Jan Barentse Sluijter - Hasselt

Alles wat met genealogie te maken heeft.
ria jongman
Berichten: 2365
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Jan Barentse Sluijter - Hasselt

Bericht door ria jongman » 17 feb 2023, 11:03

Egbert bedankt.

Ik zie geen enkel bewijs dat die Asjen Lamberts de zoon is van Lambert Assiens [en dus de broer van Aafje/Aagien Lamberts]. Behalve dat hij van Berkum komt. Hij of zijn zoon Lambert worden niet genoemd als erfgenaam van Claas Jans van Soesel. Dat zou kunnen als zoon Lambert jong s overleden. De doorslag is het feit dat er geen bekenden als voogden worden genoemd als zijn weduwe hertrouwt.
Bartelt Jans van de[r] Voort zegt me niets. Gerrit Derks zal de broer zijn van Derkje Derks.
Als voogd had er moeten staan Berent Jans. Berent leeft nog in 1721
Dus ik schrap deze Asjen als zoon van Lambert uit Streukel

Mede ook vanwege deze aantekening in Hasselt
BEGRAAFBOEK HASSELT
Afen Lambers 06-02-1749 206/19 –
Volgens de huwelijksakte [1745] van Jan Berents Sluiter in Amsterdam, zijn zijn ouders doot.
En is deze begraafaantekening dus de broer van Aafje.

Aafje/Aagje wed Berent Jans leeft nog op 30 juni 1741.
Het gebeurt wel vaker dat wanneer er een zeer kort 2e huwelijk was, de weduwe nog steeds genoemd wordt als weduwe van de 1e man.
Ze is dan na deze datum en voor 22-10-1745 overleden.

Ik zou trouwens van de topicstarter graag een reactie zien op mijn vraag
- hoe zeker is het dat Lambert Berents de zoon is van Aafje/Aagje Lamberts.
Misschien kunnen we daar nog wat mee.

Egbert_
Berichten: 4019
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Jan Barentse Sluijter - Hasselt

Bericht door Egbert_ » 17 feb 2023, 12:40

Even een correctie. Asjen Lamberts wordt in de 50e penning wel genoemd als erfgenaam van Claas Jans van Soesel.
ria jongman schreef:
16 feb 2023, 11:47
rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00652 (50e penning):
f95 – Op 11 december 1740 heeft Jan Lamberts Brinkman aengegeven dat Claas Jansen te Wijtmen, voor ongeveer 6 weken geleden overleden, nagelaten heeft 3 roe hooijland in de Regterscamp, welke niet beter wisten of beiden onder dit gerigte, ab intestato zijn gedevolveert op 9 neven en nigten met namen Jan Lamberts Brinkman, Willem Jansen van Soeselo, Gerrit Jansen Soeselo, Lulof van Santen, Egbert Jansen Mastebroek, Louwe Jacobs, Assijn Lamberts te Hasselt, Jacob Lambooij en Anna Jans verpleegt.
.
Wonende te Hasselt! Dus niet in Berkum/Zwolle. Maar wat nog overtuigender is, zie ik nu pas, Asjen Lamberts (x Derkjen Derks) is al overleden in 1721, dan hertrouwt zijn weduwe. En de nalatenschap van Claas Jansen is van 1740.

. . .

Als je de scan van die begraafakte in Hasselt bekijkt, zie je dat de f ook als s gelezen kan worden. Er kan dus ook staan: Asen Lamberts.

Maar ook mogelijk is, dat de erfgenaam Assijn Lamberts te Hasselt eerder overleden is, want niet in de volkstelling 1748.

