Trouwen en ouders/doop van Jan Roelofs en Janna Willems gezocht
-
Re: Trouwen en ouders/doop van Jan Roelofs en Janna Willems gezocht
De scans zijn duidelijk. Bedankt!
Wat betreft dan toch nog die vermelding van Janna Willems, begraven op Bergklooster, genoteerd onder Haerst. Waarom daar genoteerd?
Zij werd begraven voor 17 stuivers, 4 extra voor het doodskleed over de kist. De meeste mensen werden, als er betaald moest worden, voor 13 stuivers begraven.
Op zoek naar haar vader: is de volgende iets? Willem van Ree ( zou katholiek kunnen zijn) werd op Bergklooster begraven, ook voor 17 stuivers, op 13-5-1775. Er staat bij in boek 813 Bergklooster begraafboek op blz. 176, dat hij uit Haarst kwam.
Ik weet verder niets van hem. Was hij familie van die Janna uit Ittersum/Schelle die met Anthoni van Rhee in Haerst ging wonen? Die Janna was katholiek. De oom in Schelle, haar voogd, die Van Keulen, was protestant.
Wat betreft dan toch nog die vermelding van Janna Willems, begraven op Bergklooster, genoteerd onder Haerst. Waarom daar genoteerd?
Zij werd begraven voor 17 stuivers, 4 extra voor het doodskleed over de kist. De meeste mensen werden, als er betaald moest worden, voor 13 stuivers begraven.
Op zoek naar haar vader: is de volgende iets? Willem van Ree ( zou katholiek kunnen zijn) werd op Bergklooster begraven, ook voor 17 stuivers, op 13-5-1775. Er staat bij in boek 813 Bergklooster begraafboek op blz. 176, dat hij uit Haarst kwam.
Ik weet verder niets van hem. Was hij familie van die Janna uit Ittersum/Schelle die met Anthoni van Rhee in Haerst ging wonen? Die Janna was katholiek. De oom in Schelle, haar voogd, die Van Keulen, was protestant.
-
Bericht 2.
Van Egbert:
huwelijk Anthonij van Ree X 1765 Janna Bouwhuis ( uit Oldeneel/Schelle)
Ze woonden in Haarst.
In Bergklooster begraafboek 813 : Anthonij Derks zijn kind uit Haarst begraven 18-7-1769 f 0.13.0
Dat zou een kind van Anthonij van Ree en van Janna Bouwhuis kunnen zijn.
Begraven op Bergklooster:
Derk van Ree uit Haarst 30-6-1761 voor f 0.17.0 en zijn weduwe, ook daar begraven, als de weduwe van Derk van Ree uit Haarst 2-2-1773
F 0.17.0 Dit zijn denk ik de ouders van Anthonij Derks en dat is dezelfde vermoedelijk als Anthonij van Ree.
Hoort Willem van Ree bij dit gezin? Broer van Anthonij bijvoorbeeld of broer van Anthonij zijn vader? Waar het in feite om gaat: is Willem van Ree uit Haarst de vader van Janna Willems (X Jan Roelofs Kamerman)? Als dat wel zo zou zijn, is verklaard waarom Janna Willems onder Haarst staat in het begraafboek , begraven voor 17 stuivers, wat gebruikelijk was binnen de familie Van Ree voor volwassenen binnen hun familie.
Van Egbert:
huwelijk Anthonij van Ree X 1765 Janna Bouwhuis ( uit Oldeneel/Schelle)
Ze woonden in Haarst.
In Bergklooster begraafboek 813 : Anthonij Derks zijn kind uit Haarst begraven 18-7-1769 f 0.13.0
Dat zou een kind van Anthonij van Ree en van Janna Bouwhuis kunnen zijn.
Begraven op Bergklooster:
Derk van Ree uit Haarst 30-6-1761 voor f 0.17.0 en zijn weduwe, ook daar begraven, als de weduwe van Derk van Ree uit Haarst 2-2-1773
F 0.17.0 Dit zijn denk ik de ouders van Anthonij Derks en dat is dezelfde vermoedelijk als Anthonij van Ree.
Hoort Willem van Ree bij dit gezin? Broer van Anthonij bijvoorbeeld of broer van Anthonij zijn vader? Waar het in feite om gaat: is Willem van Ree uit Haarst de vader van Janna Willems (X Jan Roelofs Kamerman)? Als dat wel zo zou zijn, is verklaard waarom Janna Willems onder Haarst staat in het begraafboek , begraven voor 17 stuivers, wat gebruikelijk was binnen de familie Van Ree voor volwassenen binnen hun familie.
Beide zullen dus nog moeten leven in 1823 en al volwassen moeten zijn geweest rond 1794.ria jongman schreef: ↑17 apr 2023, 19:20Wie zijn die Jan van Vilsteren en Jan Cuper? Buren of vrienden of ?
Er is een Jan van Vilsteren, overleden 27-06-1824 op 84-jarige leeftijd. (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/36805656)
GI:
- 27 april 1766, Joannes van Vilsteren trouwt met Gertrude Mensink in de R.K.Kerk in de Hoornsteeg
Laatst gewijzigd door Egbert_ op 17 apr 2023, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
bericht 2
Janna Willems kreeg al een kind in 1784. Willem van Ree kan dus niet haar vader zijn.
30-08-1772 Willem Antonij Derks van Rhe ... roote kerkJanny Lalkens schreef: ↑17 apr 2023, 20:47Willem van Ree uit Haarst de vader van Janna Willems (X Jan Roelofs Kamerman)?
Janna Willems kreeg al een kind in 1784. Willem van Ree kan dus niet haar vader zijn.
