dronken bruid

Alles wat met genealogie te maken heeft.
Plaats reactie
ria jongman
Berichten: 2392
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

dronken bruid

Bericht door ria jongman » 07 aug 2023, 12:18

In het begraafboek Bergklooster kom ik de volgende aantekening tegen

mei 1708 folio 57
- begraven een bruijt uit de Bruggenhoek die dronken was - 0.13.4
- en van 't laken 0.4.1

Op VpNd vind ik de volgende inschrijving

Zwolle
[vermeld onder datum 17-04-1708 ]
Hendrik Egberts van der Linde soldaet en Bernerdina Jans j.d. alhier h:g: Hendrickien Jans volgens aetestasij van Sutfen attest. gegeven na Mastebroek den 5 Maij 1708

Ze ljkt me dus die bruid?

Maar het lukt me niet om via de GI deze gegevens boven tafel te krijgen
Misschien iemand anders wel?

Janny Lalkens
Berichten: 2566
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: dronken bruid

Bericht door Janny Lalkens » 07 aug 2023, 13:15

Ze was niet dronken, maar verdronken. Voor dat woord dronken staat het teken & en tijdens de cursus oud schrift vertelde de heer F. Berkenvelder ons dat dat teken & stond voor "ver". Overigens, verdronken a.s. bruiden kwamen vaker voor en ik vraag me dan altijd af of het ook een weigering van het a.s. huwelijk was. In een vreselijke vorm.

Janny Lalkens
Berichten: 2566
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: dronken bruid

Bericht door Janny Lalkens » 07 aug 2023, 13:28

Bericht 2

[op een los briefje]
Henrijk Egberts van der Linde en
Bernardina Jans
sijn in onse Kerken wettelijk en onverhindert geproclameert: en mogen
daarom so veel ons aangaat, in den houwelijken Staat wel bevestigt worden.
Zutphen 25. Febr. 1708
Sic Testor
Antonius Hoppenbrouwer
Ecclst: Zutph:


Dit staat onder ondertrouw Zwolle 1708 den 3 Meert zie VPND

Janny Lalkens
Berichten: 2566
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: dronken bruid

Bericht door Janny Lalkens » 07 aug 2023, 14:06

Bericht 3.

den 11 Meij 1709.
04-06-1709 Lambert Beerent weedenaer en
Lijsebet Abrams Laeste wedue van Jannes Hellendoorn
s:g: Remmelt Bos h:g: Remmelt Bos huisvrouw

Elisabeth Abrams was op 29-10-1678 getrouwd met Willem Remmelts Bos en op 14-8-1708 met Johannes Hellendoorn.

Lambert Berents was eerst getrouwd met de weduwe van Jan van Keulen in Oldeneel. In VS 1682 staat Lambert Berents daar op de plek waar in VS 1675 nog Jan van Keulen stond.

Lambert wordt weduwnaar en is hij de Lambert Berents weduwnaar die 14 april 1708 in ondertrouw gaat en waar niet voor de ondertrouw een trouwdatum staat? Er staat ook geen attestatie naar of vermelding van trouwen op het Raadhuis.

Ondertrouw 14 april 1708 o.a.

02-05-1708 [getrouwd] Jan van Loonen j.m. en Geesien Hendricks j.d.
s:g: Beerent Hendricks
h:g: Gerrit Herms haer mueije
De bruid heeft consent vertoont [Deze even als "normaal" voorbeeld erbij gezet.]

[Trouwdatum ontbreekt, maar wel op 14 april 1708 in ondertrouw gegaan]

Lambert Beerents weedenaer en Wilmpien Dercks j.d.
s:g: Hermen Beerents en sijn huisvrouw

M.a.w. Is Wilmpien Dercks in mei 1708 verdronken vóór het huwelijk werd gesloten en bleef Lambert Berents weduwnaar van zijn 1e vrouw en hertrouwde hij met Elisabeth Abrams in 1709?

ria jongman
Berichten: 2392
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: dronken bruid

Bericht door ria jongman » 07 aug 2023, 16:06

In meerdere aktes ORA komt het teken & voor en dat betekent in die akte EN.
Ook volgens uitleg op internet werd het & teken [al in de 14e eeuw gebruikt door de monniken] en toen betekende het daar ook EN

Nooit geweten dat het ook VER kan betekenen.

ria jongman
Berichten: 2392
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: dronken bruid

Bericht door ria jongman » 07 aug 2023, 16:11

Janny Lalkens schreef:
07 aug 2023, 13:28
Bericht 2

[op een los briefje]
Henrijk Egberts van der Linde en
Bernardina Jans
sijn in onse Kerken wettelijk en onverhindert geproclameert: en mogen
daarom so veel ons aangaat, in den houwelijken Staat wel bevestigt worden.
Zutphen 25. Febr. 1708
Sic Testor
Antonius Hoppenbrouwer
Ecclst: Zutph:


Dit staat onder ondertrouw Zwolle 1708 den 3 Meert zie VPND
Dat is hetzelfde stel dat ik bedoelde en wiens gegevens ik geplaatst heb.
Ondertrouw is dan wel 3 maart
- maar hun akte staat genoteerd [VpND] onder die van 17 april
en op 5 mei naar Mastenbroek

En waarom zou zij niet die verdronken bruid kunnen zijn?

Janny Lalkens
Berichten: 2566
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: dronken bruid

Bericht door Janny Lalkens » 07 aug 2023, 17:34

Voor beide dames is wat te zeggen.

