijsersweert. Gerrit heeft geen kinderen. Jacobien heeft 2 dochters uit 2 eerdere huwelijken.

Eén dochter heet Fenne van Salingen.

Lucas van Pappelendam 29-03/22-04-1710 huwelijk met Jacomina Nagel jd.
d.v. Jannes Nagel en Fenneken van Salingen / Fenna van Salen en gedoopt 30-11-1686

Mogelijk heeft Lambert Westervelt dus kinderen met patroniem Lamberts -
En dit vanwege Maria Lamberts haar nicht - de vrouw van Gerrit Everts Westervelt.

Ik zit nog steeds met de vermelding Willem Asjen als vriend bij Evert Pappel/Poppel/Peppeldam

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: lambert westervelt uit Zwolle

Bericht door Janny Lalkens » 17 dec 2022, 17:15

Onder momberstellingen Zwolle zag ik vanmorgen geen erfuiting bij het 2e huwelijk van Catharina Bosmans. Dat stond ook niet in haar trouwinschrijving, maar toch kijk ik dan even als ik daar een bron van heb.
Toch ben ik wel eventueel gedoopte kinderen van haar en van Lambert Westervelt aan het zoeken. De gezochte Maria Lamberts trouwde in 1703 en 1718.

Nog wel een Jan Stevens gezien die getrouwd was met Arentien Dercks. Zij laten op 13 maart 1670 in Zwolle NG Hendrik dopen.

Herman van der Bent
Berichten: 284
Lid geworden op: 30 jul 2017, 12:09

Re: lambert westervelt uit Zwolle

Bericht door Herman van der Bent » 18 dec 2022, 13:56

Ik begrijp het idee naar die Lambert Westerveld, maar dat is nog wel een paar slagen weg van die Willem Assies. Moeilijk om verder mee te komen. Die Evert Jansen Pappelendam/Peppelendam/Poppelendam blijft inderdaad het meest interessant. Ik heb er veel naar gezocht. De twee meest relevante aktes zijn de borgstelling en de erfuiting.
Herman van der Bent schreef:
21 jan 2021, 18:14
ZK CZ 1702 den 12 Aug: Richter Wilhelm Vriesen. Keurnoten; Geert Jansen en Jan Hendriks.
Erschenen in den Gerichte Jan Lambers tot Haerst, en heeft ten profijte van de Heer doctor Joan Calencamp voor hem selfs en qqa vrywilligh verwin gepasseert voor een somma van hondert seven en dertigh car guldens en twaelf stuivers, in twee termijnen te betalen, te weten op nieuw jaer 1703 vijftigh car:gl, en op meij daer aen volgende de resterende 87 gl12st, beide met de interesse van dien, en sulks alles met die kracht en effect, als of daer voor met pandinge, opbodinge en aantijginge voor den Gerichte verwonnen waren, voorts heeft deselve hier voor tot borgen gestelt Wycher Jansen en Gerrit Henricks te Genne en Evert Jansen Schutte op Haerst, de welcke in cas van wanbetalinge jeder in solidun daer voor zullen verbonden sijn, ende sijn deselve beneffen; hen Comparant daer op oock persoonlijck in den Gerichte gecom pareert, en hebben dese borgtocht bij hantastinge alsoo aengenomen.
ria van bessen schreef:
09 jan 2021, 15:48
f171 - 6 nov 1695 - Richter Herman Meuwsen.
Keurnoten Bernard Keizer, Proc., en Peter Buis, Procur.
In het Gericht is verschenen Evert Jans van Poppelendam. Hij heeft over zijn vier onmondige kinderen (Lucas, Jan, Matthijs en Antonette), in echte geprocreerd bij zijn zaliger huisvrouw Fennighjen ... [leeg= Lucas], tot mombers verzocht Eghbert van Barcum en Willem Assijs, beide goede bekenden en naberluiden [= buren]. Zij zijn daarop door het Gericht verhoord en zij hebben deze momberschap aangenomen en beloofd als goede mombers te zullen waarnemen.
Waarna de comparant aan zijn genoemde kinderen ter presentie van de voornoemde mombers erfuiting heeft gedaan en aan hun voor hun zaliger moeders goed heeft bewezen aan ieder een somma van 25 Caroli gulden, makende tesamen 100 gulden, en bovendien aan de dochter "een bedde buire" zonder veren, met 2 kussens en 2 lakens. Hij belooft verder zijn voornoemde kinderen te onderhouden totdat ze 20 jaren oud zullen zijn geworden en hen ondertussen lezen en schrijven laten leren. Met welke 20 jaren de gezeide kinderen dit aan hun bewezene eerst zullen vermogen te vorderen. Waarmee hij comparant verklaarde een oprechte en sincere erfuiting aan zijn genoemde kinderen te hebben gedaan, waarvoor hij verbindt zijn persoon en goederen als volgens het recht. Zonder argelist.
- Juramentum per tutores remissum est.
Herman van der Bent schreef:
22 jan 2021, 10:17
Ik heb eigenlijk geen twijfels dat Evert Jansen Schutte en Evert Jansen van Pappelendam dezelfde zijn. In de voogdijakte van Pappelendam is hij nabuur van Willem Assies en Egbert van Berkum (en ook goede bekenden). Als nabuur plaatst hem dat in Haerst, en daar woont alleen op het bouwhuis in Haerst die Evert Jansen Schutte. Hij noemt zich zelf ook al "Schutte" bij de geboortes van zijn kinderen in Goor.