PaulvanAalst
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2023, 13:40

Re: Jan Barentse Sluijter - Hasselt

Bericht door PaulvanAalst » 17 feb 2023, 13:23

Hoe zeker weet ik dat Lambert Berents de zoon is van Aafje Lamberts?
Huwelijk Berent Jans x Afijn Lambert in Hasselt (p.149, inschrijving 11-11-1705, getrouwd 6-12-1705)
Doop Lambert, zoon van Berent Jans en Aafjen Lamberts in Hasselt (p. 57, 23-1712)
Inschrijving VOC is op naam van Lambert Berents is niet verder onderbouwd dan de herkomstplaats Hasselt, geen andere bekende personen met die naam rond die tijd en een plausibele leeftijd om te varen. Verder: als dit inderdaad de broer van Jan Barentse Sluijter is, dan betekent het dat beide broers bij de VOC hebben gevaren.

Egbert_
Berichten: 4019
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Jan Barentse Sluijter - Hasselt

Bericht door Egbert_ » 17 feb 2023, 13:35

VOC: Opvarenden, Voornaam opvarende: Lambert
Periode: 1699 - 1794
Voornaam opvarende Lambert
Achternaam opvarende Berents
Herkomst opvarende Hasselt
Datum indiensttreding 1736-02-12
Functie bij indiensttreding Jongmatroos
Uitleg over functie Lichtmatroos
Uitgevaren met het schip Buis
Datum uit dienst 1738-07-02
Waar uit dienst Azie
Reden uit dienst Overleden
Schuldbrief Ja
Maandbrief Nee
Scan http://hdl.handle.net/10648/7216445e-8c ... 0e030b96ec
Bronverwijzing Nummer toegang: 1.04.02, inventarisnummer: 14730, folionummer: 290
Dan zou hij binnen drie jaar na trouwen vertrokken zijn. Ik heb geen hertrouwen van Petertje Harmens gezien in Hasselt. Maar ze kan natuurlijk ook elders hertrouwd zijn.

Egbert_
Berichten: 4019
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Jan Barentse Sluijter - Hasselt

Bericht door Egbert_ » 17 feb 2023, 13:46

bericht 2

Is er nog een vraag om de getuige Jacob de Voogel, en dan met name zijn echtgenote, te onderzoeken? Want Jacob de Voogel zou ook een aangetrouwde oom kunnen zijn.

Er zijn vier (of drie) personen/trouwinschrijvingen die in aanmerking komen?

PaulvanAalst
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 feb 2023, 13:40

Re: Jan Barentse Sluijter - Hasselt

Bericht door PaulvanAalst » 17 feb 2023, 14:12

Ja, die vraag staat zeker open.
Jacob de Voogel kan een oom zijn van vaderskant en van moederskant en bloedverwant of aangetrouwd. Vier combinaties in principe. Eén variant (een broer van zijn (= Jan Barentse Sluijter) vader) valt af vanwege de naam.
Blijft over:
1. Jacob de Voogel is getrouwd met een zus van zijn vader (een huwelijk Sluijter x De Voogel kan ik niet vinden);
2. Jacob de Voogel is een broer van zijn moeder (zijn moeder heet dan ook De Voogel);
3. Jacob de Voogel is getrouwd met een zus van zijn moeder;
en eigenlijk 4. Jacob is eigenlijk geen oom, maar wordt informeel zo genoemd.

Alleen al in Amsterdam vind ik de volgende huwelijken met Jacob de Vo(o)gel:
x Anna Stolten 1719
x Abigel Carremeijer 1737
x Marriage Groen < 1720 en later x Margrita Kroon 1720
x Marriage Cornelis 1712 en
x Anna Koolart 1743
Doorbordurend op deze huwelijken heb ik niets concreets kunnen vinden.
En het huwelijk kan natuurlijk ook nog buiten amsterdam zijn gesloten...

