Het Erve Bouwmeester

Plaats reactie
CeesB
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2023, 15:56

Het Erve Bouwmeester

Bericht door CeesB » 22 mar 2023, 17:58

Goedendag,
Op kaart F3 van de Kadastrale kaart 1811-1832: minuutplan Zwollerkerspel, Overijssel, sectie F, blad 03 (MIN04062F03) op de website van cultureelerfgoed.nl vind ik in de linker bovenhoek het erve Bouwmeester, toen in eigendom van Berend Maat.
Nergens op het internet kan ik informatie vinden over dit erve.
Als ik de kaart kantel en vergelijk met Google Maps dan denk ik dat de hoeve ergens heeft gelegen waar nu de Ambelt staat, een school voor speciaal voortgezet onderwijs.
Bij wie is er iets bekend over deze hoeve?
Bijlagen
x.JPG
x.JPG (242.75 KiB) 240 keer bekeken

Egbert_
Berichten: 4016
Lid geworden op: 06 feb 2017, 22:55

Re: Het Erve Bouwmeester

Bericht door Egbert_ » 23 mar 2023, 09:48

In 1953 stond er nog een erf met de naam Bouwmeester op de kaart.
https://www.topotijdreis.nl/kaart/1953/ ... ,502656,11

Mogelijk dat de makers van de volgende site meer weten:
https://wijthmen.nl/historie/de-herfterlaan-vroeger/

ria jongman
Berichten: 2362
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: Het Erve Bouwmeester

Bericht door ria jongman » 23 mar 2023, 17:21

Misschien geeft dit wat duidelijkheid..

ORA ZWOLLERKERSPEL
f561 - Zwolle, den 9 van Louwmaand [= januari] 1811 - Mr. L.H.C.
Nilant, Scholtus van Zwoller Karspel.
Keurnoten Jan Middelwijk en Derk Jans.
In het Gericht zijn verschenen Geertje Hendriks, weduwe van wijlen Berend Bouwmeester, alsmede haar zonen Jan en Gerrit Bouwmeester, zijnde de eerste met A. Voetelink als momber geassisteerd. Zij verklaarden wegens opgenomen en ten genoegen ontvangen penningen schuldig te zijn aan de Heer en Mr. M. Helmich een kapitale somma van 1000 gulden. Zij beloven deze jaarlijks op den 7 van Louwmaand [= januari] te zullen verrenten met 4 3/4 procent. Hiervoor stellen de comparanten boven ene generaal verband van hun personen en goederen tot een speciale hypotheek en onderpand hun beider erve genaamd Kruis Erve No. 9 in Herfte, alsmede het nieuw gezette huis op het land de Huuren genaamd, aan de Herfter Weg achter de Valkenberg, met de daaronder behorende landerijen, verder nog 3 mudde zaailand in het jaar 1805 aangekocht van Mannes Wessels; alles gelegen in Herfte onder dit Schoutambt. Renuncierende van alle exceptien of beneficien rechtens en in het bijzonder [die] van ongetelden gelden. Zijnde aan [mij] de Scholtus vertoond en kwitantie van betaalde verponding van gebouwen over het jaar 1810 NO. 4409 en één van vervroegde betaalde landverponding over 1810 No. 1635. De comparanten verklaren, dat deze behelzen de verponding, gefourneerd voor de landen in deze vermeld. Waarna deze [kwitanties] met het exhibitum hujus zijn getekend.
- Zonder argelist, in waarheids oorkonde heeft de Scholtus voor-noemd dit getekend en gezegeld, en tot meerder vestenis heeft C.J. Zebinden, Verwalter Scholtus dit op uitdrukkelijk verzoek voor de comparanten mede getekend en gezegeld.
- [Getekend:] L.H.C. Nilant, Scholtus, [en] C.J. Zebinden, Verw. Sch.
[Geen aflossing vermeld].

CeesB
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2023, 15:56

Re: Het Erve Bouwmeester

Bericht door CeesB » 24 mar 2023, 11:39

Beste mensen,

Hartelijk dank voor uw reacties maar ik moet u mijn verontschuldiging aanbieden.
Deze vraag is door mij in 2018 ook al voorgelegd en uitgebreid beantwoord door Ria van Bessen en anderen.
Ben blijkbaar helemaal in de bonen geweest. :oops:
Met hartelijke groet,
Cees

Plaats reactie