-
Ik had eigenlijk meer gedacht aan Willem van Ree als mogelijke broer van Derk van Ree, die in 1761 sterft en waarvan de vermoedelijke zoon Anthonij Derks van Ree trouwt in 1765. Misschien Anthonij een neef van Janna Willems?
Andere Willems te Haarst: in de VOT 1748 is Willem Teunis X Machteltjen Peters, te Haarst. En Willem Jans, die met de weduwe van Hofman trouwt en zoontje Laurens Hofman in haar 2e huwelijk meeneemt. Maar die gezinnen heb ik nog niet zo eventjes duidelijk voor ogen, hoewel we geloof ik dat met Hofman enzo hier al wel ooit hebben onderzocht. .
Andere Willems te Haarst: in de VOT 1748 is Willem Teunis X Machteltjen Peters, te Haarst. En Willem Jans, die met de weduwe van Hofman trouwt en zoontje Laurens Hofman in haar 2e huwelijk meeneemt. Maar die gezinnen heb ik nog niet zo eventjes duidelijk voor ogen, hoewel we geloof ik dat met Hofman enzo hier al wel ooit hebben onderzocht. .
-
Egbert_ schreef: ↑17 apr 2023, 20:57Beide zullen dus nog moeten leven in 1823 en al volwassen moeten zijn geweest rond 1794.ria jongman schreef: ↑17 apr 2023, 19:20Wie zijn die Jan van Vilsteren en Jan Cuper? Buren of vrienden of ?
Er is een Jan van Vilsteren, overleden 27-06-1824 op 84-jarige leeftijd. (https://www.wiewaswie.nl/nl/detail/36805656)
GI:
27 april 1766, Joannes van Vilsteren tr ... Hoornsteeg
Een Jan Cuper die aan de vereisten voldoet kan ik nog niet vinden. Ook niet als Jan Kuiper
Er is een Jan Cuper [de naam zoals ook in de verklaring staat] en die komt ook van Dalfsen, alleen die is dan te jong want hij overlijdt in 1873 te Zwolle oud 86 jr. Maar te jong om er daadwerkelijk getuige van te zijn geweest.
Jan van Vilsteren getrouwd met Geertruid Mensink en die overlijdt 84 jr oud op 27-06-1824 te Zwoll, die zou dan wel daadwerkelijk getuige kunnen zijn. En de laatste zou weleens RK kunnen zijn.
-
Kamerman zou misschien ook een verschrijving kunnen zijn van Karreman, maar nog afgezien van de juiste naam is het tot heel vreemd dat Janna onder Haarst genoteerd staat? Dat kan alleen als ze er ook daadwerkelijk woonde en dan ga ik ervanuit dat haar man Jan Roelofs er dan ook woonde. En niet dat ze daar van oorsprong vandaan komt.Janny Lalkens schreef: ↑17 apr 2023, 21:10Ik had eigenlijk meer gedacht aan Willem van Ree als mogelijke broer van Derk van Ree, die in 1761 sterft en waarvan de vermoedelijke zoon Anthonij Derks van Ree trouwt in 1765. Misschien Anthonij een neef van Janna Willems?
Bericht van 19:20 was niet erg duidelijk, het was die Jan van Vilsteren die ik bedoelde. Die 1766 trouwde met Gertrude Mensink in de R.K.Kerk in de Hoornsteeg.
Jan Cuper, zoon van Arnoldus Cuper en Johanna Bakker had ik gezien. Gedoopt 9 april 1785. Leek me te laat geboren om Janna Willems echt gekend te hebben.
Jan Cuper, zoon van Arnoldus Cuper en Johanna Bakker had ik gezien. Gedoopt 9 april 1785. Leek me te laat geboren om Janna Willems echt gekend te hebben.
-
Wat vinden jullie nou hiervan ?
KOTTERMAN 31 dec 1794
zijn vrouw, wonende te Haarst aan de
Allee, is begraven op het
Bergkloosterkerkhof
Bron: Begraafboek RBSO 815, blz.19
HFG 1795 Haarst
Jan Keutterman - boerie op Haarst - aangever Jan Kutterman - 7 p
Diens vrouw heet trouwens Janna Gerrits
KOTTERMAN 31 dec 1794
zijn vrouw, wonende te Haarst aan de
Allee, is begraven op het
Bergkloosterkerkhof
Bron: Begraafboek RBSO 815, blz.19
HFG 1795 Haarst
Jan Keutterman - boerie op Haarst - aangever Jan Kutterman - 7 p
Diens vrouw heet trouwens Janna Gerrits
-
Ik heb haar gisteren zien staan, ze staat een regel onder de vrouw van Jan Roelofs Kamerman en beiden onder Haarst. Allebei voor 17 stuivers begraven. En beiden onder de naam van hun man. Behalve dan dat die mevrouw van 30 december 1794 een man had die Jan Roelofs Kamerman heet en die mevrouw van 31 dec. 1794 begraven haar man geen Roelofs in zijn naam had. Maar dus wel Kotterman.
Dat van Haarst blijft opmerkelijk. Toch heb ik de indruk dat men voor huwelijkse bijlagen serieus vooronderzoek deed. Men kon namelijk hele "problemen" maken van een lettertje anders in een naam. Dan werden oude buren en dito dienstbaren er nog bij gesleept om te beweren dat het om dezelfde ging. Ik meen zelfs onder ede, maar daar ben ik niet zeker van.
Dat van Haarst blijft opmerkelijk. Toch heb ik de indruk dat men voor huwelijkse bijlagen serieus vooronderzoek deed. Men kon namelijk hele "problemen" maken van een lettertje anders in een naam. Dan werden oude buren en dito dienstbaren er nog bij gesleept om te beweren dat het om dezelfde ging. Ik meen zelfs onder ede, maar daar ben ik niet zeker van.