Trouwen en ouders/doop van Jan Roelofs en Janna Willems gezocht

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Janny Lalkens

Re: Trouwen en ouders/doop van Jan Roelofs en Janna Willems gezocht

Bericht door Janny Lalkens » 13 apr 2023, 16:18

In mijn kopie van boek 815 ontbreken nu juist de blz. van Haerst, maar in de kopie van boek 814 zag ik de vrouw van Jan Roelofs Kamerman dus wel onder Haerst en dan niet gerechtigd, wat zo ongeveer betekent dat ze waarschijnlijk niet afstamt van een familie in Haerst die gratis kon laten begraven. ( Er even van uitgaand dat ze in Haerst is geboren......) Of had ze dat recht van gratis begraven als gezinslid van een gezin in Haerst door verhuizing naar Dalfsen verspeeld? Als ze bijv. wel geboren is in Haerst en eventueel op een boerderij (met gratis grafrechten) in Haerst en als dan ook nog haar man op haar vaders boerderij was ingetrouwd, had het zo kunnen zijn dat Jan Roelofs haar gratis had kunnen laten begraven. Als die boerderij dus die gratis grafrechten op Bergklooster zou hebben gehad.

Maar nu blijft even de vraag: waarom stond ze onder Haerst? Er is namelijk een aantal bladzijden in de boeken 814 en 815 die "generaal" heten. Daar staan mensen van elders genoteerd. Uit Assendorp of Nieuwstad bijvoorbeeld. De anderen staan onder Haerst, Langenholte, Wijtmen, Berkum en Herfte, de 5 buurtschappen die een soort begrafenisvereniging vormden voor gratis begraven op Bergklooster. ( Niet voor alle bewoners van die 5 buurtschappen.) Later konden ook mensen die daar niet woonden zich inkopen, maar die staan dan onder "generaal".

Vanwege dat de vrouw van Jan Roelofs Kamerman onder Dalfsen woonde, zocht ik haar vanmiddag dus eerst onder "generaal" en dan ook nog op haar naam, Janna Willems. Vandaar dat ik in mijn eerste bericht schreef dat ik haar niet in de begraafboeken kon vinden.

We kunnen ook nog op het verkeerde been zijn gezet met dat noteren onder Haerst. Dat het van de administrateur van het begraafboek een verschrijving is geweest. Die persoon was nogal eens de schoolmeester uit Berkum die les gaf aan de school bij Bergklooster, voor zover ik weet. Hij kende de mensen uit Berkum het beste en mensen die verderop woonden, helemaal daar in Dalfsen, kende hij vermoedelijk minder goed. Bovendien is het begraafboek geen administratie van overledenen, de begraafboeken zijn vooral een soort kasboeken. Verantwoording van wie er aansprakelijk was voor de begraafkosten. De naam van de vrouw van Jan Roelofs is dan minder belangrijk dan de naam van de echtgenoot, die moet betalen. Want de rekening moest naar hem toe. Mogelijk geen Janna Willems op die manier, maar wel Jan Roelofs Kamerman.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 13 apr 2023, 18:50

Bericht 2.

Janna heeft mogelijk voor haar huwelijk in Haerst gewoond.

Maar zij hoeft niet deze te zijn: ene Janna Bouhuis is doopgetuige op 10 maart 1782 van de doop van Willemina. Willemina is een dochter van Derk Mens en Aaltje Jans te Haerst.
Willemina is 5 maart 1782 geboren. Janna woont ook in Haerst. De doop vindt plaats in de Broerenkerk.

https://vpnd.nl/bronnen/ov/zwolle/zwoll ... 178309.pdf

Ik weet van een Janna Bouwhuis in Ittersum, getrouwd met Anthoni van Rhe. Die Janna is later naar Haerst gaan wonen? Zou het dan die Janna uit Ittersum zijn die getuige is in 1782? Andere Janna's heb ik nog niet ontdekt in Haerst.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 13 apr 2023, 21:25

trouwboek Zwolle
  • Den 14 Septemb.
    07-10-1765 Antonij van Ree j.m. in Haarst
    Johanna Bouhuijs j.d. in Schelle
    S:G: Willem Teunis
    H:G: vrou van Keulen
    Consent van de Bruijt vader moet inkomen. Is gebleken.
Generale Index:
  • 19 Rhee, van
    Bron: Retroacta
    Achternaam: Rhee, van
    Tekst: RHEE, VAN 1797
    Antonie
    05
    ie van de armen begraven op het
    Bergkloosterkerkhof
    Bron: Begraafboek RBSO 815, blz.89
    Toegangsnummer: 0709 Doop-, trouw- en begraafboeken (dtb, retroacta van de burgerlijke stand) in Zwolle en Zwollerkerspel
    Inventarisnummer: 815
Janna Bouwhuis is dus nog geen weduwe in 1784 (doop Roelof van Jan Roelofs in Ankum).

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 13 apr 2023, 22:01

Ik dacht al dat het die Janna Bouwhuis uit Ittersum/Schelle was. Die met Anthonie van Rhe, wonend te Haerst trouwde. Die vrouw Van Keulen is mijn voormoeder in Schelle, getrouwd met Janna Bouwhuis haar voogd Van Keulen en Janna is toen van Ittersum voor haar trouwen naar oom ( de voogd) en tante in Schelle gaan wonen. Deze Janna te Haerst is dus duidelijk niet Janna Willems uit Haerst en andere Janna's uit Haerst zag ik tot nu toe niet.