Die Lambert Berents, die in 1709 als weduwnaar hertrouwt met Elisabeth Abrams, na haar ultra korte huwelijk met Jannes Hellendoorn in 1708, kan weduwnaar zijn genoemd vanwege overlijden van zijn 1e vrouw ( de wede. van Jan van Keulen) , maar kan ook nog na april 1708 kort getrouwd zijn geweest met Wilmpien Dercks. Of zij was zijn ondertrouwde verloofde, die verdronk voor het huwelijk plaats vond.
In beide gevallen trouwt hij als weduwnaar met Elisabeth. Vanwege zijn 1e huwelijk dus ook al weduwnaar.

Er staat echter geen trouwdatum voor zijn naam en die van Wilmpien Dercks. Geen attestatie naar elders, geen raadhuishuwelijk.

En een jaar na de ondertrouw in april 1708 met Wilmpien gaat hij al opnieuw in ondertrouw, nu in mei 1709 met Elisabeth. Als de Lambert Berents, die in ondertrouw ging met Wilmpien Dercks dezelfde was als de Lambert die in mei 1709 met Elisabeth Abrams in ondertrouw ging was Wilmpien Dercks uit beeld in mei 1709. Verdronken en/of overleden door een andere oorzaak,of de relatie voor huwelijk verbroken of wat dan ook.

***

Henrijk Egberts van der Linden X NG Mastenbroek, tenminste als hij daar daadwerkelijk tot trouwen is gekomen, met Bernardina Jans uit Zwolle.

Ik zag dat je ze noemde en zag daarna in VPND dat kattenbelletje uit Zutphen, dat het trouwen ( bijv. te Zwolle) wettig mogelijk zou zijn, want geen belemmeringen in Zutphen gevonden.

Hoe moet je dat briefje uit Zutphen lezen: "sijn ...... geproclameert" Kende men ook in Zutphen Bernardina Jans vanwege dat meervoudswoord sijn? Of bedoelt men dan alleen Hendrik Egberts? Ik denk het laatste. Hij was soldaat, of soldaat geweest in Zutphen, zij woonde daar mogelijk niet, maar bijv. wel in de Bruggenhoek/Berkum? Of in de stad Zwolle? Of hebben ze beiden ook wel in Zutphen gewoond?
Volgens de ondertrouw inschrijving te Zwolle was in ieder geval Bernardina Jans in april 1708 wonend te Zwolle. Of Zwollerkerspel, want omdat die mensen uit Zwollerkerspel meestal te Zwolle gingen trouwen gold je als inwoner van Zwollerkerspel ( bijv. Berkum Bruggenhoek) toch ook als wonend te "alhier"? Uiteraard vallen de NG kerken te Windesheim en Mastenbroek niet onder Zwolle, maar onder Zwollerkerspel, maar alles overlapte elkaar toch nogal?

Dus bij Lambert Berents mis ik de vermelding dat er ooit is getrouwd met Wilmpien Dercks. Woonde zij in de Bruggenhoek? Als personeel, inwonend bij een boer bijvoorbeeld? Of had haar vader daar een boerderij ( gehuurd?) Dan was het geen heel belangrijke boer daar want men had geen grafrechten op Bergklooster begraafplaats, terwijl men daar heel dicht in de buurt woonde. Voor de verdronken bruid moest in mei 1708 worden betaald, maar ze kreeg gezien de huur van het laken wel een luxe begrafenis. Dus geen personeel, maar boerendochter?

In Mastenbroek mis ik als bron de dopelingen vanaf 1708 tot 1 januari 1727, maar wel is daar een Hendrik Egberts X Aaltje Peters. Die laten NG te Mastenbroek in ieder geval dopen Peter op 25-1-1727 en Albert op 7-1 1731. Mogelijk meer kinderen.

Daar staat bij “zijnde roomsen” en dat is in dit onderwerp wel interessant!

Ook dan blijven er vragen: is die Hendrik Egberts onze Hendrik Egberts van der Linde? Ging die Van der Linde terug naar Mastenbroek of hoe kwam het dat ze daar wilden trouwen? Gingen ze daar wonen? Was Van der Linde weduwnaar toen hij met Aaltje Peters trouwde? Dat is vanwege het late begin van bronnen in Mastenbroek niet te achterhalen. Mogelijk katholiek in Zwolle getrouwd of hertrouwd? Was deze Hendrik Egberts eerst ondertrouwd met Bernardina Jans? Is zij vlak voor huwelijk verdronken?
Van katholiek trouwen te Zwolle zijn wel bronnen, maar nog niet bekeken.

Janny Lalkens
Berichten: 2566
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: dronken bruid

Bericht door Janny Lalkens » 07 aug 2023, 18:57

Onder 's Heerenbroek in VOT 1748 op nr. 7 Egbert Hendriks X Anna Gerrits met 5 kinderen jonger dan 10 jaar en 2 personen personeel.

Geen idee of hij een zoon zou kunnen zijn van Hendrik Egberts van der Linde


Is via dat Van der Linde nog gemakkelijker eventueel iets te achterhalen over Bernardina Jans?

ria jongman
Berichten: 2392
Lid geworden op: 14 okt 2021, 19:30

Re: dronken bruid

Bericht door ria jongman » 08 aug 2023, 21:12

Ik ben verder niet geinteresseerd in dit echtpaar.
Bedankt voor je bijdrage t.a.v de begraafakte.

Janny Lalkens
Berichten: 2566
Lid geworden op: 10 jan 2006, 00:00

Re: dronken bruid

Bericht door Janny Lalkens » 08 aug 2023, 21:43

Graag gedaan.

Plaats reactie