In die zin was ik benieuwd of de naam De Voogel bekend is in Hasselt en omgeving?

ria jongman
Berichten: 2365
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Jan Barentse Sluijter - Hasselt

Bericht door ria jongman » 17 feb 2023, 15:05

Egbert_ schreef:
17 feb 2023, 12:40
Even een correctie. Asjen Lamberts wordt in de 50e penning wel genoemd als erfgenaam van Claas Jans van Soesel.
ria jongman schreef:
16 feb 2023, 11:47
rechterlijk archief Zwollerkerspel RA001-00652 (50e penning):
f95 – Op 11 december 1740 heeft Jan Lamberts Brinkman aengegeven dat Claas Jansen te Wijtmen, voor ongeveer 6 weken geleden overleden, nagelaten heeft 3 roe hooijland in de Regterscamp, welke niet beter wisten of beiden onder dit gerigte, ab intestato zijn gedevolveert op 9 neven en nigten met namen Jan Lamberts Brinkman, Willem Jansen van Soeselo, Gerrit Jansen Soeselo, Lulof van Santen, Egbert Jansen Mastebroek, Louwe Jacobs, Assijn Lamberts te Hasselt, Jacob Lambooij en Anna Jans verpleegt.
.
Wonende te Hasselt! Dus niet in Berkum/Zwolle. Maar wat nog overtuigender is, zie ik nu pas, Asjen Lamberts (x Derkjen Derks) is al overleden in 1721, dan hertrouwt zijn weduwe. En de nalatenschap van Claas Jansen is van 1740.

. . .

Als je de scan van die begraafakte in Hasselt bekijkt, zie je dat de f ook als s gelezen kan worden. Er kan dus ook staan: Asen Lamberts.

Maar ook mogelijk is, dat de erfgenaam Assijn Lamberts te Hasselt eerder overleden is, want niet in de volkstelling 1748.
Probleem is dat zowel Assien Lamberts te Hasselt in die akte alleen wordt vermeld en in de akte van 1741 wordt Aegje Lamberts wed. Berent Jans aleen vermeld. En dus niet samen.
Laatst gewijzigd door ria jongman op 17 feb 2023, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert_
Berichten: 4019
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Jan Barentse Sluijter - Hasselt

Bericht door Egbert_ » 17 feb 2023, 15:11

In mijn bestand heb ik redelijk veel personen met de achternaam Vogel uit Kampen en Kampereiland. Vanaf ongeveer 1614. Maar allemaal zonder het lidwoord de.

Die vind je wel in Zwolle. Die vind je door te zoeken in de Generale Index Zwolle. Een link is hier te vinden: https://collectieoverijssel.nl/onderzoe ... onderzoek/
(Di is de rechtsreekse link: https://collectieoverijssel.nl/collect ... iamount=10)

Je kunt gebruik maken van jokers. Naast het * vind ik ook het ? erg handig. Bijv. 17?? vindt alle jaartallen van de achttiende eeuw.

Maar vooralsnog vind ik geen aankopingspunten.

ria jongman
Berichten: 2365
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Jan Barentse Sluijter - Hasselt

Bericht door ria jongman » 19 feb 2023, 21:46

Ik heb nog verder gezocht in het ORA Stad Hasselt.
Alleen dit gevonden

Hasselt testamenten invnr 3190 [
[foto 176] testament op langstlevend Jan Kappert en Ebertjen Sluijters dd 11-03-1744

Hasselt testamenten invnr 3190 [foto 174] dd 19-11-1743
testament van Johanna Peters weduwe Johan Ulrigh Blom – erfgenamen Hendrik ten Brinke en zijn vrouw Margrieta Coenraats Visbeeck, Andries Sluijter en zijn vrouw Willempje Coenraats Visbeeck

En in de 50e penning dat Hendrik Worst een huis koopt.

Niets over Aafje/Assin Lamberts

ria jongman
Berichten: 2365
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Jan Barentse Sluijter - Hasselt

Bericht door ria jongman » 23 feb 2023, 18:32

bericht 2
Het hoofdgeld 1723 Hasselt nagekeken.
Geen Sluijter
Alleen een Berend Herms, een Berent Peters en Berent Tamboers weduwe.
De 2 laatsten in het 4e kwartier

Plaats reactie