Het is natuurlijk ook niet 100% zeker dat Janna Willems op het moment toen ze werd geboren in Haerst woonde.

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 13 apr 2023, 22:35

Het is ook niet 100% zeker waar Janna Willems overleden is.

In 1792, bij de doop van Willem, woonde ze in Ankum
In 1798 hertrouwt haar weduwnaar vanuit Milligen

Geen zekerheid waar het echtpaar tussen 1792 en 1794 woonde. Dus ook niet uit te sluiten dat ze in Haarst overleden is.

De weduwnaar Jan Roelofs is niet (als hoofdbewoner) te vinden in volkstelling 1795. Niet in Haarst, niet is Ankum en niet in Milligen.

Maar mogelijk als inwonende bij zijn (half-)broer Derk in Milligen.

ronald2016

Bericht door ronald2016 » 14 apr 2023, 08:28

Als ik zo de replies lees, zijn we er nog niet aan uit wie de ouders van Jan Roelofs of Janna Willems zijn.
(Of ik lees er door de hoeveelheid data overheen?)
Dit lijkt me dan best een moeilijke klus, misschien onmogelijke taak om op te lossen.
Of laat ik nu al de moed te snel zakken, ik ben zelf ook nog scans aan het opvragen.
Met vriendelijke groet,
Ronald Stroomberg

Onderzoekt familie, Stroomberg, Admiraal, van Veen, Biesheuvel.
Mijn oorsprong komt uit Zwartsluis.

Janny Lalkens

Bericht door Janny Lalkens » 14 apr 2023, 11:07

Jan Roelofs overlijdt in 1819. Is de overlijdensakte bekend? Het is na 1812, soms staan er dan namen van ouders in de overlijdensakte.

Van Janna Willems zal geen overlijdensakte zijn opgemaakt. "Te vroeg" overleden. Nog niet verplicht.

Ergens tussen 2e huwelijk mei 1798 en doop van oudste kind Gerrit in febr. 1800 is Jan Roelofs verhuisd naar Zwolle, naar voor de Diezerpoort. Zijn hij en zijn 2e vrouw binnen gekomen met attestatie in de protestantse kerk van Zwolle?

Egbert_

Bericht door Egbert_ » 14 apr 2023, 11:14

Klopt, nog niet zeker wie de de ouders van Jan Roelofs of Janna Willems zijn.

Van Jan Roelofs wel een sterk vermoeden. Maar ook dat is niet sluitend te krijgen.

En van de ouders van Janna Willems is nog niets gevonden.

Ik heb nog wel gezocht in het lidmatenregister van Dalfsen, maar ook dat levert niet echt nieuws op. (https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &milang=nl) Dat zijn waarschijnlijk de twee dochters van Margjen Hendriks en Roelof Lubbers uit Hessem.
Dat is waarschijnlijk voogd Dirk Roelofs, die dan twee jaar eerder getrouwd is, en inmiddels in Millingen woont.

Maar of dit zijn volle broer Jan Roelofs is, wiens nakomelingen Bogtmans gaan heten, is mij niet duidelijk. Want hij woont in Millingen, en niet in Hessem. Zoals er bij zijn trouwinschrijving staat.
  • trb Dalfsen 20 april 1764
    Jan Roelofs j.m. uit Hessem met Engeltje Hendriks j.d. uit oosterdalfsen
    getrouwt alhier den 6 mei 1764
De bruid doet belijdenis: De enige Janna Willems die ik in het lidmatenboek kon vinden: Er waren meerdere Janna Willems rond deze tijd in Dalfsen. Dus of zij de moeder van Willem van Hessem is, is vooralsnog niet vast te stellen.

Maar het blijft wel vreemd, dat Jan Roelofs niet te vinden is in het lidmatenboek van Dalfsen. Hij liet er vier kinderen dopen, van 1784 tot 1792. En is, in ieder geval vanaf 1800 terug te vinden in Zwolle, voor de Diezerpoort. Waar hij ook woont bij overlijden in 1819. Volgens de overlijdensakte overleden: ten zijnen huize staande voor de Diezerpoort. (https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2026211)

Je zou op z'n minst een attestatie naar Zwolle verwachten. Maar die is er niet, niet in Dalfsen, niet in Zwolle (volgens de GI). Ook heel vreemd dat hij niet in het Registre Civique 1811 is opgenomen. Daarin moeten alle volwassen mannen voorkomen. Zowel voor als na 1811 woont Jan Roelofs voor de Dieserpoort te Zwolle.

NB, lidmaten Zwolle: https://collectieoverijssel.nl/collecti ... &milang=nl

ronald2016

Bericht door ronald2016 » 14 apr 2023, 11:26

Janny Lalkens schreef:
14 apr 2023, 11:07
Jan Roelofs overlijdt in 1819. Is de overlijdensakte bekend? Het is na 1812, soms staan er dan namen van ouders in de overlijdensakte.
Helaas ouders niet vermeld bij de akte, https://www.nl-team.nl/tree/Stroomberg/ ... an-Roelofs scan van de akte.
Met vriendelijke groet,
Ronald Stroomberg

Onderzoekt familie, Stroomberg, Admiraal, van Veen, Biesheuvel.
Mijn oorsprong komt uit Zwartsluis.

ria jongman

Bericht door ria jongman » 14 apr 2023, 11:42

Dalfsen lidmaatboek
Marrigje Leverts – Ancum
blad 5 VPND 1796-1801
april 1798
naar Zwolle op10 sept 1803

Janna Leferts uit Millingen
Blad 7 VPND 1796-1801
Naar Zwolle 13-09-1810