----------Goor:
1681-03-13: Evert Janssen van Pappelendam, wedeman en[de] Fenneken ten Schaken d' een Schutter, d' ander maecht op t' huis te Heeckeren.
1682-00-00: Evert de Wiltschutte op Hekeren vuursteden Goor
1682-01-09: Evert Jansen Schutte Doop Jan, 't eerste kint van Evert Jansen Schutte op hekeres
Geen doop Lucas? Mogelijk in hiaat 1683
1683-02-21: Evert Jansen van Peppelendam verkrijgt burgerschap Goor.
1687-04-20: Evert Schutte Doop Jan een kint van Evert Schutte van de heer van Hekeren en zijn vrouw Fenne.
--------- Van Goor, naar Zwolle, geen attestatie, maar acht ik zeer aannemelijk
1689-04-04: Eevert Jans doop Mathijs – z.v. Eevert Jans en Fennitje Lucas
1692-02-20: Evert Jansen en zijn vrouw Fennigjie Lucas laten hun zoon Matthijs en hun dochter Antonette dopen.
1694-///-///: Evert Jansen op Haerst, zoutgeld
1695-11-06: Evert Jans van Poppelendam, erfuiting 4 kinderen, voogd Willem Assies en Egbert van Bercum
1695-11-12: Evert Jans van Pappelendam, wedenaar huwt Grietien Willems, Derk Jansens weduwe. De proclamatien mede te Winsheim
1696-12-09: Evert de Schutte in het bouwhuis van het huis te Haerst, aangepand als pachter van Haersolte, net als Willem Assies
1701-12-03: Evert Jansen Schutte op Haerst [aangepand als] gebruiker van 5 morgen land tot Genne, en Evert Jansen Schutte en Willem Assies als gebruikers van 4 morgen land tot Haerst, (Mooie link tussen Evert Jansen en WIllem Assies, ze pachten samen)
1702 01-07: Evert Jansen Schutte op Haerst aangepand als pachter van Haersolte, net als Willem Assies
1703-10-05: Evert Jansen Schutte op Haerst aangepand als pachter van Haersolte, net als Willem Assies
1712-09-10: Evert Janzen van Peppelendam is begraven in de Kruiskerk.

A:
Die borgstelling is nog niet opgelost, en de venoemingen in de dopen zijn ook nog onverklaard. Die zouden "traditioneel" kunnen zijn. Eerst in 1682 een Jan (vernoemd naar vader vader) dan een Lucas (vernoemd naar vader moeder), dan in 1687 weer een Jan (waarschijnlijk de eerste jong overleden en het klopt ook met de volgorde van namen in de erfuiting. Maar dan in 1689 een Matthijs, en in 1692 weer een Matthijs samen met een Antonette. Die Matthijs is vast vernoemd, en volgens de traditie zou dat dan broer van vader moeten zijn, als die er is. En Antonette zou de moeder van moeder zijn. Een Lucas die getrouwd is met een Antonette (of Teunisje), zouden dan de ouders van Fennigje Lucas moeten zijn. Nog een kleine kanttekening dat Evert Jansen huwt als weduwe, dus daar zou ook nog een vernoeming vandaan kunnen komen, al volgen de eerste kinderen wel de traditionele vernoemingsregels. Als hier nog ideeën over zijn zouden we dat verder kunnen onderzoeken in het originele topic.

B:
Parallel aan deze zoektocht heb ik gezocht naar een relatie met de van Haersoltes. Op onderstaande kaart staat het bezit waar een van Haersolte op zit. Met het idee dat die Willem Assies en mogelijk ook die Pappelendam daar van origine al in dienst waren. Mogelijk dat de munsterse inval van 1672-1674 voor verplaatsingen heeft gezorgd, omdat ze wel een beetje in de ondersteuning van dat militaire milieu zitten.
Bezit Haersolte.jpg
Bezit Haersolte.jpg (147.88 KiB) 209 keer bekeken
Grofweg zijn er dan 5 regio's: De veluwe, Zwolle, Vollenhove, Deventer, en Hof van Twente.

1. De regio veluwe heb ik doorgezocht, veel gevonden, o.a. in 1682 in Elburg een dochter Stijntje van Gerrit Asse en Gerritien Goossens, maar waarschijnlijk geen familieverband.
2. De regio Zwolle, blijft nog steeds een kanshebber, maar mijn informatiebronnen drogen op om echt tot goede theorieën te komen.
3. De regio Vollenhove. Heb ik slechts globaal onderzocht, dat kan dus nog verder. Bijvoorbeeld hovenier Assien Rutgers gedoopt in 1676 in Vollenhove, zoon van Rutger Asjes en Marchjen Hansen getrouwd 1672 in Zwolle.
4. De regio Deventer, waar Cornelis van der Bent 1747 trouwt. Kan ik ook nog beter onderzoeken. Interessant zijn een VOC opvarende Johannes van der Bent genoemd in 1715, die uit Borkelo (Borgelo?) komt en een vermelding in Purmerend 07-05-1758 Jan Breukel wed Purmerend & Johanna Margareta van der Bende, jd zij geboren in Deventer. Die geboorte kan ik alleen in Deventer vooralsnog niet plaatsen.
5. De regio Hof van Twente, heb ik veel doorgezocht, maar helaas ontbreken daar sommige rechterlijke archieven, en ik heb verder de Pappelendam niet beter in kaart gekregen, dan hierboven geschetst.

Ik ben de leden van dit forum al veel dank verschuldigd voor het belangeloos aandragen van informatie en ideeën in de zoektocht naar de ouders van Willem Assies en Annetje Warners, met als achterliggende vraag de oorsprong van de naam "van der Bent". Ik wil ook niet iedereen steeds vermoeien met deze zoektocht, dus zie dit vooral als een update met mogelijke ideeën. Andere zoektochten zijn zeker net zo interessant en volg/lees ik altijd met veel plezier :)
Laatst gewijzigd door Herman van der Bent op 21 dec 2022, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

ria jongman
Berichten: 2289
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: lambert westervelt uit Zwolle

Bericht door ria jongman » 18 dec 2022, 16:15

Misschien kun je hier dan wat mee?

Ambt Vollenhove invnr 2811 oftewel Deel 130
Folio 214 dd . jan 1696
Erfuiting en voogdijstelling Jacob Tijmens Bent.

Ambt Vollenhove invnr 2812 [deel 131]
Folio 35 dd 08-02-1694 afrekening door Ragger Coops en Coop Reijnders als mombers over de kinderen van Jacob Tijmens Bent

Janny Lalkens
Berichten: 2531
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: lambert westervelt uit Zwolle

Bericht door Janny Lalkens » 18 dec 2022, 16:26

Zo'n kaart met daarop het bezit van de Van Haersoltes kan ik erg waarderen! Bedankt!

Mogelijk, hoewel het wel vergezocht is binnen dit onderwerp, is de volgende Hendrick familie van de schoonfamilie van Lucas van Peppelendam
Hendrick van Zalingen X Eva Schenckenbergh laten te Zwolle Margretha dopen op 6-12-1671 Salingen ligt bij Dortmund.

Kan Annetje Warners X Willem Assies een broer Peter hebben gehad? Peter Warners X Maria Gerrits laten NG te Zwolle dopen op 19-11-1671 Geerlich.

ria jongman
Berichten: 2289
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: lambert westervelt uit Zwolle

Bericht door ria jongman » 19 dec 2022, 11:22

Voor de kaart.

Wijhe invnr. 7
f556 - 3 jul 1695 - Verw. Richter Lamb. Issel.
Keurnoten [niet vermeld]
De E. Jan Jacob Wijlink als gevolmachtigde van de WelGeb. Gestr. Hr. Rutger van Haersolte tot Toutenbergh, Haarst, Herxen en Paasloo (vol¬gens procuratie van Zwolle). Hij verkrijgt van de HoogWelGeb. Hr. Rutger van Haersolte tot Egede, een hypotheek van 7500 gulden, met als onderpand de havezathe Herxen, het erve en goed de Poorte (bewoond door Hermen Lubberts), de Duijte (bewoond door Dries Willems), de Bergerhoeve (uit Berent Gerrits plaats, gebruikt door Evert Bos), de Wigterhege (bewoond door Jan Roelofs), het erve Stuivenbelt (bewoond door Jan Jansen), de caterstede Brouwerscamp (bewoond door Jannes Gerrits), de caterstede door Joost Jansen bewoond, de caterstede door Hend. Peters bewoond, de caterstede door Rutger Jans bewoond, de caterstede door Jan Derx bewoond, de caterstede door Gerrit Gosens bewoond, en land het Vlaskamp, het Rossen-land, het Hoogbremmelers, etc.

Plaats reactie